Gå til innhold

Spår en startpris for Volkswagens nye elbil på godt under 300 000 kroner


Anbefalte innlegg

Jeg mener bare det vi trenger er elbiler som ikke er spesielle. Bare elbiler som er like bra eller bedre enn fossil variantene, til samme pris. Pris er det viktige, ikke kule funksjoner, spennende akselerasjon etc.

 

Hvis VW kommer med en modell som bare er solid bra, og har lik pris som fossil selv uten fordeler, så er det ganske så stort. Selvfølgelig ikke noe elbil entusiaster vil juble over, men bare generelt bra for kloden. Biler for de som ikke er elbilentusiaster er jo det vi trenger. Folk som ikke bryr seg om diesel eller el, men de bryr seg om 1000 euro.

 

Men det er jo litt av poenget, den har ikke noe særlig god rekkevidde ift det man får tak i til tilsvarende priser i dag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er jo litt av poenget, den har ikke noe særlig god rekkevidde ift det man får tak i til tilsvarende priser i dag. 

Er rekkevidde alt som betyr noe med en bil? Blir ikke det sånn argument elbilhaterne bruker med at elbil liksom ikke er bra med mindre den har like lang rekkevidde som de beste av bensinbiler. 

 

I Norge har vi mye lengre avstander enn Europa forøvrig. Dette er en liten bil. Er du sikker på at det er rekkevidden her som er det avgjørende? Må huske på at Norge er 5 mill folk. De designer ikke denne for Norge.

 

Hørt det før. Model 3 skulle koste 35k US... My ass

Stor forskjell på Elon "lystløgner" Musk og VW.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stor forskjell på Elon "lystløgner" Musk og VW.

 

Ja. Du tenker vel på hvordan VW har blitt tatt med buksene nede for sine avanserte jukse-programmer, og hvordan de fortsetter å lyve om utslipp? ?

 

(Prøver ikke å forvare Musk sin $35k-uttalelse. Den får han ta på egen kappe. Blir jo mer og mer tydelig at produksjonskostnadene ikke er lave nok, til at de klarer å prise bilen sin såpass lavt!)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er rekkevidde alt som betyr noe med en bil? Blir ikke det sånn argument elbilhaterne bruker med at elbil liksom ikke er bra med mindre den har like lang rekkevidde som de beste av bensinbiler. 

 

I Norge har vi mye lengre avstander enn Europa forøvrig. Dette er en liten bil. Er du sikker på at det er rekkevidden her som er det avgjørende? Må huske på at Norge er 5 mill folk. De designer ikke denne for Norge.

 

Nei, det var bare du som dro i gang dette med like bra som fossilene osv. Jeg mener det er langt mer enn god nok rekkevidde nå for de aller aller fleste. 

 

Jeg leter bare etter hva folk finner så fantastisk med denne bilen, for jeg ser det ikke :) 

Lenke til kommentar

Det var vell masse nytt når ipod kom? Jeg husker jeg gikk rundt med minidisk når folk kjøpte ipod..

 

Samfunnet som sådan er ikke gjenstand for ditt anekdotiske bevis. Ihvertfall fra 2001 kunne du kjøpe Sony sin, Rio og Creative hadde bedre varer.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samfunnet som sådan er ikke gjenstand for ditt anekdotiske bevis. Ihvertfall fra 2001 kunne du kjøpe Sony sin, Rio og Creative hadde bedre varer.

Det er jeg klar over... Husker dog ingen som hadde disse hos oss. Min opplevelse var at ipod kom som lyn fra himmelen med ett nytt å bra produkt. Selv om. Jeg aldri hadde det selv

Lenke til kommentar

Seriøst. Forhåndsbestillingen basert på en "kamuflert prototype"...  Jeg er så lei dette opplegget, det er det verste fenomenet med hele bilbransjen. Tenk om andre bransjer holdt på slik. Friste folk med fancy prototyper, for så å lansere en kraftig nedskalert versjon som knapt ligner. Vi hadde jo ikke godtatt dette i noen andre sammenhenger, så hvorfor skal det være greit bare fordi det er snakk om en bil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, er jo ganske normalt innen nybygg: kjøpe en leilighet basert på noen tegninger og unaturlig vakre illustrasjoner. Kontakt signeres lenge før første spadetak settes i bakken .. ?

 

Ved kjøp av skreddersøm programvare er dette også veldig vanlig; man bestiller og betaler for noe man ikke vet 100% hvordan blir.

 

Forøvrig ingen som tvinger deg til å inngå deal på denne måten. Er ikke akkurat vanskelig å gå til et knippe forhandlere og få prøvekjørt den aktuelle bilen før kjøp!

Lenke til kommentar

Tja, er jo ganske normalt innen nybygg: kjøpe en leilighet basert på noen tegninger og unaturlig vakre illustrasjoner. Kontakt signeres lenge før første spadetak settes i bakken ..

 

Ved kjøp av skreddersøm programvare er dette også veldig vanlig; man bestiller og betaler for noe man ikke vet 100% hvordan blir.

 

Forøvrig ingen som tvinger deg til å inngå deal på denne måten. Er ikke akkurat vanskelig å gå til et knippe forhandlere og få prøvekjørt den aktuelle bilen før kjøp!

Du misforstår meg. Det er ikke forhåndsbestilling i seg selv jeg har problemer med. Det er hele konseptet med at de viser frem konseptbiler som ikke ligner produksjonsmodellene som irriterer meg. Og det i kombinasjon med forhåndsbestilling blir problematisk. 

 

Kjøper du et nybygg så kan du forventet at den ferdige leiligheten er lik plantegningen. 

Lenke til kommentar

 

Det var vell masse nytt når ipod kom? Jeg husker jeg gikk rundt med minidisk når folk kjøpte ipod..

 

Samfunnet som sådan er ikke gjenstand for ditt anekdotiske bevis. Ihvertfall fra 2001 kunne du kjøpe Sony sin, Rio og Creative hadde bedre varer.

Var ikke "greia" at "vanlige" MP3 spillere ble levert med minne i <4GB størrelsen, men så kom kom Apple med en serie harddisk-baserte spillere på 40-60GB?

 

Og at det var disse spillerne som kunne lagre det som tidligere i tråden refereres til som "uendelig" antall sanger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var ikke "greia" at "vanlige" MP3 spillere ble levert med minne i <4GB størrelsen, men så kom kom Apple med en serie harddisk-baserte spillere på 40-60GB?

 

Og at det var disse spillerne som kunne lagre det som tidligere i tråden refereres til som "uendelig" antall sanger?

 

Det var en overvekt av små og portale minnebaserte spillere først. Langt mindre enn en gigabyte. 

 

Compaq lagde en harddisk-basert spiller i 1998, som de lisensierte bort, så den kom under det mindre klingende navnet HanGo Personal Jukebox i 1999. Men både Creative og Archos leverte hd-baserte spillere før Apple. Apple startet året etter med 5 GB mens Creative Nomad allerede var på markedet med 6. 

 

40GB kom som toppmodell i tredje generasjon Ipod. 60GB først i fjerde generasjon i 2004. Markedet utviklet seg helt normalt, men ett firma gruset de andre på markedsføring. Og klarte på merkelig vis å få det stemplet at de liksom hadde oppfunnet markedet. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ja, hvis elbiler skal utkonkurrere billige elbiler, funker det ikke å fylle dem opp med frontlykter med listepris til 55.000 (Jaguar I-pace), spesialproduserte dashbordskjermer, og 10+ sensorer i alle retninger. Man må nok begynne markedet med like lavt/billig nivå på ekstrautstyret som det som selges i dag. Så får man se hvor lavt man klarer presse prisene på tilvalget. Og muligens starter elbiler med et høyere effektnivå på motorene enn billige bilmodeller også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...