Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

sliter med å akseptere at kroppen min ikke vokste ordentlig


Anbefalte innlegg

hei

 

fra jeg var 12 år til 16 år så hadde jeg en absolutt dårlig livsstil og det får meg til å tro at jeg ikke vokste som jeg skulle

 

- spiste under 1000 kalorier daglig, noen ganger under 500

- sov 3-4 timer pr dag

- satt hele dagen og bare spilte videospill

- fikk ikke i meg proteiner, fett, vitaminer, mineraler osv. kun sukker og dårlig mat

- stresset hele tiden og hadde alltid angst

- drakk sjeldent vann

- drev ikke med noe sport/trening

 

har lest at alt dette kan ha ødelagt hormonene mine og gjort at jeg ikke vokste ordentlig? at kroppen min ikke vokste som den burde gjort

 

jeg har altfor lite hode, liten penis, smal kropp, lav, null muskler osv. alt på kroppen min er så jævla lite

 

alt er over, det er null håp. jeg er deprimert når jeg tenker over hvor mye den livsstilen ødela. jeg får vondt i hode av å tenke på det. jeg levde med den livsstilen i 4 år! dette må ha tatt mye fra veksten. hvor mye ble kroppen min ødelagt? jeg klarer ikke slutte å tenke på det

 

det verste er lite hode og liten penis. hvordan skal jeg kalle meg selv en mann? det er umulig. jeg blir mentalt syk av dette. jeg klarer ikke akseptere dette. var det livsstilen min i puberteten som gjorde at kroppen min ble slik den er eller er det bare dritt gener? jeg sliter med å akseptere det. jeg klarer ikke akseptere det

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du nå? Hva mener du med lite hode? Har du mål?

 

er over 16 år, men det har ikke noe å si. siden kroppen min slutta å vokse når jeg var 16. alt var ferdig utvokst. og den livsstilen jeg hadde gjorde at jeg ikke vokse ordentlig, noe som er tøft å svelge. vanskelig å akseptere

 

med lite hode mener jeg at jeg har altfor lite hode til å være mann. ser hele tiden barn med større hode enn meg. de fleste kvinner har større hode enn meg. å ha lite hode som "mann" ser helt fucked ut. jævla rart. det er så stygt

Lenke til kommentar

Kroppen din slutter ikke forandre seg når du er 16. Sitte her å hate deg selv for at du levde et usunt liv som fjortis eller skylde på dårlige gener hjelper absolutt ingenting. Få inn gode rutiner på trening, kosthold og søvn så vil du se en ny mann i speilet om et par år. 

 

Vet du ikke hvor du skal begynne, så er dette en fin plass å starte:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=335171

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Alt sluttet å vokse fordi du var underernært og da prioriterer den basalfunksjoner for å holde deg i livet.

Ja, epigenetisk er du nok i sparemodus, men begynn å spise mer sunt og tren regelmessig så kan du begynne å rette opp skaden.

Kroppen må ha rammevilkår for å gjøre jobben som allerede er programmert inn i genene dine over mange mange generasjoner.

Det tar ikke fire år å gjøre om på noe sånt.

 

Ta dette gjerne opp med lege og hør hva som er mulig å gjøre medisinsk for å understøtte prosessen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt tar du feil at kroppen slutter å vokse når du er 16. Hjernen er det siste som blir ferdig med å vokse og det kan skje så sent som i 30åra (det skjer som regel i midten av 20årene men du vet, individuelle forskjeller). Kroppen din forandrer seg ikke bare fra tenåring til voksen, den vil fortsette å forandre seg, så gjør noe med det NÅ, jobb NÅ for kroppen du vil ha i morgen. 

For sent? Ihvertfall med den holdningen ja. Slutt å straffe deg selv for det du gjorde galt og gjør noe med det du kan gjøre noe med nå. 

Det med for lite hode sitter nok bare i hodet ditt (pun not intended)

Edit: Spiste også ekstremt dårlig som tenåring. Anoreksia. Ble sendt til leger osv.. Vokste til slutt inn i en kvinnelig kropp jeg også, så nei, det er ikke for sent for deg. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

er over 16 år, men det har ikke noe å si. siden kroppen min slutta å vokse når jeg var 16. alt var ferdig utvokst. og den livsstilen jeg hadde gjorde at jeg ikke vokse ordentlig, noe som er tøft å svelge. vanskelig å akseptere

 

med lite hode mener jeg at jeg har altfor lite hode til å være mann. ser hele tiden barn med større hode enn meg. de fleste kvinner har større hode enn meg. å ha lite hode som "mann" ser helt fucked ut. jævla rart. det er så stygt

Det trenger ikke nødvendigvis være en kausalitet mellom din livsstil og utvikling. For alt vi vet kan det være noe genetisk som ligger bak, og at dette derfor hadde kommet uavhengig av tidligere livsstil.

 

Jeg har levd ganske normalt, men kroppen min har allikevel ikke utviklet seg mye siden 16 års alderen for meg heller. Det skjedde mest fysisk med meg fra 12 til 16 årsalderen, også stoppet det litt opp, selv om jeg ser det har skjedd noe men bare over veldig lang tid over de siste årene. Poenget mitt er, at du er nok ikke så unormal som du selv tror. Er ikke alle som vokser opp til å bli skikkelig maskuline menn, nettopp fordi gener er ulike fra person til person.

 

Jeg synes derfor ikke at du skal være så hard med deg selv, eller klandre deg selv for noe som likegodt kan skyldes gener, og at din tidligere livsstil og utvikling var ren tilfeldighet.

 

Uansett om det er genetisk eller selvforskyldt er aldri selvhat bra, lær deg heller å aksepter den du er og den kroppen du har. Klarer du ikke det på egenhånd er det viktig å søke hjelp. Første steg burde derfor være lege, eventuelt utredning eller henvisning videre til noe som kan hjelpe deg :)

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wait, what? Slutta å vokse som 16 åring? Du har da sikkert knapt startet. Så selv ut som et lite barn da jeg var 16. Har akkurat nådd 30, og først nå begynner det å se ut som om kroppen begynner å hente seg inn. Litt grovere kropp, mandigere skjegg, og generelt ikke vise legg heeele tia.

 

Bare ta å senk skuldrene dine, myyyye tid igjen. Det vil alltid være store forskjeller på hvordan og når puberterten kicker inn. Og selv om puberterten er over, så vokser du en hel del etter dette.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...