Gå til innhold

NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare synd at privat personer er de som straffes mest med å kjøpe biler, at staten prøver å "ta livet av" de som fortsatt vil eller må ha bensin/diesel bil er hinsides all fornuft, el bil burde betale veiavgift og bom avgift som alle andre å heller la utgifter til forbruk og miljøgevinst stå for salget, er nokså interessant at man må ha subsidier for å eie en elbil, det sier en del.

Kanskje man burde innført vekt avgift med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være minst 10 år siden en ekspert på vannkraft var på NRK og sa at om man oppgraderte eksisterende vannkraftverk kunne Norge øke kraft produksjonen med 100% uten utbygging, men siden kommunene tappet kraftselskapene for kapital og staten gjør det ulønnsomt å oppgrader med avgifter,  er det lettere å få Nordmenn til å betale for å sende kraften til utlandet.

 

Ved å glatte ut eksisterende fall tunneler og oppgradere turbiner kunne Norge eksportert 40-60% av kraftproduksjonen uten at vi hadde trengt å importere kraft.

 

Men som vanlig starter politikerne i feil ende de sender kraften til utlandet og sender regningen til innbyggerne.

Endret av Maxopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En varmeovn som står på hele tiden på 2kw trekker 2kw i timen og 48kwh i døgnet

En elbil med 48kwh batteri kan trekke hele 22kw i to timer om det ikke er en smart ladeboks som sier at den må roe ladingen litt.

 

Nei, ingen elbiler kan plutselig trekke 22 kW. Plugges de inn i en schuko må den ha en kladd som begrenser den til 10 eller 13 Ampere, fra én fase. Bilen må kommunisere med noe for å bestemme effekten ellers begynner den ikke å lade. Du må ha spesialiserte ladebokser på 3-fase for å kunne trekke 22 kW, og det er per nå kun zoe og gamle teslaer som faktisk kan lade på 22 kW AC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Departementet: – Ikke et offentlig ansvar å lade elbiler "

 

Vås :D

 

Så lenge de skal tvinge folk til å kjøpe elbil...så har de også ansvaret for at folk får ladet og kjørt ;/

 

per i dag er ingen tvunget. men folk har fått en fantastisk mulighet til å gjøre et bytte uten å betale en eneste krone i avgifter. Og det er jo frivillig. jeg skjønner bare ikke hvorfor folk er motstander av det, vi har jo alltid ønsket lavere avgifter (og jeg kjører V8 bensin, ikke el)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så trist, de må gjerne stå å klø seg for min del. Elbil folket er ikke spesielt miljøbeviste, de er snyltere og det må alle betale for. I tillegg så har vi nå helt oppegående Hydrogen biler, som er ett mye bedre alternativ. Selv skal jeg bruke opp min Diesel bil (euro 6 ) Innen den tid håper jeg at det er blitt bygget ut Hydrogen stasjoner og alle lade stasjoner står igjen, som ett gufs fra fortiden. Batterier er ikke milø vennlige eller bære kraftig. Matrialene kommer fra særdeles lite miljø vennlig gruve drift, stort sett gravd ut av slaver og kommer til å bli ett enormt miljø problem.

For de som husker litt eller kan litt historie, så har vi gjort mye smart fø, som viste seg å ikke være så smart alikevel, el biler og batterier kommer til å bli en del av den historien.

Den nærmeste historien burde være Hydrogen, produsert ved hjelp av hav vind møller, IKKE LAND MØLLER. Men det passer vel ikke inn i en så kaldt miljø bevisst hjerne, de går jo med sky lapper.

 

Du er klar over at vindmøller maler mel, de maler ikke hydrogen. Selv om de står i havet, da blir det vel helst fiskemel. Hydrogen er en diger blindvei. Det kreves mye mer energi for å kjøre samme distanse, og det er veldig lite forbedringspotensiale. Den eneste lille fordelen hydrogen har er rask fylling, men prisen blir enorm om den skal kunne fylle flere biler rett etter hverandre. Hovedproblemet er at hydrogenbilen fyller seg ikke selv om natta, elbilen kan stå klar hver morgen, mens hydrogenbilen alltid må kjøres til en stasjon. Frem til nå har hydrogen vært en gullgruve for Spetalen. Han har kunne misbruke en del avskrivningsregler og fått noen millioner i støtte. For de stakkarene som har kjøpt ekstremt dyre og trange biler, som er dyre i drift og kun kan fylles på noen helt få stasjoner, så er hydrogen en liten ulykke. De kunne kjøpt en tesla s for samme pris, men har fått en bil på størrelse med prius, og bilen kan knapt brukes. En skal gå med store skylapper om en tror hydrogen har noe for seg.

Rørende at du bryr deg slik om gruvedrift og slaver. Regner med du også avstår fra all elektronikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...