Gå til innhold

Regjeringen vil forby engangsbestikk i plast, plasttallerkener, sugerør og q-tips


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja, ja - en kan vel bare håpe at ikke alternativet blir værre.

 

Trist forøvrig at gode produkter blir ulovlige fordi befolkningen ikke er i stand til å kvitte seg søppelet sitt på fornuftig vis.

 

"Hundeposer" er et annet underlig fenomen, mange av disse posene slengende rundt i naturen. Folk plukker altså først opp driten til kjæledyret i en plastpose og deretter kaster de posen med innhold i naturen. Merkelig oppførsel.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Forbud mot salg eller bruk og besittelse? Jeg har noe engangbestikk i boden som har ligget der noen år fordi jeg som regel tar med skikkelig bestikk, må jeg skynde meg å bruke det opp innen neste sommer for å unngå å risikere bøter? Eller kaste det ubrukt?

 

Tiltman: Enig angående hundeposer. Det burde bli et krav om at hundeposene skal være forhåndsmerket med navn og telefonnr til eieren og bøter for både pose i naturen og det å lufte hund uten å ha med seg merkede poser. Man trenger ikke noe voldsomt kontrollregime eller hundepoliti, men politiet bør ta et par stikkprøver i året og rapportere det til media på samme måte som trafikkontroller. Det kan være nok skrekk og advarsel til å få bukt med mye av svineriet. "Fire forelegg for brudd på plikten om å plukke opp etter hunden er delt ut i dag og ett forelegg for brudd på båndtvangen"

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se hva som skjer når festivalene må servere øl i glass neste sommer. Eller når man ikke lenger har lov å bruke engangsbestikk på steder som forsvaret/heimevernet. Regner med hele gjengen blir slått ut av norovirus eller no.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Forbud mot salg eller bruk og besittelse? Jeg har noe engangbestikk i boden som har ligget der noen år fordi jeg som regel tar med skikkelig bestikk, må jeg skynde meg å bruke det opp innen neste sommer for å unngå å risikere bøter? Eller kaste det ubrukt?

Med tanke på at de i dag ikke engang klarer å håndheve ulovlig forsøpling av plast, kan jeg ikke se for meg at de skal klare å håndheve bruk eller besittelse heller. Det gir uansett mye mer mening å forby salg og innføring av plastbestikk, og mye enklere å kontrollere.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det blir spennende å se hva som skjer når festivalene må servere øl i glass neste sommer. Eller når man ikke lenger har lov å bruke engangsbestikk på steder som forsvaret/heimevernet. Regner med hele gjengen blir slått ut av norovirus eller no.

Jeg tror terskelen for å slenge fra seg et glass-glass er mye høyere enn for å slenge fra seg et plastglass. Folk skjønner jo umiddelbart at glass kan knuse og utgjør en risiko både for at de selv skal trø på glasset eller at det skal skade andre. Jeg tror folk flest er siviliserte nok til å sette det fra seg i oppsamlingsvogner og baren der de kjøper ny øl.

 

Når det gjelder forsvaret så tror jeg dagens soldater er såpass motiverte i tjenesten at de ikke gidder å ta sjansen på å bli slått ut av urenslighet. Koking av bestikk kan bli en ny rutine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir spennende å se hva som skjer når festivalene må servere øl i glass neste sommer. Eller når man ikke lenger har lov å bruke engangsbestikk på steder som forsvaret/heimevernet. Regner med hele gjengen blir slått ut av norovirus eller no.

De kan servere øl i pappkrus.

Lenke til kommentar

Forbud mot salg eller bruk og besittelse? Jeg har noe engangbestikk i boden som har ligget der noen år fordi jeg som regel tar med skikkelig bestikk, må jeg skynde meg å bruke det opp innen neste sommer for å unngå å risikere bøter? Eller kaste det ubrukt?

EU sitt forslag er forbud mot salg så det blir nok akkurat som forbudet mot glødepærer. Bare å hamstre inn for de som mener de har behov for det.

 

Forsvaret kan sikkert påberope seg unntak fra reglene ved å argumentere for rikets sikkerhet.

Lenke til kommentar

De kan servere øl i pappkrus.

Papp tåler ikke fukt. De må lamineres med plast for å tåle fukt, akkurat som papptallerkener, og da er man vel like langt? Eller rettere sagt ennå kortere fordi pappen og plasten ikke kan skilles fra hverandre enkelt sånn at det blir restavfall til forbrenning i stedet for plastgjenvinning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir spennende å se hva som skjer når festivalene må servere øl i glass neste sommer.

 

Beger i tynn alu. Blir antakelig dyrt i innkjøp, men her kunne vært panteordning. Glass har vel lenge vært forbydd på større tilstelninger pga muligheten som stikkvåpen og rett og slett vanlige uhell ellers.

Lenke til kommentar

Glass har vel lenge vært forbydd på større tilstelninger pga muligheten som stikkvåpen og rett og slett vanlige uhell ellers.

Den vurderingen ble sikkert tatt med tanke på tilgjengeligheten til plastglassene. Nå som det alternativet ikke lengre blir tilgjengelig så bør man vel gjøre en ny vurdering på det.

 

Glass fungerer jo som regel fint på puber og nattklubber, så hvorfor bør det ikke fungere like greit på konsert? Hvis det er trengsel som er problemet så bør de kanskje vurdere å sette inn tiltak mot trengsel i stedet for å tilrettelegge for trengsel.

Lenke til kommentar

"Hundeposer" er et annet underlig fenomen, mange av disse posene slengende rundt i naturen. Folk plukker altså først opp driten til kjæledyret i en plastpose og deretter kaster de posen med innhold i naturen. Merkelig oppførsel.

Har vel nevnt det før, men leide bort en plass til hundetrening og det ble fort hundedritt over alt, bemerket det og de sat at de skulle begynne og bruke hundeposer, så da lå dritten i poser over alt istedenfor :)

 

DNA-testing er ikke så dyrt lengre og alle hundevalper skal vel innom veterinær i løpe av første leveår ?, så kan de pliktoppfyllende som finner hundeposer i naturen levere den inn så en analyse finner rette eier. Står denne informasjonen da på posene ville det nok ikke blitt kastet så mye flere poser i naturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Glass fungerer jo som regel fint på puber og nattklubber, så hvorfor bør det ikke fungere like greit på konsert? Hvis det er trengsel som er problemet så bør de kanskje vurdere å sette inn tiltak mot trengsel i stedet for å tilrettelegge for trengsel.

Stor forskjell, kjempestor forskjell på etablissementer, enkelte har en atmosfære som tillater glass mens andre bevertningssteder er rene rølpeplasser hvor det går vilt for seg, ihvertfall når jeg var ung gikk det mye glass føyken før plasten gjorde sitt inntog :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stor forskjell, kjempestor forskjell på etablissementer, enkelte har en atmosfære som tillater glass mens andre bevertningssteder er rene rølpeplasser hvor det går vilt for seg, ihvertfall når jeg var ung gikk det mye glass føyken før plasten gjorde sitt inntog :p

 

Jepp. Her i distriktet trekkes salget tilbake av de meste populære og billige ølsortene som er på glassflaske i russetida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, ja - en kan vel bare håpe at ikke alternativet blir værre.

 

Trist forøvrig at gode produkter blir ulovlige fordi befolkningen ikke er i stand til å kvitte seg søppelet sitt på fornuftig vis.

 

"Hundeposer" er et annet underlig fenomen, mange av disse posene slengende rundt i naturen. Folk plukker altså først opp driten til kjæledyret i en plastpose og deretter kaster de posen med innhold i naturen. Merkelig oppførsel.

 

En får håpe det ikke fører til mer skogshogst da.

 

Helt enig, hundeposer er en snål greie, hvor folk blir lært opp til å plukke driten opp i fra fortau. Men så slenge posen i naturen. Det hadde vel vært bedre å brukt posen til transportredskap uten å knyte igjen, også dumpe driten litt lengre unna folketråkket? For så å knyte igjen pose, ta med hjem eller til nærmeste søppelkasse og kaste.

 

Ellers så kan fint slike poser bli biologisk nedbrytbare også, men slike poser koster for mye penger, og hvordan skal man se forskjell på dem når borettslaget eller ungdommen skal ha oppryddingsaksjoner?

 

Folk som eier hund burde orke å ta med seg posen hjem.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det blir spennende å se hva som skjer når festivalene må servere øl i glass neste sommer. Eller når man ikke lenger har lov å bruke engangsbestikk på steder som forsvaret/heimevernet. Regner med hele gjengen blir slått ut av norovirus eller no.

 

Jeg vet at festivaler som Vinjerock har brukt komposterbare ølglass de siste 2-3 årene. Tror ikke dette kommer til å bli et problem, bortsett fra i ulike kommentarfelt på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...