Gå til innhold

Tesla knuser Jaguar og Audi i rekkeviddetest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som kan forklare hvorfor det er slik?

 

Skjønner at aerodynamikk har litt å si, men såpass mye som 25% forbruk? Eller?

 

Har blitt lært til å tro at elmotorer er såpass effektive, så kan vel ikke være på grunn av motorens effektivitet. Eller?

 

Mulig vi mangler flere faktorer, som egenskapene til dekkene. Men, ja.. someone care to explain?

Skrevet

The Model X and the I-Pace were equipped with 20-inch wheels; the e-tron with 21-inch wheels.

Tyder på en seriøs test......

  • Liker 4
Skrevet

Noen som kan forklare hvorfor det er slik?

Skjønner at aerodynamikk har litt å si, men såpass mye som 25% forbruk? Eller?

Har blitt lært til å tro at elmotorer er såpass effektive, så kan vel ikke være på grunn av motorens effektivitet. Eller?

Mulig vi mangler flere faktorer, som egenskapene til dekkene. Men, ja.. someone care to explain?

Tesla har veldig fokus på aerodynamikk og effektive motorer..
Skrevet

Man ofrer altså i praksis alt for å få en effektiv bil.

Skjønt, i lengden er de ikke så effektive. Jeg opplever 10-15 km per dag i vampire drain.

  • Liker 1
Skrevet

Når da X er vesentlig større bil så er dette imponerende. Videre så har Tesla mer tilgjengelig kapasitet på sine batterier slik at nå ja rekkevidde blir MYE lengre enn de andre. Så da var det kanskje ikke bare bare for de etablerte å komme med Teslakillere likevel da....

 

"De satte en Tesla Model X 90D (90 kWh batteri) opp mot en Jaguar i-Pace (90 kWh) og en Audi e-tron (95 kWh) i en test hvor alle bilene ble kjørt samtidig på Autobahn."

 

Nesten likedan batterikapasitet. Men når var det heller ikke det som ble målt, men "forbruk" pr 100km.

 

Synes forøvrig grafer som ikke starter på null slik som denne er useriøse.

  • Liker 2
Skrevet

Skjønner at aerodynamikk har litt å si, men såpass mye som 25% forbruk? Eller?

Det er nok i all hovedsak pga aerodynamikk. I 120-130 km/t er luftmotstanden ganske dominerende i forhold til rullemotstand og andre faktorer.

 

Men avstanden kjørt var heller ikke veldig lang, så det kan ikke utelukkes at det var andre ting som også spilte inn i Teslaens favør. F.eks om Teslaen kom fra oppvarmet garasje mens de andre sto parkert ute og hadde kaldt batteri. Man bør helst kjøre noen hundre km for å redusere påvirkningen av slike variabler, om man ikke kan starte med helt likt utgangspunkt.

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Tesla har lavere luftmotstandskoeffisent enn Jaguar og Audi og det betyr selvsagt mer jo høyere hastighet bilen har. I tillegg har Tesla en del års ekstra erfaring med tuning av drivlinje og programvare i bilen. Hvor mye disse tingen betyr aner jeg ikke. Kanskje det er nok for å forklare hele forskjellen, kanskje det er andre elementer som også påvirker.

 

Savner også info om hvordan testen ble utført. Tok man bilenes (produsentenes) forbrukstall for god fisk, eller startet man med fulladet batteri og så målte hvor my KW som faktisk skulle til for å fullade etter testen?

 

Uansett bra tall for Tesla. Over 20% er vanskelig å bortforklare selv om testen muligens ikke er superpålitelig.

Endret av se#
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Har ikke tesla kjøreforbud? Har hørt at de kan plutselig miste bremsene, ikke moro å få over 2 tonn med batteribil i rompa!

Ising på bremsene er en utfordring for alle biler. Som sjåfør bør man ta en nedbremsing etter man starter å kjøre, for å være sikker på at bremsene fungerer. Da spesielt om bilen har stått ute i vått vær og så har det blitt kaldt eller om man har vasket bilen. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Skrevet

Tesla har veldig fokus på aerodynamikk og effektive motorer..

Hehe.. men kan du matten bak aerodynamikk?

La oss si 100% ideelle forhold. Hvor mye mer effektiv vil en bil med 0.25 Cd mot en med 0.30 Cd være? Hvis de ellers var helt nøyaktig like? Er det enkelt og greit forskjell på 20% (0.30/0.25)? De burde ellers slutte å oppgi aerodynamikk med skryte/jukse tall som "drag coefficient" ettersom det ikke tar hensyn til front areal; som har veldig mye å si.

 

Og varmetapet fra motorene blir vel bare gjenvunnet til å holde batteri pakken og/eller kupeen varm?

Skrevet

"De satte en Tesla Model X 90D (90 kWh batteri) opp mot en Jaguar i-Pace (90 kWh) og en Audi e-tron (95 kWh) i en test hvor alle bilene ble kjørt samtidig på Autobahn."

 

Nesten likedan batterikapasitet. Men når var det heller ikke det som ble målt, men "forbruk" pr 100km.

 

Synes forøvrig grafer som ikke starter på null slik som denne er useriøse.

Skrevet (endret)

 

 


Har ikke tesla kjøreforbud? Har hørt at de kan plutselig miste bremsene, ikke moro å få over 2 tonn med batteribil i rompa!

 

Da blir det jo enda bedre rekkevidde, ser ikke problemet ass.

 

Audi E-Tron ser heftig kul ut. Plus den har Tron i navnet, som er den beste filmen i verden.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
Skrevet

De killers du snakker om er noe som er skapt av media og clickbait.

Sånn ellers tar det ca 7 år å utvikle en ny bilmodell, og koster enorme summer. Markedet for BEV på verdensmarkedet er ennå svært lite pga kjøretøyene blir langt dyrere pga mindre produksjonstall og høy batterikost.

En artikkel påpekte at hvis Model S hadde blitt produsert og solgt av GM ville den solgt minimalt. Det hadde ikke vært hipt nok. Folk vil føle seg kule, "IN" i tiden og de vil omtale sjefen i firmaet de kjøpte bil av med fornavn og følge med på hans bevegelser og uttalelser. Videre vil de forsvare dette firmaet gjennom tykt og tynt og gjerne lyve om hvor bra de er.

  • Liker 5
Skrevet (endret)

Tror Model S hadde solgt minst like bra om det var GM/Cadillac som sto for den.

 

Grunnen til at folk liker bilene, og dermed Tesla og Musk, er at bilene er supre kjøremaskiner. Tesla var først ute med å kombinere alle fordelene til elbil med lang rekkevidde og raskt lading, slik at ulempene var minimale. Nå kommer det andre aktører på banen, som Jaguar og Audi, men det er fortsatt slik at Tesla har noen års forsprang på elbilteknologien.

 

Forhåpentligvis kan de andre aktørene veie opp for dette med bedre lydisolering, matriselys, osv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 8
Skrevet

Det er medieskapt ja.

 

Samtidig kan man sende en tweet til Musk med forslag til forbedringer, og det kan faktisk implementeres. Såvidt meg bekjent har det aldri skjedd før.

 

Det gjør Tesla til et slags samarbeid mellom bruker og skaper.

  • Liker 5
Skrevet

Tesla er mer enn bil, det er teknologi på hjul, bil 2.0.

Der andre biler er utdatert på vei ut fra fabrikken, får Tesla jevnlig oppdateringer over nett (mer enn bare kart osv).

 

I tillegg er Tesla best på ytelse, lademuligheter, rekkevidde osv.

  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...