Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (2 timer siden):

Hei jeg planlegger å kjøpe en ny headphone Dac, siden jeg planlegger å kjøpe Sennheiser, og er så imponert av lille Dragonfly USB, ifi kan også brukes i anlegget, men da trenger jeg en lang USB kabel, fordi jeg ikke vil ha data nær anlegg og denne ifi har litt rar USB kontakt som dere ser?

Hva kan brukes som ikke koster en zillion for feks 3 meter? Er en variant av USB B men vet ikke om det passer med vanlig B feks Supra som er rimelig?

https://majorhifi.com/ifi-zen-dac-v2-whats-the-upgrade-all-about/

 

Jeg har samme USB plugg / kontakt i min NAD D3020 som jeg bruker som DAC på datamaskinen min. Forsterkeren driver et par B&W CM5. Tror jeg kjøpte den på Digital impuls i Oslo og har ikke hatt noe å usette på lydkvaliteten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (52 minutter siden):

Det finnes utrolig mye dårlige USB3-kabler selv fra rimelig kjente merkevarer. Skal du ha en lang USB3-kabel bør du ikke skimpe på den prismessig, men heller legge litt penger i den (gode ledere og god skjerming). Shuliancable er det eneste billigmerket jeg stoler på, men de har ikke slike USB-kabler.

Det var en kar som bestilte det som fantes av USB3 kabler på Amazon for noen år siden for å teste og neste ingen passerte en spec-test. Kjører du lav båndbredde på kabelen kan du dog klare deg med lavere spec.

Nå er denne DACen kompatibel med USB2 også, så det er kanskje et bedre valg å gå for en sånn kabel. Lydmessig er det godt nok i massevis.

Nei men tenkte grensen går på 1000kr+ for 3 meter. De luksuriøse fancy til ifI koster jo flere tusen for meteren, 4000 osv.

 

Lenke til kommentar
vidor skrev (58 minutter siden):

Det finnes utrolig mye dårlige USB3-kabler selv fra rimelig kjente merkevarer. Skal du ha en lang USB3-kabel bør du ikke skimpe på den prismessig, men heller legge litt penger i den (gode ledere og god skjerming). Shuliancable er det eneste billigmerket jeg stoler på, men de har ikke slike USB-kabler.

Det var en kar som bestilte det som fantes av USB3 kabler på Amazon for noen år siden for å teste og neste ingen passerte en spec-test. Kjører du lav båndbredde på kabelen kan du dog klare deg med lavere spec.

Nå er denne DACen kompatibel med USB2 også, så det er kanskje et bedre valg å gå for en sånn kabel. Lydmessig er det godt nok i massevis.

Hva er USB 2? Har du noen forslag på 3m som jeg trenger?

Er det nok med 3m tro? Fra stereobenken til sofabordet/laptop..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (7 minutter siden):

Det kan hende jeg er naiv optimist men skal ikke en slik kabel "kun" overføre data så er det DAC'en som står for konvertering og behandling av lyden?

Tror det er greit med skjerming og delt strøm og signal...

Jeg bruker fra før USB kabler fra Supra koster ca 200kr stk +- lengde.

Jeg synes ikke det må være så dyrt, til en budgett DAC iallefall, men det må jo passe i kontakt.

Har lyst til å prøve forslaget ditt, men må ha i Sverige, så Amazon selger sin versjon også. Men vet ikke om det er bra.

På 3m så må det være bedre bygget, grensa går på 5m for standard... Men bør jo ikke være dyrt forde, trenger jo penger til pilsner også i sommer. 😊

Supra tror jeg selger 10m USB men de er bedre bygget og større båndbredde mener jeg å vite, da må du ha typ slik standar iallefall.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gouldfan said:

Hva er USB 2? Har du noen forslag på 3m som jeg trenger?

Er det nok med 3m tro? Fra stereobenken til sofabordet/laptop..

Hvor lang den må være må du nesten måle selv. De selges i alle fall opp til 5 meter. Ikke kjøp lengre kabel enn du trenger. Dette er for å minimere risiko.

https://www.aliexpress.com/item/32837752247.html

Denne er i alle fall skjemet.

Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

Hvor lang den må være må du nesten måle selv. De selges i alle fall opp til 5 meter. Ikke kjøp lengre kabel enn du trenger. Dette er for å minimere risiko.

https://www.aliexpress.com/item/32837752247.html

Denne er i alle fall skjemet.

Takk men den er ikke samme kontakt, om den passer kan jeg likeså godt kjøpe en fancy smancy rimelig Supra eller Audioquest Forest.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg maser noe ille...

Holder på med Jriver nå, og tar en pils og ripper skiver..

Husker ikke hvordan man i all verden Synkroniserer albumet med nye ripps fra CD?

Er det en eller annen knapp eller noe som synkroniserer bibliteket? Pleier alltid være en enkel ting å trykke for å importere ny musikk?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

https://wiki.jriver.com/index.php/Category:Frequently_Asked_Questions

Sitert fra den søkbare wiki`n til Jriver:

"

Methods for Importing Files

There are a few ways you can import your files into Media Center:

  1. Automatically when opened with an empty Library
  2. Automatically when MC plays the files
  3. Via Drag and Drop
  4. Via the Shell Integration features (Windows only)
  5. Via the Media Import wizard available at Tools > Import.
  6. Via Auto-Import, which can watch directories you specify automatically in the background.

In most cases, using Auto-Import to automatically watch your media locations on disk is the preferred means of Importing new content. The First Use Scan (described below) will automatically configure Media Center to import your media files and monitor those file locations automatically in the background for changes."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (6 timer siden):

https://wiki.jriver.com/index.php/Category:Frequently_Asked_Questions

Sitert fra den søkbare wiki`n til Jriver:

"

Methods for Importing Files

There are a few ways you can import your files into Media Center:

  1. Automatically when opened with an empty Library
  2. Automatically when MC plays the files
  3. Via Drag and Drop
  4. Via the Shell Integration features (Windows only)
  5. Via the Media Import wizard available at Tools > Import.
  6. Via Auto-Import, which can watch directories you specify automatically in the background.

In most cases, using Auto-Import to automatically watch your media locations on disk is the preferred means of Importing new content. The First Use Scan (described below) will automatically configure Media Center to import your media files and monitor those file locations automatically in the background for changes."

Takk, men får det ikke til å fungere. Fikk ikke lyd engang, tror jeg mangler en Windows oppdatering, laster ned nå så får vi se...

Vet du om det er noen gevinst i å scanne alle låter organiserings messig? Det tar fryktelig lang tid, men om det sorteres så ok.

Er det best å bruke Jriver å rippe med? Mener å huske de hadde slik funksjon??

Edit funker med oppdateringer...

Bruker Jriver til å rippe, Senkveld god morgen midtsommer.

Gleder meg som en gris til Sennheiser.

Hører road to hell med Chris Rea nå i morgentimene.... (På hodetelefoner)

Love!

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fikk heldigvis alt til å fungere, ble mye ripping av CDer igår, satt oppe hele natten.

Men nå fungerer alt som det skal, og fått orden på biblioteket og cover arts.

Eneste som er litt dumt er at jeg ikke kommer direkte til Hi-rez mappene mine, men går greit via open file knappen og Windows mappene.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Blir ny bolig i august, og dermed får jeg også en større stue med flere kvadrat. Totalt sett er det åpen stue og kjøkken som blir et kvadrat på ca 35 kvadrat. Mens tvkroken blir på høvelig 3x3 meter i et hjørne. Kommer det til å bli vanskelig å fylle dette med en subwoofer? Har bare to stativhøyttalere der jeg er nå som funker fint, men tror kanskje de blir litt tamme i den nye stua.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (37 minutter siden):

Blir ny bolig i august, og dermed får jeg også en større stue med flere kvadrat. Totalt sett er det åpen stue og kjøkken som blir et kvadrat på ca 35 kvadrat. Mens tvkroken blir på høvelig 3x3 meter i et hjørne. Kommer det til å bli vanskelig å fylle dette med en subwoofer? Har bare to stativhøyttalere der jeg er nå som funker fint, men tror kanskje de blir litt tamme i den nye stua.

Blir kult det, gratulerer.

Lyden har mer med materialer i veggen hvordan du plasserer osv og inventar/møbler....

Størrelse er mindre relevant og har mer å gjøre hvor langt unna du sitter.

Gips er ikke min favoritt men ok, trepanel som vi hadde før synes jeg ikke var så bra, men tricky plassering på langvegg..

Om du kan så plasser høytalere på kortvegg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...