Gå til innhold

Rapport: Vi får ikke nok igjen for pengene - bytt ut store bistandstiltak med små solprosjekter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tragisk å se at i politikken hersker som vanlig gigantomanien over fornuften. Vanligvis klarer politikerne å skjule dette, men i forhold til utbygging av solceller blir idiotien veldig blottlagt. Alle utenom politikerne skjønner at det er bedre å bygge ut solkraft lokalt enn sentralt.

 

Politikere elsker dessverre store og visjonære prosjekter, selv om disse er svært kostbare og ineffektive. Grunnen er selvsagt at de da kan snakke med store ord uten å bry seg med detaljer. Politikerne har også veldig vanskelig for å snu når de først har valgt seg en kampsak.

 

Vi ser ellers galskapen i rådyre samferdselsprosjekter, satsingen på elbiler, klimafanatisme og en ekstrem reformiver. Stort sett bare tull alt sammen som spiser opp hele det økonomiske handlingsrommet og hindrer vekst og velstand.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

At det ikke blir ansatt nordmenn som skal følge opp bistandspengene i alle land er meg totalt uforståelig

 

Veldig enig i denne. Det er jo kommet flere rapporter de siste årene hvor det stilles spørsmålstegn ved nytteverdien ved deler av bistanden man gir. Ansettelse av dyktige prosjektledere til å følge opp de 30 mrd man deler ut i bistandspenger hvert år, burde vært en forutsetning for å dele ut pengene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det høres veldig fornuftig ut å bytte ut 10000 ovner som brenner kull og ved med 10 000 solcellepaneler. -Men jeg må si at man ikke helt kan sammenligne det å gi noen ett panel og ett batteri med det å gi noen en ledning med strøm og en stikkontakt. For hvordan vil dette se ut etter fem år eller mer.

Om man i norge hadde delt ut 10000 solcellepaneler til 10000 norske husstander for litt over 50 år siden da ikke alle hadde fått strøm enda så hadde kanksje ikke alt være helt perfekt. Selv om alle hadde fullført ungdomsskole, var oppegående, hadde nok mat, så vil jeg likevel tro at en stor del av panelene ikke hadde vært funksjonelle etter 5-10 år. -Mange hadde ikke visst hvordan de skulle behandle dem, mange hadde ikke visst hvordan de skulle flyttes, enten til ett nytt sted, eller når boligen ble oppgradert. -Mange hadde gjerne solgt panelet for å få inn penger, eller fordi de rett og slett ikke så vitsen med å ha dem. Mange hadde kanskje opplevd å få støt, eller enda verre, hatt varmegang, eller brann. Mangle hadde kanskje dumpet defekter batterier i bakgården, sammen med husdyrene.

 

Hvorfor skulle dette være totalt annerledes i afrika? Er det der slik at alle får elektrokunnskaper på barneskolen? Er det ingen der som tenker profitt og vil selge utstyret videre med fortjeneste? Har de der en helt annen forståelse en oss hva gjelder resirkulering?

 

Jeg er enig i at man kanskje ikke bør satse på gigawatt-maskinerier om det ikke finnes overføringskabler. -Men kanskje det finnes en mellomting? Ett skikkelig solcellekraftverk på noen titals KWh som kan forsyne en landsby, hvor det er en fag-person som kan passe på utstyret er veien å gå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes allerede slike initiativer som gir billige lån til lokale off-grid initiativ. F. eks. svenske Trine. Det gir både pålitelig strøm (de som har grid-tilkobling i disse landene sliter ofte med at det er både dyrt og upålitelig). Lånemottagerne er firma som selger eller leier ut solcellepakker til en rimelig penge, billigere enn det familiene må ut med til parafin og lignende, og de har serviceavtaler og salgsagenter. Masse vinn-vinn, både arbeidsplasser og strøm til lys og mobillading.

 

Det en må være forsiktig med er å dytte for mange bistandsmidler inn i slike prosjekter fordi det kan ødelegge den lokale balansen. Vet om ett eksempel der et firma som tilbød slike solcellepakker gikk under - de hadde en betydelig bigeskjeft med å selge propanflasker, men der fikk styresmaktene et bistandsprosjekt med verdensbanken slik at staten selv solgte propanflasker til mye lavere pris, og dermed klarte det lokale selskapet ikke å betjene sine forpliktelser ( https://trine.com/news/newlight-africa ).

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at man kanskje ikke bør satse på gigawatt-maskinerier om det ikke finnes overføringskabler. -Men kanskje det finnes en mellomting? Ett skikkelig solcellekraftverk på noen titals KWh som kan forsyne en landsby, hvor det er en fag-person som kan passe på utstyret er veien å gå?

 

Så bra at du kommer fram til den samme konklusjonene som i artikkelen ;-)

Lenke til kommentar

At det ikke blir ansatt nordmenn som skal følge opp bistandspengene i alle land er meg totalt uforståelig

Dersom min hukommelse er sånn noenlunde normal mener jeg at korrupsjonen i afrikanske land temmelig nøyaktig tilsvarer den økonomiske bistanden. Den eneste forskjellen ved å ha flere nordmenn lokalt er at en får flere korrupte nordmenn.

Lenke til kommentar

 

At det ikke blir ansatt nordmenn som skal følge opp bistandspengene i alle land er meg totalt uforståelig

 

Veldig enig i denne. Det er jo kommet flere rapporter de siste årene hvor det stilles spørsmålstegn ved nytteverdien ved deler av bistanden man gir. Ansettelse av dyktige prosjektledere til å følge opp de 30 mrd man deler ut i bistandspenger hvert år, burde vært en forutsetning for å dele ut pengene.

Erindrer fra fordypning i samfunnsfag fra videregående på begynnelsen av 80 tallet da vi så inn på en hel rekke uhjelpsprosjekter som var totalt ubrukelige, og nå snart 35 år senere er konklusjonen den samme....man har med andre ord ikke lært noe som helst og man kan undres over om uhjelp og prosjekter via verdensbanken snarere er som å samle inn klær til Afrika, at vi bidrar til å holde hele kontinentet nede, med vilje. Direktehjelp til småskala anlegg som skissert her fungerer, det samme gjør mikrolån.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...