Gå til innhold

KOMMENTAR: Norge melder pass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overfør ansvaret til Skatteetaten for utstedelse av pass og nasjonalt id-kort, og la Politiet i stedet fokusere på primæroppgavene sine. I dag er det vel fortsatt slikt at du må stille med fødselsattest første gang du skal skaffe deg pass? Og hvem skriver ut fødselsattesten? Jo Skatteetaten.

 

Skatteetaten har en velsmurt og effektiv IT-organisasjon. Jeg vil anta de kunne fått på plass en ny løsning for pass og nasjonalt id-kort i løpet av ganske kort tid.

 

Det er også interessant å se at politiet benytter en utenlandsk aktør for bookingtjenesten for pass. Noen politidistrikter har ikke en gang skjult at du ikke booker time gjennom politiet sine løsninger:

 

https://ventus.enalog.se/Booking/Booking/Index/PolitietInnlandet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Norge er det nesten gratis, men det er mange land i verden hvor pass er så dyrt at det er forbeholdt eliten.

Du krydrer med litt elitehat ja..har du noen eksempler? Ikke at det er relevant for denne tråden hva pass koster i andre land da..

 

Nå er ikke NOK 450 all verden men i forhold til det tjenesten *burde* koste er det jaggu dyrt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, pass blir ikke digitalt.

Årsaken er blant annet at skal du over en grense fra Uganda til Kongo, så har de ikke annet enn stempler, og slik vil det være om 30 år også.

De har fortsatt ikke el der om 30 år,det koster penger, et stempel koster 40 kr.

 

Tenk før du skriver

Imponerende spåing. Men jeg tror du tar feil.

Om 30 år er pass garantert digitalisert, å tro noe annet er fullstendig urealistisk. Det blir som å tro at dagens nyfødte blir å kjøre opp til sertifikat.

Lenke til kommentar

Du krydrer med litt elitehat ja..har du noen eksempler? Ikke at det er relevant for denne tråden hva pass koster i andre land da..

 

Nå er ikke NOK 450 all verden men i forhold til det tjenesten *burde* koste er det jaggu dyrt nok.

Litt usikker på hvor du vil med dette elitehatet ditt, men skitt au, jeg skal prøve å ta resten av det du skriver seriøst.

 

Et kjapt Google søk gir en oversikt over passpriser i flere land: https://www.passport-collector.com/passport-fees-around-world-2018-2/

 

Med forbehold om at jeg ikke kjenner til hvor nøyaktig denne oversikten er og hvor representativ den er, så virker Norge som et av de absolutt rimeligste landene det er å skaffe seg pass, når en tar hensyn til kjøpekraften i befolkningen.

 

Bare for å ta dette i perspektiv. Flere land i sør amerika koster et pass 2-3 ganger som i Norge, mens gjennomsnittslønna er noen få prosent av vår.

Endret av Tastaturskriver
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Italia, Tyrkia og Australia stikker seg nå ut på den lista. Men ikke med mye. $50 er vel heller ikke 500kr men 400kr, så man må ta forbehold når man ser sånt.

 

?

268 USD i Tyrkia er nok ganske mye penger for en stor del av befolkningen

Og 50 USD = 430 NOK, dvs kun 20 kroner unna.

Gitt at valutakurser svinger en del, er vel ikke dette så galt?

Lenke til kommentar

Den delen av planeten hvor de fleste ikke er offentlig ansatte eller deres "klienter".

Ah, den delen av planeten der en liten rik elite er kundene, mens de store massene uansett ikke har råd til det?

 

Faktum er at det er mange selskaper som sliter med kapasiteten. Et populært eksempel er Tesla, som har hatt store utfordringer med servicekapasiteten.

 

Du er bare en spammer som lyver hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Dette er banalt, tror jeg. De har booket tider. Jeg hadde booket en tid, og kom 15 min for tidlig. Det satt en dame ledig, jeg fikk gå bort (man får et nummer). Jeg hadde med min sønn, og hun aksepterte å også utstede pass til ham, på tross av at det ikke var bestilt. Det hele tok 7 minutter (jeg har jobbet med logistikk i mange år og fulgte med på tiden, ikke et sympatisk trekk men der har du meg). Så 8 minutter før vi skulle ha time gikk vi. Da var det tomt i lokalet. Da vi gikk satt hun og stirret ut i luften. Jeg tror det har vært et datafirma her, som ikke har erfaring med effektiv drift. Og det er hovedårsaken. Legg merke til at det var INGEN der da vi gikk (dette var på Lillestrøm).

 

Så, dropp det nye datasystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på hvor du vil med dette elitehatet ditt, men skitt au, jeg skal prøve å ta resten av det du skriver seriøst.

...

Det er aldri godt å vite hva folk mener når de snakker om 'eliten'. Selv om Kina nå har en stor velstående middelklasse på 3-sifret antall millioner mennesker og bare er slått av USA på antall milliardærer så er den *egentlige* eliten, altså de som bestemmer, svært få. Jeg har sett anslag på 2500 personer. Universitetsprofessorer, bedriftsledere, regissører, millionærer og annet tjafs teller ikke i den sammenhengen.

 

 

Spør du Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum om hvem den norske eliten er får du fort vekk et svar som omfatter 87% av befolkningen..eller 'noen andre vi kan peke på for å fremheve våre egne holdninger'.

Lenke til kommentar

Siden du vet det er "knappe" 2år, hva er da problemet.

Bestill nytt i god tid før du skal ut å reise med barna :)

 

Ja – er det ikke det folk prøver på da? 

Problemet er bare det at alle timer er booket opp. Alle!

 

Folk står jo allerede i pass-kø til sommerferien, eller – mer korrekt: folk får ikke engang plass i køen. Det er ingen ledige plasser i køen! (Uansett om ferien begynner om to uker, to måneder eller to år: det er ikke nok kapasitet hos Politiet til å skrive ut antall nødvendige pass!)

 

Så: hvor tidlig ute skal man være, da? Når det blir fullt allerede i jan/feb., så sier det seg selv at antall 'slotter' er for få. Skal de som planlegger utenlandsreise sommeren 2020 stille seg i kø nå? Hvordan vil det lette trykket/pågangen? NEI: Det trengs en effektivisering og/eller kraftig økning av antall ansatte. Og det må på plass i går!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det å vise til USA som eksempel til etterfølgelse kan bare gjøres av folk som ikke har forsøkt å få seg amerikansk pass. Som innehaver av både norsk og amerikansk pass kan jeg fortelle at den norske prosessen er en drøm i forhold til den amerikanske. Amerikanerne benytter fremdeles PDF-skjemaer du må printe ut og signere og levere in person. De har heller intet register over egne borgere så du må selv bestille attesterte kopier av fødselsattester og annet, som sendes med post (du vet sånn med frimerke på). Så må du gjøre ny avtale for å levere de dokumentene du mangler. Glemte jeg å si at du må ta med bilde på papir? Har du ikke riktig format, papir og printer må du gå til en fotobutikk først. Og hva med det lille tolldeklareringsskjemaet du må fylle ut manuelt og levere ved ankomst? Ikke mye digitalt der. Norge har en ekstremt god og strømlinjeformet prosess for utstedelse av pass som overgår de fleste andre land. Det eneste problemet er kapasiteten på passkontorene men det har ingenting med digitalisering å gjøre. Hele artikkelen bærer preg av at forfatteren plutselig oppdaget at de ikke var så enkelt å få time som han trodde på forhånd. Det er bare å ta med familien og møte opp et par timer før åpningstid en dag og ta med kaffe på termos og slå av en prat med alle andre i køen, Så ordner det seg helt fint. Resten av Norge klarer det uten å klage over «manglende digitalisering» på Digi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...