Gå til innhold

Risikabelt og antakelig dyrere å reparere enn å kjøpe ny fregatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt skuffende å registrere at journalisten ikke stilte det kritiske spørsmålet om en fregatt av Fritjof Nansen-klassen fortsatt er egnet til dagens krav. Mye er skjedd siden byggingen ble startet for ca. 20 år siden, politisk og teknisk, og spesifikasjonene er flere år eldre enn det.

 

Radarsystemet AN/SPY-1 har sin opprinnelse fra 1973, og SPY-1F ser ut til å ha vært påbegynt på 80-tallet. Også på dette området er det skjedd svært mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Himla pris på en ny slik farkost.. Kan ikke forstå at det skal koste 12-14 milliarder å bygge en ny fregatt i samme størrelse. F.eks kostet verdens største cruiseskip «Harmony of The Seas» 10,5 milliarder når den ble levert i 2016. Men da snakker vi om ett skip på 362 meter lengde,66 meter bredde og 227 000 tonn bruttotonnasje med plass for 8500 mennesker. Altså er den 45 ganger tyngre enn Helge Ingstad og 3 ganger lengre. Den har faktisk bystatus med god margin i antall mennesker. Den har 7 motorer på tilsammen 110 000 hestekrefter. Den har ikke mindre enn 2747 lugarer. Er det våpensystemene som er så vanvittig kostbare på en slik fregatt..?

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Himla pris på en ny slik farkost.. Kan ikke forstå at det skal koste 12-14 milliarder å bygge en ny fregatt i samme størrelse. F.eks kostet verdens største cruiseskip «Harmony of The Seas» 10,5 milliarder når den ble levert i 2016. Men da snakker vi om ett skip på 362 meter lengde,66 meter bredde og 227 000 tonn bruttotonnasje med plass for 8500 mennesker. Altså er den 45 ganger tyngre enn Helge Ingstad og 3 ganger lengre. Den har faktisk bystatus med god margin i antall mennesker. Den har 7 motorer på tilsammen 110 000 hestekrefter. Den har ikke mindre enn 2747 lugarer. Er det våpensystemene som er så vanvittig kostbare på en slik fregatt..?

 

12-14 milliarder var vel for reparasjon, ikke ny fregatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Himla pris på en ny slik farkost.. Kan ikke forstå at det skal koste 12-14 milliarder å bygge en ny fregatt i samme størrelse. F.eks kostet verdens største cruiseskip «Harmony of The Seas» 10,5 milliarder når den ble levert i 2016. Men da snakker vi om ett skip på 362 meter lengde,66 meter bredde og 227 000 tonn bruttotonnasje med plass for 8500 mennesker. Altså er den 45 ganger tyngre enn Helge Ingstad og 3 ganger lengre. Den har faktisk bystatus med god margin i antall mennesker. Den har 7 motorer på tilsammen 110 000 hestekrefter. Den har ikke mindre enn 2747 lugarer. Er det våpensystemene som er så vanvittig kostbare på en slik fregatt..?

 

Kort svar: Ja. Pluss at alle aktuelle utenlandske verft legger på prisen, siden de vet at Norge betaler omså hvilken pris som helst. Ingen priser eller overskridelser er for høye. vi betaler hva det skal være vi. Jfr f eks kampflyoverskridelsene, forsyningsskipoverskridelsene og alle andre våpensystemoverskridelser ved innkjøp utenfra. Et nytt skip bør forlanges av et samlet storting til fulle bygget på et norsk verft. Så blir i det minste noen av pengene igjen i riket. mange av radar og våpensystemene må uansett installeres hos allierte siden vi ikke produserer alt selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så TCO var aldri iberegnet i kjøpsfasen?

 

Nor Forsvaret "glemte" å ta med prisen på helikopter til skip, er det rimelig trygt å anta at TCO var et fremmedord. Det er ikek for ingenting at Riksrevisjonen har nektet å godkjenne forsvarsbudsjettet ved flere anledninger, og jeg husker en topp-offiser stod frem på et intervju og fortalte at milliardbeløpet var bare noen få prosent av budsjettet. åpenbart har enkelte et uhyre lettvint forhold til penger.

 

Jeg er klar over at vi trenger et forsvar, og at vi lever i urolige tider, men da må pengene også gå til fornuftige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke dette kom som en overraskelse at dette kom til å bli dyrt, jeg hadde regna med det men at det ble slike summer som dette det ble noe drøyt. Når et skip som dette blir liggende under vann så lenge som 4 måneder da stiller jeg spørsmål hva de har tenkt å bruke opp igjen av utstyr. Det eneste jeg kom opp med var skroget hvis de ser nytte i det men selv det stilte jeg spørsmål med for der de må bruke store summer på å gjøre det rent innvendig for absolutt alt . De må bygge nytt inventar samt installere nye motorer, elektriske og alt av forsvars systemer etc. Dette blir det samme som å bygge nytt skip, håper bare at de har vett nok til å gjøre det i Norge slik at vi får igjen noe av verdiene i form av arbeid til verftene som får dette oppdraget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette bør ikke være en overraskelse for noen.

Havarikommisjonens resultat ,Resultatet av Politietterforskningen og skyldspørsmål bør på bordet først.

Deretter bør konstitusjonelt ansvar som granskning av bergingsutgifter avklares, evt nye granskninger iverksettes.

.12 mrd er tross alt mye penger og presumptivt mye forsvarskapasitet.

Når alle pågående initsiativ er avklart, må ansvar tas og nye oppgaver tildeles.

Her er det rom for forbedring og behov for nye koster og endrede ansvarsforhold, dagens resultater holder bare ikke hverken politisk eller forsvarsmessig...

Det er all grunn til å endre eksisterende opplegg både militært og forretningsmessig

Lenke til kommentar

Synes det bare er å sette igang! Dagens fregatter er allerede 15 år gamle. Moderne konfliktsituasjoner og fiender med moderne våpen, krever det ypperste. Blir lett en «sitting duck» uten. Nå har vel fortsatt dagens fregatter (de fire gjenværende) formidabel slagkraft og forsvarsevne, men vi må se fremover. Utvikle 5 nye og fase de inn etterhvert som de eksisterende skiftes ut er det eneste fornuftige når vi snakker i disse beløpene. Skikkelig forsvarsevne er en viktig del av grunnmuren til en nasjon. Kan og bør egentlig ikke måles i penger. Definerer Norges forsvarsevne først, deretter kom dit på en kvalitetsmessig og måloppnåelig måte. Gjennomfør mest mulig økonomisk om det ikke bryter overordnede mål.

 

Samme med jagerfly diskusjonene. Spiller ingen rolle hvor mye billigere svenske Gripen er når generasjon 5 F35 jagerfly har en kill ratio på 15 til 1 mot generasjon 4 jagerfly.

Forsvarsmateriell har ingen annen verdi en relevant militærstrategisk forsvar og slagkraft. Kan heller ikke sammenlikne hvis 15 gripen kostet likt med en F35. Vi har ikke 15 til 1 piloter å miste i krig. Tilsvarene er det med fregattene. De må fungere overlegent! Vi har ikke fregatter å miste i krig. De kan ikke erstattes raskt på det høye teknologiske nivå de må være på både teknisk og opplært stridsdyktig mannskap.

 

Derfor må man fornye fregattene mye raskere enn f.eks «hurtigruta» 20-25 år på en fregatt, så bør den vel den vel seile inn i solnedgangen uansett. En fregatt er en våpenplattform. Derfor vil alt som er relevant skal kunne flyttes over i ny fregatt, og på den måten blir det gjenbruk av relevante aktiva.

 

Man vær så snill å bygg nye fregatter i Norge. Kompetansen på reparasjoner og stridsskader kan da raskere og mer effektivt gjøres i egne trygge havner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke gi dem noen ideèr, blir det vel satt opp bommer på gang og sykkelvei snart. Eller om jeg må dra kortet og betale for og få lov til og dra ut av leiligheten. 

 

Makan til usosial politikk.

Nå skal de jo innføre obligatorisk GPS-måler i alle biler og beregne avgift ut i fra hvor mye du kjører. Så tror heller det blir obligatorisk skritteller også. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...