Gå til innhold

Priser på TV i Norge


Anbefalte innlegg

Hvis man følger med på markedet, så er ikke dette tilfellet. Kanskje på disse Sony modellene, men stort ellers er det mye bra priser å få der ute. Man kunne f.eks. nylig få en 55" LG C8 til 10.000 hos Power for noen uker tilbake. Det gjelder å sette opp prisvarsler og følge med. Har fulgt med en del de siste årene på f.eks. markedet i Tyskland, da svigers (de er Tyske) skulle ha seg ny TV. Har da jevnlig sammenlignet priser i Norge og Tyskland, og stort sett har det vært rimeligere i Norge, selv om vi har høyere mva.

 

Det er sjeldnere gode tilbud på Sony og Panasonic, da de har høyere utsalgspris og blir for dyre til å selge i stort volum. LG setter ned prisene på sine modeller ganske bra etter alt fra 4 til 8 måneder. Så lettere å gjøre god deal på en LG OLED eller en Samsung QLED enn på Sony eller Panasonic OLED.

 

Man får kanskje ikke den aller ypperste bildeprosesseringa på LG, men den er såpass bra, at jeg synes ikke det er verdt å betale opptil 10.000 mer for Sony/Panasonic. Samtidig gjør LG mye bra de også. 

Forøvrig er MicroLED langt unna. Vil tippe minst 3-4 år før det er tilgjengelig til en grei pris. Synes Samsung burde satset på miniLED i stedet for LED-sonene de bruker i dag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel gitt nok enkelteksempler. Foruten det kan man jo ta en titt på følgende linker:

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Comparative_price_levels_of_consumer_goods_and_services#Price_levels_for_energy.2C_furniture.2C_household_appliances_and_consumer_electronics

 

Generelt:

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Comparative_price_levels_of_consumer_goods_and_services

Worldwide :( desverre bare priser 40 tommer) https://www.linio.com.mx/sp/technology-price-index-2016

 

Elektronikkbransjen selv holder prisutvikling hemmelig. SSB har heller ikke noe tall.

Mr. Marbles: Samsung har intensjoner om å lansere microLED for forbrukermarkedet i 2020..

Sakset fra elektronikkbransjen.no: «Vi viser også fram en 75 tommer stor mikro-led TV som ser mer ut som en vanlig skjerm, og som vi håper å kunne lansere i løpet av 2020, sier han.»

Lenke til kommentar

Jeg har vel gitt nok enkelteksempler. Foruten det kan man jo ta en titt på følgende linker:

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Comparative_price_levels_of_consumer_goods_and_services#Price_levels_for_energy.2C_furniture.2C_household_appliances_and_consumer_electronics

 

Generelt:

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Comparative_price_levels_of_consumer_goods_and_services

Worldwide :( desverre bare priser 40 tommer) https://www.linio.com.mx/sp/technology-price-index-2016

 

Elektronikkbransjen selv holder prisutvikling hemmelig. SSB har heller ikke noe tall.

Mr. Marbles: Samsung har intensjoner om å lansere microLED for forbrukermarkedet i 2020..

Sakset fra elektronikkbransjen.no: «Vi viser også fram en 75 tommer stor mikro-led TV som ser mer ut som en vanlig skjerm, og som vi håper å kunne lansere i løpet av 2020, sier han.»

Lansere ja, men hva tror du prisen vil være de første par årene? Du skal også få kjøpt LG sin rullbare OLED i år. Tror du f.eks. at den blir så rimelig at de fleste som er keen på en OLED vil ta seg råd til den? Tipper den blir typ 80k og oppover uten å ha sjekka.

 

Og det der der jeg tipper at microLED vil starte også. Når jeg skriver "grei pris" så mener jeg ikke 40-50k og oppover. Da tenker jeg 20-30k for 65".

Lenke til kommentar

Lansere ja, men hva tror du prisen vil være de første par årene? Du skal også få kjøpt LG sin rullbare OLED i år. Tror du f.eks. at den blir så rimelig at de fleste som er keen på en OLED vil ta seg råd til den? Tipper den blir typ 80k og oppover uten å ha sjekka.

 

Og det der der jeg tipper at microLED vil starte også. Når jeg skriver "grei pris" så mener jeg ikke 40-50k og oppover. Da tenker jeg 20-30k for 65".

Tiden vil vise..Neste år blir de ihverfall lansert og da kan vi se på om det er noe vil vil ha..De vil nok såfort mulig konkurrere med OLED i og med de har mistet store markedsandeler.

Lenke til kommentar

Tiden vil vise..Neste år blir de ihverfall lansert og da kan vi se på om det er noe vil vil ha..De vil nok såfort mulig konkurrere med OLED i og med de har mistet store markedsandeler.

 

Ja, de burde satset på miniLED i mellomtida. Da får man opptil 1000-vis av "soner" med mye bedre kontroll. Mye mindre blooming vil man også få. 

 

Det Samsung har vist fram av microLED fram til nå, har vært modulært. Og det de som har sett på TVene har sagt, er at man ser grensene på disse modulene. Så håper de går bort fra det, og lager hele paneler istedet i hvert fall. Håper de endelig kaster seg på Dolby Vision også, og at de faktisk lager en Movie mode som ikke fucker med eotf-kurven.

Lenke til kommentar

Lansere ja, men hva tror du prisen vil være de første par årene? Du skal også få kjøpt LG sin rullbare OLED i år. Tror du f.eks. at den blir så rimelig at de fleste som er keen på en OLED vil ta seg råd til den? Tipper den blir typ 80k og oppover uten å ha sjekka.

 

Og det der der jeg tipper at microLED vil starte også. Når jeg skriver "grei pris" så mener jeg ikke 40-50k og oppover. Da tenker jeg 20-30k for 65".

Lg rullbare er 600 000 kr kommer ikke til Norge. Endret av samco
Lenke til kommentar

Ja, de burde satset på miniLED i mellomtida. Da får man opptil 1000-vis av "soner" med mye bedre kontroll. Mye mindre blooming vil man også få. 

Det Samsung har vist fram av microLED fram til nå, har vært modulært. Og det de som har sett på TVene har sagt, er at man ser grensene på disse modulene. Så håper de går bort fra det, og lager hele paneler istedet i hvert fall. Håper de endelig kaster seg på Dolby Vision også, og at de faktisk lager en Movie mode som ikke fucker med eotf-kurven.

Problemet med Samsung modulene er at man ser kantene på hvert panel.

Lenke til kommentar

Problemet med Samsung modulene er at man ser kantene på hvert panel.

Den perfekte TV- en finnes ikke/ vil man ikke selge. LG har ikke gitt ifra seg merkbar bedre OLEDpaneler de siste årene. De nye modeller fra LG, Sony m.fl. er marginalt endret, selvom det er mange forbedringsområder. På byggekvalitet har noen modeller blitt betydelig dårligere. Så endrer man navn på hva de kan, selvom det teknisk sett ikke betyr noe som helst. Jeg mistenker også hele bransjen for planlagt redusert levetid ( der ble Samsung tatt med buksene nede for noen år siden.) Av den grunn blir det aldri noen Samsung produkter på meg noe mer..

 

Tilbake til prissetting: Det blir ikke noe TV til 600.000 på meg. Det sier kanskje mer om samfunnsutviklingen worldwide hvor 27 enkeltpersoner eier like mye som den fattigste halvdelen på kloden. Eller den nye rapporten som viser at store selskaper undrar enda mer i beskatning enn før LuxLeaks, the Panama Papers og the Paradise Papers.

Jeg mener å huskes at de første plasma TV-er ble lansert til 60000.

 

Ihverfall ser jeg nå at LG sin 9 serien har fått noen tester, med den konsekvens at Elkjøp har satt opp prisen i Norge med 2000, og i Sverige med 1500SEK...Kvalmende..

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Sikkert andre grunner til prisøkning og c9 prisen har allerede variert litt... mere tweak av paneler mindre banding er rapportert fra eiere men litt red tint desverre.

 

Litt ny panel struktur fra 2018.

 

600 000 er en start pris når Lg får mere has på fremtidig rullbar produksjon går prisen ned.

I 2016 koster 77 G6 300 000kr er nå får man C8 77 under 60k.

Endret av samco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert andre grunner til prisøkning og c9 prisen har allerede variert litt... mere tweak av paneler mindre banding er rapportert fra eiere men litt red tint desverre.

Litt ny panel struktur fra 2018.

600 000 er en start pris når Lg får mere has på fremtidig rullbar produksjon går prisen ned.

I 2016 koster 77 G6 300 000kr er nå får man C8 77 under 60k.

Ja, slik må det også vel være, at ny teknologi i startfasen ikke er tilgjengelig for folk flest. Da er vi mitt opp i hovedpoenget med hele tråden: Når produksjon av OLED paneler har økt betydelig og kostnader per enhet reduseres betydelig, så bør prisen falle mer enn det den har gjort. Det skjer ikke, og derfor er det interessant å vite hvem og hva som styrer prisene, i sær når jeg opplever at myten om billig elektronikk i Norge fortsatt lever. Jeg er ikke så opptatt av TV- er som bare er tilgjengelig for den økende antallet med millionærer, men de som er ment for resten av befolkningen, som får dårligere og dårligere råd for hvert år som går ( worldwide forøvrig). Muligens at LG mangler konkurranse. Alle OLEDpaneler kommer jo derfra ( gedigen tabbe av Samsung). Muligens at det hele blir enda verre grunnet grådigheten i Sony..De sto engang for noe, men har endret seg dramatisk i starten av 90 tallet. ( ikke minst på lydfronten).

Lenke til kommentar

Målt mot euro og dollar har nordmenn tapt ganske mye kjøpekraft opp gjennom årene. Siden 2011 har vi fått redusert kjøpekraften med over 30%. Mot euro har vi tapt nesten 30% i samme tidsperiode. Dollar/Nok 5,6 i 2011, Euro/NOK 7,47 i 2012. I 2018 er valutakursen $8,13 og €9,59

 

Så tjente man 570'000 i 2011 hadde man over 100'000 dollar i årslønn, mens har man samme lønn idag tjener man bare $70'000

Endret av newman221
Lenke til kommentar

En annen viktig faktor er bokostnader.. mens de i EU har vært en boligkrise ( som er tatt igjen nå), så har prisene på boliger økt dramatisk i Norge, dessuten soper man inn milliardbeløp på boligskatt. Næriingslivet er ofte unntatt ( ikke noe sted i mellomeuropa at ikke alle betaler, og bde betaler mye mye mindre) helt vanvittig at en enebolig med større verdi enn vår, må ut med 400 kronet, mens vi må ut med 13000 ( tiltsvarer en bruttolønn på nesten 20k). Alle aktører sender regningen til vanlige folk, og disse regninger har økt betydelig. Det føres en meget aggressiv politikk mot vanlige folk, og om det er AP, FRP, H,SV eller MDP, så forlanger alle at vi skal betale hele regningen, bare med ulike kjepphester. EU har mange svin på skogen ( bl.annet skatteparadisene), men de krever ihverfall bøter av multinasjonale selskaper i gigantklassen. Jeg kjenner ikke et eneste vedtak som har ført til at de må betale store summer til Norge..shippingnæringen betaler ikke skatt og oljebransjen har også regler som gjør at de som oftest ikke betaler skatt.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

HÆ? Hva snakker du om? Oljenæringen betaler ikke skatt? De har noe som heter fremførbart underskudd og leterefusjonsordning, men skatt betaler de. De betaler sånn rundt regnet 79% skatt på overskudd. At de ikke betaler skatt på underskudd er ganske naturlig. 

 

Næringslivet er ikke unntatt skatt, men noen selskaper har dyktige skatteadvokater som planlegger og tilrettelegger for lavere skattekostnad enn nødvendig. Stort sett opererer de innafor loven, og benytter de små mulighetene som er til å flytte inntekter til områder med lavere skattesats. 

 

EU bøtelegger ikke på grunnlag av lave skattesatser, men der de finner brudd på ulike lover. Man kan ikke bare vedta at Google og Apple skal betale en gitt sum (bot) for å fikse på statsbudsjettet... 

 

Hvorfor du blander inn at en større enebolig enn din må betale 400kr i eiendomsskatt, mens du må betale 13'000 skjønte jeg ikke helt. Usikker på om jeg har større eller mindre hus enn deg, men jeg betaler null kr i eiendomsskatt. Stem annerledes, så kanskje du slipper. Eller flytt til en annen kommune med smartere økonomisk styring. 

 

Shippingnæringen har skattefritak siden de opererer i internasjonalt farvann og i praksis kan registrere seg hvor som helst i verden. De betaler skatt av overskudd som tas ut av selskapet, men altså null om de lar pengene stå i konsernet. Helt fair egentlig. 

Lenke til kommentar

HÆ? Hva snakker du om? Oljenæringen betaler ikke skatt? De har noe som heter fremførbart underskudd og leterefusjonsordning, men skatt betaler de. De betaler sånn rundt regnet 79% skatt på overskudd. At de ikke betaler skatt på underskudd er ganske naturlig.

 

Næringslivet er ikke unntatt skatt, men noen selskaper har dyktige skatteadvokater som planlegger og tilrettelegger for lavere skattekostnad enn nødvendig. Stort sett opererer de innafor loven, og benytter de små mulighetene som er til å flytte inntekter til områder med lavere skattesats.

 

EU bøtelegger ikke på grunnlag av lave skattesatser, men der de finner brudd på ulike lover. Man kan ikke bare vedta at Google og Apple skal betale en gitt sum (bot) for å fikse på statsbudsjettet...

 

Hvorfor du blander inn at en større enebolig enn din må betale 400kr i eiendomsskatt, mens du må betale 13'000 skjønte jeg ikke helt. Usikker på om jeg har større eller mindre hus enn deg, men jeg betaler null kr i eiendomsskatt. Stem annerledes, så kanskje du slipper. Eller flytt til en annen kommune med smartere økonomisk styring.

 

Shippingnæringen har skattefritak siden de opererer i internasjonalt farvann og i praksis kan registrere seg hvor som helst i verden. De betaler skatt av overskudd som tas ut av selskapet, men altså null om de lar pengene stå i konsernet. Helt fair egentlig.

 

Helt riktig: EU straffer selskaper med gigantbøter for lovbrudd, og i tillegg betaler multinasjonale selskaper ikke skatt og for det har de blitt etterkrevd skatt.( flere skatteparadis i EU). Shipping: Til og med i Ttrumplandet, så må alle som anlegger Trumphavner betale skatt. Hvis ikke får de ikke lov å legge an i Trumphavner..Norske havner er ikke internasjonalt farvann.

Jeg har aldri hørt om at privatpersoner får trekke fra fremførbar underskudd...horribelt at du synes det er greit at folk som sitter på samme eiendomsverdi skal betale ulik skatt for den verdien. I EU mener man at det skal være likhet for loven på det området. Næringslivet også.

Jeg betaler i grunn deg om jeg må betale skatt for noe og du slipper. Samfunnsforståelse din må være på bunnnivå...Folk skal bare flytte på seg hele tiden? Så du ønsker at hele landet skal fraflyttes til der man betaler minst skatt, slik at de som ikke kan flytte på seg skal sitte der og betale enda mer for ingenting. I min kommune lovte H ordfører at han ikke skulle innføre eiendomsskatt, men så gjorde han det allikevel. Næringslivet betaler ingenting. Ganske ekstreme tanker du har. Du synes det er greit at 27 personer eier mer en den fattigste halvparten av kloden. Er det grei skuring at EU krever og får milliarder av kroner for lovbrudd begått av multinasjonale selskaper, men at Norge lar det skure og gå? Om alle selskaper hadde betalt like mye skatt, og om Staten hadde krevd den minimale skatte de krever fra multinasjonale selskaper, så hadde det generelle alt for høye skattetrykket og avgiftshisteriet for folk flest vært overflødig. De eneste som kan bekjempe misbruk av makt, grådighet og sinnsvake lønninger i næringslivet er politikerne. Men om de fortsetter å bruke Trumpmetoder ( lyving), så bør man kanskje bytte ut politikerne med en datamaskin...den gjør garantert en bedre jobb når det gjelder å ivareta velferdssamfunnet, som i grunn er avskaffet.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Den utgående modell Sony 65 AF8, koster nå NOK 18900 i Sverige på Elgiganten, og enda rimeligere på Elgiganten i Danmark. mens norske kunder betaler hele 27777 hos samme kjeden. De annonserer samme datum varen skal være på lager.. Det ser ut til at Power og Elkjøp melker norske kunder som aldri før...hvor er konkurransetilsynet eller forbrukermyndigheter? De kan vel legges ned, for jeg kjenner ikke til at de noensinne har tatt grep på misbruk av makt innenfor elektronikkbransjen. En sjelden gang klager de på hvordan de annonserer varer, men ellers er de tannløse. Forøvrig har prisen på denne TV- en aldri vært under 22.999 i Norge. Så Sverige og Danmark slår Norge der.

Mitt råd: Ike la deg lure av prisjakt.no og prisguider, men gå inn på disse kjedenes priser i Danmark og Sverige. ( PS: om du vil beholde 5 års garanti krever Elgiganten i Sverige omtrent 900 kroner ekstra.

Dette er ikke noe enkelttilfelle. Leitet etter en god hodetelefon som koster « på tilbud» 3999 i Norge, men som også koster 1000 kroner mindre i Sverige..fra samme kjede.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...