Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Så slik jeg ser det da bshagen; kjøp en SVS pro sub og isoacoustics føtter til vekten av denne.

Kjør testtone med fast justerbar frekvens (bruk en tonegenerator og bt om ikke annet) og ha fysisk kontakt med bjelkene i garasjeporten som forbinder din del med naboens del. Noter deg frekvensen (e) som tydelig forplanter seg.

Start så appen til svs, og åpne parametric eq.

Dra ned en og en frekvens (opptil 3 filtre).

Fordelen med å ha en sub slik er flere. For det første splitter du bort det som krever mest ooohmph fra ampen ved å dele. Deretter har du muligheten til å slå av eller aktivere sub eq filtre, da enten fra appen til svs eller i lyngdorf.

For min egen del er det mange dager hvor nabo er hjemme og jeg ønsker se en film hvor jeg da enkelt og greit slår av de to subbene (har eget EQ filter for å kjøre uten subber). Eneste jeg må huske på er å bytte EQ før jeg slår på igjen subbene (ellers blir det "LITT" boom boom for å si det slik). I mitt tilfelle er det også slik at Marantz Cinema 50 har mulighet for å blande inn LFE med både front og bakhøytalene (alt som er satt til fullrange). Og da ved å lure ampen så kan jeg sette ampen til at den har 4 subber og da få soneinndelt bass sendt også til front L og R samt Surround L og R. 3dbass ja. Fikk hakeslepp på hvor insane dette ble på Maverick og The day after tomorrow. Sistnevnte var jo klart best med begge subbene koblet inn, men du verden det var rimelig heftig med 3dbass også... Men 4 subber er jo også målet da, så det blir vel fullverdig galskap på sikt :devil:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert. Er jo bare å prøve det. Men ja du betaler jo ekstra for WAF`en kontra de mer normale. Men på den andre siden så er isoacoustics mindre nødvendig med dual opposing driver subs. Så du må jo ikke ha Isoacoustics på den (mens det må du med de andre).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (1 time siden):

En ting som blir viktig som jeg glemte på to do listen over. Kjør Roomperfect uten EQ på sub! Ellers vil Roomperfect forsøke å dra frekvenshull(ene) opp igjen...

Det er sant, det skal jeg ikke gjøre :) Takk for tips  

Lenke til kommentar

da var ny sub i hus, fant en xtz 12.17 edge på finn og da var det jo bare og slå til. har fått lytte og tunet litt de siste dagene og føler jeg har fått den til og pass godt inn i lydbilde .

har plugget høyre hull og kjører ref eq, men har ikke rotet noe med peq, og kjørt audyssey, men har bare multieq, så begrenset hvor mye den gjør, men den så på lengde at den registrerte subben til 12 meter unna, så satte det manuelt til ca samme lenge som høytalere på siden av den , den var og satt til -12 db noe som er alt for lavt til min smak og har justert den opp til -6 , og så har jeg satt alle høytalerene til smal og crossover på 80hz vs 40hz som forsterkeren vil ha det på. 

 

plaseringen nepp 100% optimal , men må handle meg lenger kabel om den skal flyttes , dog tviler jeg at det er så mange andre plasser jeg kan sette den uten at kona griner på nesen :p 

rn_image_picker_lib_temp_0a0b8552-01e6-4116-9d7a-69694cf80445.jpg

Endret av Mato
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Mato said:

da var ny sub i hus, fant en xtz 12.17 edge på finn og da var det jo bare og slå til. har fått lytte og tunet litt de siste dagene og føler jeg har fått den til og pass godt inn i lydbilde .

har plugget høyre hull og kjører ref eq, men har ikke rotet noe med peq, og kjørt audyssey, men har bare multieq, så begrenset hvor mye den gjør, men den så på lengde at den registrerte subben til 12 meter unna, så satte det manuelt til ca samme lenge som høytalere på siden av den , den var og satt til -12 db noe som er alt for lavt til min smak og har justert den opp til -6 , og så har jeg satt alle høytalerene til smal og crossover på 80hz vs 40hz som forsterkeren vil ha det på. 

Avstanden er det best så la stå på det audyssey kommer frem til, da det også må kompenseres for forsinkelse i subwooferens interne DSP og slikt. Og ender subwoofer opp på -12 så må du redusere volumet på selve subwooferens volumkontroll og kjøre audyssey på nytt, da det egentlig betyr "out of range". Det er normalt å foretrekke at Audyssey sier er sted mellom -11 og -5 etter kalibrering, så kan du øke etter preferanse.

80Hz i stedet for 40Hz er som regel fornuftig.

Sigberg Audio har igrunn en fin en her:

https://www.sigbergaudio.no/blogs/news/audyssey-room-calibration-common-mistakes

12 hours ago, Mato said:

 

plaseringen nepp 100% optimal , men må handle meg lenger kabel om den skal flyttes , dog tviler jeg at det er så mange andre plasser jeg kan sette den uten at kona griner på nesen :p 

rn_image_picker_lib_temp_0a0b8552-01e6-4116-9d7a-69694cf80445.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mato skrev (16 timer siden):

dog tviler jeg at det er så mange andre plasser jeg kan sette den uten at kona griner på nesen

Gratulerer med godlyd! Som @Smule8o sier over her, ikke bry deg om forsterkeren din sier at det er 10-15 meter til høyttalerne! Det er hva du hører etter justering som teller og ikke hva den bruker av data som uansett ikke betyr noe for deg! 
Derimot å endre til small og sette crossover til 80 hz er fornuftig!
Også riktig (Smule8o) å ikke endre på voluminnstillingene ETTER å ha kjørt audyssey! 🙂 
Plasseringen er jo bra den? Enig med dama her gitt! 😉

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

takker for gode tips , dama reiser vekk neste uke så da får jeg tid til og justere mere og kjøre kalibrering uten at noen prøver og prate midt i :p  så skal teste tipsene her.

 

så langt har det vært en god forbedring fra kef kube subben jeg hadde, kefen hadde mere boom og gikk langt i fra så dypt, men den kef subben har jammen levert i alle år som en super mini subb, aktiv 10" med 10" slave 

Lenke til kommentar
Mato skrev (54 minutter siden):

kjøre kalibrering uten at noen prøver og prate midt i :p

Lurer på om ikke bare DU sliter med sånn ureglementert støy ja! Har i tillegg en Border Collie valp på 7 måneder og et par katter som trives i manne-hulen her...  🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, :utakt said:

The Glass Prison trenger mer headbanging. 

Skal du på konserten i Oslo? 

Om alt går etter planen så ja jeg skal på konserten. Men det blir avhengig av at formen holder seg bra den uka. Er på nippet til å trenge dialyse nå, så det blir begrenset med headbanging i disse dager (noe jeg drev mer med før da jeg hadde hår til midt på ryggen). Men på konsert er det litt mer av det selv den dag i dag enn når jeg sitter alene i godstolen hjemme kl 01 om natta ;) Så jeg krysser fingrene for at det ikke blir operasjon akkurat da, men DT spiller mye live så jeg kan alltids ta meg en helgetur en eller annen gang dersom jeg ikke kan. Å få en ny nyre er litt vanskeligere å planlegge eller endre tidspunktet for for å si det slik...

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

cover-image-655342394.thumb.jpg.21a125c6868f60054358a6bfea0c2842.jpg

Så finn 3 åpenbare feil med denne kassen for en amp som skal være stabil i så og si alle laster (klasse AB).

Alle 3 feilene er kjøling relatert...

Og verst av alt er at jeg og bror min gav tilbakemelding om dette da vi testet en prototype før de ble satt i produksjon. Og ja mange kom i retur for service som følge av det, og de måtte tilslutt slutte å produsere da det ikke var mulig å få tak i nye transistorer til å lage nye og ta service på de som allerede var solgt. En av feilene ble korrigert med at kunde kunne KJØPE en ny del (for sin egen regning). Men de fleste ampene jeg har sett har ikke denne fiksen montert.

Noen som har noen tanker om de 3 feilene?

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...