Gå til innhold

Priser på TV i Norge


Anbefalte innlegg

Ny statistikk fra igår viser at kun Island har høyre priser på lyd bilde og IT utstyr i hele EU. Kuriosit: Albania deler annen plass med Norge. Norge på delt 2. plass av 37 deltagere! ( verre at priser på varer og tjenester på ETT år har steget fra 43 til 55% over EU snittet. Igjen en stor og ny norsk skandale)

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/pppvare

 

Om du bor i Norge bør du flytte snarest!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ha ha. Så bruker man kanskje litt flere kw.her en der borte? Det med energi er noe vanskelig. Tyskere med din skitne strøm, hollendere med gass til mye osv. AMS var dog frivillig der, og tvang her, med et ulydighetsgebyr på 2000 per år..Frankrike har stoppet hele galskapet.

Lenke til kommentar

 

Hva slags valutakalkulator har du brukt for å komme frem til at € 3.199,00 = 28500?

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Fortsatt omtrent 7500 kroner forskjell justert for moms...SSB statistikk viser en økning på 12% fra 2017-2018 på varer og tjenester ifht. EU. En kraftig mangel på reel konkurranse er en langt mer plausibel forklaring. Norge er jo fullstendig uegnet for konkurranse med sine 5 mill. Innbyggere. De to store kjedene fordeler markedet seg i mellom. Du betaler prisen, akkurat som på de fleste andre områder.

Endret av monitor
Lenke til kommentar
Ja, utgående modeller dumpes fortsatt, men også der dumpes de ofte i andre land disse kjedene har butikker, om det er etterspørsel i de landene. https://www.tondoseviersen.de/tv/led-tv/3395/sony-kd65af8baep-164cm-4k-uhd-oled-smarttv

Prisen i Tyskland er 2049 (2099 inkl.frakt) 20400 inkl, frakt i Norge. Så fortsatt er prisen rimeligere i Tyskland.

Har vært solgt for 1899 euro.: https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/6046687_-kd-65af8-sony.html

 

Pricerunner er en dårlig prissamnenligningstjeneste.

I Tyskland er det Idealo som gjelder. Prisjakt siler også. Kjøpte selv en AppleTv 4K til 999 kroner fra Telenor, og orienterte prisjakt om at tilbudet hadde vært der i en uke allerede, men du finner ikke den prisen noe sted i prisjakts prishistorikk. Så da manipulerer de prisene. Også det de sier er billigste pris i utlandet er fullstendig nonsens. De er jo til for å tjene bransjen og ikke forbrukeren, så de sletter prishistorikk på alle « lovlige» måter de kan, slik at folk tror at de har kjøpt noe billig...Jeg har påpekt dette mange ganger for prisjakt med konkrete eksempler og screenshots som bevis, men dette sitter så dypt i selskapets DNA at de aldri kommer til å slutte med slikt. Teknisk feil vi jobber hardt med har vært en gjenganger som bortforklaring i over ett år..Hadde tilbudet fra Telenor vært med i prisoversikten, hadde ingen kunne selge de til dagens pris ( 50% over?)

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Priser på tvr er som en Berg å dalbane min W8 var billigere i 65 en i England men 77 har vært billigere der en hær.

Lg C9 oled har pris rast der 2000 pund nå på currys for en 55 og 2300 for en 65 mens vi henger litt etter.

Bra du følger med. Det var egentlig målet med tråden..Norge egner seg jo ikke for ekte konkurranse med sine få innbyggere og to ledende aktører som i grunn har priskontrollen. Jeg liker at Hifiklubben blander seg av og til opp i dette, og erkjenner rett ut at prisene er stortsett like ( av mange årsaker). Det er viktig at vi ikke tror at prisene på elektronikk i Norge er så gode...dette er ikke lengre tilfellet. Kjedene selv sier til meg at de prissetter produkter i ulike land etter tilbud og etterspørsel. Det må da bety at konkurransen i Norge er dårlig, og at dumping av utgåtte produkter primært skjer der man forventer større salg. Dette gjelder TV er. Småelektronikk og husholdningssaftene kan være svindyre. Det er overhodet ikke uvanlig med dobbel pris. Opplevde denne uken at en bestemt lyspære kostet 48 kroner i en butikk ( lampebutikk), mens jeg fikk den samme lyspære for 12 kroner på en matbutikk ( 3 for 2).

Slik er det jo også i andre land. Norge omsetter dog langt flere TV er enn svenskene, og til og med et lite land som Nederland ( 15 mill. Innbyggere) omsetter bare marginalt flere TV er per år. Prissetting der er muligens enda råere enn Norge. I Norge kan du fortsatt gå i en butikk og forhandle om pris...Jeg tror ikke slikt er mulig i Nederland ( men jeg vet det ikke).

 

Et annet avvik er at bruktmarkedet for alt mulig i Norge er stort, og at innstillingen her er grunnleggende annerledes enn i mellomeuropa...Der kan man godt annonsere et produkt til salgs og holde på det ett helt år uten å se en villighet til å gå ned i pris. I Norge setter man jo ned prisen om din vare står usolgt i to uker...( ikke alltid, men ofte).

 

Både High End lyd og bilde selges ofte til lavere priser her enn i EU. Jeg må være den eneste i Norge som har byttet stereo saker ofte uten å gå i minus ( ved å selge det utenlandsk). Mange utenlandske kjøpere forstår ikke hvorfor jeg selger så billig...

Sånn...nå er katta ut av sekken ha ha.

Det som er bra i Norge er 5 års reklamasjonsrett. I disse tider hvor EU vil bekjempe planlagt redusert levetid ( da må det jo være et gedigent problem) er det bra å øke garantiordninger.

EU snakker med to tunger og skulle gjerne forby 5 års reklamasjonsrett.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Kan tilføye at jeg så en to år gammel High End TV ( 65 tommer) til salgs for 12000 kroner på Finn.no. Det er langt under halv pris under hva den noensinne ble solgt for...slike kjøp få man ikke gjort i mellomeuropa.

Alle high end tvr brukt raser i pris få er villig til å betale mye for en brukt tv mot å bruke samme pengene på en nyere tv.

Ikke noe nytt fenomen.

Lenke til kommentar

Alle high end tvr brukt raser i pris få er villig til å betale mye for en brukt tv mot å bruke samme pengene på en nyere tv.

Ikke noe nytt fenomen.

Har ikke sagt at dette er et nytt fenomen. Sa at du ikke få gjort slike gode kjøp i mellomeuropa hvor mentaliteten rund dette er helt annerledes.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...