Gå til innhold

Helt nytt mineralfelt i Norskehavet har høyt innhold av kobber, sink og kobolt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det bare til å "gønne på"

 

Med all offshore-kompetanse vi har, så burde vi klare å bli verdensledene på dette. Mineraler på havbunnen er en gigantisk industri.

App, app, app... her kan det være habitat for sjeldne og utrydningstruede fisk, koraller og annet.  Så først må nok "Gunnerus" på tokt !

https://www.t-a.no/nyheter/article9829311.ece

 

Hvem vet om det skjuler seg habitat for sjeldne sommerfuglfisk, salamanderkrabber eller dragehodekoraller der nede ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Her er det bare til å "gønne på"

 

Med all offshore-kompetanse vi har, så burde vi klare å bli verdensledene på dette. Mineraler på havbunnen er en gigantisk industri.

App, app, app... her kan det være habitat for sjeldne og utrydningstruede fisk, koraller og annet.  Så først må nok "Gunnerus" på tokt !

https://www.t-a.no/nyheter/article9829311.ece

 

Hvem vet om det skjuler seg habitat for sjeldne sommerfuglfisk, salamanderkrabber eller dragehodekoraller der nede ?

Lenke til kommentar

 

Her er det bare til å "gønne på"

 

Med all offshore-kompetanse vi har, så burde vi klare å bli verdensledene på dette. Mineraler på havbunnen er en gigantisk industri.

App, app, app... her kan det være habitat for sjeldne og utrydningstruede fisk, koraller og annet.  Så først må nok "Gunnerus" på tokt !

https://www.t-a.no/nyheter/article9829311.ece

 

Hvem vet om det skjuler seg habitat for sjeldne sommerfuglfisk, salamanderkrabber eller dragehodekoraller der nede ?

Koraller, korshmaller.

Regelverk for å rasere havbunnen er jo allerede på plass, bare til å ansette de samme lobbyistene som presser gjennom regelverket for lakseindusrien, så går dette kjempebra.

 

(og sånn litt seriøst, så tror jeg faktisk at vi vil klare å gjøre dette noenlunde skånsomt, iallefall innenfor ett regelverk - og det er mer enn man kan si om omtrent samtlige gruver i sør og sør-østlige deler av verden - som denne nye industrien vil konkurrere mot)

Lenke til kommentar

Men hvordan kan dette utnyttes effektivt?

Antar poenget er å utvinne disse mineralene, men hvordan kan det praktisk utføres?

En ting er gruvedrift og steinbrudd på land, men under vann?

En lang rekke med undervanns gravemaskiner som graver opp i "bøtter" med lokk som igjen hektes på en "skiheis" som går til overflaten. Stort oppredningsverk enten på Jan mayen eller på båt som sender gruveslammet ned i lukkede bøtter som igjen tømmes på motsatt side av "skiheisen". Skiheisen må være mobil sånn at den "scanner" over sjøbunnen. Oppredningsverk på bunnen hadde vært ennå bedre, men det tror jeg ikke er gjennomførtbart. Anlegget trenger uansett store mengder energi for å heise opp massene. Kanskje en mekanisk bølgekraft-heis kunne fungert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En lang rekke med undervanns gravemaskiner som graver opp i "bøtter" med lokk som igjen hektes på en "skiheis" som går til overflaten. Stort oppredningsverk enten på Jan mayen eller på båt som sender gruveslammet ned i lukkede bøtter som igjen tømmes på motsatt side av "skiheisen". Skiheisen må være mobil sånn at den "scanner" over sjøbunnen. Oppredningsverk på bunnen hadde vært ennå bedre, men det tror jeg ikke er gjennomførtbart. Anlegget trenger uansett store mengder energi for å heise opp massene. Kanskje en mekanisk bølgekraft-heis kunne fungert?

De amerikanske rednecks har mange artige løsninger på det der. Når de leter etter gull. Har sett lekter med gravemaskin plassert oppå seg. Med sluse ombord.

 

Denne setupen funker bare på grunt vann da men.

 

Men ser da ikke hvorfor en undervanns versjon av de lekterne gullgraverne brukte i klondike i gamle dager. Med bøtter som forer overflaten med materiale.

 

Blir jo noen voldsomme start kostnader og lage ei slik doning ville jeg tro.

 

Men er nok mulig om viljen er der.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg disse gigantiske brunkull-gravemaskinene i Tyskland, bare under vann og med lukkede bøtter for å redusere mengden slam i vannet. Det blir nok likevel ikke mye sikt der nede, så kameraer er meningsløst. Sonarer kan sikkert brukes for å navigere i landskapet.

Lenke til kommentar

Muligens noe av trikset med å utvinne mineralene fra bunnen av havet, er å gjøre mest mulig av prosesseringen der nede, før det tas opp.

 

Et enormt industripotensialet. Vi trenger mineraler så det holder etter (av visse typer). Et stort spørsmål er om dette kan gjøres kostnadseffektivt i dag. Og ikke minst, er det mulig å gjennomføre dette uten for store skadelige inngrep i naturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det bare til å "gønne på"

 

Med all offshore-kompetanse vi har, så burde vi klare å bli verdensledene på dette. Mineraler på havbunnen er en gigantisk industri.

 

Semi-submersible løsning med vinsj(er) til å senke ned grabber istedenfor boretårn til å heise opp mineraler og raffinere disse på platformen før de omlastes til båt? :)

 

Trenger bare noen ROV'er for utplassering av sprengladninger for å knekke opp havbunnen.

Lenke til kommentar

App, app, app... her kan det være habitat for sjeldne og utrydningstruede fisk, koraller og annet.  Så først må nok "Gunnerus" på tokt !

https://www.t-a.no/nyheter/article9829311.ece

 

Hvem vet om det skjuler seg habitat for sjeldne sommerfuglfisk, salamanderkrabber eller dragehodekoraller der nede ?

 

Ja, og som ved Engebøfjellet/Førde vil det nok ikke være miljøriktig å deponere  tiloversblevne stenmasser  under vann.  Granulert sten  ødelegger som kjent bunnforholdene...

 

Det er bedre at slik mineralindustri foregår oppe på jorden i andre deler av verden, som i Kongo. Under vann vil det nok bli vanskelig med barnearbeidere også.

Lenke til kommentar

Men hvordan kan dette utnyttes effektivt?

 

Antar poenget er å utvinne disse mineralene, men hvordan kan det praktisk utføres?

 

En ting er gruvedrift og steinbrudd på land, men under vann?

 

Så vidt jeg har skjønt fra å sett gullgraving i sjø på discovery channel så bruker de pumper som suger, rør, ett slags filtreringsanlegg i båten og ett slags gravesystem.

Tenker noe lignende kunne blitt overført til andre metaller med litt tilpasninger.

Lenke til kommentar

Muligens noe av trikset med å utvinne mineralene fra bunnen av havet, er å gjøre mest mulig av prosesseringen der nede, før det tas opp.

Ja, da blir det mindre masser å frakte til overflaten og man slipper hele returen, men så er det også mer komplisert å få til.

 

Semi-submersible løsning med vinsj(er) til å senke ned grabber istedenfor boretårn til å heise opp mineraler og raffinere disse på platformen før de omlastes til båt?

Tja. Når det tar en time å senke grabben og en time å heise den igjen så blir det ikke mye produksjon. Er ikke disse havryggene rundt 3000 meter dypt? Etter noen erfaringer med å fiske med stang fra båt, 4 stk, så ser jeg for meg at det ikke er gjennomførbart å ha flere grabber gående parallelt ned og opp fra samme skip.

Lenke til kommentar

 

Her er det bare til å "gønne på"

 

Med all offshore-kompetanse vi har, så burde vi klare å bli verdensledene på dette. Mineraler på havbunnen er en gigantisk industri.

App, app, app... her kan det være habitat for sjeldne og utrydningstruede fisk, koraller og annet.  Så først må nok "Gunnerus" på tokt !

https://www.t-a.no/nyheter/article9829311.ece

 

Hvem vet om det skjuler seg habitat for sjeldne sommerfuglfisk, salamanderkrabber eller dragehodekoraller der nede ?

Enda en som ikke fulgte med på skolen. Triste greier.

Lenke til kommentar

Noen som dykker? Hørt om slamsuger?

Et rør fra bunnen og opp til havoverflaten, spyl inn trykkluft nederst i røret. Luften vil opp og drar med seg slam, grus og stein til overflaten, kraftig og fort.

 

Er jeg i nærheten av en ide?

Jeg ser umiddelbart et par utfordringer:

- På 3000m trenger du ca 300 bar bare for å få ut noe luft i det hele tatt. Du trenger en heftig kompressor for å få det til.

- Lufta ekspanderer på vei opp, særlig på slutten. Den ene literen du slapp ut nederst ekspanderer til 3 liter på 1000m dyp, 30 liter på 100m dyp og helt opp mot overflaten har det blitt 300 liter.

- Friksjon av luft-slam-blandingen oppover røret vil føre til et stort energitap og stort trykkfall. Virkningsgraden blir nok dårlig og slitasjen stor.

Lenke til kommentar

 

Noen som dykker? Hørt om slamsuger?

Et rør fra bunnen og opp til havoverflaten, spyl inn trykkluft nederst i røret. Luften vil opp og drar med seg slam, grus og stein til overflaten, kraftig og fort.

 

Er jeg i nærheten av en ide?

Jeg ser umiddelbart et par utfordringer:

- På 3000m trenger du ca 300 bar bare for å få ut noe luft i det hele tatt. Du trenger en heftig kompressor for å få det til.

- Lufta ekspanderer på vei opp, særlig på slutten. Den ene literen du slapp ut nederst ekspanderer til 3 liter på 1000m dyp, 30 liter på 100m dyp og helt opp mot overflaten har det blitt 300 liter.

- Friksjon av luft-slam-blandingen oppover røret vil føre til et stort energitap og stort trykkfall. Virkningsgraden blir nok dårlig og slitasjen stor.

Dykking med slanger tilkoblet spesiallagde dykkerdrakter til store dyp var ikke så uvanlige før i tiden.

Hvis de hadde råd til heftige kompressorer som pumpet luft i motsatt retning før i tiden så har de vel råd til kompressorer som suger(skaper vakum) istedet for pumpe luft ned.

De bruker også denne metoden i Alaska ved gullgraving i sjø men da ikke på så veldig store dyp.

Lenke til kommentar

 

Her er det bare til å "gønne på"

 

Med all offshore-kompetanse vi har, så burde vi klare å bli verdensledene på dette. Mineraler på havbunnen er en gigantisk industri.

App, app, app... her kan det være habitat for sjeldne og utrydningstruede fisk, koraller og annet.  Så først må nok "Gunnerus" på tokt !

https://www.t-a.no/nyheter/article9829311.ece

 

Hvem vet om det skjuler seg habitat for sjeldne sommerfuglfisk, salamanderkrabber eller dragehodekoraller der nede ?

Kan sikkert utvikle en App også som sjekker om det er utrydningstruede fisk..

Lenke til kommentar

Hvilke mengder trengs for at det skal være lønnsomt å utvinne disse?

 

Kjenner jeg staten rett så bare gir de vekk ressursene til utenlandske gruveselskap, sånn som de gjør med alle andre gruver. Pengene rett i lomma på utlendinger og nesten null og niks inn i statskassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...