Gå til innhold

Faktisk.no: Forskere mener tysk elbil-rapport er uvitenskapelig og grovt villedende


jannicken

Anbefalte innlegg

Add blue virker nok bra i Tyskland. Der er hastigheten høyere og eksosen blir varm nok. Stort sett køkjøring i minusgrader som gjør at SCR slår seg av.

 

Husk også på at i Tyskland må utslipp fra kullkraftverk regnes inn i utslippene for el biler. Det regnestykket kan fort bli stygt.

 

Ta luft er ca 1,3 gram på kWh. (500mg nox ved 5%O2)Det er 1300milligram PR kWh Bruker bilen din 0,2 kWh på km pøser den ut 260 MG PR km. Mye mere enn målt fra diesel biler. De ligger på 20-30 milligram PR km

Hvor mange dieselbiler har adblue-rensing? Hvor mange liter adblue selges til privatbiler i forhold til hvor mange liter de *burde* kjøpt om de fylte adblue når de skulle?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så bilen din er 100% utslippsfri ?

Det er LØGN at jeg har en skorstein på bilen min. Det er direkte FEIL at bilen min lades med kullkraft. Min strømleverandør leverer grønne sertifikater med strømmen de selger. Selv om jeg ikke hadde fått grønne sertifikater med strømmen min er EUs-restmiks ganske langt unna 100% kull.
Lenke til kommentar

Hvor mange dieselbiler har adblue-rensing?

Alle Euro6.

Hvor mange liter adblue selges til privatbiler i forhold til hvor mange liter de *burde* kjøpt om de fylte adblue når de skulle?

Dette er et svært godt spørsmål. Jeg mistenker at mange lastebiler har defekt adblue system som de ikke gidder fikse. Dette burde vært kontrollert hyppig overalt hvor man har NOX problemer, og straffene burde vært svært avskrekkende. Dette er løsbart og fornuftig å fokusere på om man bryr seg om luftkvalitet nå. Hvis man i tillegg hadde fått bukt med vedfyring i utsatte områder, så ville svært få blitt syke. Det er en skam at dette ikke har blitt ordnet for flere år siden. Men hører vi Raja snakke om det?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange dieselbiler har adblue-rensing? Hvor mange liter adblue selges til privatbiler i forhold til hvor mange liter de *burde* kjøpt om de fylte adblue når de skulle?

Du må tilbake til 2006 for at diesel biler var oppe i 250mg nox pr km. Biler etter 2014 har vel euro 6 som er 80 MG nox pr km.

 

Før du går bananas er det biler i Tyskland vi snakker om. Selv om ladingen din fører til at flere brunkullverk må holdes i gang.

 

Har Danmark lite strøm og må importere så spør de fint om Norge kan gi dem litt til vinden kommer tilbake. Står teslamenigheten å lader 10 000 el biler med 50kw hver må Norge si nei. Da må de spørre Tyskland som selvfølgelig også mangler vind. Tyskland sier Jawoll og fyrer opp brunkullverkene og eksporterer til Danmark.

 

CO2 blir pøset ut i atmosfæren. Luften blir full av aske,svovel og nox. Teslaeiere tror de har null utslipp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbilen har ingen lokale utslipp.

Hvordan i all verden har du fått for deg at jeg har påstått at bilen din er 100% drevet av kull ?

 

Jeg sa at mange påstår at el-bil er 100% utslippsfrie.

Du postet da vitterlig bilde av to skorsteiner. Det er ikke en bygningsdetalj jeg kjenner igjen fra noe vannkraftverk jeg har sett.

 

 

 

Det er ingen utslipp av avgasser fra min elbil. Det er partikler fra dekk(omtrent likt som andre biler) og bremser(1/3 av nivået fra andre biler) men lite annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må tilbake til 2006 for at diesel biler var oppe i 250mg nox pr km. Biler etter 2014 har vel euro 6 som er 80 MG nox pr km.

 

Før du går bananas er det biler i Tyskland vi snakker om. Selv om ladingen din fører til at flere brunkullverk må holdes i gang.

 

Har Danmark lite strøm og må importere så spør de fint om Norge kan gi dem litt til vinden kommer tilbake. Står teslamenigheten å lader 10 000 el biler med 50kw hver må Norge si nei. Da må de spørre Tyskland som selvfølgelig også mangler vind. Tyskland sier Jawoll og fyrer opp brunkullverkene og eksporterer til Danmark.

 

CO2 blir pøset ut i atmosfæren. Luften blir full av aske,svovel og nox. Teslaeiere tror de har null utslipp.

10000 biler som lader på 50kW blir 500MW, total effektkapasitet i norske strømforsyningen er nærmere 30GW. Ikke fullt 2% altså. Og det er før vi ser på det latterlige i at 30% av alle Teslaer i Norge skulle hurtiglade samtidig. Det skjer bare ikke.

 

Hvor mange brunkullkraftverk holder driften i gang på elbilen vegne igjen? Det er bare 50k elbiler i Tyskland, trenger ikke mange kraftverk for sånt..

Lenke til kommentar

10000 biler som lader på 50kW blir 500MW, total effektkapasitet i norske strømforsyningen er nærmere 30GW. Ikke fullt 2% altså. Og det er før vi ser på det latterlige i at 30% av alle Teslaer i Norge skulle hurtiglade samtidig. Det skjer bare ikke.Hvor mange brunkullkraftverk holder driften i gang på elbilen vegne igjen? Det er bare 50k elbiler i Tyskland, trenger ikke mange kraftverk for sånt..

Vel nå er det 1800MW linje til Danmark. 10 000 teslaer so lader 50MW tar en tredjedel av denne kapasiteten om effekt er begrenset.

 

Vi har snart 200 000 el biler som må lades. Lader disse 4 kw om natten er det 800MW.

 

Det betyr at vi måtte ha redusert eksport 800MW som Tyskland måtte levere i stedet. 800 MW er flere store kullkraftverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange personbiler har adblue-rensing av dieseleksosen? Snakker vi *egentlig* om en enhjørning her? Dessuten må vi ikke glemme de millionene av dieselbiler som *ikke* har adblue-rensing. Og hvor lett er det egentlig å jukse med dette, hvis du 'glemmer' å etterfylle adblue når den første tanken er tom? Har hørt det er noe skikkelig griseri så jeg skjønner godt at noen kan la seg friste til å jukse..

 

 

Ikke like lett å jukse med utslippene på en elbil. ;)

 

Det er blitt vanlig å jukse med AdBlue på lastebiler, både i Norge og i Tyskland:

https://www.tu.no/artikler/jukser-med-utslippene-fra-lastebiler-fjerner-renseteknologi-for-a-kutte-kostnader/368017

https://www.tu.no/artikler/bare-i-en-kontroll-hadde-60-av-150-lastebiler-jukset-med-utslippsteknologien/394978

På eldre personbiler med dieselmotor er det ikke uvanlig å blende EGR og fjerne partikkelfilter etter garantitiden er over, så de vil sannsynligvis forurense mye mer når de blir eldre.

 

Forøvrig er det godt å høre at Mercedes nå endelig har klart å rense vekk all Nox i vanlig trafikk på nye biler, tidligere måtte de jukse litt:

https://www.tu.no/artikler/daimler-mistenkes-for-a-jukse-med-utslippene-fra-en-million-biler/397862

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen utslipp av avgasser fra min elbil. Det er partikler fra dekk(omtrent likt som andre biler) og bremser(1/3 av nivået fra andre biler) men lite annet.

Så lenge du ikke kjøper strøm fra foreksempel "grønn kontakt" eller kjøper opprinnelsesgarantier og kun lader hjemme kan du ikke påstå at du har 100% ren energi til din bil.

 

Norge Importerte 6,1 TWh kraftmiks i 2018

Lenke til kommentar

Elbilen har ingen lokale utslipp.

Hvordan i all verden har du fått for deg at jeg har påstått at bilen din er 100% drevet av kull ?

 

Jeg sa at mange påstår at el-bil er 100% utslippsfrie.

Du postet da vitterlig bilde av to skorsteiner. Det er ikke en bygningsdetalj jeg kjenner igjen fra noe vannkraftverk jeg har sett.

 

 

 

Det er ingen utslipp av avgasser fra min elbil. Det er partikler fra dekk(omtrent likt som andre biler) og bremser(1/3 av nivået fra andre biler) men lite annet.

Ett av hoved punktene i rapporten som startet denne rapporten er at el-bilene starter med en betydelig "CO2 gjeld" som kommer fra fabrikasjon av batteriet. Basis for dett er ikke de tyske forskerene men en svensk forsknings rapport, som også baserer seg tungt på en norsk rapport fra NTNU. (jeg har gitt e-adressen i ett tidligere innlegg). Når det gjelder avgass så hevder el-tilhengerene at strømmen de lader med i garasjen er CO2 fri, mens strømmen de koker kaffe med på kjøkkenet er full av CO2. Forøvrig så blir en diskusjon enklere når en holder seg til offisielle data som varedeklarasjonen for norsk strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel nå er det 1800MW linje til Danmark. 10 000 teslaer so lader 50MW tar en tredjedel av denne kapasiteten om effekt er begrenset.

 

Vi har snart 200 000 el biler som må lades. Lader disse 4 kw om natten er det 800MW.

 

Det betyr at vi måtte ha redusert eksport 800MW som Tyskland måtte levere i stedet. 800 MW er flere store kullkraftverk.

Kunne du gjort oss den tjenesten å *regne* ut disse eksemplene du drar ut av ræva før du poster dem?

 

Med 4kW effekt vil en typisk bil ha ladet ferdig på 2 timer. Med andre ord 22 timer av døgnet hvor den *ikke* står til lading.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke kjøper strøm fra foreksempel "grønn kontakt" eller kjøper opprinnelsesgarantier og kun lader hjemme kan du ikke påstå at du har 100% ren energi til din bil.

 

Norge Importerte 6,1 TWh kraftmiks i 2018

Opprinnelsesgaranti endrer ikke noe som helst, markedet endres ikke umiddelbart av at noen kjøper litt strøm med en opprinnelsesgaranti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke kjøper strøm fra foreksempel "grønn kontakt" eller kjøper opprinnelsesgarantier og kun lader hjemme kan du ikke påstå at du har 100% ren energi til din bil.

 

Norge Importerte 6,1 TWh kraftmiks i 2018

Det enkle svaret på det er at det ikke er mitt problem. Bilen min har ingen direkte utslipp av avgasser. De *indirekte* utslippene må håndteres der de er direkte, det vil si på kraftverket.
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke kjøper strøm fra foreksempel "grønn kontakt" eller kjøper opprinnelsesgarantier og kun lader hjemme kan du ikke påstå at du har 100% ren energi til din bil.

 

Norge Importerte 6,1 TWh kraftmiks i 2018

 

Kraftmiksen man finner i kontakten er avhengig av avstand til nærmeste utenlandslinje, ikke hvilke avlatspapir man har kjøpt.

Det er begrenset hvor langt man kan overføre elektrisk energi uten tap, vi har ikke superledende kraftlinjer. Derfor har vi av og til hatt kraftmangel i enkelte regioner i Norge, samtidig som det er overskudd i andre. På samme måte kan Nord-Tyskland ha overskudd av fornybar kraft som de ikke kan overføre til Sør-Tyskland.

Lenke til kommentar

Kunne du gjort oss den tjenesten å *regne* ut disse eksemplene du drar ut av ræva før du poster dem?Med 4kW effekt vil en typisk bil ha ladet ferdig på 2 timer. Med andre ord 22 timer av døgnet hvor den *ikke* står til lading.

Nå er jeg ikke ekspert på hoderegning men med 70 km PR dag. (Pendling 220 dager i året 16000 km i året) vil kreve

14 kWh PR dag. Eller 4 timer. Plugger alle 200 000 biler inn kl 17 samtidig som alle skal lage mat,dusje,kjøre vaskemaskiner osv .

 

Øker elbil antall blir alt dette forsterket. Helt logisk at nettselskap er bekymret både for effekt og energiforbruk.

 

Resultatet er at strømmen blir fort 30% dyrere pga el biler. Dessuten mister vi kapasitet til å hjelpe naboland med ren strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I alle undersøkelser jeg har sett sammenligner man el bil og tar med alle utslipp som kreves for å bygge den og bruken. Men med en fossil bil slipper man det, der er det kun det som kommer ut av eksosrøret som teller.

 

Ved fossil biler tar de som regel ikke hensyn til, energiforbruk på plattformene, Stand by båtene som er påkrevd, Supplybåtene, all helikoptertrafikken, raffineriene, transport til stasjonene og energien som kreves for å bygge plattformene og alt rundt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I alle undersøkelser jeg har sett sammenligner man el bil og tar med alle utslipp som kreves for å bygge den og bruken. Men med en fossil bil slipper man det, der er det kun det som kommer ut av eksosrøret som teller.

 

Ved fossil biler tar de som regel ikke hensyn til, energiforbruk på plattformene, Stand by båtene som er påkrevd, Supplybåtene, all helikoptertrafikken, raffineriene, transport til stasjonene og energien som kreves for å bygge plattformene og alt rundt.

Rapporten bruker well-to-wheel. Den legger til 21% CO2 utslipp på dieselbilen utover det som slippes ut fra eksos. Tallet er hentet fra Europa-kommisjonen. Dette er altså ment å være totale utslipp inkludert alt du etterlyser.

 

Usikker på hvem du sikter til som jukser, men såvidt jeg kan se har tyskerne gjort en grundig jobb, og kommentert svakhetene med rapporten. Disse er såvidt jeg kan se i hovedsak bruk av NEDC syklus og bruk av dagens tyske kraftmiks. Begge er diskutable begge veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Elbilen har ingen lokale utslipp.Du postet da vitterlig bilde av to skorsteiner. Det er ikke en bygningsdetalj jeg kjenner igjen fra noe vannkraftverk jeg har sett.

 

 

 

Det er ingen utslipp av avgasser fra min elbil. Det er partikler fra dekk(omtrent likt som andre biler) og bremser(1/3 av nivået fra andre biler) men lite annet.

Hvordan ble den produsert og fraktet til Norge?

Lenke til kommentar

I alle undersøkelser jeg har sett sammenligner man el bil og tar med alle utslipp som kreves for å bygge den og bruken. Men med en fossil bil slipper man det, der er det kun det som kommer ut av eksosrøret som teller.

 

Ved fossil biler tar de som regel ikke hensyn til, energiforbruk på plattformene, Stand by båtene som er påkrevd, Supplybåtene, all helikoptertrafikken, raffineriene, transport til stasjonene og energien som kreves for å bygge plattformene og alt rundt.

 

Tror man kan regne lenge i det sporet. Anleggsmaskiner som lager demninger, lager vanntunneller, graver kull, lager veier osv.

 

CO2 utslipp ved framstilling av kraftlinjer, kobber, master, generatorer, vindmøller, veier, betong, backup kraftverk osv.

 

Tror de betrakninger som er gjort stemmer rimelig bra. Å raffinere 8 millioner tonn olje på mongstad krever 0,5terrawatt el kraft. Det er 0,5kwh PR liter. Det er ingen grove feil i rapporten. Den eneste er at tesla må ha gitt tall for feil kjøresyklus som gir ca 15% høyere tall for dieselbilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...