Gå til innhold

Tesla knuser Jaguar og Audi i rekkeviddetest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Tesla er mer enn bil, det er teknologi på hjul, bil 2.0.

Der andre biler er utdatert på vei ut fra fabrikken, får Tesla jevnlig oppdateringer over nett (mer enn bare kart osv).

 

I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv.

 

Hvis vi tar bort den elektriske drivlinja, hva nøyaktig er det Tesla har som andre bilmerker ikke har? (Evt er så mye bedre på) Oppdateringer som julenisse og prompepute?

Eget fuel/lade-nettverk.

 

Utenom "easteregg" har det komemt jevnlige oppdateringer og ny funksjonalitet. Feks ble nylig hele multimediagrensesnittet oppdatert. Herlig på en 5 år gammel bil. Gir de lille ekstra.

Lenke til kommentar

Tesla har lavere luftmotstandskoeffisent enn Jaguar og Audi og det betyr selvsagt mer jo høyere hastighet bilen har. I tillegg har Tesla en del års ekstra erfaring med tuning av drivlinje og programvare i bilen. Hvor mye disse tingen betyr aner jeg ikke. Kanskje det er nok for å forklare hele forskjellen, kanskje det er andre elementer som også påvirker.

 

Savner også info om hvordan testen ble utført. Tok man bilenes (produsentenes) forbrukstall for god fisk, eller startet man med fulladet batteri og så målte hvor my KW som faktisk skulle til for å fullade etter testen?

 

Uansett bra tall for Tesla. Over 20% er vanskelig å bortforklare selv om testen muligens ikke er superpålitelig.

 

«Tesla en del års ekstra erfaring med tuning av drivlinje»

Eh... Riktignok har ikke Audi of Jaguar lenger erfaring med el-biler enn Tesla, men erfaring generelt, både om luftmotstandskoeffisent og andre ting, burde de da ha.

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvorfor det er slik?

 

Skjønner at aerodynamikk har litt å si, men såpass mye som 25% forbruk? Eller?

 

Har blitt lært til å tro at elmotorer er såpass effektive, så kan vel ikke være på grunn av motorens effektivitet. Eller?

 

Mulig vi mangler flere faktorer, som egenskapene til dekkene. Men, ja.. someone care to explain?

 

I 120km/t utgjør luftmotstanden på Tesla Model X 124watt timer pr km. På Audi E-Tron utgjør den 147watt timer pr km. Audien har litt større frontareal (2,64 mot 2,59m2) og dårligere aerodynamikk (Cd 0,28 mot 0,24) Resten må skyldes forbruk til lys, varme, infotainment, rullemotstand og motor effektivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

model x og etron vil bruke 10,5 timer på 100 mil på autobahn; I call bullshit. Dette går nok kun hvis det er lett trafikk (kveld/natt) og de kjører rett inn på en ledig lade-stand med full effekt. Og hvor sannsynlig er det?

Mine erfaringer fra lange turer i tyskland tilsier en snittfart på 100 - 110 km/h hvis man skal kjøre mer enn 5 timer - altså inkl påfyll av fossilt drivstoff, en liten dopause, stå i kø, osv. Med tanke på at en pause blir minst 4 ganger lengre med oppladning av batterier, klarer jeg ikke tro at det er sant.

Du bruker 20min å fylle fra 0-50% som tilsvarer ca 25mil

 

Så reelle pauser er stortsett rundt 30min pr 25mil, mtp at man er fremme etter 100mil så trengs kun 3ladestopp på totalt 1,5time

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermen? Hva er det med den som er så bra? En gigantisk "pad" midt på dashbordet, personlig synes jeg det ser mindre pent ut. BMW, Audi og Mercedes sitt interiør og skjermløsninger ser vanvittig mye penere ut. Mulig det har blitt bedre etter 2014, men brodern sin P85 skjerm er til tider treig og lite responsiv.

 

Kan jo nevne feil med brodern sin 2014 modell P85 med rundt 60.000 på telleren (dette mens bilen var 3-4 år gammel)

3 stk dørhåndtak sluttet å virke

Løse lister utvendig,

All lyd sporadisk borte (radio, blinklyslyd osv)

Ikke kontakt med bil via app sporadisk.

Må sitte å "veive" med nøkkel i bil for at den skal finne nøkkel.

Ulyd fra Drive unit

 

Den har vel vært på verksted noen ganger nå. Min 2009 Accord har kun hatt service og skift av bremser på 10 år, og gått 155.000 nå. Jeg ser du nevnte att fossilbiler var så "ekstremt dyre i drift"

Har han måtte betale for noen av disse feilene?

Og en Accord kan på ingen måte sammenlignes med en sportsbil som har 400+ hester på bakhjulene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Utrolig.. Tesla oppdaterer ikke bare software, men nå også selve bilen!

Selv om jeg vel vil si det er en nedgradering, Model 3 må da ha det kjipeste interiøret på denne siden av '76.. ;)

For de som liker maksimalisme kanskje. For oss som heller mer mot den minimalistiske stilen har den det kuleste interiøret i noen produksjonsbil jeg kan huske. Har kun sett noen konseptbiler med kulere interiør, men de var til gjengjeld særdeles lite praktiske ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første er alle Teslaene *ALT* for myke og gyngete. Flere tester har skjedd der testerne har blitt bilsyke på grunn av at bilene har vært "for amerikanske".

lol, nei. Grunnen er at du ikke får noe forsvarsel før bilen gir gass. Som passasjer er det ingen indikator at bilen begynner å bevege seg ( i form av motorlyd)

 

Og det kan jeg trkyt si som en som har blitt reisesyk i alt. Alle elbiler er lettere å bli reisesyk i pga. ingen forvarsel

Lenke til kommentar

Tesla er mer enn bil, det er teknologi på hjul, bil 2.0.

Der andre biler er utdatert på vei ut fra fabrikken, får Tesla jevnlig oppdateringer over nett (mer enn bare kart osv).

 

I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv.

 

Kanskje de tom fikser bremser som plutselig bugger ut, helst før noen mister livet. Teknologi er flott og fint det, men medaljen har en bakside også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva ofrer de for å få en effektiv bil sa du? "Alt", hva betyr det?Andre elbiler ser jævlige ut innvendig. Knappehelvete som bare det.Skjerm, OTA, osv. osv. Batteriet er bedre, motorene er bedre, det meste er bedre.

Du greide ikkje å gi ett skikkelig svar nei. For det er rett og slett bare en bil, der de har fjernet alle knappene. Ingen heksekunst, og tar det som en selvfølge at ingeniørene hos de fleste leverandører klarer det.

 

Ingenting nytt hwr bortsett fra drivlinjen, nett som med elektriske skip.

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...