Gå til innhold

Valve bannlyser voldtektsspill fra Steam – dette er begrunnelsen


Anbefalte innlegg

(Dette som svar til hvorfor akkurat dette fjernes)

Jeg tror nok det også har en sammenheng med at man i spillet gikk etter en spesifikk gruppe mennesker spesielt, med intensjon om å skape et relativt realistisk skildring, kontra å bare være underholdning. Gla-vold / splatter er en annen ting enn voldssimulatorer og den slags, og føler nok ikke de kan sammenliknes.

Blir litt som film, ja, det er noen skikkelig jævelig filmer der ute, men allikevel er det ikke (meg bekjent) filmer om å voldta små barn i realistisk skildring i en ikke-dokumentar setting. Selv om man kanskje kunne gjort det er det en utskrevet grense for hvor jævelig noe kan være.

 

Et annet moment kan jo også være at rape simulator faktisk kunne bryte loven med sin handling og setting, og da forsvinner hele argumentet med at det er ytring/kunst bort.

 

Forøvrig flott å se at folk saklig kan diskutere sine synspunkter her og være uenige uten at det er noe problem, går lang tid mellom hver gang jeg ser liknende tråder som ikke bare blir en sint suppe av supportere i leir A og B.

 

Edit: ser i ettertid at brbmay egentlig skrev det samme som meg på en bedre måte!

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Voldteksfantasier er vanlige hos både menn og kvinner. Spill som dette er en god måte å leve ut fantasiene på som kan gi en form for seksuell stimuli man kanskje ikke får av en film eller en bok, siden det er interaktivt.

 

Jeg er riktignok overrasket over at det i det hele tatt ble vurdert utgitt på Steam, siden hvem som helst kunne forutsagt at det ville bli kontrovers. Publisitetsstunt rundt spillet? Uansett vil de som ønsker det lett kunne få lastet ned spillet på andre måter, spesielt nå som det er blitt såpass kjent.

 

Som jeg har påpekt andre steder er det også interessant at mange reagerer så mye sterkere på skildringer av voldtekt i spill enn av drap, siden drap regnes som en mer alvorlig forbrytelse i de fleste rettssystemer.

Lenke til kommentar

Voldteksfantasier er vanlige hos både menn og kvinner. Spill som dette er en god måte å leve ut fantasiene på som kan gi en form for seksuell stimuli man kanskje ikke får av en film eller en bok, siden det er interaktivt.

 

Jeg er riktignok overrasket over at det i det hele tatt ble vurdert utgitt på Steam, siden hvem som helst kunne forutsagt at det ville bli kontrovers. Publisitetsstunt rundt spillet? Uansett vil de som ønsker det lett kunne få lastet ned spillet på andre måter, spesielt nå som det er blitt såpass kjent.

 

Som jeg har påpekt andre steder er det også interessant at mange reagerer så mye sterkere på skildringer av voldtekt i spill enn av drap, siden drap regnes som en mer alvorlig forbrytelse i de fleste rettssystemer.

Kanskje intensjonen var og skape kontrovers rundt spillet. Jeg vet definitivt at jeg ALDRI hadde kommet til å høre om spillet om det ikke hadde vært for denne artikkelen. Og det tror jeg gjelder veldig mange.

Lenke til kommentar

Kanskje intensjonen var og skape kontrovers rundt spillet. Jeg vet definitivt at jeg ALDRI hadde kommet til å høre om spillet om det ikke hadde vært for denne artikkelen. Og det tror jeg gjelder veldig mange.

 

Samme her. Jeg vet det finnes en hel underskog av denne typen spill (spesielt japanske), men de aller fleste er ikke engang klar over at de eksisterer. 

Lenke til kommentar

Nå skal vist nok dette spillet være et sån Visual Novel game. Tekstbasert spill med bilder.

Så hvor gale det egentlig er vil jeg tro er litt overdrevet med tanke på hva som fins av lignende spill(da det fins spill innenfor temaet fra før).

 

Nå hadde jo Hatred spillet også mye snakk grunnet ekstrem vold (masseskyting av sivile) og var snakk om det skulle bli banlyst men det gikk gjennom.

 

Merkelig hva som er greit og ikke greit

 

Sånt som med USA og aldergrenser.

- Vold og drap er ok og gir lav aldergrense

- litt nakenhet så er det 18 år eller banlyst.

 

Nå er da dette litt være en nakenhet da.

 

Alt i alt så tror jeg hele greia er et PR stunt. Slike spill fins men blir sjelden hørt om, Nå vet mange om dette spillet som sikkert ingen hadde sett på steam ellers.

(Lest at du måtte ha byttet filteret på steam for i det hele tatt finne spilelt)

Lenke til kommentar

Ganske morsomt at flere her sier at det skulle bare mangle at man fjerner et spill som handler om å voldta. Men alle spillene som handler om å slakte hverandre er selvfølgelig helt ok...

 

Jeg spiller heller et spill som går ut på å skyte fiender enn å voldta uskyldige jenter. Burde være ganske åpenbart dersom man ikke er en vridd psykopat.

 

Som jeg har påpekt andre steder er det også interessant at mange reagerer så mye sterkere på skildringer av voldtekt i spill enn av drap, siden drap regnes som en mer alvorlig forbrytelse i de fleste rettssystemer.

 

I de fleste spill skyter man på fiendene sine. Det finnes eksempler der det ble mye oppstandelse rundt skytespill, som for eksempel MW2 eller Hatred, fordi man der slaktet sivile/uskyldige for fote. Man trenger ikke være mer enn bare sånn høvelig oppegående for å skjønne at et spill der man voldar uskyldige jenter er helt forkastelig.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I de fleste spill skyter man på fiendene sine. Det finnes eksempler der det ble mye oppstandelse rundt skytespill, som for eksempel MW2 eller Hatred, fordi man der slaktet sivile/uskyldige for fote. Man trenger ikke være mer enn bare sånn høvelig oppegående for å skjønne at et spill der man voldar uskyldige jenter er helt forkastelig.

 

Synes det er helt greit at folk lever ut de mørkere fantasiene sine med noen animerte figurer. De får sikkert mye glede ut av det og det er helt harmløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spiller heller et spill som går ut på å skyte fiender enn å voldta uskyldige jenter. Burde være ganske åpenbart dersom man ikke er en vridd psykopat.

Ja de uskyldige AI jentene kan jo bli plaget for livet :p 

Jeg mener spill bør få ha samme friheter som filmer og serier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk får lage og spille spill som handler kun om å voldta og drepe kvinner hvis det er det de ønsker, men det har ingenting på en plattform som Steam å gjøre.

 

Personlig tror jeg at de som har interesse av slike spill må enten ha et intenst hat overfor kvinner eller ha noen seksuelle fantasier de aldri i verden burde finne på å leve ut..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk får lage og spille spill som handler kun om å voldta og drepe kvinner hvis det er det de ønsker, men det har ingenting på en plattform som Steam å gjøre.

 

Personlig tror jeg at de som har interesse av slike spill må enten ha et intenst hat overfor kvinner eller ha noen seksuelle fantasier de aldri i verden burde finne på å leve ut..

Jeg spiller omtrent bare skytespill. Jeg bærer ikke hat for noen eller har behov for å drepe noen i det virkelige liv av den grunn.

Det blir jo egentlig det samme her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Folk får lage og spille spill som handler kun om å voldta og drepe kvinner hvis det er det de ønsker, men det har ingenting på en plattform som Steam å gjøre.

 

Personlig tror jeg at de som har interesse av slike spill må enten ha et intenst hat overfor kvinner eller ha noen seksuelle fantasier de aldri i verden burde finne på å leve ut..

Jeg spiller omtrent bare skytespill. Jeg bærer ikke hat for noen eller har behov for å drepe noen i det virkelige liv av den grunn.

Det blir jo egentlig det samme her.

Sterkt uenig. Det er en stor forskjell på å skyte noen i et skytespill og spille et seksualisert spill basert på å voldta kvinner.

 

Hadde du hatt en slags fetisj for å skyte mennesker kunne jeg nok ha sett likheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt bør det finnes grenser, og dette voldtektspillet er totalt usmakelig! Det er heller ikke noe argument at "det finnes jo skytespill, så hvorfor ikke voldtekt også". Hadde det kommet et Battle Royale spill som f.eks het Utøya, så ville det også vært usmakelig. Eller en school shooter looter - for å sette det litt på spissen. Det er mange etiske gråsoner, og et voldtektspill er ganske langt over streken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner godt at Valve vil unngå negativ PR og ikke ønsker å tilby dette spillet og i utgangspunktet høres jo dette ut som en nobrainer, men jo mer jeg tenker over det, og leser andres argumenter for, jo mer tenker jeg at slike spill ikke bør forbys. Som andre nevner er det tross alt populære spill som lar deg drepe uskyldige og dette er tross alt kun fantasi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja de uskyldige AI jentene kan jo bli plaget for livet :p

Jeg mener spill bør få ha samme friheter som filmer og serier.

 

Må bare ha den friheten de vil, men da må Steam ha friheten til å si nei til de også. Er ikke mange TV-serier på Netflix eller HBO som følger serie-voldtektsmenn, er det vel?

 

Synes det er helt greit at folk lever ut de mørkere fantasiene sine med noen animerte figurer. De får sikkert mye glede ut av det og det er helt harmløst.

 

Jeg synes ikke det er greit og jeg tror ikke det er harmløst. Kjenner forøvrig jeg blir kvalm av måten du prøver å forsvare dette spillet på her i tråden. Posisjonerer deg selv som en eller annen moralsk, kvasi-intellektuell overmann som så utviklet at han ikke ser problemet med et spill som går ut på å brutalisere og overfallsvoldta uskyldige kvinner. Ærlig talt. Spiller man noe sånn som dette er man menneskelig søppel. Enhver med litt folkeskikk og høvelig oppdragelse skjønner det.

 

Skjønner godt at Valve vil unngå negativ PR og ikke ønsker å tilby dette spillet og i utgangspunktet høres jo dette ut som en nobrainer, men jo mer jeg tenker over det, og leser andres argumenter for, jo mer tenker jeg at slike spill ikke bør forbys. Som andre nevner er det tross alt populære spill som lar deg drepe uskyldige og dette er tross alt kun fantasi.

 

Neste stopp med den logikken: Spill som går ut på å voldta små barn. Hvorfor ikke? Det er jo bare fantasi.

 

Tenk at man i det hele tatt må ha denne samtalen. Er så vanvittig glad for at Steam tok det valget de gjorde. Faen så mye sinnsforvirra, sjuke mennesker som finnes.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...