Gå til innhold

NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år


Anbefalte innlegg

Når bom pengene og andre avgifter slår til for alvor på el-bilene også, så er det slutt på at folk kjøper el-biler. Er vel en årsak til at el-biler slipper unna bom penger og andre avgifter, at det er mange ulemper å eie el-bil i forhold til fossil bil. Men man for vel en god forklaring på dette fra el-bil eiere som vanlig.

Når bompenger og kjøpsavgifter økes for elbilene kan du være sikker på at de økes mer for fossilbilene samtidig, så det vil neppe endre på situasjonen. Bomringene har nemlig ikke bare som oppgave å være inntektskilde, de har også en miljømessig begrunnelse. I Oslo differensieres det allerede mellom dieselbiler og bensinbiler. I fremtiden vil nok de aller fleste bomstasjoner differensiere på type drivstoff, om bilen er hybrid, elbil osv. Jeg tipper noe ala at elbil betaler grunntakst, hybrid 150%, bensin 200% og diesel 300%. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ikke ser noen snakke om her er effektiviteten for strøm vs bensin/diesel..........

Hvor mye strøm/energi tror dere alle det trengs for å produsere og frakte strøm i forhold til bensin/diesel. Finner ikke artikkelen om dette jeg leste i høst. Men mener å huske det ferdige regnestykket var noe rundt 80% effektivitet for elbil, mens bensin og diesel var rundt 20%. Hydrogen låg på ca 50-60%

 

Selv skiftet vi fra en Peugot 207 diesel til en Leaf i høst. De månedlige kostnadene i drivstoff har gått ned fra drøyt tusen kroner i diesel til ca 80-90 kr for oss. Og vi kjører mer nå enn vi gjorde med peugoten. Vi låg på ca 8000km i året. Nå har vi passert 6700km og har fortsatt nesten ett halvt år igjen.

 

Og med å regne ut hva det koster i strøm så er det IMO idiotisk å tenke det faste månedlige avgiftene. Er ladestrøm det eneste en bruker av strøm i hjemmet??????? De faste avgiftene blir ikke doblet bare fordi du lader elbil.......

Lenke til kommentar

"Departementet: – Ikke et offentlig ansvar å lade elbiler "

 

Vås :D

 

Så lenge de skal tvinge folk til å kjøpe elbil...så har de også ansvaret for at folk får ladet og kjørt ;/

 

Det er vel i grunnen bare å kjøpe Tesla, så slipper du det problemet. Og får en mye bedre og mer holdbar bil i tillegg.

Lenke til kommentar

Bygg om alle parkeringsplassene på kjøpesentrene til 35 kW hurtiglading, det vil dekke de flestes ukentlige energibehov som parkere langs fortauet, sameier kan bygge ut selv semihurtiglading (7 kW med overbooking). Normalt er det stive nett i nærheten av slike anlegg. Store batterier vil i tillegg redusere behovet for lading på langturer, en lader for å komme frem uten stopp. Selv har jeg ladet bilen min på en ladestasjon bare én gang i løpet av 2 år - og da fordi jeg glemte ladekabelen hjemme da vi var på hytten. Problemet synes konstruert.

Lenke til kommentar

Bygg om alle parkeringsplassene på kjøpesentrene til 35 kW hurtiglading, det vil dekke de flestes ukentlige energibehov som parkere langs fortauet, sameier kan bygge ut selv semihurtiglading (7 kW med overbooking). Normalt er det stive nett i nærheten av slike anlegg. Store batterier vil i tillegg redusere behovet for lading på langturer, en lader for å komme frem uten stopp. Selv har jeg ladet bilen min på en ladestasjon bare én gang i løpet av 2 år - og da fordi jeg glemte ladekabelen hjemme da vi var på hytten. Problemet synes konstruert.

Problemet er at det er lite lønnsomt for energiselskapene å bygge ladestasjoner per nå mye grunnet effekttariffene. Fortum og co driver ikke veldedighet så hvis det ikke lønner seg vil de heller ikke holde på med det.

Lenke til kommentar

 

Når bom pengene og andre avgifter slår til for alvor på el-bilene også, så er det slutt på at folk kjøper el-biler. Er vel en årsak til at el-biler slipper unna bom penger og andre avgifter, at det er mange ulemper å eie el-bil i forhold til fossil bil. Men man for vel en god forklaring på dette fra el-bil eiere som vanlig.

Det er faktisk en meget god forklaring på dette. Incentivene for kjøp og bruk av elbil er et målrettet og bevisst virkemiddel for å få folk til å kjøpe elbiler i en tid der elbiler fortsatt er relativt dyre å produsere og således også dyre å kjøpe. Dette vil jo åpenbart endre seg i nær fremtid ettersom teknologien blir billigere og flere produsenter kaster seg på. Da blir det naturlig med en gradvis opptrapping av avgifter og utfasing av fordeler. Poenget er selvsagt at elbiler er supert for lokalmiljøet spesielt og hvorvidt folk kjøper bilene pga miljøhensyn er irrelevant for så lenge du kjøper dem vinner vi alle med bedre luft.

 

Det er veldig artig med folk som anser elbileiere som snyltere. Er de som velger å få barn også snyltere på staten? Staten punger jo ut med kontantstøtte og finansiering av barnehager, foreldrepermisjon med mer!

 

Elbilene blir bedre og bedre, utvalget av biler øker voldsomt og prisen går nedover. I løpet av et par år vil vi se en gradvis inntrapping av avgifter som en naturlig konsekvens av dette. Får man til timing og implementasjon riktignok(ikke som i Danmark feks) så kan dette elbilprosjektet bli en kjempesuksess :)

 

For de som spår ebilsalget ned i bøtta når avgiftene kommer kan man jo se på prishistorikken til Tesla Model S. Da den først kom i 2012 kunne man få en bra speccet bil til under 500 000,-. I dag må man fort bla godt over 800 000,- for en Model S. Folk kjøper den likevel. Hvorfor det? Jo fordi folk liker å kjøre elbil. Stillegående, fullt dreiemoment til en hver tid og betydelig mindre kompleks konstruksjon med mye færre slitedeler som kan gå i stykker. For de aller fleste av oss vil vi bli møtt med en fulladet bil hver morgen og hurtiglading gjør vi et lite knippe ganger i løpet av året når vi drar på langtur. Jeg bruker mindre tid av livet mitt på å "fylle på tanken" nå enn da jeg kjørte diesel eller bensinbil.

Ja man er bra naiv når man skryter så mye om Tesla der bremsene slutter å fungere pågrunn av en stakkars software feil. Og det er ikke alle som har vært fornøyd med el-bilen sin heller, og har godt tilbake til fossil bil igjen, gutten min.

Lenke til kommentar

Ja man er bra naiv når man skryter så mye om Tesla der bremsene slutter å fungere pågrunn av en stakkars software feil. Og det er ikke alle som har vært fornøyd med el-bilen sin heller, og har godt tilbake til fossil bil igjen, gutten min.

Litt usikker på hvorfor du mener jeg skryter så mye av Tesla? Jeg bare påpeker at mange velger å kjøpe Tesla sine produkter selv om de øker i pris.

 

Det er nok forøvrig ingen som mener at Tesla lager perfekte biler. Det er det dog ingen som gjør. Det å påpeke et "problem" med en enkelt modell er ikke akkurat så veldig nedslående. Håper du har sterkere skyts å komme med hvis du skal svartmale Tesla sine biler.

 

Det er selvsagt alltid noen som ikke vil like elbil av ulike årsaker men statistikken viser at de fleste som først går for elbil også velger elbil neste gang de kjøper bil. Jeg mistenker dermed at du er i mindretall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, så lenge lading tar mer enn fem minutter er vel ikke hurtigladere det mest hensiktsmessige for daglig bruk? Da må man jo enten vente X minutter eller komme tilbake for å flytte bilen. Har kjørt elektrisk i over seks år nå, og hurtigladere er for meg noe som er kjekt når man skal kjøre langt. Ellers er det vel mye bedre med mange trege ladere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Departementet: – Ikke et offentlig ansvar å lade elbiler "

 

Vås :D

 

Så lenge de skal tvinge folk til å kjøpe elbil...så har de også ansvaret for at folk får ladet og kjørt ;/

At det offentlige skulle ha ansvar for viktig infrastruktur til blant annet transport (enten ved å bygge det ut selv eller å gjøre så det blir bygget ut privat)? Nei, fysj. Overlat alt til tilfeldighetene!

 

Hvem i helvete trenger vel infrastruktur og transport? Ingen i verden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

martin91 hvor mye av varmen drar du fra strømnettet før du kjører? Bruttern kjørte rundt 7 mil vær vei til jobb.

Som jeg har sagt tidligere hadde jeg hatt råd/mulighet til el bil hadde jeg kjøpt det , med solcellepanel på taket og solfanger til varmevann hadde vell strømregningen min vært nærmere 0.

Problemet er staten starter i feil ende, hadde de startet med solcelle/solfanger hadde vi hatt et overskudd som kunne vært solgt til elbiler.

Av og til står den på 10-15 min før jeg kjører. Andre gang ikke. Den trekker 4-5kw de første 5minuttene før den legger seg på 2-3kw så det utgjør ikke så mye. Regner med jeg taper omtrent 5% om jeg ikke forvarmer bilen. Det jeg taper mest av er komfort. Strøm har vi nokk av. Om 1,5milioner elbiler skal ha strøm utgjør det omtrent 3% økning i forbruk på landsbasis. Elbiler reduserer skadelige eksosgasser som igjen fører til sparte penger på helsebudsjettet. Om folk i tillegg har solceller på taket kan man nokk kompansere for det meste av det øke strømforbruket. Er mye ledig plass på sørvendte tak.

Lenke til kommentar

Er dette et spørsmål?

Det stemmer at økt strømforbruk i noge fører til økt produksjon i andre land. Men kraftmiksen blir grønnere med årene. I tillegg er elbil 3-4 ganger så effektiv så man kan drive et gasskraftverk som har fjernvarme og kjøre 1000km med elbil og varme boliger. Eller man kan kjøre 500km med diesel og ha lang rekkevidde

Her er forresten masse interessant lesestoff: https://www.faktisk.no/faktasjekker/yXA/klimautslippene-fra-elbiler-i-norge-er-dobbelt-sa-hoye-som-fra-fossilbiler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi lader i Norge øker CO2 utslippet i Polen m.fl.

Nei.

 

Hvis jeg lar dieselbilen stå på tomgang utenfor huset mitt hele døgnet trenger jeg ikke kjøpe CO2-kvoter for utslippene jeg lager (jeg betaler CO2-avgift på drivstoffet men det er altså kvotefritt)

 

Hvis jeg lader elbilen og *ikke* har opprinnelsesgarantier fra strømleverandøren min så får jeg strøm fra EUs restmiks, som medfører en del CO2-utslipp. Greia er at disse utslippene er kvotepliktige. Hvis kvoten er brukt opp må noen andre kutte sitt forbruk. Når jeg flytter energibruk fra ikke kvotepliktig sektor(diesel til bil) til kvotepliktig sektor(strømproduksjon) så reduserer jeg altså CO2-utslippene i sertifikatordningens virkeområde.

 

 

 

Med forbehold om at jeg ikke har sjekket om det er CO2-kvoter 'til overs', det vil jo ødelegge litt, men bare litt. Dessuten har jeg heller ikke sjekket om strømleverandøren min(norgesenergi) inkluderer sertifikater for strømmen de selger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...