Gå til innhold

Faktisk.no: Forskere mener tysk elbil-rapport er uvitenskapelig og grovt villedende


jannicken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Problemet er at de må øke like mye i 45 år for å få nok strøm. Dessuten vil de fase ut atomkraft og helst kullkraft. Stygge tall.

Hvis Tyskland *ikke* klarer dette så vil det først og fremst bero på vondt i viljen. Litt som deg med andre ord.

I henhold rapporten så har Tyskland 26606 vind anlegg i drift og genererer med dette 3,1% av Tysklands samlede energi behov. For å dekke 100% må en da ha 858 258 anlegg. Virker ikke særlig sannsynlig, spesielt ikke når en ser på hoved problemet med vind strøm, nemlig den ekstreme syklisiteten Dette gjør at en alltid må ha fossil anlegg klar for start for å dekke utfallet av vindkraft. Mye av veksten i fonybar energi er fra Bio brensel. Pr idag så er dette laget av alkohol, palmeolje, soya og mais. Det faktum at Bio energi således konkurrerer med mat produksjon gjør at flere og flere stiller spørsmål med de etiske grunnlaget. Det synes litt merkelig når enkelte grupper finner det totalt uakseptabelt å bruke soya til dyre for, men finner det akseptabelt å bruke til Bio brennstoff.

Jeg er klar over at en lager Bio brensel av trevirke, men det er en liten del. Dessuten så binder ett levende tre CO2, ett dødt tre frigir CO2. Å anta at en kan lage svære,stro skala Bio brensel anlegg basert på treavfall er umulig, en må ha ferske stammer ellers vil driften vil bli alfor dyr og ineffektiv. I det hele tatt, en har klart å definere bioenergi , f eks brenne trær (ved)som klima nøytral. I ett 100 år perspektiv er dette kanskje riktig da ett nytt tre vil erstatte det gamle. Dersom vi nå har ett 15 års perspektiv så blir det helt feil, vi frigir all CO2 fra treforbrenningen men vil bare binde en brøkdel med det nye treet som vokser opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Var det de mest balanserte tallene du fant? Da skal du få en reality check på 220d og NOX fra meg:

https://www.autoexpress.co.uk/car-news/106070/latest-diesel-cars-emit-almost-no-nox-according-to-new-research

Haha, og din kilde er tyske ADAC som er kjent for å forfalske studier til fordel for den tyske bilindustrien? LOL.

Denne renseteknologien er brukt i 4-5 år(??) for laste biler og busser, er vel dokumentert og brukes nå i personbiler. Resultatene i denne testen er helt i tråd med en kan forvente. Dette er moderne teknologi, kort og godt. Diesel motorer slipper ut 15% mindre CO2 enn en bensinmotor (ren fysikk) har partikkel filter og NOx rensing er nå det aller reneste fossil brensel alternativet. Moderne høy-effekt bensin motorer har ett utslipp av sotpartikler men er uten filter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Egentlig er vel beregningsmåten til for del for el-bilen. For dieselen begynner man beregningen ved olje brønnen

Hvorfor starter den ved oljebrønnen? Hvorfor ikke før? Du veit hva som skal på plass før man kan produsere olje, ikke sant?

Forskerene har beregnet utslippet i henhold til retningslinjer brukt av EU. Dette er at netto forbruket av dieselmotoren skal tillegges 22% for produksjon og raffinering. Hvis du ikke liker dette får du ta det opp med EU. Som påpekt, så blir ikke

el-alternativet pålagt noe utslipp for produksjon og transport av kull brenselet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne renseteknologien er brukt i 4-5 år(??) for laste biler og busser, er vel dokumentert og brukes nå i personbiler. Resultatene i denne testen er helt i tråd med en kan forvente. Dette er moderne teknologi, kort og godt. Diesel motorer slipper ut 15% mindre CO2 enn en bensinmotor (ren fysikk) har partikkel filter og NOx rensing er nå det aller reneste fossil brensel alternativet. Moderne høy-effekt bensin motorer har ett utslipp av sotpartikler men er uten filter.

 

De fleste renseteknologier for fossilmotorer fungerer dårligere eller ikke i det hele tatt ved lave temperaturer, hvordan er det med disse moderne bilene? AdBlue fryser ved -11'C, og må derfor varmes opp om vinteren med strøm eller motorvarme før den kan bidra til rensing av NOx.

Lenke til kommentar

Haha, og din kilde er tyske ADAC som er kjent for å forfalske studier til fordel for den tyske bilindustrien? LOL.

Dette er faktiske målinger hekemo, det er fakta. Det er etterprøvbart. Har du noe som helst å bidra med som ikke går i kategorien propaganda i dag? Her har du en artikkel til:

https://www.tv2.no/a/8867304/

så mens din Tesla med piggdekk hjelper til å forpeste luften med partikler, så vil en c220d rense luften etter deg, den vil fjerne partiklene som du skaper og virvler opp så alle med astma strokner. Hvis det ikke hadde vært for fanatikere, så hadde ingen byer i Norge trengt å ha farlig luft. Dette kunne vært løst med enkle midler, til en overkommelig pris. Ruter i Oslo brukte også et par år med å sove i timen (les: vente på onkel skrue som skulle kjøpe batteribusser) før de endelig tok til vettet:

https://www.tu.no/artikler/har-redusert-utslippene-fra-de-gamle-dieselbussene-med-90-prosent/379031

 

Var dette forståelig for deg? Jeg kan godt komme med mer dokumentasjon hvis du har behov for det. Jeg er dritt lei av idiotiet, nå er det på tide vi får hodet ut av middelalderens mørke. Vi lever i en opplyst tid, det er ingen grunn til å ignorere vitenskapelige fakta, og hengi seg til den rene kultdyrkelsen som elbilforeningen nå har blitt.

 

Mens Norge har enorme muligheter til å gjøre noe for klimaet, så sløser vi bort alt på en eksentrisk type i California som vil bruke pengene på å sende styrtrike mennesker på tur i rommet, med helt sinnsyke utslipp som resultat. Det er forsåvidt greit, men at industrielle prosjektet i Norge som virkelig kunne bidratt med et grønt skifte får null oppmerksomhet gjør meg syk og kvalm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Frobe, jeg ser bare deg spre propaganda også. Kan du være så snill å i det minste forsøke å bidra med litt informasjonsverdi i tråden. Eeeeen lenke med dokumentasjon pleaaaase, med masse sukker og fløte på før ekkokammeret tar helt overhånd igjen. Hva slipper en kald c220d motor ut tror du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frobe, jeg ser bare deg spre propaganda også. Kan du være så snill å i det minste forsøke å bidra med litt informasjonsverdi i tråden. Eeeeen lenke med dokumentasjon pleaaaase, med masse sukker og fløte på før ekkokammeret tar helt overhånd igjen. Hva slipper en kald c220d motor ut tror du?

 

Nå snakker jeg om ting jeg egentlig vet lite om. Renseteknologien er først og fremst utviklet for proff markedet med tunge kjøretøyer som trailere og busser og det skulle forundre meg mye om ikke kaldt klima var løst. Hvordan utetemperaturen virker inn vet jeg ikke, men arbeids temperaturen på motoren er jo den samme , uavhengig av utetemperatur. Hvordan motoren arbeider før den er varm er ikke så interessant. De fleste som holder til i strøk med har lave temperaturer har motorvarmer, spesielt på diesel biler da den høye virkningsgraden på diesel motoren gjør at det blir mindre spillvarme enn en bensinbil. Noen lar bilen gå på tomgang til den er varm. Diesel, i motsetning til bensin, kan gå på tomgang uten ekstra utslipp. En diesel på tomgang er ubelastet, og vil da heller ikke ha noe NOx utslipp, selv uten rensing.Nå lukter ikke en kald bensinmotor spesielt godt heller.Uansett så er det en kort overgang og svært liten del av en motors liv. Her på vestlandet er det ikke mange dager vi ser temperaturer under -10.

Lenke til kommentar

Greia er, som jeg opplyste Sturle om for et par år siden, at den nye motoren til Mercedes har rensesystemet montert rett ved utblåsningen til motoren, så den renser omtrent fra første sekund. Dette har vært kjent kunnskap lenge, men viljen til fornektelse er uendelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greia er, som jeg opplyste Sturle om for et par år siden, at den nye motoren til Mercedes har rensesystemet montert rett ved utblåsningen til motoren, så den renser omtrent fra første sekund. Dette har vært kjent kunnskap lenge, men viljen til fornektelse er uendelig.

Hvor mange personbiler har adblue-rensing av dieseleksosen? Snakker vi *egentlig* om en enhjørning her? Dessuten må vi ikke glemme de millionene av dieselbiler som *ikke* har adblue-rensing. Og hvor lett er det egentlig å jukse med dette, hvis du 'glemmer' å etterfylle adblue når den første tanken er tom? Har hørt det er noe skikkelig griseri så jeg skjønner godt at noen kan la seg friste til å jukse..

 

 

Ikke like lett å jukse med utslippene på en elbil. ;)

Lenke til kommentar

Hvor mange personbiler har adblue-rensing av dieseleksosen? Snakker vi *egentlig* om en enhjørning her? Dessuten må vi ikke glemme de millionene av dieselbiler som *ikke* har adblue-rensing. Og hvor lett er det egentlig å jukse med dette, hvis du 'glemmer' å etterfylle adblue når den første tanken er tom? Har hørt det er noe skikkelig griseri så jeg skjønner godt at noen kan la seg friste til å jukse..Ikke like lett å jukse med utslippene på en elbil. ;)

Add blue virker nok bra i Tyskland. Der er hastigheten høyere og eksosen blir varm nok. Stort sett køkjøring i minusgrader som gjør at SCR slår seg av.

 

Husk også på at i Tyskland må utslipp fra kullkraftverk regnes inn i utslippene for el biler. Det regnestykket kan fort bli stygt.

 

Ta luft er ca 1,3 gram på kWh. (500mg nox ved 5%O2)Det er 1300milligram PR kWh Bruker bilen din 0,2 kWh på km pøser den ut 260 MG PR km. Mye mere enn målt fra diesel biler. De ligger på 20-30 milligram PR km

Lenke til kommentar

Add blue virker nok bra i Tyskland. Der er hastigheten høyere og eksosen blir varm nok. Stort sett køkjøring i minusgrader som gjør at SCR slår seg av.

 

Husk også på at i Tyskland må utslipp fra kullkraftverk regnes inn i utslippene for el biler. Det regnestykket kan fort bli stygt.

 

Ta luft er ca 1,3 gram på kWh. (500mg nox ved 5%O2)Det er 1300milligram PR kWh Bruker bilen din 0,2 kWh på km pøser den ut 260 MG PR km. Mye mere enn målt fra diesel biler. De ligger på 20-30 milligram PR km

Blir vi ikke tutet ørene fulle på hvordan 'ren norsk kraft' selges til utlandet? Nå passer det deg altså å late som den ikke gjør det allikevel?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...