Gå til innhold

Umulig å hindre spredning av dødsalge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var ute og fisket utenfor Tromsø her om dagen primært etter kveite og torsk og har ikke sett så dødt hav så lenge jeg kan huske. En og annen sporadisk prikk på ekkoloddet og ikke et eneste napp på 6 timer. Jeg spekulerer i om algene kan ha skremt bort villfisk, men har ikke sett noe oppdatert kart på om dette området er rammet og har forsåvidt heller ikke hørt med noen andre om de opplever svikt.

 

Det er uansett trist å høre at milliardverdier bare forsvinner. Bilder i avisene av fiskekasser med død laks stablet større enn hus gjør inntrykk! 11600 tonn tilsvarer to fotballbaner med kubikkmeter-fiskekasser tett i tett. Eller nok til at 5,3 millioner nordmenn kan ha 10 laksemiddager hver a 200 gram.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

11600 tonn tilsvarer to fotballbaner med kubikkmeter-fiskekasser tett i tett.

Spørsmålet her er hvor mange oppretter de kom fra, og hvor stort område de hadde der, og tilsvarende hvort stort et naturlig økosystem for så mange fisk ville ha vært i det naturlige havet.

 

Havet dør mens vi samler masse fisk på små områder. Er ikke det litt galskap?

 

Har forresten samme erfaringer med fiske de siste 20 årene lenger sør i Norge. Mindre og mindre fisk. Hva er grunnen til det? Overfiske? Tråling og ødeleggelse av koraller, bunn og økosystemer i havet? Forurensning? Alger?

 

Frustrerende å se dette skje i min livstid. Ikke bare har jeg sett og merket det selv, men man hører jo stadig om krympende fiskebestander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet her er hvor mange oppretter de kom fra, og hvor stort område de hadde der, og tilsvarende hvort stort et naturlig økosystem for så mange fisk ville ha vært i det naturlige havet.

 

Havet dør mens vi samler masse fisk på små områder. Er ikke det litt galskap?

 

Har forresten samme erfaringer med fiske de siste 20 årene lenger sør i Norge. Mindre og mindre fisk. Hva er grunnen til det? Overfiske? Tråling og ødeleggelse av koraller, bunn og økosystemer i havet? Forurensning? Alger?

 

Frustrerende å se dette skje i min livstid. Ikke bare har jeg sett og merket det selv, men man hører jo stadig om krympende fiskebestander.

Fra noen ganske få lokaliteter så vidt jeg har skjønt. Det er vanvittige tap for de rammede bedriftene.

 

Havet dør? Norge har mangedoblet fiskeeksporten på få tiår. Det er en enorm økning av totalen, altså oppdrett + villfisk. Villfiskbestandene påvirkes av så mangt, - klima og dynamikken i næringskjeden er nok de største faktorene og hovedårsakene til nedgangen i nordsjøen. Den fisken som tidligere vandret så langt sør som til Rogaland har blitt klimaflyktninger og stopper nå allerede ved Nordland. Makrellen har for eksempel blitt sjeldnere i sør og mye vanligere i nord. For 100 år siden var makrellen en særing man kastet ut igjen fordi den var ukjent her nord. Nå er makrell daglig her oppe. Silda har et annet mønster. Den fins i mye mindre grad både i Sør og Nord, sammenlignet med for et århundre siden.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i et av selskapene som er aller hardest rammet. Den siste uken har vi tatt opp over 4000 tonn med død fisk, fra to lokaliteter. Vi er under 30 ansatte men har hatt over 100 mann i arbeid for å få dette opp. Jeg har knapt gjort annet enn å jobbe nattskift, spise og sove i over en uke nå og er dødssliten men skal prøve så godt jeg kan å svare litt.

 

Naturen som gir beskjed til oppdrettsnæringen?

Dette gidder jeg nesten ikke å svare på, men vi er vant med usympatiske kommentarer. Algeoppblomstringer av denne sorten har foregått i millioner av år før laks i det hele tatt eksisterte og vil sannsynligvis fortsette i millioner av år til.

 

Jeg var ute og fisket utenfor Tromsø her om dagen primært etter kveite og torsk og har ikke sett så dødt hav så lenge jeg kan huske. En og annen sporadisk prikk på ekkoloddet og ikke et eneste napp på 6 timer. Jeg spekulerer i om algene kan ha skremt bort villfisk, men har ikke sett noe oppdatert kart på om dette området er rammet og har forsåvidt heller ikke hørt med noen andre om de opplever svikt.

 

Det er uansett trist å høre at milliardverdier bare forsvinner. Bilder i avisene av fiskekasser med død laks stablet større enn hus gjør inntrykk! 11600 tonn tilsvarer to fotballbaner med kubikkmeter-fiskekasser tett i tett.

Villfisken stikker av, ja. Svømmer unna og ned i dypet, ut på åpent hav. Oppdrettslaksen kan dessverre ikke flykte. Fiskerne i området får lite fisk. De karene du har sett er nok fra oss, vi har hatt veldig mange journalister innom, og TV2 var med helikopter og filmet. Det er forferdelig trist. Først og fremst synes vi synd i fisken som har dødd på et grusomt vis, selv om mye døde veldig fort. De økonomiske tapene har jeg ikke oversikt over, men at det er et tresifret antall millioner bare for vår lille bedrift betviler jeg ikke.

 

Spørsmålet her er hvor mange oppretter de kom fra, og hvor stort område de hadde der

Forstår ikke spørsmålet helt. Simen1 besvarte resten.

 

Kunne man i teorien unngått alger ved å senke merdene langt ned i vannet? Til bunns går vel ikke da det som regel ligger metertykt slambelegg der.

I teorien, kanskje. Nedsenkbare merder finnes, men det er voldsomt kompliserte greier og det tar tid å senke et helt anlegg. Algeangrepet nå tok livet av fisken på et øyeblikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har forresten samme erfaringer med fiske de siste 20 årene lenger sør i Norge. Mindre og mindre fisk. Hva er grunnen til det? Overfiske? Tråling og ødeleggelse av koraller, bunn og økosystemer i havet? Forurensning? Alger?

Hvis du mener Oslofjorden har det sin naturlige forklaring "i mine øyner".

 

Vi hadde en stor flom i Glomma/Østlandet i 1995 som la sedimenter helt fra Drøbak til Kristiansand, etter det har det vært bortimot tomt for stedbunden fisk.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke lenge siden det meldt om mangemillionærer i oppdrettsbransjen. Men nå som de går dårlig løper de til staten og vil ha tilskudd – enn om de hadde innsett at noen år går man med overskudd og andre år går man med underskudd og så tatt konsekvensen av det ved å sette av midler i gode tider (slik som vi andre næringsdrivende må gjøre).

 

Bønder har jo perfeksjonert dette systemet ved å velte uforutsette utgifter over på det offentlige. Folk som ikke kan leve av egen virksomhet, men må få tilskudd kan ikke kalles selvstendig næringsdrivende – det er vernede bedrifter. Gjelder dette også fiskeoppdrett?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke lenge siden det meldt om mangemillionærer i oppdrettsbransjen. Men nå som de går dårlig løper de til staten og vil ha tilskudd – enn om de hadde innsett at noen år går man med overskudd og andre år går man med underskudd og så tatt konsekvensen av det ved å sette av midler i gode tider (slik som vi andre næringsdrivende må gjøre).

Aner ikke hvem som har "løpt til staten" så skal ikke uttale meg. Men tror du virkelig ikke vi setter av penger når vi har gode år??? Dårlige år er vi vant med og det aller meste av overskudd settes på sparekonto nettopp for å kunne overleve. Hver gang vi har gode år så kommer alle andre og klager høylytt over at vi har det for godt og må skattlegges hardere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Algeoppblomstring er et problem vi må leve med, og vi har ingen metode for å hindre fiskedød i merdene i slike tilfeller.

Har jeg forstått dette riktig er problemet konsentrert til fjorder med mye ferskvann, og da ferskvannet ligger i de øverste vannlagene unngår en algene på dypere vann.

Kanskje vi bør satse mer på havmerder av typen Nordlaks og Salmar bygger, som er konstruert for å ligge på havet og unngå problemet på den måten.

Lenke til kommentar

I teorien, kanskje. Nedsenkbare merder finnes, men det er voldsomt kompliserte greier og det tar tid å senke et helt anlegg. Algeangrepet nå tok livet av fisken på et øyeblikk.

 

 

Langt fra mitt fagområde, dette. Hva med lukkede merder, med dypvanns inntak? Jeg vet jo ikke hvor dypt det er i fjordene der merdene ligger.

 

Ser også det snakkes om anlegg på land som en kommende greie. Hva tror du om det?

 

Ellers glad for at dere tjener penger. Personlig mener jeg at staten bør ta mindre i gode år, og så bør de også å gi mindre i dårlige år, til alle næringer. De får selv ta ansvar for å spare litt til hardere tider.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Men tror du virkelig ikke vi setter av penger når vi har gode år??? Dårlige år er vi vant med og det aller meste av overskudd settes på sparekonto nettopp for å kunne overleve. 

 

 

Det kan umulig ha vært særlig mange dårlige år, det finnes knapt en fiskeoppdretter i Kongeriket Noreg som ikke er milliardær.

"Overleve" er vel å ta i, når bransjen er blant Norges mest lukrative, og har skapt flere milliardærer enn noe annen bransje.

 

Det er forferdelig trist. Først og fremst synes vi synd i fisken som har dødd på et grusomt vis, selv om mye døde veldig fort.

 

Ja, det er forferdelig trist, det er nesten like trist som at hundretusenvis av laks står i en liten merd hele livet, hvor de blir foret med soya og fargestoffer for å få den rette rødfargen oppdretterne ønsker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Langt fra mitt fagområde, dette. Hva med lukkede merder, med dypvanns inntak? Jeg vet jo ikke hvor dypt det er i fjordene der merdene ligger.

 

Ser også det snakkes om anlegg på land som en kommende greie. Hva tror du om det?

Laksen krever store mengder vann. Lukkede merder i sjø med dypvannsinntak vil kreve --enorme-- mengder strøm. i tillegg er vannet kaldt der nede, va spiser laksen mindre og vil vokse tilsvarende sakte.

 

Landbasert oppdrett kan fungere, men i tillegg til dette med store mengder strøm og vann er det et par andre problemer her. For det første er merder gigantiske greier, våre merder er 130 meter i omkrets og over 40 meter dype. Vindmøller på land er peanuts i forhold. Skal oppdrettet flyttes på land, så blir det ut av landet.

Lenke til kommentar

Olaf. Det finnes knapt nok milliardærer i Norge i det hele tatt.

 

Oppdrettsnæringen er en av de strengest regulerte næringene i landet, i motsetning til hva mange tror. Når det gjelder fisken så stilles det strenge krav til fiskevelferd, deriblant dette med tetthet. Maks 200k fisk per enhet og absolutt maks tetthet 25 kg/m2, men som regel er det både færre fisk og langt lavere tetthet enn dette. Fargestoffet i fôret er Astaxanthin, er kraftig antioksidant. Det stemmer at det brukes noe soya som proteinkilde i fôret, fra sertifisert bærekraftige kilder.

 

Edit: var borti +1 knappen. Det var ikke meningen.

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Laksen krever store mengder vann. Lukkede merder i sjø med dypvannsinntak vil kreve --enorme-- mengder strøm. i tillegg er vannet kaldt der nede, va spiser laksen mindre og vil vokse tilsvarende sakte.

 

Landbasert oppdrett kan fungere, men i tillegg til dette med store mengder strøm og vann er det et par andre problemer her. For det første er merder gigantiske greier, våre merder er 130 meter i omkrets og over 40 meter dype. Vindmøller på land er peanuts i forhold. Skal oppdrettet flyttes på land, så blir det ut av landet.

 

 

Takk for svar. Jeg er ikke noe glad i vindmølleparker i naturen, så da er mer strømbruk pluss svære merder antagelig en dårlig kombinasjon for min del. :)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Spiser for eksempel reker ikke alger? Og hvis giften de bruker mot lakselus er skadelig for f.eks. reker kan de kanskje takke seg selv for at problemet med alger er blitt så stort.

...

 

Reker er i hovedsak åtseletere på havbunnen. Midlene som brukes mot lakselus har bare akkurat høye nok konsentrasjoner i merd til å ha effekt mot lusa, og når dette slippes ut blir konsentrasjonene helt forsvinnende små. Men de siste årene har det stort sett blitt brukt mekanisk behandling, altså ikke kjemikalier men heller f.eks. spyling.

Lenke til kommentar

Algeoppblomstring er et problem vi må leve med, og vi har ingen metode for å hindre fiskedød i merdene i slike tilfeller.

Har jeg forstått dette riktig er problemet konsentrert til fjorder med mye ferskvann, og da ferskvannet ligger i de øverste vannlagene unngår en algene på dypere vann.

Kanskje vi bør satse mer på havmerder av typen Nordlaks og Salmar bygger, som er konstruert for å ligge på havet og unngå problemet på den måten.

Usikker på dette med ferskvann. Biologene er heller ikke helt sikre på nøyaktig hvorfor slike oppblomstringer skjer. Jeg forstår det slik at det hender når det er lite vertikal blanding av vann. Hvorvidt dette skjer ute på storhavet eller ei kan jeg bare spekulere i. "Havmerder" og lignende er gigantprosjekter i milliardklassen som krever både kunnskap og økonomiske muskler, så bare en håndfull selskaper kan i det hele tatt vurdere disse.
Lenke til kommentar

Olaf. Det finnes knapt nok milliardærer i Norge i det hele tatt.

 

Det er sant, det finnes knapt milliardærer i Norge, men du må kanskje lese det jeg skrevet om igjen, for i oppdrettsnæring er vel omtrent alle milliardærer?

 

Fredriksen, Witzøe, ja selv de mindre lokale oppdretterne oppover kysten seiler glatt inn på formuestoppen med milliardformuer.

 

At du fremstiller dette som en bransje hvor pengene settes på bok for å i det hele tatt overleve, er sterkt misvisende når denne bransjen har skapt formuen til landets aller rikeste.

 

 

Oppdrettsnæringen er en av de strengest regulerte næringene i landet, i motsetning til hva mange tror. Når det gjelder fisken så stilles det strenge krav til fiskevelferd, deriblant dette med tetthet. Maks 200k fisk per enhet og absolutt maks tetthet 25 kg/m2.

 

 

Det er jammen bra det er regulert, men en næring som er med på å ødelegge stammene av villfisk i enorm skala fra rømninger, lus og annen elendighet, er neppe regulert "godt nok".

 

200 000 fisk per merd, og 25kg/m2 er som sild i tønne å regne, men det virkelige problemet er vel at det ikke finnes noen sikker måte å få oversikt over biomassen på, annet enn estimering ut i fra antall settefisk, død fisk som hentes ut osv, så kontroll av dette er nærmest umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...