Gå til innhold

GUIDE: Bytte harddisk på Playstation 4 Vi byttet til SSD-disk på Playstation 4 og kuttet lastetidene i to


Anbefalte innlegg

Den vi har i hus er dønn tyst. La den stå på toppen av TV benken i det minste. Plasserer disse konsollene inni TV møbler ber om bare om "bråk" :) En annen ting som støyer MYE er CD Drevet, så om man shiter i å ha fysiske kopier av spill er den også selvfølgelig mer stillegående.

Plassert på en kommode med mer luft enn himmelen selv ; ) Ikke noe fysisk disk som står i. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vi få en slik guide til Xbox One (X) også? Har forstått det slik at det er litt mer tricky, men fortsatt fullt mulig.

 

Det er et hælvete, tro meg! Og jeg er ganske god teknisk når det gjelder både å skru opp elektronikk, men også software, og jeg synes dette var skikkelig styrete.

Fungerte til slutt, fikk hjelp av et par YouTube guider.

Jeg hadde ikke gjort det igjen  :rofl:

Endret av lylu
Lenke til kommentar

Konsoller burde få mulighet til å laste inn spill rett fra skyen, så er man ikke så avhengig av mye intern lagringsplass.

 

Google Stadia får dette, men det beste er nok fremdeles å kjøpe fysiske spill, så kan de samles på, selges, puttes i hylla, å man har de for evig og alltid, ikke inntil en eller nettkjempe finner ut at de skal fjerne de.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vi få en slik guide til Xbox One (X) også? Har forstått det slik at det er litt mer tricky, men fortsatt fullt mulig.

Her er iallefall det enkleste alternativet for Xbox, å det gir betraktelig bedre "laste tider" (ihvertfall på min XB One X)  :-)

 

Samsung T5 500gb Prisjakt.no: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4434328

 

Test av noen spill med intern HDD vs. extern SSD på YouTube:

Endret av Super-Stian
Lenke til kommentar

 

Leste du artikkelen? Her har jo Tek dokumentert at du får betydelig raskere loading i div. spill.. Alt ble jo raskere, så skjønner ikke hvor du har "hørt" det du skriver der..

 

 

"Betydelig" er nok ikke ordet du lette etter, "marginalt" passer nok bedre.

 

PS4 har også kun Sata 2 støtte, (men PS4 Pro støtter vel Sata 3).

Med Sata 2 hastighetsbegrensningene på bus'en, vil ikke disken oppnå mer enn 3 GB/s uansett.

 

Generelt burde jo en oppgradering fra en snurredisk til en SSD gi mer enn dobbelt så rask overføring, i og med at man går fra en disk som støtter maks 3 GB/s, til en disk som støtter 6 GB/s, samt at det er raskere å finne dataene i NAND enn på plater som snurrer. 

 

Men, selv i testene til TEK ser man altså dette ikke er tilfelle her, det går altså fra 22 sekunder til 20 sekunder, som er så lite at det egentlig ikke er verdt det, og er en marginal hastighetsøkning.

 

"Betydelig" ville vært om det tok 10 sekunder i stedet for 22 sekunder.

For all del, hvis du bare spiller spill på størrelse med Overcooked etc så er det selvsagt ikke en betydelig forskjell, men hvis du spiller Horizon Zero Dawn eller Final Fantasy XV etc så er det tydelig verdt det og samtidig betydelig forskjell.

 

Jeg ser på de største spillene, og derfor jeg skriver betydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på de største spillene, og derfor jeg skriver betydelig.

 

Greit nok, resultatene TEK har fått for de største spillene er "betydelig", der er det helt klart en stor forskjell på lastetider.

 

Likevel har PS4 Slim en Sata 2 kontroller som har en maksimal teoretisk overføringshastighet på 300 MB/s.

I forhold til ren hastighet hjelper ikke en SSD som klarer 600 MB/s noe som helst med en slik kontroller.

 

Den eneste grunnen til at SSD er raskere enn en vanlig snurredisk på en slik kontroller, er raskere oppslagstid og mindre latens på NAND enn plater, og det er overraskende at de mer enn halverer lastetiden på enkelte spill, det må ha mer med hvordan spillet henter data, antall filer osv. enn selve størrelsen som overføres å gjøre?

Lenke til kommentar

Byttet vel HD på min PS4 for en god stund siden, men husker ikke helt om det var SSD eller bare en ny snurredisk. Uansett var det fordi jeg synes 500 GB ble litt i underkant lite. Kjøpte også en 3TB (eller kanskje det var 4TB) ekstern disk som det meste ligger på av spill. Sparer kanskje ikke så all verden på loading tider, men det funker greit nok, og jeg har per i dag nok plass.

Men det er vel også nevnt i artikkelen mener jeg, at hvis kun plass er issuet, så er det like greit å kjøpe en ekstern disk å koble til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok, resultatene TEK har fått for de største spillene er "betydelig", der er det helt klart en stor forskjell på lastetider.

 

Likevel har PS4 Slim en Sata 2 kontroller som har en maksimal teoretisk overføringshastighet på 300 MB/s.

I forhold til ren hastighet hjelper ikke en SSD som klarer 600 MB/s noe som helst med en slik kontroller.

 

Den eneste grunnen til at SSD er raskere enn en vanlig snurredisk på en slik kontroller, er raskere oppslagstid og mindre latens på NAND enn plater, og det er overraskende at de mer enn halverer lastetiden på enkelte spill, det må ha mer med hvordan spillet henter data, antall filer osv. enn selve størrelsen som overføres å gjøre?

 

Det er mange variabler her. Hvis et spill ligger lagret slik at det er plassert på ca. samme område på en harddisk, og ligger til rette for å kunne laste inn data ganske så sekvensielt, så får man jo aldri noe mer enn litt over 100MB/s på en 5400RPM disk som står i PS4en by default. Men, nå kan det jo godt være at dataene til et spill blir lagret all over, samt at spill i dag begynner å bli ganske store. Da blir det ikke lenger sekvensiell lesehastighet det går på, men random/vilkårlig. Her er en harddisk mye mye tregere enn en SSD, da den må fysisk flytte  på lesehode og finne riktig sektor å lese fra, altså aksesstid.

 

For de som spiller mye på PS4en og hater lange lastetider, så kommer man et stykke på vei ved å kjøpe en f.eks. 1TB 860 EVO. Spesielt om man har Pro eller Slim. 

 

Det neste store skiftet angående lastetider, vil nok PS5 forbedre vesentlig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke, snurredisker kommer ikke i nærheten av 300MB/s, spesielt ikke hvis det er 5400rpm disker som jeg mistenker PS4 har

 

 

Ingenting kommer i nærheten av 300MB/s på en SATA2-kontroller over tid, det er teoretisk maksimal hastighet.

 

I utgangspunktet kan man ikke anslå overføringshastighet basert på antall runder disken spinner.

En disk med 5400rpm er ikke automatisk tregere enn en med 7200rpm, det kommer an på antall plater, hoder og annet, og hvor dataene befinner seg på platene osv.

 

Generelt vil nok likevel en 5400rpm disk ligge i gjennomsnitt på rett over 100MB/s, mens en 7200rpm disk vil klare kanskje opp mot 150MB/s på en god dag.

 

 

Likevel har PS4 Slim en Sata 2 kontroller som har en maksimal teoretisk overføringshastighet på 300 MB/s.

 

Poenget var altså at en SSD som klarer 600MB/s har lite for seg, når kontrolleren ikke klarer mer enn en teoretisk toppfart på 300MB/s.

Selv ikke en SSD vil klare å oppnå gjennomsnittshastighet på 300MB/s på en SATA2-kontroller, det er nærmest umulig i praksis.

 

Det er derfor TEK ikke opplever mer enn noen prosent forskjell på de fleste spill, og toppen en halvering av lastetid på veldig store spill, mens disken rent teoretisk skulle være flere ganger raskere enn originaldisken, dersom man tar med fordelene med NAND.

 

Det er forøvrig mange andre som har gjort lignende tester, som IGN, resultatene er ikke akkurat veldig overbevisende.

Hadde TEK i det minste forsøkt dette på en PS4 Pro med Sata3, kunne det være de fikk langt bedre resultater.

 

For noen er det sikkert verdt det, for andre ikke, men en redusering fra 22 sekunder til 20 sekunder, 5% raskere boot og lignende, er ikke akkurat noe jeg ville kalle "betydelig" når disken altså burde vært tre ganger raskere, årsaken til at det i stedet er "marginalt", er altså at kontrolleren ikke klarer å utnytte en SSD særlig godt.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jeg har testet på både vanlig Playstation og Playstation 4 pro, forskjellen er større på Playstation 4 Pro da den kraftigere innmaten gir ssd'en en ekstra dytt.
Det er heller ikke nevnt at SSD reduserer såkalte "Pop ins" når du spiller åpen verden spill som f.eks The Witcher 3, når du beveger deg fort og den skal hente inn teksturer i horisonten går det langt kjappere på SSD'en

Støtter denne. Har SSHD selv (firecuda 2TB) og testet i horizon zero dawn. Spillet startet opp på 31s mot 28s på ssden i denne testen (17s fortere på sshd enn vanlig hdd). Lastet inn en save fra flere timer inn i spillet (som jeg har ikke brukt på lenge) på 41.5s mot 34s på ssden i denne testen (20 sek fortere på sshd enn vanlig hdd).
 
Tar man pris per GB, så stiller SSHD sterkt her. Synd at man kan ikke oppgradere xbox one slik uten å bryte garantien :/

 

 

Noen som vet om det går å klone disken i et kloneprogram under Win10 i fra en slik dings avbildet nedenfor?

Enkelte kloneprogram har faktisk bit-for-bit kloning dersom det er nødvendig. Hvordan vil PS4 og PSN reagere dersom du bare klonet ting framfor å reinstallere OS på ny disk?

 

Dette programmet takler bit-for-bit kloning i tillegg til vanlig klonemodus: https://www.miray.de/

 

Må man gjenoppbygge databasen etterpå dersom man velger den løsningen som jeg her foreslår/"spør om kan gå" å bruke?

 

HTB1LvJjbyrxK1RkHFCcq6AQCVXaE.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, det er tilfellet. Sønnen min har per nå PS4 Pro med Samsung EVO 500GB SSD. Jeg kjøpte det nettopp pga spill som Fallout 4, GTA V etc. Ja, du får litt kortere loads, men det er også litt. Jeg hadde heller kjøpt en 2TB snurredisk for mer plass og er i ferd med å gjøre det snart for min sønn. Har aldri brukt tid på å undersøke hvorfor SSD oppfører seg så dårlig i PS4 maskinene, men det er ihvertfall etter mitt skjønn, bortkastede penger.

 

Man får vel dessuten rimelige QLC-baserte SSD-er omkring julen 2019 etter noe spådommer jeg leste om. 128-lags minnebrikker som får til kunststykket å senke 1 Terabyten prisen til omtrentlig kr 500. Nå må man ut med kr 1100 til kr 2000 for 1 Terabyte M.2 lagring (alt etter hvilken hastighet man velger). Med en M.2 adapter til SATA så kan man når man pensjonerer PS4-en og selger den med original snurredisk, da nappe ut M.2-SSD'en og stappe den i en PC eller noe slikt.

 

Behøver en slik da, billig på Ebay med mange flere kinabutikker:

 

HTB194S8X2vsK1Rjy0Fiq6zwtXXaB.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er et hælvete, tro meg! Og jeg er ganske god teknisk når det gjelder både å skru opp elektronikk, men også software, og jeg synes dette var skikkelig styrete.

Fungerte til slutt, fikk hjelp av et par YouTube guider.

Jeg hadde ikke gjort det igjen  :rofl:

 

Er det ikke bare å dra av lokket på første generasjons PS4-en for å få adgang til HDD-en?

Lenke til kommentar

Noen mulighet for å gjøre noe med støyen på PS4 "pro"? Jeg har ikke hørt lignende noen gang, den bråker godt gjennom to innerdører og er man i rommet må man ha på øreklokker og meget høyt volum, Har skrudd opp hele greia og tatt vekk alt støv, til ingen nytte.

Det er verdt sin egen tråd. :)

 

PS4en til guttungen bråker som en støvsuger, dessuten klager han av og til over lag. Problemet er at selv om jeg har to fulle never med gode forslag så er det meste av typen 'prøv dette og håp det beste'. Skulle gjerne hatt tips til verktøy som for eksempel kan fortelle meg temperatur på komponenter internt i playstationen, RPM på vifta osv, altså ting som gjør at jeg kan gjøre litt mer målrettede tiltak. At mange her inne mener støy ikke er noe problem tar jeg som tegn på at det faktisk er noe med *min* PS4 som ikke er helt på stell, jeg vet bare ikke hva..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...