Gå til innhold

Endelig nytt navn på NSB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stiller meg bak "Dette stinker konsulent i jappedress". Hilsen Mastergrad i markedsføring. Hva faen? Man ønsker ikke endring i navn, man ønsker endring. Det siste man skal gjøre er navneendring. Det gjør man ETTER at man er blitt god.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Enig. Problemet er bare at det står for noe som ikke lenger eksisterer. 

 

Det er en grunn til å droppe hele navnet, men ikke forkortelsen. Det skiller seg fra det meste, har en kulturell og språkmessig forankring, og man behøver ikke endre hver eneste lille merkelapp.

Men man kan jo ikke gjøre det, for det har jo svenskene allerede gjort og da kan vi ikke ha noe av det. På tross av at det gikk nesten helt smertefritt der...

 

Jeg klarer ikke helt å hisse meg opp over det. At de fjerner "statsbaner" når de blir ramponert av politikerne er greit,og i det store bildet er pengene en dråpe i havet, så det burde politikerne holde seg for gode til å gå av hengslene over. Og visuell rebranding må til en gang imellom. Men vi har fått nok teite og meningsløse navn i det siste. 

Skulle booke en togtur til Stockholm for litt siden. Kom rett frem ved å gå til sj.se uten å ha fulgt med på den transportpolitiske utviklingen i nabolandet. Først mens jeg var der at jeg lærte at det var det offisielle navnet nå.

Lenke til kommentar

Hørte på nyhetene i morges "13/3" at det er flere bedrifter som bruker navnet og et par som har patenter innbundet med navnet, de spurte etter kommentarer fra NSB og NSB var klar over at flere brukte navnet men hadde snakket med advokater og sa at de levde godt med dette, dvs. NSB forstår at de er store og har økonomiske muskler til å overkjøre mindre selskap. Eneste NSB var redd for eller respekterte er buchardt så der har de inngått en avtale.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

Det om navnebyttet i seg selv. Kaller nå fortsatt "sikkle k" for statoil.

Hver gang jeg passerer en Cirkel K stasjon tenker jeg bare på KKK :)

 

60376194.jpg?imageId=60376194&x=0&y=0&cr

Det er det dummest navnet i nyere tid. Kunne de ikke kalt det SirkelK? Å uttale det engelske (kanadiske) navnet er "hånat" som gode trøndere sier!

For dere som enda ikke har forstått CircleK eller "SirkelK", "Ok" Get it ? :) Så enkelt er det faktisk.

Lenke til kommentar

Dette er andre kommentar-artikkel på kort tid her hvor logikken er: Noen endringer er bra/nødvendige; altså er alle endringer bra.

Noen endringer er nødvendige, som et grønt skifte. De endringene må vi få gjort så fort som mulig. Noen endringer er omtrent nøytrale, som navneendringer. Å bruke ressurser på slikt er unødvendig. Noen endringer er negative, som å hente isbiter med helikopter og sende rundt hele verden slik at noen kan skryte av at de er så rike at de kan ødelegge miljøet for noe som ikke gir dem noen som helst fordeler unntatt å kunne skryte av det. Slike endringer bør vi si nei til.

Lenke til kommentar

Tommel opp for de som tørr å tenke nytt, omstille seg og ikke synker inn i mentaliteten om at "jeg mener jeg vet best" og "jeg gidder ikke å bruke det nye". Nyere generasjoner vil bare se på dem som gammeldagse og utdaterte.

Jeg støtter NSBs omprofilering til Vy og gleder meg over at de tør å utfordre det etablerte blant folk! Det er både nyttig og nødvendig for å holde tritt med utviklingen i samfunnet og i forretningsmodellen togtilbudet i landet baserer seg på.

Lenke til kommentar

Hva er Equinor?

Det nye navnet til Statoil, siden de vil være "mer enn olje".

 

Hva angår Vy kan jeg leve med navnet (selv om jeg er dypt i mot meningsløse navn), men var det nå nødvendig å rebrande farger og design så grundig at man mister all kontinuitet? Hvis man faktisk skal konkurrere mot tilfeldige kinesiske og engelske investorfond som slumper til å tro jernbane er et sted å tjene penger, så er det vel å skyte seg selv i foten å bytte til en profil som er like ny og ukjent, og like polert og uinteressant, som de andre?

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Muligens liten avsporing, men jeg måtte sjekke om siden vy.no var operativ. Joda, det var den. Under tittelen "Bildelingstjenesten Din Bybil" fant jeg følgende setning "Et eksempel er vår satsning på 250 elektriske delebiler i Oslo". Nåvel, begepet delebil har en helt annen betydning for meg... Får håpe navnebyttet er bedre gjennomtenkt enn delebil satsningen :-)

Lenke til kommentar

Tommel opp for de som tørr å tenke nytt, omstille seg og ikke synker inn i mentaliteten om at "jeg mener jeg vet best" og "jeg gidder ikke å bruke det nye". Nyere generasjoner vil bare se på dem som gammeldagse og utdaterte.

Jeg støtter NSBs omprofilering til Vy og gleder meg over at de tør å utfordre det etablerte blant folk! Det er både nyttig og nødvendig for å holde tritt med utviklingen i samfunnet og i forretningsmodellen togtilbudet i landet baserer seg på.

Mange har ingen problemer med å akseptere endringer, men da bør det være nødvendig eller endringer til noe bedre og med en gevinst, og ikke bare endringer for endringens skyld. Her er det veldig vanskelig å se hva gevinsten skulle være. Om et selskap idag selger reiser både på for buss og tog så er fordelen med å gjøre det under separate navn at de reisende klart vet hvilket stransportmiddel de skal med. Når blir det en usikkerhet som ikke er noe bra for selskapet. I tillegg vil begge gjøre det under et ukjent navn som er et tap for begge.

 

Om man i motsetning til dette tilfeller har at man kan få en gevinst ved å endre navn så bør man endre til et navn som lett assosieres med virksomheten.  Ordet "Vy" har null og niks å gjøre med transport og er derfor et dårlig valg. Dette er rett og slett dårlig håndtverk fra godt betalte konsulenter.

 

Idag må man selvsagt også velge et navn som fungerer på andre språk. Man trenger ikke gå lengere enn til engelsk for å se at det der vil uttales akkurat som "Why?". Det er ikke akkurat en godt navn for noen som trenger kundenes tillit. Og igjen er dette veldig dårlig håndtverk.

 

Og det er selvsagt fullt mulig å fornye et selskap og endre forretnignsmodell uten å skifte navnet.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger ikke gå lengere enn til engelsk for å se at det der vil uttales akkurat som "Why?".

 

Nei, det er bare "utlendinger" som tror det. (Nordmenn er et typisk eksempel på dette.)

Engelskmenn og amerikanere har ikke noe problem med å skille mellom uttalen av "Why" og "Vy".

 

I USA morer de seg over norsk-amerikanere fra "Visconsin" som uttaler det navnet "på norsk vis".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...