Jump to content
Juggel

Hva slags ansvar har bilforhandler der nybilgaranti fortsatt gjelder

Recommended Posts

Hei. Har noen spørsmål ang. hvilke rettigheter jeg og hvilke plikter bilforhandler har når bruktbilen jeg har kjøpt ikke funker som den skal.

 

Kjøpte en 2015 modell Mazda i desember. I løpet av de første ukene begynte motorlampa å lyse og bilen gikk i nødmodus. Jeg oppsøkte lokal Mazda forhandler og satt bilen på verksted der. Lokal Mazda forhandler er for ordens skyld ikke der jeg kjøpte bilen. Det var hos en annen godkjent forhandler av Mazda.

 

Lokalt verksted rensa noen deler og bilen fikk etter kort tid samme feilmeldinger og bilen gikk i nødmodus. Besøkte nok en gang lokalt verksted. De skulle se på det. Etter kort tid fikk jeg samme feilmeldinger og denne gangen kobla også antiskrens systemet ut. Besøkte verksted nok en gang. Denne gangen bytta de ut en del de mente kunne være problemet. Dagen etter på vei til jobb fikk jeg samme feilmeldinger.

 

Nå har jeg ringt forhandler der jeg kjøpte bilen. Jeg la frem saken og sa at de har levert en vare som rett og slett er noe møkk. De skyldte på at lokalt (godkjent) merkeverksted var dårlige som ikke klarte å utbedre feilen. Jeg spurte om de ville se på bilen hos seg. Dette avviste selger og sa at så lenge nybilgarantien gjelder skal lokalt verksted (eller hvilken som helst annen godkjent Mazda forhandler) fikse dette. Om det ikke går må jeg ta saken til Mazda Norge. Ta saken "høyere opp i systemet" som han sa.

 

Og der står saken nå. Jeg har en bil som ikke funker og har hatt den på verksted 4 ganger siden desember.

 

Jeg synes det høres fryktelig rart ut at en forhandler fraskriver seg alt ansvar fordi nybilgarantien fortsatt gjelder!? Jeg vært ekstremt tålmodig som gang på gang har satt bilen på verksted uten at det har blitt ordnet.

 

Føler jeg sitter igjen uten rettigheter, bortsett fra at verkstedsbesøkende blir dekt av garantien.

 

Hva er mulighetene mine herfra?

Share this post


Link to post

Reklamasjonsretten hos forhandler gjelder nok uansett hvilke andre garantier som eksisterer. At dem sier det "skal" tas gjennom Mazda er nok bullhit. Jeg ville nok gått tilbake til selger og krevd utbedring med referanse til forbrukerkjøpsloven.

 

På en side kan det være praktisk enklest å involvere færre parter om mulig, og ta saken med Mazda forhandler dersom vilkårene for fabrikkgaranti er oppfyllt. Dersom problemet ikke lar seg enkelt løse kan en evt. fremtidig sak om heving av kjøpet være vanskeligere dersom man ikke kan vise til at selger har hatt anleding til rettelse og omlevering. Ref. selgers egen påstand om at lokalt Mazda-verksted ikke var bra nok.

 

Denne bør flyttes til "Juss" eller "Forbrukerrett" også...

Edited by MailMan13

Share this post


Link to post

Takk for svar. Moderator får flytte til riktig underforum.

 

Så selv om jeg har hatt bilen på godkjent Mazdaverksted 4 ganger, så vil forhandler fortsatt ha "retten" til å gjøre sine egne utbedringer før jeg evt krever å få hevet kjøpet etc?

 

Leste nettopp en sak der forbruker fikk hevet kjøpt av 4 år gammel bil der verksted ikke fant ut av feilkoder og hvor bilen gikk i nødmodus. Denne personen hadde også vært på verksted fire ganger. Riktignok forhandlers eget verksted.

Share this post


Link to post

De (forhandler) har solgt en bil med problemer. At de sier at du skal ta det opp med Mazda Norge, eller uansett hvem, er for å skyve problemet over på noen andre. Her hadde jeg kjørt bilen til dem, levert nøkkelen, krevd lånebil og sagt at de kan ta kontakt når problemet/ene er rettet. Hadde også nevnt at hvis det dukker opp flere problemer etter det (du har tross alt brukt mye tid på 4 verkstedbesøk allerede) kommer du til å heve kjøpet.

Share this post


Link to post

Men kan du ikke bare ta den til den lokale Mazda-forhandleren da? Verkstedet der kjenner vel uansett bedre til bilen og hva som kan være feil. Forhandler du har kjøpt bilen av burde selvsagt ordne opp, men personlig hadde jeg heller bare levert den hos Mazda når det likevel er nybilgaranti på den.

Share this post


Link to post

Men kan du ikke bare ta den til den lokale Mazda-forhandleren da? Verkstedet der kjenner vel uansett bedre til bilen og hva som kan være feil. Forhandler du har kjøpt bilen av burde selvsagt ordne opp, men personlig hadde jeg heller bare levert den hos Mazda når det likevel er nybilgaranti på den.

 

Verksted kan prøve å utbedre feilen, slik de har gjort flere ganger nå, å heve kjøpet er det vel bare forhandler som kan gjøre.

 

Uansett hvordan det tekniske er her hadde jeg nok levert inn bilen og kjøpt fra en annen forhandler som viste litt mer omsorg for kundene sine.

Edited by Civilix

Share this post


Link to post

Man kan velge hvem man vil reklamere mot, men det vanligste er å reklamere mot den som solgte deg gjenstanden.

 

Når du har reklamert mot en motpart, kan motparten velge hvordan de vil fikse problemet (reparere/omlevere/heve kjøp). Uansett skal det skje "uten vesentlig ulempe" for forbrukeren. 

 

En mulig måte å løse det på, er at du reklamerer mot selgeren, som ber deg om å få bilen reparert hos mazda/tredjepart. Det vil fortsatt telle som et avhjelpsforsøk.

Hvis bilen ikke fungerer etter en del avhjelpsforsøk eller en lang tidsperiode, vil du kunne heve kjøpet mot selger. Antall avhjelpsforsøk/tidsperiode vil avhenge om du får lånebil, og/eller om bilen er brukbar i mellomtiden. Husk å be om lånebil. Hvis du ikke får det, skal reparasjonen skje lynraskt.

 

 

Siden du har prøvd å få bilen reparert direkte hos en tredjepart, uten å reklamere, så vil ikke disse 4 gangene telle når du prøver å heve kjøpet.

Edited by Axefjord
  • Like 2

Share this post


Link to post

(...)

Siden du har prøvd å få bilen reparert direkte hos en tredjepart, uten å reklamere, så vil ikke disse 4 gangene telle når du prøver å heve kjøpet.

 

Er det virkelig slik at lokalt autorisert verksted regnes som 3.part når selger oppfordrer til å bruke dette verkstedet?

 

Bortsett fra bilproblemene er jeg i samme situasjon hvor jeg kjøpte bilen hos forhandler lengre unna(lokal forhandler hadde ikke nybilsalg av merket jeg valgte) og bruker autorisert verksted hos forhandler lokalt, hvis det er slik at man må i praksis ha dobbelt antall reperasjons forsøk før man kan heve er jo det ett argument for å ta seg litt ekstra tid til å reise til forhandler hvis man får ett større problem. 

Share this post


Link to post

Er det virkelig slik at lokalt autorisert verksted regnes som 3.part når selger oppfordrer til å bruke dette verkstedet?

 

 

Neida, ikke nødvendigvis.

Nå er jeg på litt tynn is, men jeg tror:

 

1) Hvis en reklamerer* til selger, og selger sier "lever inn bilen til lokalt verksted", så er dette en avhjelpsforsøk.

 

*For å reklamere må ordet "reklamasjon" være nevnt eller det må være klart at det refereres til reklamasjon/forbrukerkjøpsloven. Muntlig eller skriftlig. Tror jeg...

 

 

2) Hvis en sender en generell klage / ringer til selger, og selger sier at det enkleste er å bruke nybilgarantien hos det lokale verkstedet, så er jeg usikker på om det telles som en reklamasjon. Jeg tror ikke det.

Edit: Se neste post

 

3) Hvis en ikke snakker med selger, men leverer bilen til reparasjon eller på garanti til lokalt verksted, så er ikke dette å reklamere, og derfor vil det ikke telles som et avhjelpsforsøk.

Edited by Axefjord

Share this post


Link to post

Det er mulig jeg tok feil over. Det virker som så lenge en klager til selger, og beskriver feilene på varen, så er det en reklamasjon.

 

Om selger ber deg levere bilen til et lokalt verksted, så skulle ikke det ja noe å si, selv om selger kaller det garanti.

 

 

Fra forbrukerkjøpsloven:

 

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Juridiskabc.no:

 

 

Hvordan reklamere i forbrukerkjøp?

I forbrukerkjøp holder det med en nøytral reklamasjon. Det vil si en muntlig eller skriftlig melding om at forbrukeren mener at tingen har en mangel og at han ønsker å holde selgeren ansvarlig for dette. Det er ikke noe krav om at forbrukeren må vite hva som må til for å rette på forholdet, eller hvilke mangelskrav han kan gjøre gjeldende.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Men kan du ikke bare ta den til den lokale Mazda-forhandleren da? Verkstedet der kjenner vel uansett bedre til bilen og hva som kan være feil. Forhandler du har kjøpt bilen av burde selvsagt ordne opp, men personlig hadde jeg heller bare levert den hos Mazda når det likevel er nybilgaranti på den.

Det er godkjent Mazda forhandler og verksted jeg har hatt den hos lokalt.

Share this post


Link to post

Forøvrig takk for svar. Skriver et klage/reklamasjonsbrev i dag, så ser vi om selger forholder seg noe mer ydmykt når det kommer skriftelig.

Share this post


Link to post

Moderatormelding

 

Flyttet til "forbrukerrett".

Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

 

Share this post


Link to post

Det er mulig jeg tok feil over. Det virker som så lenge en klager til selger, og beskriver feilene på varen, så er det en reklamasjon.

 

Om selger ber deg levere bilen til et lokalt verksted, så skulle ikke det ja noe å si, selv om selger kaller det garanti.

 

Dette er riktig. Men det du skrev først er også riktig: Det har ikke vært foretatt noen avhjelpsforsøk, fordi Juggel så vidt jeg kan se kke har vært hos lokalt verksted ETTER at han ble henvist til lokalt verksted av forhandleren der han kjøpte bilen. Man kan i utgangspunktet tenke seg at det å klage til et annet merkeverksted er likestilt med å klage til selger så lenge de har en avtale seg i mellom i Mazda-nettverket om å utbedre feil i garantiperioden, men jeg er litt usikker på om man vil vinne frem med det. Ideelt sett burde man tatt kontakt med selger først. Men siden selger har valgt å ikke tilby avhjelp, kan man likevel heve kjøpet. Benytt klageguiden til Forbrukerrådet.

 

Dersom selger da plutselig vil utbedre feilen selv, kan man eventuelt, i tillegg til å minne selger på at selger har nektet å gjennomføre avhjelp, svare at selger har henvist til å bruke lokalt verksted til å få gjennomført avhjelp, og at de har fått fire forsøk. Det er ikke akkurat vanntett. Men om man ikke vinner frem med det, vil de i hvert fall se på bilen selv.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...