Gå til innhold

Skal kjøpe boligen jeg leier


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe boligen jeg nå har leiet i 2 år. Huseier har sagt han vil selge den til meg. Jeg har tatt opp noen ting som (kanskje) bekymrer meg med leiligheten, men vi har blitt enige om å få en takstmann hit til å se på boligen og komme med en tilstandsrapport. Deretter ble vi sånn halvveis enige om at vi forhandler om en pris som begge er fornøyd med.

 

Men jeg er veldig usikker på om vi burde ha en meglervurdering. Jeg har sett på tilsvarende boliger i området her, men for meg er det ikke noe mønster på hvor mye en leilighet er verdt, for jeg kan se annonser der jeg tenker "for en overprisa møkkaleilighet" til "det så ut som en utrolig bra og billig leilighet". 

 

Det jeg er usikker på er om bare vi to skal forhandle en pris oss mellom, dermed tar begge en sjanse, eller om vi skulle brukt med penger på megler (som tross alt også bare er en kvalifisert gjetning).

 

Hva ville dere gjort?   



Anonymous poster hash: 094fa...bfa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skrev skal en takstmann komme og gjøre en tilstandsrapport, men den sier vel bare noe om boligens stand, og ikke noe om pris? 

 

Vi har snakket om en generell prisklasse for boligen, men det jeg frykter er at en megler kommer hit og sier at boligen er mye verdt enn prisen vi diskuterer. 



Anonymous poster hash: 094fa...bfa
Lenke til kommentar

 

Som jeg skrev skal en takstmann komme og gjøre en tilstandsrapport, men den sier vel bare noe om boligens stand, og ikke noe om pris? 

 

Vi har snakket om en generell prisklasse for boligen, men det jeg frykter er at en megler kommer hit og sier at boligen er mye verdt enn prisen vi diskuterer. 

 

Anonymous poster hash: 094fa...bfa

 

 

Så du vil egentlig prøve å kjøpe den til en pris du mener er alt for billig?

Lenke til kommentar

Jeg vil prøve å gjøre et godt kjøp, men når jeg er inne på finn og ser på andre boligannonser der så kan jeg i det ene øyeblikket tenke at jeg gjør et godt kjøp, mens i det neste at jeg gjør er dårlig kjøp, avhengig av hvilke annonser jeg sammenligner boligen med. 

 

Har kanskje tenkt på om vi kan bli enige om en pris der jeg sier at jeg skal brukte et par dager på å ta endelig avgjørelse, mens jeg i mellomtiden får en megler til å se på boligen så jeg er sikker på at jeg hvert fall ikke gjør et dårlig kjøp.



Anonymous poster hash: 094fa...bfa
Lenke til kommentar

Hva sammenligner du med?

Laster du ned prospektet og leser alt om boligen eller ser du hovedsakelig på bilder?

 

For å sammenligne riktig bør du studere prospektet og tilstandsrapporten, men da bør du også ha tilstandsrapport fra boligen du har lyst til å kjøpe.

Lenke til kommentar

En megler bringer sjelden noe fornuftig til en boligtransaksjon. De kommer med en antatt markedspris, men ikke spesielt mye mer. De har ikke byggteknisk kompetanse, og tar aldri hensyn til feil og mangler. 

 

Det du trenger er en skikkelig takstrapport, som går nøye gjennom leiligheten og ser på det tekniske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må gjerne få ein meklar til å verdivurdere leiligheita, dette er dei fleste stadar gratis. Men det er viktig å merke seg at verdivurderinga berre er ei vurdering av kva meklaren trur at leiligheita kan selgast for. Meklaren ser berre på beliggenheit, størrelse, utsikt og om det ellers er rent og pent. Meklarar baserer seg også i stor grad på gjennomsnittleg kvadratmeterpris i det aktuelle området.

 

Tilstandsrapporten er ein grundigare teknisk gjennomgang, sjølv om takstmannen nok ikkje vil prøve seg på å gjette kva nokon kan finne på betale for leiligheita så vil takstmannen gi deg eit kostnadsoverslag over kva det vil koste å sette i stand leiligheita.

Eigendomsbransjen sjølv anslår at omtrent 30% av interesentane legg inn bud etter berre 30 minutts visning. Det seier seg sjølv at då har mange av dei som legg inn bud ikkje satt seg inn i kva det vil koste å fikse opp eigedommen, dei har berre latt seg lure av nymalte veggar og lukta av grønsåpe.

 

 

 

Skal du bruke verdivurdering for å anslå verdien av leiligheita så må du i alle fall passe på å basere deg på fleire verdivurderingar, då forskjellen frå meklar til meklar kan være veldig stor.

 

Gode argument som du kan bruke for å få ned prisen er at at eigaren sparer utgifter til meklar, sparer utgifter og tid til å stelle i stand og vaske leiligheita før overtaking.

Ved å selge til leigetakaren så vil eigaren også sikre seg mot at leiligheita blir liggande lenge ute på markedet utan å bli solgt. Det vil også kunne påvirke prisen å selge med leigetakar, og tilsvarande så er det vanskeleg å leige ut ei leiligheit som ligg ute til salgs sidan det gir liten grad av sikkerheit for leigetakaren som fort må finne seg i å flytte ut fordi den nye eigaren skal bu der sjølv.

 

Og kanskje det beste argumentet er at det er mindre risikofylt å selge til deg som kjenner leiligheita. Det er svært få manglar ved leiligheita der selger ikkje kan vise til kjøpers undersøkingsplikt og manglar som du måtte kjenne til. Så faren for langvarige og kostbare reklamasjonssaker er vesntleg mykje lavare, og burde i så måte gjere det unødvendig å tekne eigarskifteforsikring.

 

 

PS. Sidan det her er snakk om ei leiligheit så må du ikkje gløyme å også vurdere tilstanden til bygninga ellers (som vil være felleseige). Det hjelp lite at du får ein god pris for sjølve leiligheita dersom resten av bygget er i dårleg forfattning som krever store investeringar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må gjerne få ein meklar til å verdivurdere leiligheita, dette er dei fleste stadar gratis. Men det er viktig å merke seg at verdivurderinga berre er ei vurdering av kva meklaren trur at leiligheita kan selgast for. Meklaren ser berre på beliggenheit, størrelse, utsikt og om det ellers er rent og pent. Meklarar baserer seg også i stor grad på gjennomsnittleg kvadratmeterpris i det aktuelle området.

 

Tilstandsrapporten er ein grundigare teknisk gjennomgang, sjølv om takstmannen nok ikkje vil prøve seg på å gjette kva nokon kan finne på betale for leiligheita så vil takstmannen gi deg eit kostnadsoverslag over kva det vil koste å sette i stand leiligheita.

Eigendomsbransjen sjølv anslår at omtrent 30% av interesentane legg inn bud etter berre 30 minutts visning. Det seier seg sjølv at då har mange av dei som legg inn bud ikkje satt seg inn i kva det vil koste å fikse opp eigedommen, dei har berre latt seg lure av nymalte veggar og lukta av grønsåpe.

 

 

 

Skal du bruke verdivurdering for å anslå verdien av leiligheita så må du i alle fall passe på å basere deg på fleire verdivurderingar, då forskjellen frå meklar til meklar kan være veldig stor.

 

Gode argument som du kan bruke for å få ned prisen er at at eigaren sparer utgifter til meklar, sparer utgifter og tid til å stelle i stand og vaske leiligheita før overtaking.

Ved å selge til leigetakaren så vil eigaren også sikre seg mot at leiligheita blir liggande lenge ute på markedet utan å bli solgt. Det vil også kunne påvirke prisen å selge med leigetakar, og tilsvarande så er det vanskeleg å leige ut ei leiligheit som ligg ute til salgs sidan det gir liten grad av sikkerheit for leigetakaren som fort må finne seg i å flytte ut fordi den nye eigaren skal bu der sjølv.

 

Og kanskje det beste argumentet er at det er mindre risikofylt å selge til deg som kjenner leiligheita. Det er svært få manglar ved leiligheita der selger ikkje kan vise til kjøpers undersøkingsplikt og manglar som du måtte kjenne til. Så faren for langvarige og kostbare reklamasjonssaker er vesntleg mykje lavare, og burde i så måte gjere det unødvendig å tekne eigarskifteforsikring.

 

 

PS. Sidan det her er snakk om ei leiligheit så må du ikkje gløyme å også vurdere tilstanden til bygninga ellers (som vil være felleseige). Det hjelp lite at du får ein god pris for sjølve leiligheita dersom resten av bygget er i dårleg forfattning som krever store investeringar.

Takk for svar. Ang. det med bygget, så bygget her er nok ganske gammelt, men det er renovert, nå sist på taket. Selve oppgangen er veldig slitt og gammelt, men jeg antar at det bare er kosmetisk. 

 

Leiligheten har dårlig med isolasjon. På vintern når jeg skrur av varmen i leiligheten så faller temperaturen fra 25 grader til 10 grader i løpet av natten hvis det er -5 ute. Vil en takstmann kunne vite hva som skal til for å bedre varmeisolasjonen? 

 

Anonymous poster hash: 094fa...bfa

Lenke til kommentar

 

Leiligheten har dårlig med isolasjon. På vintern når jeg skrur av varmen i leiligheten så faller temperaturen fra 25 grader til 10 grader i løpet av natten hvis det er -5 ute. Vil en takstmann kunne vite hva som skal til for å bedre varmeisolasjonen? 

 

Anonymous poster hash: 094fa...bfa

 

 

Mange av takstrapportene jeg har sett er skrevet av tømrere så det overrasker meg om de ikke vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...