Gå til innhold

Nestenkollisjon - Lastebilsjåfør varslet med lysene


Anbefalte innlegg

Leste denne saken på nrk:

https://www.nrk.no/telemark/lastebilsjafor-avverget-stygg-ulykke-1.14481968

 

Kort fortalt: En familie kommer kjørende i en sving i en nedoverbakke når en lastebilsjåfør i motgående blinker med lysene. Personbilen bråbremser på grunn av advarselen, og unngår å kjøre i en postbil som står stoppet i deres veibane. 

 

 

At postbilen stoppet midt i veien kan jo være uaktsomt, men kanskje den må stoppe der for på ruten sin? 

Det står nederst i artikkelen at:

 

"– Tjenestebilen vår sto stille og blinket inn til en sidevei. Veien var delvis sperret, så bilen ble stående en stund, sier pressesjef i Posten, John Eckhoff.

– Dette er en situasjon vi ikke har opplevd tidligere, så vi vil se nærmere på dette for å unngå lignende hendelser i framtiden, legger han til."

 

Postbilen har kanskje delvis skyld i dette, men jeg mener at bilføreren har mye av skylden for nestenulykken. Det står jo i vegtrafikkloven paragraf 6 

"Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre,"

 

Her er jo farten tydeligvis ikke avpasset etter min mening. Vi har jo en del uoversiktelige svinger her til lands der man rett og slett ikke kan holde fartsgrensen... For eksempel

 

2061162.jpeg?_encoded=2f6666666666667830

 

 

 

Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er jo farten tydeligvis ikke avpasset etter min mening. 

 

Postbilen har alt skyld slik jeg leser det.  Det er ikke lov å parkere slik postbilen har gjort det, av samme grunn som biler med motorstop eller liknende må plassere varselstrekant minst 150 m før andre møter bilen. 

Lenke til kommentar

Postbilen har alt skyld slik jeg leser det.  Det er ikke lov å parkere slik postbilen har gjort det, av samme grunn som biler med motorstop eller liknende må plassere varselstrekant minst 150 m før andre møter bilen. 

Mener du denne bilføreren er unntatt fra Vegtrafikkloven § 6? I så fall, hvorfor?

 

Hva hvis det var en motorist som akkurat hadde fått motorstopp og ikke fått tid til å plassere varseltrekanten ennå? Eller en traktor som ikke kan kjøre mer enn 20 km/t som kjørte sakte?

 

Hva hvis det er oppstått en kø på grunn av en ulykke lenger fremme eller lignende? Mener du da at det er bilene som står i kø sin feil?

Endret av debattklovn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe man lærer ganske bastant er at man alltid skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. M.a.o. man skal alltid kjøre så sakte at man kan stoppe på den strekningen man har sikt over.

Ja, det var i alle fall det jeg lærte.

Ut i fra hvordan jeg har sett andre kjøre og slike saker som denne så virker det som at mange tror de kan holde fartsgrensen uansett hvor dårlig sikt eller føre det skulle være. 

Lenke til kommentar

Muligens postbilen skulle finne bedre plass å stoppe på, det var uaktsomt. Samtidig, som det er nevnt over, så må bilfører kunne stoppe til enhver tid.

Hadde de krasjet i stillestående postbil så ville de ha ALT skylda uten noe tvil. Du kjører på ein bil bakfra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En bil som skal svinge i kryss, eller inn på sidevei, må bremse opp og kanskje stoppe helt for andre hindringer, hva er unormalt med det?

 

Bilen som kommer bak må kunne stoppe på strekningen den har sikt over, og at det står biler, eller kø for den saks skyld, rundt en sving er absolutt påregnelig hindring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du denne bilføreren er unntatt fra Vegtrafikkloven § 6? I så fall, hvorfor?

 

Vi har overhodet ingen grunn til å tro at han han kjørt fortere en forholdende tilsier og der er ingen krav om at du må kjøre som du kan stoppe helt opp på 2 meter for totalt uforutsette og uforventede hendelser.  

 

Det eneste relevante her ser ut å være paragraf 17 Stans og parkering: Det er forbudt å stanse i uoversiktelig kurve, tunell, bakketopp eller på annet uoversiktelig sted. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Vi har overhodet ingen grunn til å tro at han han kjørt fortere en forholdende tilsier og der er ingen krav om at du må kjøre som du kan stoppe helt opp på 2 meter for totalt uforutsette og uforventede hendelser.  

 

Det eneste relevante her ser ut å være paragraf 17 Stans og parkering: Det er forbudt å stanse i uoversiktelig kurve, tunell, bakketopp eller på annet uoversiktelig sted. 

Da er vi uenige.

 

Det hender at det oppstår kø på landeveier, også i uoversiktlige svinger. Hvem mener du hadde hatt skylden i et slikt tilfelle? De bilene som stod i kø, eller bilen som kom kjørende og ikke rakk å stanse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel.... å kjøre fort gjennom en uoversiktlig sving uten mulighet til å stoppe for en eventuell hindring rundt svingen vil jeg ikke si er verken hensynsfullt, aktpågivende eller varsomt. Så politiet kunne garantert tatt de med universalparagrafen.

 

Tjenestebilen vår sto stille og blinket inn til en sidevei. Veien var delvis sperret, så bilen ble stående en stund, sier pressesjef i Posten, John Eckhoff.

Dette tolker jeg som at han ventet på klar bane for å svinge av.

Endret av sedsberg
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enhver påregnelig hindring. Ikke enhver hindring. Den må være påregnelig.

 

Så med mindre det var skiltet om dette blir det vanskelig å vite dette helt sikkert?

 

Som sjåfør tilpasser jeg farten i forhold til vei og føre, og slik at jeg kan stanse for enhver påregnelig hindring. Skulle jeg alltid ha klart å stoppe for alle mulige tenkelige hindringer vil jeg fort få kø bak meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enhver påregnelig hindring. Ikke enhver hindring. Den må være påregnelig.

 

Så med mindre det var skiltet om dette blir det vanskelig å vite dette helt sikkert?

 

Som sjåfør tilpasser jeg farten i forhold til vei og føre, og slik at jeg kan stanse for enhver påregnelig hindring. Skulle jeg alltid ha klart å stoppe for alle mulige tenkelige hindringer vil jeg fort få kø bak meg.

Min tolkning av "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring" er 2-delt:

1: Du skal kunne stanse på den oversiktlige vegstrekningen

2: Du skal kunne stanse foran enhver påregnelig hindring (som er nærmere enn den oversiktlige vegstrekningen), for eksempel når du ser barn som leker med en ball nær veien (og kan plutselig løpe ut i kjørebanen etter ballen), eller en hund som løper langs veien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at barn som løper ut i veien er en påregnelig hindring der hvor det er bebyggelse tett opp mot veien eller skoler/barnehager og i gågater. Ellers vil jeg ikke påstå at det er en hindring man kan forvente rundt enhver sving. Men derav, vi bør kanskje vite litt mer om veien før vi kan si så mye mer?

 

Er det 80 sone langt ut i gokk og en skal rundt en sving er det en ting, er det 60 sone i et byggefelt er det noe annet :)

Lenke til kommentar

Selv om man kanskje har loven på sin side så er man uansett en idiot hvis man kjører rundt en uoversiktlig sving uten å være i stand til å stoppe for noe i eller etter svingen. Ligger det et steinras der så smeller det. Treffer du på en syklist (eller fotgjenger) kan du fort bli en morder. Har en annen bil allerede kollidert i svingen så blir du neste i statistikken. Du kjører i prinsippet i blinde. Ikke en smart ting å gjøre.

 

Sjansen for at noe skjer er liten men konsekvensene kan bli katastrofale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...