Gå til innhold

Hvor sterkt håndhever politi elsparkesykler med for høy hastighet?


Taurean

Anbefalte innlegg

Både politi og vegvesenet er godt kjent med trimming av motorkøyretøy, eg tviler på at dei blir lurt av at elsparekesykkelen står i straumsparingsmodus med redusert motorkraft.
Det hadde overraska meg svært mykje om det ikkje er standard rutine å som minimum bla gjennom brukarmanualen til køyretøyet før ein gjennomfører testinga.

Det er ikkje all trimming som er like lett å oppdage, særleg for programerte fartssperrer er det vanskelegare å oppdage ved visuell kontroll. Ved mekanisk trimming så vil ofte kunne sjå at det er gjort endringar på køyretøyet.

Begrepet "politibrytar" som er ein skjult brytar som ein kan bruke til å slå på igjen fartssperra før ein kontroll er godt kjent.
Når køyretøyet fyrst er inne til teknisk kontroll av fart/motorkraft så er det stort sett basert på at det er ein mistanke om at køyretøyet er ulovleg endra. Blir du observert køyrande i ca 50 km/t, og testinga viser makshastigheit på 20 km/t så er det innlysande for ein kvar at eit eller anna har endra seg i mellomtida.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ait ait fatte. men på min el sparkesykkel sin manual (som for d første ikje e på nett elns) står d ingenting om kossen en redusere motorkraftå. men d står sje noge om å få an levert me sperre hell på nett då, for an blir levert uten men d e visst spnn mange plombere den typen då men ja eg håpe bare på og ikje bli tatt då... 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Noen som har blitt stoppet for kontroll? Hvordan sjekker de hastigheten egentlig? Løfter opp hjulet og gasser på?

Kjøpte en som ikke hadde mekanisk sperre men reduserte motorhastigheten selv i software, nå kjører den i max 20km/t. Teknisk sett er den ikke lovlig på grunn av det, men den oppfyller alle de andre kravene mtp størrelse osv. 

Regner med de ikke skrur opp batteriboksen for å se om sperren er der..
 

Endret av Goober
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det er visse modeller som er lovlig virker det som, og derfor regner eg med de har lister over hvilke. Kanskje de har ulike tester og da lister, men regner med de tester på en skikkelig måte med sine egne triks i ermet.

Grunnen til at de selger sparkesykler over fartsgrensa er fordi en kan registrere den med skilt og en kan ta kjøre over 20-22. 

Lenke til kommentar
Dittoditto skrev (På 18.8.2022 den 14.04):

Det er visse modeller som er lovlig virker det som, og derfor regner eg med de har lister over hvilke. Kanskje de har ulike tester og da lister, men regner med de tester på en skikkelig måte med sine egne triks i ermet.

Nja, mange modeller som kan bestilles både som lovlig og ulovlig. F.eks. min Xiaomi M365 Pro. Mange fra E-Wheels og StayClassy også. Så det går ikke på modell og type.

Selve testen foregår enten på en rulle, hvor de måler hastigheten på hjulet, eller så tar konstabelen en rask prøvetur. Har hørt begge deler. Er ikke stort mer fancy enn det. 

Sitat

Grunnen til at de selger sparkesykler over fartsgrensa er fordi en kan registrere den med skilt og en kan ta kjøre over 20-22. 

Nei, du får ikke registrert dem med skilt, da det krever en del ekstra godkjenninger som disse ikke har. Problemet er at i mesteparten av EU er fartsgrensen på disse 25 km/t, mens Norge som vanlig skal være annerledes-landet og har valgt 20 km/t i stedet. Men siden de er godkjent i EU er de også lov å selge i Norge. Selv om de ikke er lov å bruke. Forstå det den som kan 😂

Lenke til kommentar

Hei. Hvorfor skal man på død og liv kjøre over fartsgrensa på El-Sparkesykkel? Jeg skjønner det ikke. Hvis fartsgrensa er 20 km/t, så er det en grunn til det. Forøvrig, så virker det ikke som at de som kjører på El-Sparkesykkel følger med så mye i trafikken. Man durer på som om man har stjålet den og det og stoppe/kjøre saktere over fotgjengerfelt f. eks, finnes ikke på verdenskartet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wil skrev (6 minutter siden):

Hei. Hvorfor skal man på død og liv kjøre over fartsgrensa på El-Sparkesykkel? Jeg skjønner det ikke. Hvis fartsgrensa er 20 km/t, så er det en grunn til det. Forøvrig, så virker det ikke som at de som kjører på El-Sparkesykkel følger med så mye i trafikken. Man durer på som om man har stjålet den og det og stoppe/kjøre saktere over fotgjengerfelt f. eks, finnes ikke på verdenskartet.

Ikke alle som er sånn. Men dessverre mange som tror elsparkesykler er leketøy, mens det i realiteten er kjøretøy og må behandles deretter.

Lenke til kommentar

Nå innføres krav om forsikring på sparkesykkel, og det er visse krav som må være oppfylt for å få dem forsikret. 

Forsikringen er knyttet til ansvar etter en periode med høyt antall store og små skader. 

Og, med ansvar kommer også erstatningsansvar. Hvis du kjører en ikkegodkjent sparkesykkel kan det få helt fint, eller du kan være uheldig å få bot eller sykkelen beslaglagt. Men enda viktigere, du kan bli ansvarlig for skade på andre. 

Om du kjører en ulovlig sparkesykkel, eksempelvis en som går i 60, og skader noen, så kan du bli økonomisk ansvarlig for skaden du påfører andre. Videre, om du forsikrer en sparkesykkel og det viser seg at denne ikke følger kravene etter at du har skadet noen, så vil forsikringsselskapet betale ut og potensielt gå til regress mot deg. Den skadede kan også kreve erstatning. 

Kort fortalt, potensialet for å måtte bruke resten av livet på å betale ned et erstatningskrav i hundre tusener eller millionklassen. Du kan til og med ende opp med en dom for uaktsomt drap, i ytterste fall. 

Det er konsekvensene som kan komme som følge av å tøye disse grensene. Men, merkelig nok er frykten for 1500 kr i bot og beslagleggelse kanskje det mange bekymrer seg mest for...

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 19.8.2022 den 17.16):

Nå innføres krav om forsikring på sparkesykkel, og det er visse krav som må være oppfylt for å få dem forsikret. 

Forsikringen er knyttet til ansvar etter en periode med høyt antall store og små skader. 

Og, med ansvar kommer også erstatningsansvar. Hvis du kjører en ikkegodkjent sparkesykkel kan det få helt fint, eller du kan være uheldig å få bot eller sykkelen beslaglagt. Men enda viktigere, du kan bli ansvarlig for skade på andre. 

Om du kjører en ulovlig sparkesykkel, eksempelvis en som går i 60, og skader noen, så kan du bli økonomisk ansvarlig for skaden du påfører andre. Videre, om du forsikrer en sparkesykkel og det viser seg at denne ikke følger kravene etter at du har skadet noen, så vil forsikringsselskapet betale ut og potensielt gå til regress mot deg. Den skadede kan også kreve erstatning. 

Kort fortalt, potensialet for å måtte bruke resten av livet på å betale ned et erstatningskrav i hundre tusener eller millionklassen. Du kan til og med ende opp med en dom for uaktsomt drap, i ytterste fall. 

Det er konsekvensene som kan komme som følge av å tøye disse grensene. Men, merkelig nok er frykten for 1500 kr i bot og beslagleggelse kanskje det mange bekymrer seg mest for...

Egentlig skjer det ikke noe nytt; reglene endres slik at skader forårsaket av sparkesykler ikke lenger dekkes av innbo-forsikring, men en egen ansvarsforsikring. Kravene til sparkesyklene er fremdeles de samme; de som er ulovlige etter de nye reglene er også ulovlig fra før av. 

Forskjellen er at fra 1. januar 2023 må sparkesykler ha sin egen ansvars-forsikring. 

Hvordan den skal utarbeides blir jo spennende å se. I og med at ingen sparkesykler har rammenummer eller annen form for identifikasjon, tipper jeg sparkesykkel-forsikringen går på deg som person fremfor på selve sykkelen. Så blir man selv ansvarlig for å påse at sparkesykkelen man bruker til en hver tid er i lovlig tilstand.

Lenke til kommentar
Kebfj skrev (På 6.6.2020 den 12.39):

Ok hvis eg kjøre to stykk på en el scooter så ser greit stor ut (ser sje ut som di i byen så bare kjøre 20) begge har på hjelm, stoppe di meg? hahah

JA da stopper dem deg.
Så får du og passasjeren en bot på 6000 pr stykk.

Lenke til kommentar

1) Sannsynligvis liten risiko. Kun hvis det er trafikk-kontroll eller de har fått tips eller at det er oppfattet som et problem (at flere bruker trimmede eller ulovlige elsparkesykkel i området)

2) Bot og evt konfiskering.  Kan evt utsette førerkort.  Ellers er konsekvensene mest alvorlige, hvis det er ulykke med personskade.  Personskader kan fort bli hundretusener/millioner og du er da ikke sikret via noen forsikring.  Er "sjåføren" et barn så kan erstatningsansvaret falle på foreldrene.

3) Sannsynligvis liten, men igjen tips fra publikum kan gjøre at de ser nøyere. Fotgjengere blir fort nervøse av det de oppfatter som høy fart.  (Og alle har jo kamera på mobilen...)

4) Regelverket er dels EU-regler om maks hastighet og motorkraft.  Dels er det at når du kommer opp i hastighet over de tillatte så blir elsparkesykkelen kategorisert som motorvogn som krever registrering (regnr), typegodkjenning, lys/bremser etc og ikke minst   pliktig forsikring - jfr pkt 2 - https://www.tff.no/informasjon/forsikringsplikt-for-motorvogner/

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...