Gå til innhold

Her tilbyr de lading til alle beboere: Over 700 kan lade elbilen i grendelaget


Ida Oftebro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant!

Jeg skulle gjerne visst mer:
- Antall elbiler i dag

- Antall biler totalt (jeg mistenker at det ikke er et 1:1-forhold mellom antall leiligheter og antall biloppstillingsplasser)
- Antall bestilte ladere (Jeg går ut i fra at ikke alle 687 leilighetene har bestilt laderen til 18500 kr, for da ville det nok blitt langt mer enn 3500 kr per leilighet.)
- Forventet daglig energibehov per bil (kW).

 

Antagelse: Hvis jeg regner 15 blokker * (100-160A)/2 * 1 fase * 230V får jeg 448 kW totalt og delt på 687 leiligheter får jeg 0,65 kW per leilighet. Med et forbruk på 0,2 kW/km og 2 timer lading i døgnet skulle det bli 39 km daglig kjøring per beboer hvis alle leilighetene har hver sin elbil. Eller ca 14 000 km/år per leilighet. Eller at alle leilighetene kjører hver sin elbil tur-retur Barcode 365 dager i året. Med andre ord skulle det holde i lange baner for langt inn i framtida og kanskje for alltid. Det kommer an på kjøremønster, lademønster og forbruket til bilene.

 

Når de får erfaring med anlegget hadde det også vært interessant å se lademønsteret i praksis. Altså antall kW totalt og per bil, for hver klokketime på ukedager og helgedager, som gjennomsnitt per årstid.

Lenke til kommentar

I do not buy it. I do not believe they can charge simultaneously all of them, not even half of them.

 

You can do the math, considering an small electric car, let say a Nissan leaf: 700 cars × 6 kW = 4.2 MW. This is an insane figure for a building.

 

If you for for a Tesla, or equivalent, thing get much worse.

 

What would happen if you scale that to en entire neighborhood? The electric network will just collapse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I do not buy it. I do not believe they can charge simultaneously all of them, not even half of them.

 

You can do the math, considering an small electric car, let say a Nissan leaf: 700 cars × 6 kW = 4.2 MW. This is an insane figure for a building.

 

If you for for a Tesla, or equivalent, thing get much worse.

 

What would happen if you scale that to en entire neighborhood? The electric network will just collapse.

Tenk deg litt om.

Det blir spredning, og ikke alle lader fra 0-100% og ikke alle lader samtidig. Det er i tillegg lastfordeling fra en gitt kapasitet. Så om "alle" lader samtidig vil man uansett ikke trekke mer enn maks tillatt.

 

Hvordan tror du situasjonen ville vært på en bensinstasjon om absolutt alle skulle fylt samtidig? Det skjer aldri! En større bensinstasjon tar kanskje et par-tre tusen kunder daglig. Disse kommer spredt utover dagen og det er sjeldent kø, og ikke alle fyller opp en helt tom tank. Samme gjelder elbiler.

 

Hjemme har vi to elbiler, en kortrekkevidde pendlerbil og en langrekkeviddebil. Førstnevnte kjøres 5-10 mil daglig, og lades omtrent hver dag, fra mellom 20 og 50% opp til 100. Langrekkeviddebilen kjøres 1-2mil daglig og lades én gang i uka fra mellom 20 og 40% til 75%. De lades sjeldent samtidig. Så tilogmed hos oss, med bare to elbiler, er det spredning og forholdsvis lav last.

Endret av Klykken-
  • Liker 5
Lenke til kommentar

I do not buy it. I do not believe they can charge simultaneously all of them, not even half of them.

 

You can do the math, considering an small electric car, let say a Nissan leaf: 700 cars × 6 kW = 4.2 MW. This is an insane figure for a building.

 

If you for for a Tesla, or equivalent, thing get much worse.

 

What would happen if you scale that to en entire neighborhood? The electric network will just collapse.

 

You just "won't buy it"?

 

The whole point is that, statistically, the eventuality of "all of them charging simultaneously" will practically never happen. That's why you engage an advisory consultant and not just the supplier company.

 

My guess is that this will be more than adequate capacity for many years to come.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I do not buy it. I do not believe they can charge simultaneously all of them, not even half of them.

 

You can do the math, considering an small electric car, let say a Nissan leaf: 700 cars × 6 kW = 4.2 MW. This is an insane figure for a building.

 

If you for for a Tesla, or equivalent, thing get much worse.

 

What would happen if you scale that to en entire neighborhood? The electric network will just collapse.

 

You certainly understand very little about electric cars and charging. Maybe you work in NVE? They also understand very little about charging.

 

 

In average 700 Leaf's need each ca 6 kWh of charging (at home) each day. Average over 24 hours will then be 0,25 kW. Most people charge at evening, night and early morning. Based on statistics from car owners, maximum average charging at midnight is 0,75 kW. So correct maximum load for 700 cars is 525 kW rather than yours 4.200 kW. In case of more than 525 kW, load will be levelled out. Maximum electric load from 700 household in a very cold Winther day is something like 2500 kW (heating, warm water, food preparation etc) for 700 families in an apartment building.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

- Antall bestilte ladere (Jeg går ut i fra at ikke alle 687 leilighetene har bestilt laderen til 18500 kr, for da ville det nok blitt langt mer enn 3500 kr per leilighet.)

 

Altså laderen til 18500 kommer i tillegg til kostnaden til infrastrukturen på 3-3500 (7-8000 eks. støtteordninger) per leilighet.

 

700*7000 = 4.900.000

til

700*8000 = 5.600.000

 

100*16.500 = 1.650.000 (ca 100 har bestilt laderen med et par tusen i rabatt i introduksjonstilbudet).

 

De 100 ladeplassene har altså en gjennomsnittskostnad på 65.500 til 72500, men dersom resten (600) installerer lader nå, går gjennomsnittskostnaden ned til  25214-26214 (trekk fra 4500 til 5000 for å ta med støtteordninger).

Endret av mobile999
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man finner den informasjonen man trenger i artikkelen

"Selve ladestasjonen må hver beboer bekoste som en engangsinvestering. Den koster 18.500 inkludert kabling og installasjon. Bravida, som har hatt totalentreprisen på anlegget, forteller at over hundre så langt har valgt å benytte seg av et introduksjonstilbud som har gitt et par tusen i rabatt på ladestasjonene."

 

20 kan lade 100% samtidig per blokk, så er det 40 som lader så blir det 50% lading

Lenke til kommentar

Slik jeg leser det så er det er snakk om 400V trefase som går inn til blokkene. Altså med 100A stikkledning kan man ha 20 stk 15A kurser i bruk. Og så ettersom det kobles på flere biler så reduseres strømnivået. Da er totalinstallasjonen noe i området av 1 MW, eller ca 1,4 kW per bil.

 

Men det kommer ikke helt klart frem utifra artikkelen akkurat hvor mye effekt det er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vanlig litt upresist. Det er greit at lokalavisen hvor dette er tatt fra ikke forstår seg på ingeniørstoff, men av TU hadde jeg forventet mer. Potensialet er 700 ladere, men enn så lenge er 100 tilkoblet. Det blir sikkert en bedre overskrift av det høyeste tallet, men hvorfor ikke holde seg til fakta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså laderen til 18500 kommer i tillegg til kostnaden til infrastrukturen på 3-3500 (7-8000 eks. støtteordninger) per leilighet.

 

700*7000 = 4.900.000

til

700*8000 = 5.600.000

 

100*16.500 = 1.650.000 (ca 100 har bestilt laderen med et par tusen i rabatt i introduksjonstilbudet).

 

De 100 ladeplassene har altså en gjennomsnittskostnad på 65.500 til 72500, men dersom resten (600) installerer lader nå, går gjennomsnittskostnaden ned til  25214-26214 (trekk fra 4500 til 5000 for å ta med støtteordninger).

Er ikke 25-26k per ladeplass dyrt? Hvor stor 'kvantumsrabatt' kan man forvente når man går fra 1 til 700 punkter? Det er 'kampanje' på Renault Zoe nå og som vanlig er hjemmelader til 15k inkludert i prisen.
Lenke til kommentar

Som vanlig litt upresist. Det er greit at lokalavisen hvor dette er tatt fra ikke forstår seg på ingeniørstoff, men av TU hadde jeg forventet mer. Potensialet er 700 ladere, men enn så lenge er 100 tilkoblet. Det blir sikkert en bedre overskrift av det høyeste tallet, men hvorfor ikke holde seg til fakta?

 

Det er jo fakta at de har dimensjonert ladeanlegget for at det kan lades på alle ca 700 parkeringsplasser, det står jo i artikkelen.
Lenke til kommentar

Er ikke 25-26k per ladeplass dyrt? Hvor stor 'kvantumsrabatt' kan man forvente når man går fra 1 til 700 punkter? Det er 'kampanje' på Renault Zoe nå og som vanlig er hjemmelader til 15k inkludert i prisen.

Nja, jeg tror det er ganske normalt. Husk at prisen er mer enn innkjøpsprisen på laderen. Elektrikerne jobber sikkert ikke gratis, ny trafo var sikkert ikke gratis, stikkledninger kostet vist 150 000 pr stk (altså før støtteordninger, akkurat som prisen 25000) og så går det sikkert med en hel del til strømskinne, kabler osv.

 

I en enebolig med nok kapasitet i sikringsskapet, kort vei med kabel osv blir det sikkert en helt annen pris. Der kan man nok også gå for en langt billigere lader uten innebygget måler, uten lastdeling, uten fasebalansering, uten app-styring, med 1-fase 230V i stedet for 3-faste 400V osv. Sånne ladere kan man få ned i rundt 6000 kr + arbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, jeg tror det er ganske normalt. Husk at prisen er mer enn innkjøpsprisen på laderen. Elektrikerne jobber sikkert ikke gratis, ny trafo var sikkert ikke gratis, stikkledninger kostet vist 150 000 pr stk (altså før støtteordninger, akkurat som prisen 25000) og så går det sikkert med en hel del til strømskinne, kabler osv.

 

I en enebolig med nok kapasitet i sikringsskapet, kort vei med kabel osv blir det sikkert en helt annen pris. Der kan man nok også gå for en langt billigere lader uten innebygget måler, uten lastdeling, uten fasebalansering, uten app-styring, med 1-fase 230V i stedet for 3-faste 400V osv. Sånne ladere kan man få ned i rundt 6000 kr + arbeid.

Nå regner også Renault inn en IT-TN skilletrafo i 2/3 av sine installasjoner.. Selv om du sikkert får et bedre produkt synes jeg fortsatt 25k er dyrt.
Lenke til kommentar

Jeg også. Skulle gjerne sett at det var like enkelt og billig som å bestille en ny stikk fra elektrikern, men har nå også en forståelse for at det hverken er like kjapt gjort å montere eller like billig i innkjøp.

 

Apropos det, så ser jeg at både prisguide og prisjakt har egne kategorier for elbilladere. Men både utvalg og antall butikker er svært begrenset. Det burde forresten også vært en kategori for elbiler så det blir lettere for folk å grovsortere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...