Gå til innhold

Drone-eiere fortviler: Oppdatering satte dronene på bakken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det bare å få pengene tilbake, ansvaret må ligge på brukeren selv og ikke noe dystopisk opplegg som dette her.

No fun allowed. Faen for en gjeng med gjøker.

 

O' Lord of the edge. Read the article. Endret av Hojjoj
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her er det bare å få pengene tilbake, ansvaret må ligge på brukeren selv og ikke noe dystopisk opplegg som dette her.

No fun allowed. Faen for en gjeng med gjøker.

 

Her er det bare å være litt tålmodig.

Dette er software, så det er ikke noe problem for dji å forandre på det.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal du bestemme hva folk trenger? DJI skal forholde seg til lokalt lovverk. Intet mer.

 

 

Ja, og det er flyforbud 5km radius fra sykehuset i Drammen på grunn av helikopterlandingsplass. Hvorfor skal du stille deg over lovverket?

Jeg har ikke peiling hvor sykehuset i Drammen ligger. Ligger det i sentrum er det greit nok, men hvis ikke, skal folk fint få fly her.

 

Jeg har aldri sagt jeg stiller meg over lovverket, tvert imot, poenget var at DJI kun skal forholde seg til det - ikke basere seg på «vi trenger ikke droner over X og Y».

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor det er urimelig å ha en flyforbudssone rundt et sykehus. Her må fritidsaktiviteten vike for syketransport

Det er absolutt ikke urimelig, alle flysoner bør (og de fleste har) ha restriksjoner. Denne er på 5 km i Norge. Det er kun dette DJI bør forholde seg til, intet annet. Vi kan ikke lage geosperrer basert på «vi trenger ikke»: enn så lenge man er min. 5 km unna er det greit (i tillegg til de andre kravene).

 

Nå var det kommentaren «vi trenger ikke droner over X» jeg reagerte på. Ser nå at sykehuset i Drammen ligger nokså sentralt, det hadde jeg absolutt ingen anelse om.

Lenke til kommentar

Har DJI Mavic Pro drone selv, at det er forbudssonene på 5 km. rundt et sykehus med ambulanse helikopter landeplass synes jeg er på rett plass. Disse folkene skal redde mennesker, og ikke selv risikere å bli drept på grunn av ei drone som treffer rotorbladet på helikopteret.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal du bestemme hva folk trenger? DJI skal forholde seg til lokalt lovverk. Intet mer.

 

 

Ja, og det er flyforbud 5km radius fra sykehuset i Drammen på grunn av helikopterlandingsplass. Hvorfor skal du stille deg over lovverket?

Jeg har ikke peiling hvor sykehuset i Drammen ligger. Ligger det i sentrum er det greit nok, men hvis ikke, skal folk fint få fly her.

Det ligger i senter av den røde merkingen i bildet i artikkelen....

Lenke til kommentar

Ja, og det er flyforbud 5km radius fra sykehuset i Drammen på grunn av helikopterlandingsplass. Hvorfor skal du stille deg over lovverket?

 

Fordi lovverket vanligvis håndheves av et menneske, ikke tvangspåføres av maskinvare.

 

En pilot skal lese seg opp på flyforbudsoner, og selv la være å fly der, på lik linje med hvordan en sjåfør opplyses av veitrafikkloven og skilter om hvordan han skal kjøre. Ingen hadde likt om bilen bare stoppet tvert hvis du kjørte mot enveiskjøring. Det kunne jo være i nødrett...

 

 

EDIT: Kjøp droner som ikke bruker slikt tull som dette! Og for Christ sake: Slutt å "oppdatere" over en lav sko!

Jeg oppdaterer aldri noe som helst, før det virkelig trengs! Oppdateringskløe straffer seg av og til, slik som i dette tilfellet.

Jeg var helt sikker på at dette var en aprilspøk! Måtte sjekke datoen på artikkelen...

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trenger ikke droner over drammen sentrum. Og helikoptere til sykehuset fortjener også å få operere i fred.

 

Hvorfor skal du bestemme hva folk trenger? DJI skal forholde seg til lokalt lovverk. Intet mer.

Hvorfor skal DJI i det hele tatt legge inn slike sperrer ? Synes du da også at tilsvarende er helt greit å legge inn i alle biler som er 'smarte' nok til å vite hvilke veier som har hvilken fartsgrense (fartssperre) ? Når skal mulighet til å 'blokkere' mot ulovlige handlinger utløse blokkeringsplikt, og når skal det enkelte individ (bruker) stilles til ansvar ?

 

Når nå DJI har lagt inn slik sperre, og evt har en feil som gjør at det ikke blokkerer i nærhenetn av flyplass - skal da brukeren være 'skyldfri' dersom han krasjer et fly fordi DJI ikke hadde lagt inn sperre ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...