Gå til innhold

Utlegg for arbeidsgiver - tvunget kredittkort?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

I min jobb reiser jeg mye ,og kan bruke hundrevis av tusen hvert år på reise for arbeidsplassen min. Disse utgiftene må jeg skrive reiseregning for, og så få utbetalt på lønnskonto.

Min arbeidsgiver har avtale med Eurocard, og vil da helst at vi bruker dette kortet for utlegg vi har. Mange av oss bruker ikke dette kortet, da andre private kort gir oss flere fordeler, som blant annet poeng hos flyselskaper, gratis flybilletter og slikt.

 

Nå sier da arbeidsgiver at vi blir nødt til å bruke Eurocard, at det er det eneste aksepterte kredittkortet for refusjon på reiseregning.

 

Jeg har funnet en litt eldre uttalelse fra advokatenhjelperdeg.no (https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kredittkort-via-jobben/) der problemstillingen tas opp, og påstår at vi som arbeidstakere kan velge selv hvordan vi vil betale, så lenge det er vi som legger ut for arbeidsgiver. Alt greit så langt.

 

Forskjellen mellom mitt forhold, og det som er beskrevet, er at arbeidsgiver er juridisk ansvarlig for Eurocardet (men jeg er ansvarlig for å betale alt innen forfall). Jeg regner med det betyr at arbeidsgiver vil betale Eurocard ved min død, eller grov mislighold av kortet. Arbeidsgiver gir også forskudd hvis forfall på Eurocard er tidligere enn reiseregning blir utbetalt.

 

Reiseforsikring har vi utenom Eurocard, så det spiller ikke inn.

 

Har arbeidsgiver noe rett til å kreve at vi skal legge ut for reiser og andre tilsvarende utgifter med et spesifikt kredittkort? Vi er veldig mange som bruker andre kort enn Eurocardet vi har fått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av oss bruker ikke dette kortet, da andre private kort gir oss flere fordeler, som blant annet poeng hos flyselskaper, gratis flybilletter og slikt.

Dette skal skattes av, og det nye er at arbeidsgiver må holde styr på dette. Derfor lettere for dem å gjøre det slik. Om det er innafor aner jeg ikke. Alternativet er at du hele tiden må rapportere hver gang du bruker disse flybillettene/poengene på privaten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du svarer som du sier ikke på spørsmålet mitt.

Vi har egne rutiner for innrapportering av bruk av poeng, og er helt utenfor dette. Er også "det er enklere for oss å holde styr på poengene dine" grunn nok til å tvinge oss over på et annet kredittkort? Jeg er ikke interessert i å gjøre det lettest for arbeidsgiver, jeg er interessert i om de kan, med loven i hånd, tvinge meg over på Eurocard.

 

Alternativet du skisserer er slik vi har det, og fungerer utmerket for alle.

Lenke til kommentar

Det er vanlig å skille mellom kort med personansvar og kort med firmaansvar.

Om du ble kredittsjekket da du bestilte kortet så har du personlig ansvar for å gjøre opp regningen.

Arbeidsgiver kan oppfordre, men ikke pålegge dere å skaffe et kredittkort med personlig ansvar.

Og hva med dem som ikke får innvilget kortet?

 

Hvordan skal arbeidsgiver følge opp at dere bruker det "rette kortet"?

Det er vel kvittering på utlegg og ikke kredittkortregningen dere legger ved reiseregningen?

 

I de nye retningslinjene for forbrukslån er det foreslått "maks ett kredittkort med 25000 kr kredittgrense" per kunde, uten omfattende kredittsjekk (som ved boliglån). Har du firmakort med personlig ansvar er det ikke gitt at du i tillegg får et kort for dine private utlegg.

 

 

https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/pressemeldinger/2017/retningslinjer-for-forbrukslan/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg søkte Eurocard, i 2013, var det andre regler, og arbeidsgiver var ikke ansvarlig slik de sier de er nå. Dette er endret i ettertid, og jeg har ikke søkt på nytt. Når jeg da søkte fikk jeg ett Eurocard Corporate Gold, og ett Eurocard Gold (til personlig bruk). Det personlige har jeg sagt opp i ettertid.

 

Arbeidsgiver vet om jeg har brukt riktig kort, da transaksjoner på Corporate kortet kommer automatisk inn i reiseregnings-systemet vårt. Alt annet må jeg legge inn selv, noe jeg gjør med alle utgifter i dag (og er fornøyd med å gjøre).

 

Vi legger med kvitteringer fra fly, hotell, taxi og alt annet ja, regningen kommer til meg, og den ser aldri arbeidsgiver.

 

Fant eposten i arkivet når jeg letet litt her, dette er informasjonen vi fikk da.

·         Alle beholder sitt kort, kortnummer og PIN kode.

·         Faktura sendes til din adresse som før.

·         E-faktura eller avtalegiro må opprettes på nytt i nettbanken.

·         Alle korttransaksjoner kommer fortsatt inn i [reiseregningsprogram] og med rett valutakurs for kjøp i utlandet.

·         [arbiedsgiver] dekker fortsatt den årlige avgiften på firmakortet.

·         Kortet skal KUN brukes til utlegg på firmareise for [arbiedsgiver].

·         Siden kredittansvaret endres fra personlig til firma, blir det ingen individuell kredittvurdering ved søknad om kort.

·         Ved overskridelser eller mislighold vil Payroll i [arbiedsgiver] kunne sperre kortet eller sette beløpsgrenser.

 

 

 

Så det ser egentlig ut som om de kan kreve å bruke Eurocardet slik jeg ser det...

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

så lenge det er vi som legger ut for arbeidsgiver

Det er ikke dere som legger ut for arbeidsgiver, dersom kortet står på firmaet.

 

Om det gjaldt meg, ville jeg sørget for at kortet sto på firmaet. Dette på grunn av den ekstra sikkerheten, dersom du skulle bli uenig med firmaet om regningen, få sparken, eller firmaet får økonomiske problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

.... Har arbeidsgiver noe rett til å kreve at vi skal legge ut for reiser og andre tilsvarende utgifter med et spesifikt kredittkort? Vi er veldig mange som bruker andre kort enn Eurocardet vi har fått.

 

Dette er nok 100 % innenfor arbeidsgivers styringsrett så lenge 
a) du legger ut for/på vegne av arbeidsgiver
b) du er tildelt kortet av arbeidsgiver (kortet altså er arbeidsgivers eiendom med deg som bruker) 
c) du har null personlig ansvar for kostnader når du bruker kortet som instruert av arbeidsgiver. 
De utlegg du gjør på vegne av arbeidsgiver kan arbeidsgiver gi ALLE detaljinstruksjoner arbeidsgiver ønsker for så lenge disse instruksjonene
a) ikke medfører (vesentlig) medarbeid på din fritid
b) ikke medføer personlige kostnader for deg 
c) ikke medfører personlig ansvar for arbeidsgivers utlegg 
d) ikke medfører et spesifikt brudd på dine rettigheter etter arbeidsavtalen 
Lenke til kommentar

Det som er helt sikkert er at man kan begynne med denne ordningen arbeidsgiver legger ut for. Uansett hvordan man vrir å vender på det så er innrapporteringen idag misbrukt til de grader og det vil komme regler som tilsier at det ikke vil bli mulig å fortsette.

Spm da blir vel heller om du vil være vanskelig mot arbeidsgiver og tyne ut de poengene/bonusene du kan frem til det blir lovpålagt.

 

Om arbeidsgiver kan tvinge dette per idag på lov er jeg tvilsom til. Ta en kjapp telefon til skatteetaten og de har nok et svar rimelig kjapt.

Lenke til kommentar

Omleggingen er saklig begrunnet. Såvidt jeg kan se er den eneste måten arbeidstaker stilles i en materielt dårligere posisjon er at arbeidstaker ikke kan utnytte refusjons-/utleggsordningen til å skaffe seg bonusopptjening mv. på arbeidsgivers bekostning. Dette er ikke en beskyttet interesse etter arbeidsavtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...