Gå til innhold

Nesten seks av ti nye biler var elbiler i mars


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Mulig men jeg har mine tvil å at det kommer til å bli riktig fordelt.

Vi får nesten helt sikkert en form for effektprising etter hvert. NVE foreslo en abonnementbasert effekttariff og fikk så mye kjeft at de faktisk trakk forslaget tilbake. Det er ikke greit å si hva de kommer til å foreslå i neste omgang men mange av NVEs kritikere peker på dynamisk timeprising som en bedre modell. Begge modellene har det til felles at hvis du er 'uheldig' med ditt eget forbruk så kan det bli dyrt å la vær å tilpasse seg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei kan no prøve, og sjå kor mange stemmer dei får.

Vel, når oljeinntektene og all ekstra avgifter det medbringer forsvinner må inntektene fra fossilt bruk taes fra en annen plass, så enten må alle være med og "sponse" bilistene med dyrere strøm eller så må bilbruken bli vesentlig dyrere på en annen måte.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mine tanker.

Med smartmålere blir det nok mulig og registrere når lading av elbil foregår, og trenger staten inntekter etter at melkekuene fossilt forsvinner så kan de alltid legge på flere avgifter når elbilen lades.

 

Så vi får se hvor billig det blir og bruke elbil når de er i overtall.

 

Noe må gjøres så bare de som har bil blir belastet el-fyllingen, så tror ikke at det blir en generell høy avgift på strøm for å få opprettholde inntjeningen til statskassen.

 

Nei det vill ikke være mulig å skille dette på en lett måte. 

 

Det letteste er å føre dette over inn i ting man er sikker på, veiavgift, forsikring osv. Forøvrig bør en håndtere bompenger på samme måte spør du meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje rart. Bilsalet gjekk kraftig ned i fjor, fordi folk heller stiller seg på venteliste for ein elbil ...

 

 

Ja, det kan godt være, men i mars 2017 ble det solgt 13398 biler, året før 13875.

 

Det er selvfølgelig bare mars-måned, som ikke er så veldig interessant i litt lengre perspektiv, at salget er så stort akkurat forrige måned har vel mye med Model 3 å gjøre også, men det er jo bra at flere kjøper elbiler og hybrider, i stedet for rene fossilbiler, men helt optimalt skulle man selvfølgelig sett at bilsalget gikk noe ned også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikkje rart. Bilsalet gjekk kraftig ned i fjor, fordi folk heller stiller seg på venteliste for ein elbil ...

 

 

Ja, det kan godt være, men i mars 2017 ble det solgt 13398 biler, året før 13875.

 

Det er selvfølgelig bare mars-måned, som ikke er så veldig interessant i litt lengre perspektiv, at salget er så stort akkurat forrige måned har vel mye med Model 3 å gjøre også, men det er jo bra at flere kjøper elbiler og hybrider, i stedet for rene fossilbiler, men helt optimalt skulle man selvfølgelig sett at bilsalget gikk noe ned også.

Kan også ha med å gjøre at påsken var siste uke i mars i fjor!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dei kan no prøve, og sjå kor mange stemmer dei får.

Vel, når oljeinntektene og all ekstra avgifter det medbringer forsvinner må inntektene fra fossilt bruk taes fra en annen plass, så enten må alle være med og "sponse" bilistene med dyrere strøm eller så må bilbruken bli vesentlig dyrere på en annen måte.
Av alle idiotiske måtar å prøve å løyse det på, må jo ei straumavgift vere den dummaste. Korleis kan nokon vite om ein ladar elbil eller har motorvarmar? Ein må jo sende folk på nattlege inspeksjonar heime hjå folk for å finne ut det.

 

Du betaler allereie vegavgift i forsikringa, og du har forsikra bilen for x km i året. Det må jo vere den einaste vituge staden å leggje ei slik avgift. Lett ville det i alle fall vere. Ei slik avgift kan leggjast på alle bilar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi får nesten helt sikkert en form for effektprising etter hvert. NVE foreslo en abonnementbasert effekttariff og fikk så mye kjeft at de faktisk trakk forslaget tilbake. Det er ikke greit å si hva de kommer til å foreslå i neste omgang men mange av NVEs kritikere peker på dynamisk timeprising som en bedre modell. Begge modellene har det til felles at hvis du er 'uheldig' med ditt eget forbruk så kan det bli dyrt å la vær å tilpasse seg.

problemet er vel dem som har minst. Er mange allerede som ikke har råd til den dyre strømmen. Og når dem må øke enda mer så kommer det mange flere til å få trøbbel. Så her burde dem som kjøre El bil ta støyten. Nå er der jo så at dem med fossilbil tar det meste av bomringer og dem betler over priset drivstoff priser. Så det at dem som ikke har verken bil. Og dem som ikke har El bil burde ikke få dyrere strøm på grunn av økt Elbiler i norge?

Lenke til kommentar

Av alle idiotiske måtar å prøve å løyse det på, må jo ei straumavgift vere den dummaste. Korleis kan nokon vite om ein ladar elbil eller har motorvarmar? Ein må jo sende folk på nattlege inspeksjonar heime hjå folk for å finne ut det.

 

Du betaler allereie vegavgift i forsikringa, og du har forsikra bilen for x km i året. Det må jo vere den einaste vituge staden å leggje ei slik avgift. Lett ville det i alle fall vere. Ei slik avgift kan leggjast på alle bilar.

Alle kjøretøy betaler trafikkforsikringsavgift og trafikkforsikringsavgiften vil sannsynligvis ikke ta med drivstoffavgiftene som staten vil miste samt inntekter fra oljeindustrien som også vil fases ut på sikt, så de pengene må hentes inn på annen måte fra bilistene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Av alle idiotiske måtar å prøve å løyse det på, må jo ei straumavgift vere den dummaste. Korleis kan nokon vite om ein ladar elbil eller har motorvarmar? Ein må jo sende folk på nattlege inspeksjonar heime hjå folk for å finne ut det.

 

Du betaler allereie vegavgift i forsikringa, og du har forsikra bilen for x km i året. Det må jo vere den einaste vituge staden å leggje ei slik avgift. Lett ville det i alle fall vere. Ei slik avgift kan leggjast på alle bilar.

Alle kjøretøy betaler trafikkforsikringsavgift og trafikkforsikringsavgiften vil ikke ta inn drivstoffavgiftene som staten vil miste samt inntekter fra oljeindustrien som også vil fases ut på sikt, så de pengene må hentes inn på annen måte fra bilistene.
Når oljeindustrien vert nedlagd får vi massevis av tilgjengeleg kapital og kvalifisert arbeidskraft som kan brukast til å skape andre verdiar. Inntektene frå oljeindustrien har uansett gått rett i oljefondet.
Lenke til kommentar

Når oljeindustrien vert nedlagd får vi massevis av tilgjengeleg kapital og kvalifisert arbeidskraft som kan brukast til å skape andre verdiar. Inntektene frå oljeindustrien har uansett gått rett i oljefondet.

Ca. 230 milliarder av oljeinntektene går direkte inn i statskassen og blir fordelt, og hvis vi stopper oljevirksomheten snart må vi alle sannsynligvis betale 52,000 mer i skatt hvert år hvis vi skal ha dagens velferdsordninger.

 

Oljen gir oss ca. 330 milliarder i året og skal en formidabel innovasjon til for å erstatte dette, alternativet er og minske det personlige forbruket samt redusere offentlige goder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Alle kjøretøy betaler trafikkforsikringsavgift og trafikkforsikringsavgiften vil sannsynligvis ikke ta med drivstoffavgiftene som staten vil miste samt inntekter fra oljeindustrien som også vil fases ut på sikt, så de pengene må hentes inn på annen måte fra bilistene.

Strøm til privatboliger har nesten like mye avgifter prosentmessig som diesel. Bensin har noe høyere avgifter enn diesel. Forskjellen ligger hovedsaklig i at energibruken er lavere på elbiler enn bensin og dieselbiler. Sånn sett er det et mye større problem for statens inntekter at folk bytter ut en dieselbil som bruker 1 l/mil med en som bruker 0,5 l/mil enn at folk bytter ut en dieselbil som bruker 0,5 l/mil med en elbil som bruker 1,5 kWh/mil.

 

Hvis dette var et reelt problem så burde vi først doblet drivstoffavgiftene for å kompensere for mer effektive bensin og dieselbiler. Men det er få som tar til orde for det, merkelig det der. Tror vi kan avblåse denne problemstillingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strøm til privatboliger har nesten like mye avgifter prosentmessig som diesel. Bensin har noe høyere avgifter enn diesel. Forskjellen ligger hovedsaklig i at energibruken er lavere på elbiler enn bensin og dieselbiler. Sånn sett er det et mye større problem for statens inntekter at folk bytter ut en dieselbil som bruker 1 l/mil med en som bruker 0,5 l/mil enn at folk bytter ut en dieselbil som bruker 0,5 l/mil med en elbil som bruker 1,5 kWh/mil.

 

Hvis dette var et reelt problem så burde vi først doblet drivstoffavgiftene for å kompensere for mer effektive bensin og dieselbiler. Men det er få som tar til orde for det, merkelig det der. Tror vi kan avblåse denne problemstillingen.

Hvis du tar med tap av inntektene fra oljevirksomheten blir ikke regnestykket det samme.

Lenke til kommentar

Hvis du tar med tap av inntektene fra oljevirksomheten blir ikke regnestykket det samme.

Inntektene fra oljevirksomheten blir de samme uavhengig av om norske bilister kjører på bensin/diesel eller strøm siden det aller meste av olje og gass som hentes opp fra norsk sektor går til eksport. Forskjellen vil være at mer norsk olje og gass går til eksport og Saudi-Arabia må kutte ennå mer i sin oljeproduksjon for å holde prisen oppe.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inntektene fra oljevirksomheten blir de samme uavhengig av om norske bilister kjører på bensin/diesel eller strøm siden det aller meste av olje og gass som hentes opp fra norsk sektor går til eksport. Forskjellen vil være at mer norsk olje og gass går til eksport og Saudi-Arabia må kutte ennå mer i sin oljeproduksjon for å holde prisen oppe.

På sikt vil nok oljeinntekten gradvis minske og på sikt forsvinne, det er endel av tiltakene som mange ønsker pga. av denne globale oppvarmingen på foregår nå. Blir dette reelt er el-bil en av konsekvensene til dette.

Lenke til kommentar

problemet er vel dem som har minst. Er mange allerede som ikke har råd til den dyre strømmen. Og når dem må øke enda mer så kommer det mange flere til å få trøbbel. Så her burde dem som kjøre El bil ta støyten. Nå er der jo så at dem med fossilbil tar det meste av bomringer og dem betler over priset drivstoff priser. Så det at dem som ikke har verken bil. Og dem som ikke har El bil burde ikke få dyrere strøm på grunn av økt Elbiler i norge?

De som har minst burde hvert fall skaffe seg elbil. Billig drivstoff, reduserte bomavgifter, billigere ferjebilletter, rimeligere service. Er 158 Nissan Leaf ute på finn nå til under 100000. Det er sikkert rom for pruting.. ;)

 

Nettleia *vil* øke. Strømnettet har fått altfor lite penger til vedlikehold siste årene, dessuten har det på samme tidsrom blitt flere innbyggere i dette landet så vi slipper ikke unna nettutbygging.

 

Poenget med effekttariffen er å få folk til å flytte deler av forbruket til andre tider på døgnet så nettutbygginga blir billigst mulig. Den enkleste måten å få vesentlig dyrere strømregning med ny tariff er for øvrig å alltid lade elbil kl 1700. Lader du elbilen etter midnatt blir det ikke rare ekstrakostnaden.

Lenke til kommentar

På sikt vil nok oljeinntekten gradvis minske og på sikt forsvinne, det er endel av tiltakene som mange ønsker pga. av denne globale oppvarmingen på foregår nå. Blir dette reelt er el-bil en av konsekvensene til dette.

På sikt vil nok forbruket av olje synke mer enn SA og OPEC kan eller er villige til å kompensere, så da kan vi få en alvorlig knekk i oljeprisen igjen. Sånn sett er det lurt å fortsette produksjonen på allerede utbygde felt som er lønnsomme, mange av disse er nedbetalt for lenge siden og har vært en postitiv økonomisk investering for Norge selv om oljeprisen skulle stupe så mye at de legges ned. Verre med nye felt som bygges ut nå og er avhengig av høye oljepriser i flere tiår for å gå i pluss. Disse kan risikere å tappe staten for penger istrdet for å tilføre penger...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uforståelig at set fortsatt er 10,4% sommkjlper fabrikkny diesel. Blir som å hive penger på bålet i verdifall...

 

 

Det er jo ikke mer enn noe over ti år siden staten hevdet diesel var redningen for miljøet, og innførte incentiver .... slik som med elbiler i dag.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

 

Uforståelig at set fortsatt er 10,4% sommkjlper fabrikkny diesel. Blir som å hive penger på bålet i verdifall...

Det er jo ikke mer enn noe over ti år siden staten hevdet diesel var redningen for miljøet, og innførte incentiver .... slik som med elbiler i dag.

Det var jo fordi dei trudde på eksosbilprodusentane, som hevda det. Nok ein grunn til at folk ikkje lenger har tillit til eksosbilar.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

På sikt vil nok forbruket av olje synke mer enn SA og OPEC kan eller er villige til å kompensere, så da kan vi få en alvorlig knekk i oljeprisen igjen. Sånn sett er det lurt å fortsette produksjonen på allerede utbygde felt som er lønnsomme, mange av disse er nedbetalt for lenge siden og har vært en postitiv økonomisk investering for Norge selv om oljeprisen skulle stupe så mye at de legges ned. Verre med nye felt som bygges ut nå og er avhengig av høye oljepriser i flere tiår for å gå i pluss. Disse kan risikere å tappe staten for penger istrdet for å tilføre penger...

Tja, MDG vil avvikle oljevirksomheten i løpe av de neste15 årene, og det er store muligheter at de få gjennomslag etterhvert for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...