Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av familiebil - Mercedes Benz CLA eller BMW 318D?


Anbefalte innlegg

Jeg flytter til Ålesund og må kjøpe en familiebil. Jeg vurderer å kjøpe denne Mercedes Benz CLA. Av annonsen er det noen varselstegn som dukker opp hos dere? Noen spørsmål jeg burde stille til selgeren?

Selgeren er eier nummer 2 av bilen. Han kjøpte bilen fra en forhandler i mars 2018.

 

På forhånd takk.

 

Annonsen: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148494160

Endret av hegnar2014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du sett bilen annet enn på bildene? Du kan spørre om den er like pen nå som da bildene ble tatt. I følge oppgitt km-stand har den kjørt 2600km siden bilde nr 4 i annonsen ble tatt ialelfall. Og vær iallelfall sikker på at heftelsene blir slettet før et eventuelt kjøp

Lenke til kommentar

har du sett bilen annet enn på bildene? Du kan spørre om den er like pen nå som da bildene ble tatt. I følge oppgitt km-stand har den kjørt 2600km siden bilde nr 4 i annonsen ble tatt ialelfall. Og vær iallelfall sikker på at heftelsene blir slettet før et eventuelt kjøp

Nei, jeg har ikke bilen annet enn på bildene. Har spurt eieren om bildene, men ikke fått svar enda. Godt poeng ang heftelser. Takk

Lenke til kommentar

Når det bare står "Finn Bruker" med kun oppgitt mobilnummer så er det en varsellampe hos meg, men sjekket nummeret og selger virker da som en helt vanlig familiemann. Beskrivelsen var ikke veldig utfyllende men det er nå vel kanskje mer en smakssak. 

Jeg er enig med deg, beskrivelsen er usedvanlig kort for en bil til 289000 kr.

Lenke til kommentar

En ting som jeg stusser over at i annonsen står det at bilen er en 2017 modell. førstegangregistrert januar 2017, men når jeg sjekker VIN nummeret til bilen på nettet, så står det bilen ble levert 6 Juni 2016 som en 2017 modell bil. Mitt spørsmål, er bilen en 2016 modell eller en 2017 modell?

Lenke til kommentar

Hør om bilen er kjøpt ny i Norge eller om den er bruktimportert. 

Er den ny norsk bil skal det godt gjøres å få noe særlig med problemer, har ihvertfall kun opplevd at bos fikser utbedringer osv uten problem.

Er dette en ansatt i bilbutikk, med tanke på bildene som ser ut som de er i tatt i verkstedhallen/butikken?

Lenke til kommentar

Skal være rimelig paranoid for å tro det er noe alvorlig galt med en to år gammel bil.

Den er ikke brukt importert. Registrert første gang 11/1-2017

https://regnr.info/BE10971

Men den har økonomiske heftelser og man må passe på dette ved kjøp/kontrakt at alt er/blir innfridd.

Pr. 01.06.2019 er det tinglyst heftelser for til sammen kr. 314.200,- på registreringsnummer BE10971 (det er antagelig opprinnelig lånebeløp)

Lenke til kommentar

Er vel ikke så mye poeng i å kreve NAF-test av en bil som har over 2 1/2 år nybilgaranti igjen. 

 

Spør om den har vært kollisjonsskadet noen gang og selvsagt om servicer er utført (årlig service på disse). Ellers er det bare å prøvekjøre og se etter evt. skader i lakk/karosseri.

 

Vedr. heftelser så må du bare få oppgitt hvor vedkommende har lån på bilen. De må så oppgi hvor mye som står igjen av heftelser, denne delen av kjøpesummen betales direkte til bank/låneinstitusjon og resterende til selger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpsdato og årsmodeller er ikke synonymt.

2020 modeller er allerede laget klare og vist av ymse bilmodeller. Og produksjon av neste års modeller har vanligvis vært startet i juni/juli.

Takk for svaret, godt å vite. Men nybil garantien starter den fra dagen bilen er første gangs registrert i Norge eller fra den dagen bilen ble levert/ferdig bygd fra fabrikken?

Lenke til kommentar

Hør om bilen er kjøpt ny i Norge eller om den er bruktimportert. 

Er den ny norsk bil skal det godt gjøres å få noe særlig med problemer, har ihvertfall kun opplevd at bos fikser utbedringer osv uten problem.

Er dette en ansatt i bilbutikk, med tanke på bildene som ser ut som de er i tatt i verkstedhallen/butikken?

Eieren sa at bilen er ny i Norge. Eieren kjøpte bilen fra en Andresen bilbutikk og bildene er tatt for et år siden. Jeg venter på nye bilder fra eieren.

 

Skal være rimelig paranoid for å tro det er noe alvorlig galt med en to år gammel bil.

Den er ikke brukt importert. Registrert første gang 11/1-2017

https://regnr.info/BE10971

Men den har økonomiske heftelser og man må passe på dette ved kjøp/kontrakt at alt er/blir innfridd.

Pr. 01.06.2019 er det tinglyst heftelser for til sammen kr. 314.200,- på registreringsnummer BE10971 (det er antagelig opprinnelig lånebeløp)

Godt poeng, lite å være redd for, bilen er fortsatt under garanti. Takk for godt råd med heftelser.

 

Er du skeptisk så be selger om at den blir levert med NAF test.

 

Men ha i mente at det er en billig bil, med svak motor og forjulstrekker.

Du sier noe der ja, i tillegg er det ikke godt med bagasjeplass. Stasjonsvogn uten plassen til stasjonsvogn. Hvis man ser bort i fra stasjonsvogn, hva syns du om å heller kjøpe en BMW 318D 2016 modell med 150hp, sedan?

 

Er vel ikke så mye poeng i å kreve NAF-test av en bil som har over 2 1/2 år nybilgaranti igjen. 

 

Spør om den har vært kollisjonsskadet noen gang og selvsagt om servicer er utført (årlig service på disse). Ellers er det bare å prøvekjøre og se etter evt. skader i lakk/karosseri.

 

Vedr. heftelser så må du bare få oppgitt hvor vedkommende har lån på bilen. De må så oppgi hvor mye som står igjen av heftelser, denne delen av kjøpesummen betales direkte til bank/låneinstitusjon og resterende til selger. 

Skal høre med eieren.

 

Eneste som ikke er åpenbart her er jo hvorfor den allerede skal ha 3 eiere som såpass ny bil - men du har jo reklamasjonsrett ut 2021, så lite å frykte ville jeg sagt.

Ja det er merkelig

Endret av hegnar2014
Lenke til kommentar

Ta å kikk på 3 serien til BMW å se hva du føler der!

Den er større og litt bedre på kvalitet! A serien til Mercedes kan vel sammenlignes med 1 serien til BMW ;)

De to merkene er like gode på kvalitet med tanke på hver enkel serie/modell.

Prøvekjør, se hva du får bak i bagasjerommet å finn ut hva du føler med den og den bilen.

Kan også anbefale Volvo sterkt.
 

Jeg har hatt VW, Audi, Mercedes og BMW. Kjøpte BMW igjen pga litt sportslig følelse og fantastisk kjøremaskin for MIN del da jeg pendler ca 85km pr vei til jobb. Kjøpte da en BMW 320dat 2010 modell til rundt 85k kr. 

Å du må ikke være redd for KM, til lengre bilen er kjørt på kort tid til bedre, da bilen har lite kaldstarter og som oftest på langkjørte biler så har de kjørt langt og motoren har fått god varme som er supert!
Det som dreper en motor uansett merke er mange kaldstarter og aldri får skikkelig driftstemperatur før du stopper igjen, typisk bykjøring hvor du bor i byen selv og har slike 5 minutters turer. 

BMWen jeg kjøpte var kjørt 258k km da jeg kjøpte den, å da er man ganske sikker på at alle slitedeler er byttet ut og jeg har fint 150 000km igjen før noe av de dyre tinga kommer. (fult servicehefte)


Men du ser jo selvfølgelig på nyere biler med veldig lav km stand, å da er et godt tips å se at de har hatt bilen på service 1 gang i året minst, er bilen passert feks 60 000km så skal girkassen ha vert flushet/service viss det er automat. Ellers på 2-3 år gamle biler så er det som regel veldig lite feil og mangler, du har fortsatt garanti så fremt bilen er kjøpt NY i Norge. Pass på at det ikke har vert mange eiere på en 2 år gammel bil, da det skurrer i mitt hode, hvorfor har de solgt?

Men som lengre oppe i posten min, prøvekjør forskjellig, kjenn på magefølelsen og kjøp den bilen som passer deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å du må ikke være redd for KM, til lengre bilen er kjørt på kort tid til bedre, da bilen har lite kaldstarter og som oftest på langkjørte biler så har de kjørt langt og motoren har fått god varme som er supert!

Det som dreper en motor uansett merke er mange kaldstarter og aldri får skikkelig driftstemperatur før du stopper igjen, typisk bykjøring hvor du bor i byen selv og har slike 5 minutters turer.

Nå ser trådstarter opprinnelig på en «bensin» bil , ikke diesel. Samt en 2017 modell med kjørelengde på ca 12K i året av en voksen person i Oslo/Akershus er helt normalt.

Dessuten er downsizing til små kompakte 1.4/1.6 liter bensinmotorer med turbomating normalen i dag for små/mellomstore

 

Syns du kanskje overdriver litt og tar ting litt ut av kontekst. No-Offence :)

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ser trådstarter opprinnelig på en «bensin» bil , ikke diesel. Samt en 2017 modell med kjørelengde på ca 12K i året av en voksen person i Oslo/Akershus er helt normalt.

Dessuten er downsizing til små kompakte 1.4/1.6 liter bensinmotorer med turbomating normalen i dag for små/mellomstore

 

Syns du kanskje overdriver litt og tar ting litt ut av kontekst. No-Offence :)

Ja, overdriver kanskje litt ja! Men du skjønner hva jeg mener! Akerhus/Oslo med de bommene så blir det nok bedre med bensin når de forbyr dieselbiler noen dager i året. Trådstarter skulle kanskje vurdert en hybrid? Men uansett, prøvekjør å fin den som passer deg best :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...