Gå til innhold

Actibump-Kanskje til Norge. Er det ikke billigere med fotoboks?


WiiBoy

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dinside.no/motor/disse-fartsdemperne-kan-komme-til-norge/71162890#_ga=2.24514106.1642847276.1560248276-692350182.1560248276

 

 

Flere svenske byer har tatt i bruk en fallem for å komme til livs bilister som kjører for fort. Actibump, som systemet heter, er installert blant annet i Linköping, Uppsala, Malmö, Västerås, Helsingborg og på Öresundbroen, mellom Malmö og København.

 

Funksjonen er enkel:

  • Farten til bilen måles av en radar.
  • Kjører du fortere enn fartsgrensen på stedet, senkes en stålplate seks centimeter i fremkant og skaper en dump som gir et slag i bilen.
  • Holder du deg innenfor fartsgrensen merker du ingenting til dumpen.
  • Utrykningskjøretøyer har en transponder som overstyrer systemet.
  • I motsetning til vanlige fartshumper, der også de lovlydige opplever et hinder, gir Actibump bare en «smell» til de som kjører for fort.

Er det ikke da billigere, enklere og bedre å bare sette opp en fotoboks?

Det er også langt bedre for eieren av bilen( som det slettest ikke er sikkert at er råkjøreren) å få en bot, enn å få senskader i bilen pga dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.dinside.no/motor/disse-fartsdemperne-kan-komme-til-norge/71162890#_ga=2.24514106.1642847276.1560248276-692350182.1560248276

 

 

 

Er det ikke da billigere, enklere og bedre å bare sette opp en fotoboks?

Det er også langt bedre for eieren av bilen( som det slettest ikke er sikkert at er råkjøreren) å få en bot, enn å få senskader i bilen pga dette.

Vedlikehold / drift av fotoboks er sikkert veldig mye dyrere.

Tror ikke man har fotobokser i 30 soner uansett i Norge.

 

Kjører man etter fartsgrensen i 30 soner så er det jo ikke noe problem. Ønsker ideen velkommen. :D

 

Aner ikke hvor skadet bilen blir av 6cm "vegg", men har hørt at det ikke skal påvirke vanlige biler hvertfall.

Skrevet

Tror du det? Selve teknologien for å måle fart og aktivere kamera/fallem må jo være ganske lik. Forskjellen da er jo kamera(noe som er blitt en rimelig teknologi) og en sender(noe som også er svært rimelig teknologi), mot en fallem som krever pumper/ tåle vekt av tungtransport/ snø/ is/ salt/ sand++.

 

Hvorfor tror du drift og vedlikehold er høyere på en fotoboks? Er det noe særlig vedlikehold i det hele tatt på de?

Skrevet

Hvorfor tror du drift og vedlikehold er høyere på en fotoboks? Er det noe særlig vedlikehold i det hele tatt på de?

Den største kostnadsforskjellen er nok de som må jobbe med å sjekke bilder, identifisere førere og sende ut bøter.

Skrevet (endret)

Dette systemet er for å straffe billister som kjører for fort og få de til å senke farten neste gang

 

Nå vet jeg ikke hvor mye kameraene i fotoboksene koster, men ihvertfall før i tiden så hadde ikke alle boksene kamera, fordi det var for dyrt å ha kamera i alle boksene, så de flyttet på de om natten, så det var billigere å drive flytting enn å kjøpe nok til alle

 

OG, jeg vil tippe at det er mye billigere med 3 slike dingser i en gate enn 3 fotobokser

Endret av Dubious
Skrevet

Jeg tror dette systemet kan være mye mer mottakelig enn fotobokser også. Fotobokser oppfattes som pirkete og urettferdige pengeinnkrevere, mens et dunk i bilen din er mer en naturlig konsekvens av at du ikke følger meg hva som ligger i veibanen din.

Skrevet

Den største kostnadsforskjellen er nok de som må jobbe med å sjekke bilder, identifisere førere og sende ut bøter.

 

Bøtene dekker opp denne kostnaden og VEL så det.

Med actibump blir det jo ingen inntekt i det hele tatt.

Skrevet

Bøtene dekker opp denne kostnaden og VEL så det.

Med actibump blir det jo ingen inntekt i det hele tatt.

Forskjellige budsjetter.

 

Med viten og vilje er bøter holdt helt separat fra kostnadene ved å kontrollere fart.

Skrevet

Det blir inntekt via momsen, fra de som må kjøpe seg nye felger

Tror man skal kjøre veldig fort for at en felg skal ta skade av en 6cm "hump". Kjører man såpass fort i en 30 sone, så fortjener man jo at hjulene blir rivd av

Skrevet

Tror man skal kjøre veldig fort for at en felg skal ta skade av en 6cm "hump". Kjører man såpass fort i en 30 sone, så fortjener man jo at hjulene blir rivd av

Mange som gjør det og verstingene er de med lavprofil dekk, som ikke har 6cm gummi

Skrevet

Idéen er ikkje så dum, ofte vil nok folk være meir redde for å skade bilen sin enn å risikere ei bot.

 

Største ulempane som eg kan sjå er dei "unormale" trafikkantane som motorsyklar og utrykningskjøyretøy.

Det å utsette ein motorsyklist for eit plutseleg og uventa slag i fordekket slik at ein risikerer å velte virker ikkje å være ein naturleg reaksjon på å køyre litt for fort.

Tilsvarande med utrykningskøyretøy og då kanskje særleg ambulanser, det vil mildt sagt være uheldig dersom elektronikken som skal overstyre systemet ikkje fungerer som det skal slik at ambulansen får eit kraftig slag medan det ligg ein pasient på båra.

Reslutatet må nok bli at ambulansesjåføren må slakke ned til under fartsgrensa uansett for å være på den sikre sida, då er det enklare med fotoboks der ein berre kan køyre forbi og heller ordne papirarbeidet med å få annullert bota i ettertid.

 

 

Ein heilt anna ting er at det er ikkje gitt at dette systemet er billegare enn fotoboks uansett. Alternativet til eit slikt Activbumpsystem med fartsmåler og senkbar stålplate vil i dei fleste tilfeller være ein haug med asfalt, ikkje fartsmåler og kamera.

Skrevet

Er det virkelig fortjent at bilen og eieren straffes, mens sjåføren slipper unna?

Eieren er som regel sjåføren, og om sjåføren ikke er eieren, så må eieren slutte å låne ut bilen til råkjørere og inndra pengene selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...