Gå til innhold

Nå kommer de elektriske motorsyklene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke noe unikt for MC verden. EL-MC virker rimelig kjedelig for meg som entusiast/leketøy.

 

Er det ikke noe moro å til og med kjøre bil hvis du ikke kan bråke sånn at andre blir plaget av deg? Blir alltid overrasket når tilsynelatende voksne folk genuint innrømmer at de har denne elendige meningen og ikke pakker det inn i noen dumme unnskyldninger om at eksosanlegget gir bedre effekt eller noe sånt tøv. Hva med til fots, går du da rundt med en ropert og sier "hallo min penis er faktisk kjempelang tro meg vær så snill".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du er opptatt av at andre skal høre deg når du er ute med leketøyet ditt?

 

 

Er det ikke noe moro å til og med kjøre bil hvis du ikke kan bråke sånn at andre blir plaget av deg? Blir alltid overrasket når tilsynelatende voksne folk genuint innrømmer at de har denne elendige meningen og ikke pakker det inn i noen dumme unnskyldninger om at eksosanlegget gir bedre effekt eller noe sånt tøv. Hva med til fots, går du da rundt med en ropert og sier "hallo min penis er faktisk kjempelang tro meg vær så snill".

 

Har ikke sagt eller innrømmet noe som helst i nærheten av det, dere får lese en gang til. Er ikke noe glad i auditiv støy, men du vil slite med å finne mye Tesla'er på biltreff hvor entusiaster samles. Mangler noe av det som skaper følelser når man fjerner all lyd og bevegelige deler, ting som er sentrale deler av motorrelatert hobby, det kan vel dere også forstå - selv om jeg ikke regner med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektriske motorsykler har de samme argumenter/motargumenter som elektriske biler. Selv om elektriske biler nok er noen hastehoder forran, så kan man ikke se bort fra at motorsykkel verden følger sagte men sikkert etter. 

 

Dette blir en vanesak som alt annet. De fleste er i mot når noen "tar fra dem" det dem er vant til. Slik er vi mennesker. Rent objektivt tror jeg at elektriske motorsykler kan være aktuelt for min del i fremtiden. 

 

Derimot er rekkevidden alt for dårlig slik det er nå. Husk at mange motorsyklister bruker motorsykkelen kun til turkjøring og bruker ikke motorsykkelen på samme måte som en bil som ofte blir brukt til nytte og pendling. 

 

Derimot er jeg av den sorten som mener at lyd tiltrekker seg oppmerksomhet i trafikken. Bilisten hører man kommer før man faktisk befinner seg rundt bilen. Det gjør bilisten oppmerksom på at du er der og eller kommer. 

 

Jeg ser det hver eneste dag. Nå bråker ikke min sykkel så voldsomt, men i tett trafikk så ser jeg mange bilister skvetter litt når dem hører motoren. Jeg legger merke til det selv når jeg kjører bil også. jeg foretrekker å høre motorsykler når dem nærmer seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du er opptatt av at andre skal høre deg når du er ute med leketøyet ditt?

 

 

Er det ikke noe moro å til og med kjøre bil hvis du ikke kan bråke sånn at andre blir plaget av deg? Blir alltid overrasket når tilsynelatende voksne folk genuint innrømmer at de har denne elendige meningen og ikke pakker det inn i noen dumme unnskyldninger om at eksosanlegget gir bedre effekt eller noe sånt tøv. Hva med til fots, går du da rundt med en ropert og sier "hallo min penis er faktisk kjempelang tro meg vær så snill".

 

Har ikke sagt eller innrømmet noe som helst i nærheten av det, dere får lese en gang til. Er ikke noe glad i auditiv støy, men du vil slite med å finne mye Tesla'er på biltreff hvor entusiaster samles. Mangler noe av det som skaper følelser når man fjerner all lyd og bevegelige deler, ting som er sentrale deler av motorrelatert hobby, det kan vel dere også forstå - selv om jeg ikke regner med det.

Jeg skjønner selvsagt appellen med motor, jeg er en entusiast selv og har vært det siden jeg var en v-twin stor. Jeg har bare endret mening når jeg ser hvor bra el-kjøretøy er og hvor destruktive fossilkjøretøy er. Å tro at "entusiaster" alltid vil like bråkete bensinmotorer er litt som det jeg og min vennegjeng trodde om musikk når vi var 8-9 år. Vi trodde at man begynte å like gammeldans når man ble gammel. At selv om vi likte A-ha eller Return eller hva det nå var der og da, så ville vi dessverre endre mening og begynne å like hei-fadde-ruttan når vi ble gamle, fordi vi kunne jo se med selvsyn at det var den musikken de gamle likte.

Hvor teit er ikke det? Selvsagt har vi fortsatt å ha vår egen musikksmak, det var bare tilfeldig at de som var gamle akkurat da likte den musikken som var populær når de gamlingene var unge. Samme med fossilbiler. De har knapt eksistert i et århundre, men folk later som om det er det naturlige, fornuftige tingen folk alltid har endt opp med. Selvsaget er det ikke det. Det er bare tilfeldigvis det som var den mest populære tingen i en bitteliten del av historien. Det er som man sier, idéer dør ikke, du må vente til gamlinger med gamle idéer dør. Sjekk neste gang du ser en Harley. Hvor gammel er gubben oppå?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På samme måte som man kan like lyd, så kan man like mangelen på lyd også, og applaudere biler som er mer og mer lydløs. 

 

Når man erfarer behageligheten av å kjøre lydløst, så går jeg etter den følelsen mye mer enn det omvendte. Noe som jo var realiteten i ungdommen da lyd betydde mye mer. 

Lenke til kommentar

På samme måte som man kan like lyd, så kan man like mangelen på lyd også, og applaudere biler som er mer og mer lydløs. 

 

Når man erfarer behageligheten av å kjøre lydløst, så går jeg etter den følelsen mye mer enn det omvendte. Noe som jo var realiteten i ungdommen da lyd betydde mye mer. 

Når man kjører motorsykkel så er vindstøyen mer påtrengende enn selve motorlyden. Vertfall er vindstøy mer skadelig for hørselen. Så selv om lydbildet endrer seg med EL-sykkel så vil det fortsatt være vindstøy. Ligger man med EL-bil på E6 så overgår vindstøyen motorlyden uansett. Eller evt. støy fra dekk etc. 

 

Når en bil kjører forbi, så hører man jo sjelden motoren som hovedstøyen. Først hører man hjulene mot asfalten og akkurat i det dem kjører forbi kan man kanskje høre at motorlyden overgår hjulstøyen i enkelte tillfeller. De fleste biler har i dag "start/stopp" funksjon som gjør at motoren skrus av når man står på tomgang også. 

 

Så jeg klarer ikke helt å se den store verdien med tanke på støy. Vertfall ikke som noe hovedargument. 

Lenke til kommentar

Skal fint klare meg uten bensin, tennplugger og eksospotter i framtiden. Men fravær av manuell gir blir hardere å svelge.

Jeg forstår at mange mener dette, men selv er jeg ikke like overbevist om at mangel på gir blir noe negativt. Det blir jo en helt sømløs "girkasse" og ikke slik automatkasser fungerer i dag med rykk, napp og forsinkelser. 

 

For min del finner jeg foreløpig følgende argumenter som går i mot el-motorsykkel:

 

1. Utseende. Dem må lage el-sykler som ikke ser ut som gåstoler. 

2. Rekkevidde. Dem bør minst klare 40 mil på en opplading og bør kunne lades opp på ca. en time eller mindre. 

3. Lyden. jeg ønsker av sikkerhetsmessige årsaker at noen hører meg når jeg kommer. En batteridreven motorsykkel lager mindre støy enn en batteridreven bil i bytrafikk og vi synes til gjengjeld dårligere i trafikken. Det er en dårlig kombinasjon når eneste barrikaden man har er en skinndress og en hjelm.

 

Bortsett fra disse punktene, så ønsker jeg faktisk el-motorsykler velkommen. For kommer gjør dem uansett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er tydleg. Les artikkelen i staden for å kaste vekk tida til andre. Du kan skrive, då er du for gammal til å oppføre deg som ein baby.

Men så voksen som du tydeligvis er , så presterte du å faktisk kaste bort min, din og andres tid ved å komme med slikt vrøvl. Gratulerer. Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påstå at modellene fra Zero ser ut som gåstoler, akkurat.

 

Zero FXS:

 

2018-FXS.jpg

 

 

Zero DS:

 

2015_zero-ds_product-page_overview-image

 

 

Jeg har hatt min Zero DS i tre år nå, og kom nettopp hjem fra en motorsykkeltur.

Nå står den til lading, og det vil ta en god stund.

 

Jeg krever ikke 40 mils rekkevidde og ladetid på en time, helt ennå.

Min bruker ca. 9 timer på å lade et helt tomt batteri, som rekker til ca. 20 mil.

Forbedringer har skjedd siden 2016, og forbedringer vil fortsette å komme.

Jeg venter litt med å selge den gamle og kjøpe ny.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

1. Utseende. Dem må lage el-sykler som ikke ser ut som gåstoler. 

2. Rekkevidde. Dem bør minst klare 40 mil på en opplading og bør kunne lades opp på ca. en time eller mindre.

...og Zero SR/F ser vel ikke akkurat ut som en gåstol(?).

 

srf-header.jpg?quality=82&strip=all&w=16

 

 

Når det gjelder rekkevidde så regner jeg det som sannsynlig at det vil komme batterier som kan lades fra "5-80%" på 5 minutter lenge før det vil komme noen vesentlig økning av rekkevidde.

Lenke til kommentar

 

Skal fint klare meg uten bensin, tennplugger og eksospotter i framtiden. Men fravær av manuell gir blir hardere å svelge.

Jeg forstår at mange mener dette, men selv er jeg ikke like overbevist om at mangel på gir blir noe negativt. Det blir jo en helt sømløs "girkasse" og ikke slik automatkasser fungerer i dag med rykk, napp og forsinkelser. 

 

For min del finner jeg foreløpig følgende argumenter som går i mot el-motorsykkel:

 

1. Utseende. Dem må lage el-sykler som ikke ser ut som gåstoler. 

2. Rekkevidde. Dem bør minst klare 40 mil på en opplading og bør kunne lades opp på ca. en time eller mindre. 

3. Lyden. jeg ønsker av sikkerhetsmessige årsaker at noen hører meg når jeg kommer. En batteridreven motorsykkel lager mindre støy enn en batteridreven bil i bytrafikk og vi synes til gjengjeld dårligere i trafikken. Det er en dårlig kombinasjon når eneste barrikaden man har er en skinndress og en hjelm.

 

Bortsett fra disse punktene, så ønsker jeg faktisk el-motorsykler velkommen. For kommer gjør dem uansett...

Vet ikke om jeg er helt overbevist om den. En elmotorsykkel uten girkasse blir sikkert både mer effektiv og raskere enn en med gir. Men det gjør liksom noe med kjøregleden med den mekaniske følelsen å trokle seg gjennom girene.

 

På en bil som brukes til det daglige er det helt greit med automatgir/ingen gir (elbil)

Men en liten morrobil må ha manuellkasse for å legge til den siste dosen med kjøreglede. Og siden motorsykkel stort sett alltid havner i katogorien "hobby" så vet jeg at ihvertfall jeg vil savne det å gire manuelt.

 

Brammo bikes leverer forresten en elsykkel med manuell kasse. Den kunne jeg tenkt meg å prøve.

 

1. Enig med deg. Men jeg tror det kommer. Blir spennede å se lanseringen av Lightning Strike. Håper den blir litt mindre racing orientert en LS-218

 

2. Tror det kommer litt an på segment. En touring sykkel kan kanskje nyte godt av så lang rekkevidde. Men på sykler som stort sett bare brukes til dagsturer blir det overkill. Zero har lengre rekkevidde en KTM-en min som bare klarer 15 mil.

 

3. Lydløse sykler kommer til å kreve mer årvåkenhet fra motorsykkel rytter. Noe som alltid er lurt når man ferdes rundt sløve bilister uansett hvor mye/lite sykkelen bråker. Men jeg tror ikke at det kommer til å utgjøre store utslaget på ulykkesstatestikker. Der er det helt andre ting som er langt mer utslagsgivende.

 

Jeg liker karakteren i elektriske motorer. De momentsterke mororene byr på mye morro. Så jeg ser også fram til hva teknologifremskritt vil gi oss av elektriske motorsykler i framtiden.

Lenke til kommentar

2. Nå vet ikke jeg hva du regner som "dagstur" men jeg kan vertfall fint komme opp i 40+ mil på en god dagstur. 

 

3. Så lenge faren øker når lyden fjernes så er jeg generelt litt motstander. Jeg ser hver dag hvordan bilister reagerer når jeg kommer når dem hører meg. Jeg synes det er betryggende at dem vet at jeg er der, samt at jeg får en feedback på at dem faktisk har sett meg. Da kan jeg kanalisere mer av energien til andre ting i trafikkbildet.

 

Men jeg er ikke i mot elektriske motorer. Jeg kjører selv el-bil og har gjort dette i snart to år (e-golf). Dog er dte kun rekkevidden jeg ser på som et problem når det kommer til bil. Ikke til daglig for da har jeg mer enn nok, men de få gangene i året man må finne andre løsninger eller legge om planer fordi bilen ikke går lenger enn rundt 20-25 mil (i praksis) på sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3. Så lenge faren øker når lyden fjernes så er jeg generelt litt motstander. Jeg ser hver dag hvordan bilister reagerer når jeg kommer når dem hører meg. Jeg synes det er betryggende at dem vet at jeg er der, samt at jeg får en feedback på at dem faktisk har sett meg. Da kan jeg kanalisere mer av energien til andre ting i trafikkbildet.

Jeg har alltid lurt på om noen tror de er alene i verden. Eller bare tror at deres behov er viktigere enn andres. Til info: vi andre som bor i dette landet har behov for å være ute uten å bli forstyrret, å kunne bruke byens fortauer og uteområder. Det passer egentlig ganske dårlig med ditt behov for å bli hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...