Gå til innhold

Dette vet vi: Playstation 5 vs. neste Xbox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt for høye vil jeg si, selv 4K@60Hz er nok ikke spesielt realistisk for utenom spill med nokså simpel grafikk. Men dette vil forhåpentligvis bety at vi ser 1080P@60Hz i samtlige spill, og noen klarer nok å pushe 1080P@120Hz og 4K@60Hz. Det er jo en solid forbedring sammenlignet med nåværende generasjon.

 

Ifølge DigitalFoundry så vil GPU'en i bestefall ligge rundt ytelsen til GTX 1080 (ikke Ti), men det er jo fordel av bedre optimalisering på konsoll som jo vil hjelpe noe. Vil tro det betyr at target blir native 4K@30Hz, og 1080P@60Hz/120Hz som blir target. Forhåpentligvis så vil utviklere ha like mye fokus på å levere 1080P@60/120Hz som 4K@30Hz, tar mye heller 1080P@60/120Hz fremfor 4K@30Hz.

 

Når en ser hvor mange spill Xbox One X klarer å levere ekte 4K 30FPS idag så ville jeg bli overasket om vi ikke vil se veldig mange 4K 60FPS spill på neste Xbox og PlayStation. Phil Spencer har snakket mye i lang tid om ytelse og CPU. Noen har har lagt vekt på mange ganger nå i intervjuer og snakk om den neste Xbox konsollen.

 

Så jeg har troa på at 4K 60FPS vil bli å se i mange spill fremover. 

 

Han snakker bla om det her (hopp til 03:39)

 

Lenke til kommentar

 

 

Bare ved å se på utviklingen i konsumprisindeksen kan vi finne ut at 3500 «2013-kroner» tilsvarer 4000 «2019-kroner». En del hundrelapper i påslag kommer dermed helt «automatisk», uten at noen av selskapene egentlig tjener «mer» penger.

 

 

Det blir en merkelig konklusjon. Generelt har vel prisen på hardware falt, eller sagt på en annen måte per ytelse per krone. Og det er neppe snakk om at konsollene vil kjøre noen top-of-the-line cpu'er. Faktisk ser det jo ut til konsollene vil lanseres med cpu som er en generasjon på etterskudd ihht til pc markedet så da må du regne med det er rimelig store muligheter til å presse prisene svært lavt for mye av hardwaren. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det blir en merkelig konklusjon. Generelt har vel prisen på hardware falt, eller sagt på en annen måte per ytelse per krone. Og det er neppe snakk om at konsollene vil kjøre noen top-of-the-line cpu'er. Faktisk ser det jo ut til konsollene vil lanseres med cpu som er en generasjon på etterskudd ihht til pc markedet så da må du regne med det er rimelig store muligheter til å presse prisene svært lavt for mye av hardwaren. 

 

 

KPI er en ting, kronekursen er en annen, som uten tvil har svekket seg de siste årene. Men det ser du jo på alt av varer og elektronikk som er importert, for eksempel mobiltelefoner. Så det er absolutt ikke urimelig å forvente at de koster "mer" enn det du husker din forrige konsoll kostet, uten at noen er mer griske av den grunn.

 

Det var vel sagt en gang at PS4 på lansering var solgt med tap og, for å tjene inn igjen på å selge spill. Det er vel et regnestykke noen som er flinkere enn meg i økonomi jobber med..

Lenke til kommentar

8k 120hz stabilt...... lol dagens

 

klarer jo så vidt 60 fps med 2080ti i 4K.

 

Nå avhenger jo dette veldig av spill, men tror virkelig folk at de skal spille halo i 8k @ 120hz.

 

Husk også en ting. Det finnes ingen TV eller konsoll som klarer å 120hz @ 8K. TVene som i dag støtter VRR gjør dette på lavere oppløsninger. Som regel i 1080p.

 

Jeg ber til gud at folk leser seg litt opp og slutter og drive å komme med slike statements, blir bare flaut hele greia.

 

Her er et bilde fra årets og fjorårets samsung tver.

 

attachicon.gif2019-06-16 21_52_39-Variable Refresh Rate - RTINGS.com.png

HDMI 2.1 støtter vel helt opp til 10K med 120Hz og HDR. :) LG C9 lanseres med HDMI 2.1. Selve TVen er begrenset til 4K 120Hz, men grensen er jo ikke der. Det er svært sannsynlig at både PS5 og Xbox vil støtte HDMI 2.1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er uten ray-tracing. Ray-tracing halverer FPS til RTX graffikkort. Sååå.. 64 ganger mer? Og det er HVIS lys, teksturer, fysikk, modeller, polygoner etc er likt. 

Det blir feil. Ray-Tracing gjøres som en post-prosess del, og kan fint gjøres samtidig så lenge man splitter opp kortet for det. 

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir veldig få titler som faktisk vil få noen form for raytracing mtp på hvor dyrt det er ytelsesmessig. Pr i dag, selv om jeg hadde et 2080Ti, så ville jeg ikke spilt spillene med RT på, da det er uaktuelt å spille spill i 1080p på en 4K skjerm. 

 

Husker da Xbone ble lansert. Da var det snakk om cloud rendering. Var det i heletatt noen spill som ble å utnytte dette siden lanseringen av Xbone? Tipper det blir samme greia nå. RT er for dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir veldig få titler som faktisk vil få noen form for raytracing mtp på hvor dyrt det er ytelsesmessig. Pr i dag, selv om jeg hadde et 2080Ti, så ville jeg ikke spilt spillene med RT på, da det er uaktuelt å spille spill i 1080p på en 4K skjerm. 

 

Husker da Xbone ble lansert. Da var det snakk om cloud rendering. Var det i heletatt noen spill som ble å utnytte dette siden lanseringen av Xbone? Tipper det blir samme greia nå. RT er for dyrt.

Raytracing kan brukes til mer enn lys, og skygger. 

Det kan f.eks brukes til lyd også, der man ikke trenger bruker så mange ressurser som lys og skygger krever. 

Lenke til kommentar

Raytracing kan brukes til mer enn lys, og skygger. 

Det kan f.eks brukes til lyd også, der man ikke trenger bruker så mange ressurser som lys og skygger krever. 

 

Ja, Sony har snakket om RT lyd, men det er jo strengt tatt ikke hva for type RT vi snakker om her. Men hei, lenge igjen til lansering. Kanskje de har bakt inn RT-kjerner i APUen? Vel, finner det ganske usannsynlig da ^^ Samtidig, kan være snakk om en revidert utgave av Navi også. Bare slik det er pr nå, så virker det meget tvilsomt med RT på noen av de konsollene.

Lenke til kommentar

Ja, Sony har snakket om RT lyd, men det er jo strengt tatt ikke hva for type RT vi snakker om her. Men hei, lenge igjen til lansering. Kanskje de har bakt inn RT-kjerner i APUen? Vel, finner det ganske usannsynlig da ^^ Samtidig, kan være snakk om en revidert utgave av Navi også. Bare slik det er pr nå, så virker det meget tvilsomt med RT på noen av de konsollene.

Det ville kostet for mye å hatt dette på samme kjernestruktur som tar for seg resten, så jeg trur og håper at de skiller dette fra grafikk-delen, og at man ser noe lignende RTX. 

 

Da blir det rett og slett tullete å ikke utnytte denne delen, når den uansett er der. 

 

Path-tracing kan jo f.eks løses på denne delen av kortet, slik at skytespill o.l kan få seg en FPS boost. Sånn om man nekter å bruke raytracing, eller path-tracing for å øke synlig kvalitet. Så kan man alltids avlaste andre deler av spill som fint kan løses på en slik arkitektur. 

Lenke til kommentar

Sony og Microsoft gikk vel sammen for å samarbeide rundt en del ting nå nettopp.

Så, er det noen sjanse for at konsollene blir mer like slik at de kan ha online spill mot hverandre?

 

Neppe. De samarbeider ikke om konsollene. Det de samarbeider om er at Sony tar i bruk Azure for skytjenester, og MS for takk i hardware fra Sony, spesifikt Hardware for AI utvikling.
Lenke til kommentar

Et viktig poeng for neste Xbox er at MS har sagt at den har hardware Ray Tracing av grafikk. Og NAVI støtter ikke dette. Så det vil si at neste xbox har en custom GPU løsning som støtter hardware ray tracing ala RTX løsninga til Nvidia.

 

Sony har kun nevnt (ikke hardware) raytracing av lyd.. og det er noe vi gjør denne generasjon allerede i software, så ikke nevneverdig imponerende.

Lenke til kommentar

Når en ser hvor mange spill Xbox One X klarer å levere ekte 4K 30FPS idag så ville jeg bli overasket om vi ikke vil se veldig mange 4K 60FPS spill på neste Xbox og PlayStation. Phil Spencer har snakket mye i lang tid om ytelse og CPU. Noen har har lagt vekt på mange ganger nå i intervjuer og snakk om den neste Xbox konsollen.

 

Så jeg har troa på at 4K 60FPS vil bli å se i mange spill fremover. 

 

Han snakker bla om det her (hopp til 03:39)

 

Det er jo ikke noe problem å kjøre 4k 60fps på noe konsoll eller pc, bare å skru teksturer og skygger osv ned. Sier ingenting om hvor pent det blir å se på.

Lenke til kommentar

4k 60hz ville jo vaert flott. Gå fra 30 til 120hz? Lol. Tviler mange merker når en går over 60hz, enda mindre fra 90hz til 120hz...men 1920x1080 er litt lavt.. saerlig på en stor 50" tv.

 

Du merker svært godt forskjellen mellom 60 og 120hz.

 

Så kjører også en del spill på ps4 i native 4k med 60 fps allerede.

Det å få til 4k 120fps med oppskalering, ala checkerboard, skulle gå helt fint.

De trenger heller ikke stabile 120fps, da tv som støtter dette har variabel oppdateringshastighet.

 

1080p holder helt fint på en 55" tv, om man sitter med god nok avstand til tv.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe problem å kjøre 4k 60fps på noe konsoll eller pc, bare å skru teksturer og skygger osv ned. Sier ingenting om hvor pent det blir å se på.

 

Selvfølgelig. Eller 1080~2160p 120fps. Er opp til spill utviklere hva dem vil prioritere. Men nå klarer Xbox One X  ekte 4K 30fps i mange AAA spill idag. Fks Red Dead Redemption 2 som er et av dem peneste open world spillene som er laget. Så en ville tro at med et såpass stort hopp i CPU så burde vi kunne se 4K 60fps på neste Xbox og PlayStation konsoll i mange AAA spill. Og det er fokus til neste Xbox konsoll som det kommer frem i videoen og mange andre samtaler over dem siste årene med Phil Spencer. 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

PS! Jeg venter enda på såkalte «skreddersydde» spill til ps4, disse skulle være minst like bra som på PC.

 

Finnes endel spill til PS4 som ser bedre ut en dem råeste spillene til PC. Ikke pga hardwaren men pga noen av verdens beste spill utviklere er i stallen til Sony.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...