Gå til innhold

Y ute av sekken: – Bilen vil ha funksjonalitet som en SUV, men kjøre som en sportsbil, sier Musk


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Greit skuffet nå etter å ha sett "reveal" videoen. Det skal handle om Model Y, men bilen får de siste 5 minuttene av videoen. Det er en model 3 som har andre litt høyere dempere stort sett?  

 

Syns Tesla kan lære litt av Polestar angående hvordan ha en pressekonferanse på en ny bil. Det var hundre ganger mer interessant å følge med på. Men så er kanskje bilen endel mer interessant å prate om også? 

 

Hva er Polestar? Eller hvem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til Teknisk Ukeblad:

 

- Som nevnt av flere her kommer model 3 i utgaver med bare bakhjulsdrift, RWD. Disse leveres noe senere enn AWD-modellene, også her i landet. Tesla har samme plan for model Y. Først AWD, deretter de rimeligere RWD-utgavene.

 

- cW-verdien på 2,3 må ha kommafeil. Model S har 0,24, model 3 har 0,23.

 

- "Autopilot, der bilen stort sett følger køen" Stort sett, som i ikke alltid? Merkelig formulering!

 

- Ellers bør dere kontakte Tesla og be om avklaring på et par punkter veldig mange nordmenn lurer på: Er det mulighet for hengerfeste (og evt kg) og mulighet for takstativ/takboks?

Ble bekreftet på eventen etter live stream. Luft, takbøyler og hengerfeste:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett en forhøyet utgave av Model 3. Det ser altså ut til at den største konkurrenten til Model Y, blir Model 3. Spenstig å konkurrere med seg selv.

 

Ser ikke ut til at markedet ser det anderledes heller:

"Tesla shares open down 5 percent Friday after the company unveils the new Model Y crossover.

Some Wall Street analysts are underwhelmed by the vehicle."

https://www.cnbc.com/2019/03/15/tesla-shares-fall-5-percent-after-company-unveils-model-y.html

 

Og før Model Y kommer på markedet så er det kommet 20 nye modeller fra de seriøse bilfabrikantene. På tide med gravøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett en forhøyet utgave av Model 3. Det ser altså ut til at den største konkurrenten til Model Y, blir Model 3. Spenstig å konkurrere med seg selv.

Konkurrere med seg selv? Du kan se på Y som en variant av 3 som skal holde salget av model 3-plattformen skyhøyt oppe også etter at ventelistene på 3 har blitt banket ned som lovet. Men det blir vel vridd til noe negativt det også..

 

På tide med gravøl.

Nå så søtt - nok en "Tesla er død"-spådom. Så oppfinnsomt! :p Tror du bør passe på levra med det forbruket av gravøl.

 

Model uglY

.. men hadde den hatt brenselceller så hadde du syntes den er fin? Helt ærlig nå! Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Stort sett en forhøyet utgave av Model 3. Det ser altså ut til at den største konkurrenten til Model Y, blir Model 3. Spenstig å konkurrere med seg selv.

Konkurrere med seg selv? Du kan se på Y som en variant av 3 som skal holde salget av model 3-plattformen skyhøyt oppe også etter at ventelistene på 3 har blitt banket ned som lovet. Men det blir vel vridd til noe negativt det også..

 

På tide med gravøl.

Nå så søtt - nok en "Tesla er død"-spådom. Så oppfinnsomt! :p Tror du bør passe på levra med det forbruket av gravøl.

 

Model uglY

.. men hadde den hatt brenselceller så hadde du syntes den er fin? Helt ærlig nå!

Ikke mine ord Simen.

 

"Tesla’s Chinese fans are pretty underwhelmed by the just-unveiled Model Y."

 

“Tesla’s Model Y launches today… is it a fat Model 3?”

 

“There was barely any surprise, [the car] looks like a taller version of Model 3,”

 

"That underscores how important Model Y is for the firm. Unfortunately, the initial response out of China, Tesla’s biggest overseas market, according to multiple comments on Weibo, shows the Model Y has not impressed. That could spell trouble for the car manufacturer."

 

Another said that Y “looks like it’s pregnant or a loaf of bread… This doesn’t pass the requirement for people who care about looks.”

 

“Based on the disclosed specs, such as driving range, it’s not very competitive,” Toliver Ma, an auto analyst at investments and securities company Guotai Junan International"

 

"Model Y’s facing a slew of competitors in China, where local carmakers are churning out lots of affordable EV SUVs. Tesla might have an advantage in China among luxury-loving buyers, but its recent see-saw pricing strategies (link in Chinese) have shaken confidence among its loyal Chinese consumers."

 

Og når markedet reagerer med å sende Tesla over 5% på børs når de presenterer en ny bil, så bør det vel strengt tatt ikke diskuteres hva den gjengs mening i verden er om bilen.

 

Og hva i all verden mine kommentarerer om denne usannsynlige stygge bilen har med temaet brenselsceller, det skjønner jeg ikke.

 

Jeg liker rene batteribiler jeg, om de er produsert av en seriøs bilprodusent. Elon Musk promoterer eget selskap like intelligent som Donald Trump promoterer egen politikk. Hamrer ut alt de kommer på der og da på Twitter, uten å ha belegg for noe de skriver. Det er rett og slett useriøst.

 

Og så en liten spoiler: I løpet av noen mnd, så kommer det en ny Tweet der Hr Fusk må innrømme at Semien hans ikke blir lansert i 2019 likevel. Noe jeg har sagt i årevis. (Det vet alle dere som er glade i undertegnede her inne) Noen dager etter, så kommer det en ny Tweet der Semien av en eller annen grunn heller ikke har 600 miles range (965 km)

 

Elon Musk er en intelligent mann som ikke kan styre temperementet sitt, som ikke tenker seg om før han snakker og som ikke har kontroll på ADHD`n sin. Tesla`s styre burde kreve at enhver Tweet fra den mannen skulle vært godkjennt før den legges ut.

Resultatet av det han har drevet med på Twitter er at mannen fremstår som en skrythals som lever i sin egen virkelighet. Han juger der det passer han, og det kler ikke et stort selskap som Tesla å ha en slik frontfigur.

 

Måten han driver Space X på er en helt annen sak. Her ser vi en helt annen side av Musk. Her er han proffesjonell og dyktig. Det er tydelig at mannen ikke klarer å oppføre seg saklig når han (Tesla) er under press. Og det er Tesla uansett fra sektmedlemmene hans mener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og så er Audi i siget med Q4 som vil være ute omtrent samtidig som whY.

 

Hvorfor kjøpe whY når en kan få en ordentlig bil som er skikkelig designet og produsert? For ikke å snakke om at den er sikker for alle som sitter inni den, pluss ser bedre ut. En lurer jo bare på en ting whY, Tesla, whY?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bjørn: Det med brenselceller var ikke en respons på ditt innlegg. Ellers så gidder jeg ikke svare opp all den usaklige eder og gallen. Du får synes hva du vil og bruke din rett til å velge å ikke å kjøpe.

 

At Model Y kommer til å selge godt er jo åpenbart :)

Det tror jeg også. Mye kjøreglede og praktisk verdi for pengene. En viktig ting for Tesla er at de sparer mye på å dele produksjonslinjer med model 3 og dermed bidra til å holde konstant full produksjonskapasitet på disse linjene i lang tid.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Stort sett en forhøyet utgave av Model 3. Det ser altså ut til at den største konkurrenten til Model Y, blir Model 3. Spenstig å konkurrere med seg selv.

Konkurrere med seg selv? Du kan se på Y som en variant av 3 som skal holde salget av model 3-plattformen skyhøyt oppe også etter at ventelistene på 3 har blitt banket ned som lovet. Men det blir vel vridd til noe negativt det også..

 

På tide med gravøl.

Nå så søtt - nok en "Tesla er død"-spådom. Så oppfinnsomt! :p Tror du bør passe på levra med det forbruket av gravøl.

 

Model uglY

.. men hadde den hatt brenselceller så hadde du syntes den er fin? Helt ærlig nå!

Ikke mine ord Simen.

 

"Tesla’s Chinese fans are pretty underwhelmed by the just-unveiled Model Y."

 

“Tesla’s Model Y launches today… is it a fat Model 3?”

 

“There was barely any surprise, [the car] looks like a taller version of Model 3,”

 

"That underscores how important Model Y is for the firm. Unfortunately, the initial response out of China, Tesla’s biggest overseas market, according to multiple comments on Weibo, shows the Model Y has not impressed. That could spell trouble for the car manufacturer."

 

Another said that Y “looks like it’s pregnant or a loaf of bread… This doesn’t pass the requirement for people who care about looks.”

 

“Based on the disclosed specs, such as driving range, it’s not very competitive,” Toliver Ma, an auto analyst at investments and securities company Guotai Junan International"

 

"Model Y’s facing a slew of competitors in China, where local carmakers are churning out lots of affordable EV SUVs. Tesla might have an advantage in China among luxury-loving buyers, but its recent see-saw pricing strategies (link in Chinese) have shaken confidence among its loyal Chinese consumers."

 

Og når markedet reagerer med å sende Tesla over 5% på børs når de presenterer en ny bil, så bør det vel strengt tatt ikke diskuteres hva den gjengs mening i verden er om bilen.

 

Og hva i all verden mine kommentarerer om denne usannsynlige stygge bilen har med temaet brenselsceller, det skjønner jeg ikke.

 

Jeg liker rene batteribiler jeg, om de er produsert av en seriøs bilprodusent. Elon Musk promoterer eget selskap like intelligent som Donald Trump promoterer egen politikk. Hamrer ut alt de kommer på der og da på Twitter, uten å ha belegg for noe de skriver. Det er rett og slett useriøst.

 

Og så en liten spoiler: I løpet av noen mnd, så kommer det en ny Tweet der Hr Fusk må innrømme at Semien hans ikke blir lansert i 2019 likevel. Noe jeg har sagt i årevis. (Det vet alle dere som er glade i undertegnede her inne) Noen dager etter, så kommer det en ny Tweet der Semien av en eller annen grunn heller ikke har 600 miles range (965 km)

 

Elon Musk er en intelligent mann som ikke kan styre temperementet sitt, som ikke tenker seg om før han snakker og som ikke har kontroll på ADHD`n sin. Tesla`s styre burde kreve at enhver Tweet fra den mannen skulle vært godkjennt før den legges ut.

Resultatet av det han har drevet med på Twitter er at mannen fremstår som en skrythals som lever i sin egen virkelighet. Han juger der det passer han, og det kler ikke et stort selskap som Tesla å ha en slik frontfigur.

 

Måten han driver Space X på er en helt annen sak. Her ser vi en helt annen side av Musk. Her er han proffesjonell og dyktig. Det er tydelig at mannen ikke klarer å oppføre seg saklig når han (Tesla) er under press. Og det er Tesla uansett fra sektmedlemmene hans mener.

the best car the world has ever seen, with more space and even better looks - a true object of desire

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at Model Y vil primært konkurrere med M3. Den vil hovedsakelig konkurrere i det markedet hvor en ønsker en mer høyreist bil. Og at den skulle bli veldig lik M3 har man visst lenge og andre bilmerker gjøre det samme med f.eks crossover utgave.

 

Derimot så skal den slippes på et tidspunkt hvor mange andre merker enten allerede har kommet eller kommer omtrent samtidig med sine modeller. Men andre ord blir konkurransen noe helt annet enn hva vi har sett fram til i dag. Det som blir interessant å se er om Tesla fortsatt da vil ha et forsprang på rekkevidde. Men jeg tror uansett det ikke er tilstrekkelig da flere av de andre etablerte merkene tilbyr bedre biler på andre områder og er langt tryggere valg.

 

Og heller langt ifra sikker på om Tesla lever så lenge som til slutten av 2021. Time will tell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og så er Audi i siget med Q4 som vil være ute omtrent samtidig som whY. https://youtu.be/JlBL7dBHv00

 

Hvorfor kjøpe whY når en kan få en ordentlig bil som er skikkelig designet og produsert? For ikke å snakke om at den er sikker for alle som sitter inni den, pluss ser bedre ut. En lurer jo bare på en ting whY, Tesla, whY?

E-tron gjør det jo ikke akkurat veldig bra. Totalt 400 registrert? Samme som tesla leverer ut på en god dag eller to.

 

Men for all del, mulig denne gjør det bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Audi har vel heller ikke hatt noe særlig med modeller klare for levering enda?

Nei de har akkurat lansert den første modellen sin som selger labert selv om folk har ventet på den lenge.

 

Skulle trodd de solgte langt bedre! Den er jo trossalt god, Tysk og en bil Nordmenn liker.

 

Mulig det er leveringsproblemer eller noe slikt, men det er overraskende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei de har akkurat lansert den første modellen sin som selger labert selv om folk har ventet på den lenge.

 

Skulle trodd de solgte langt bedre! Den er jo trossalt god, Tysk og en bil Nordmenn liker.

 

Mulig det er leveringsproblemer eller noe slikt, men det er overraskende.

Hø? Du er enig i at de ikke har særlig med leveringsklare biler enda, men mener samtidig det er rart det ikke har solgt flere? Man selger ikke biler før de leveres ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hø? Du er enig i at de ikke har særlig med leveringsklare biler enda, men mener samtidig det er rart det ikke har solgt flere? Man selger ikke biler før de leveres ut.

Nei? Jeg vet ikke om de har leveringsproblemer. Men det kan være en mulig årsak. Men jeg vet som sagt ikke.

 

Det jeg vet er at tallene er langt lavere enn jeg hadde sett for meg. Som sagt leverer tesla ut like mange biler på ett par dager som de har gjort hele året. Det er overraskende da en i en årrekke har hørt at alt endrer seg når tyskerne kommer på banen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...