Gå til innhold

KORTTEST: Smartpluggen «Spinn»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha prøvd "Bluemotion" opplegget i en Golf så frister dette lite.

 

Bluemotion opplegget vil jo i bunn og grunn rett opp i 6:e gir og sote ned alt som finnes på innsiden av motorrommet- dette virker jo ikke spesielt mye smartere mtp. "en ting ødelegger hele turen", nei takk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det er miljøvennlig å ta svinger i høy fart, siden man da kan holde jevn fart, og unngå oppbremsing. Lave hastigheter er ikke bra for forbruket, og må unngås hvis mulig. I likhet med artikkelforfatter, passer jeg likevel på å ta noen harde oppbremsinger av og til, bare for å fjerne rust fra bremsene.

 

Dessuten reiser jeg noen ganger årlig til racerbaner på asfalt og is for å opprettholde ferdighetene bak rattet. Da blir det nok kraftige utslag på akselerasjon, brems og sving.

 

Noe sier meg at jeg ikke ville fått rabatt med smartpluggen, selv om jeg mener jeg har sterkt fokus på trafikksikkerhet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Problemet med en slik innretning er at den ikke ser trafikkbildet. Om du gir litt ekstra gass for å unngå å skape konflikter med andre kjøretøy gir det minus i stedet for pluss i boka. Og en litt brå oppbremsing vil den tolke som at du har vært uoppmerksom, selv om du egentlig måtte redde en farlig situasjon der noen andre gjorde feil.

 

Bare å koble det sammen med en sensor som måler avstand til biler foran og bak bilen din.

 

Det vil vel heller ikke forekomme farlige situasjoner hver eneste gang du er ute å kjører.

Om du kjører 100 turer med bilen, og en av turene viser kraftig bremsing, så kan den jo lett fjerne utliggerne.

Eventuelt bruke typetall istedenfor gjennomsnitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette systemet er totalt blindt for omgivelsene, og bruker generelt ugunstige premisser. Av alle parameterne her er det kun bråbremsing som er en grei faktor å måle. Rask akselerasjon er da på ingen måte negativt.

 

Det siste vi trenger er systemer som får nordmenn til å kjøre enda mer sedat. Heldigvis er gulroten liten nok til at det hele er irrelevant.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det er miljøvennlig å ta svinger i høy fart, siden man da kan holde jevn fart, og unngå oppbremsing. Lave hastigheter er ikke bra for forbruket, og må unngås hvis mulig. I likhet med artikkelforfatter, passer jeg likevel på å ta noen harde oppbremsinger av og til, bare for å fjerne rust fra bremsene.

 

Dessuten reiser jeg noen ganger årlig til racerbaner på asfalt og is for å opprettholde ferdighetene bak rattet. Da blir det nok kraftige utslag på akselerasjon, brems og sving.

 

Noe sier meg at jeg ikke ville fått rabatt med smartpluggen, selv om jeg mener jeg har sterkt fokus på trafikksikkerhet.

 

Om du hadde brydd deg om å være miljøvennlig hadde du kjørt elbil og da raser resten av innlegget ditt sammen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Google: CO2 emission  velocity 

 

Det er ingen tvil om at lavere hastighet enn vanlig motorveihastighet (100-110) gir både lavere CO2 utslipp og lavere forbruk pr. km

 

Så i disse dager hvor det er så stor vekt på å redusere CO2 utslipp så vil en reduksjon av hastighet til 90 km/h på motorveier gagne både miljøet og lommeboken. Jeg ser at dette ikke er praktisk mulig i dagens samfunn, men det er nok liten tvil om at økning av fart fra 100 km/h til 110 på motorveien fører til negative miljøkonsekvenser

 

Et eksempel fra min kjøring fra Halden til Drevsjø (hvor jeg har hytte)

 

Kjøre via Oslo-Elverum-Trysil-Engerdal: Avstand=395 km, tid (google map)= 4 Timer , 40 min. Forbruk gjennomsnitt 0,5 l/mil (Diesel)

Kjøre via  Sverige: Tockfoss, Charlotteberg, Konsvinger, Elverum......Avstand 409 km, tid 5 timer, 42 min (google map). Forbruk gjennomsnitt 0,42 l/mil (Diesel)

 

Det er altså litt lenger via Sverige, men lavere kostnader pga lavere forbruk siden veiene der er 70-80 km/h

 

Bonus: ingen bompenger, svært lite trafikk på veiene og handle i Charlotteberg

 

Det tar en time lenger, men jeg foretrekker via Sverige

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette systemet er totalt blindt for omgivelsene, og bruker generelt ugunstige premisser. Av alle parameterne her er det kun bråbremsing som er en grei faktor å måle. Rask akselerasjon er da på ingen måte negativt.

 

Det siste vi trenger er systemer som får nordmenn til å kjøre enda mer sedat. Heldigvis er gulroten liten nok til at det hele er irrelevant.

 

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Vegdirektoratet/verdens-mest-trafikksikre-land-for-tredje-gang

 

Jeg foretrekker det du kaller sedat kjøring. Og ønsker vekommen alle tiltak som kan begrense brudd på fartsgrenser Ja til fotobokser, strekningsmåling, politikontroll, skyhøyer bøter og dette tiltaket fra forsikringsselskaper

Lenke til kommentar

Dette blir helt feil. Jeg har brukt Spinn siden juni 2017. Jeg oppnår 12% rabatt hvert år og kjører Ca 100 km daglig. Dette er tur retur Kalbakken/Dal på motorvei og lokale småveier. Jeg kjører som jeg alltid har gjort, men er mer bevisst på måten jeg kjører og det helt uten sikspense. Her må du nok gå i deg selv og kjørestilen din. Jeg kjører på motorvei, har kjappe akslerasjoner, kjører i kø og oppnår allikevel 97 i snittskår daglig. Totalt har jeg kjørt 36112 km med smartplugg tilkoblet. Testen her er nok gjort av en med dårlige kjørevaner i trafikken. Om dere vil kan dokumentasjon sendes på mail og gjerne brukes som en oppdatering på dette innlegget. For det Det er i virkeligheten mye penger å spare, og ikke minst miljøvennlig å ha en slik dings installert. Drivstoff forbruket er gått betraktelig ned ( 0,76 - 0,66), da man automatisk blir mer bevisst på sin egen kjørestil. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenker som brukern over der, det her må være en med dårlige kjørevaner. Har rundet 18000 med min spinn og gjennomsnitsscoren min er 98/99 pr mnd siden den gang. Har hatt noen vinter mnd med 97 da den ikke liker vinterkjøringa mi med fart opp bakker o.s.v. men ikke noe penkjøring her nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Vegdirektoratet/verdens-mest-trafikksikre-land-for-tredje-gang

 

Jeg foretrekker det du kaller sedat kjøring. Og ønsker vekommen alle tiltak som kan begrense brudd på fartsgrenser Ja til fotobokser, strekningsmåling, politikontroll, skyhøyer bøter og dette tiltaket fra forsikringsselskaper

Skal man ha strekningsmåling så må man også ha krav om at hastighetsmåleren kalibreres hvert år, som det er på lastebiler

Lastebiler kjører i 80 når det er strekningsmåling i 80 soner

Personbiler kjører i 70

Samme har vi foran fotobokser, ingen lastebiler bremser, men de fleste personbilene bremser

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Vegdirektoratet/verdens-mest-trafikksikre-land-for-tredje-gang

 

Jeg foretrekker det du kaller sedat kjøring. Og ønsker vekommen alle tiltak som kan begrense brudd på fartsgrenser Ja til fotobokser, strekningsmåling, politikontroll, skyhøyer bøter og dette tiltaket fra forsikringsselskaper

Skal man ha strekningsmåling så må man også ha krav om at hastighetsmåleren kalibreres hvert år, som det er på lastebiler

Lastebiler kjører i 80 når det er strekningsmåling i 80 soner

Personbiler kjører i 70

Samme har vi foran fotobokser, ingen lastebiler bremser, men de fleste personbilene bremser

Bare å montere dekk med større rullediameter på Toyota-er, så er mye gjort

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker at det er miljøvennlig å ta svinger i høy fart, siden man da kan holde jevn fart, og unngå oppbremsing. Lave hastigheter er ikke bra for forbruket, og må unngås hvis mulig. I likhet med artikkelforfatter, passer jeg likevel på å ta noen harde oppbremsinger av og til, bare for å fjerne rust fra bremsene.

 

Dessuten reiser jeg noen ganger årlig til racerbaner på asfalt og is for å opprettholde ferdighetene bak rattet. Da blir det nok kraftige utslag på akselerasjon, brems og sving.

 

Noe sier meg at jeg ikke ville fått rabatt med smartpluggen, selv om jeg mener jeg har sterkt fokus på trafikksikkerhet.

 

Om du hadde brydd deg om å være miljøvennlig hadde du kjørt elbil og da raser resten av innlegget ditt sammen

Godt poeng. Innlegget mitt er basert på bensinbilen vi har nå. Det blir nok elbil etterhvert. Grunnen til at vi ikke har gått over på elbil så langt, er at bilen ikke brukes til jobb-pendling. Dessuten har den tresylindret motor, så den bruker lite drivstoff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...