Gå til innhold

Sølv eller hvitt gull


Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som vet forskjellen mellom sølv og hvitt gull - utenom prisen, for DEN forskjellen er ganske så markant. Jeg lurer på å kjøpe inn ring i sølv eller hvitt gull, men finner rett og slett ikke ut hvem jeg skal velge siden jeg ikke finner ut av den praktiske forskjellen... Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sølv er grunnstoffet sølv, vanligvis 13 lodd (=13/16, i dag 83 %) rent. 

 

Hvitt gull er en blanding av grunnstoffene gull, sølv og et eller annet annet metall (oftest palladium), vanligvis 14 karat (58,5 %) men i blant (standard i mange land, finnes også i Norge i dag) 9 karat (37,5 %) eller 8 karakt (33,3 %) rent gull. Det er ikke helt hvitt og derfor belagt med et annet metall   - vanligvis rhodium - på samme måte som man belegger enkelte ting med et tynt lag sølv ved å forsølve det. 

Lenke til kommentar

Noen er allergisk mot sølv

 

 

Siden "hvitt gull" er blandet med andre metaller så kan man være allergisk mot det også. Nikkel for eksempel.

 

Hvitt gull er mer slitesterkt enn sølv. En ring som skal brukes daglig blir utsatt for mye. I tillegg oksiderer sølv og må pusses om det ikke er dekket med f. eks. rhodium. 

 

De har også litt forskjellig "farge" og skinn, når de er ubehandlet. Det er en smakssak.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...