Gå til innhold

Hjelp, hvor skal vi bosette oss?


Cactus TT

Anbefalte innlegg

Hei

Det kan høres litt rart ut, men vi klarer simpelthen ikke å finne ut hvor i landet vi skal bosette oss. Jeg kommer opprinnelig fra Oslo, mens samboeren min kommer fra Larvik, men ingen av de plasser tiltaler oss noe særlig. Vi er i den heldige situasjon at både min samboer og jeg har jobber vi kan ta med og vi har derfor muligheten til å bosette oss der vi vil. Med så mange muligheter trenger vi hjelp til å finne den plass, som lever opp til flest våre ønsker:

 

  • Stabile vintre med MYE snø 
  • Topptursmuligheter på ski
  • Sjø eller innsjø i nærheten (isfisking, kajakk, kano) 
  • Landlig
  • Rimelige boligpriser
  • Maks 20 min. kjøring til et koselig tettsted/by med barnehage, skole og butikk
  • Maks 5 timers reisevei fra Larvik og Oslo

 

Hvor i Sørnorge finnes det denne plass? Kom gjerne med tips :-)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det kan høres litt rart ut, men vi klarer simpelthen ikke å finne ut hvor i landet vi skal bosette oss. Jeg kommer opprinnelig fra Oslo, mens samboeren min kommer fra Larvik, men ingen av de plasser tiltaler oss noe særlig. Vi er i den heldige situasjon at både min samboer og jeg har jobber vi kan ta med og vi har derfor muligheten til å bosette oss der vi vil. Med så mange muligheter trenger vi hjelp til å finne den plass, som lever opp til flest våre ønsker:

 

  • Stabile vintre med MYE snø 
  • Topptursmuligheter på ski
  • Sjø eller innsjø i nærheten (isfisking, kajakk, kano) 
  • Landlig
  • Rimelige boligpriser
  • Maks 20 min. kjøring til et koselig tettsted/by med barnehage, skole og butikk
  • Maks 5 timers reisevei fra Larvik og Oslo

 

Hvor i Sørnorge finnes det denne plass? Kom gjerne med tips :-)

Trøndelag høres da passende ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sande i Vestfold må være helt perfekt utifra ønskene deres!

Mye snø på vestskogen (15 min bil fra sentrum.),
veldig fine turmuligheter om sommeren også,
bademuligheter på kalmovannet etc.

Tilgang til en haug av innsjøer med relativt kort reisevei (Maks 1,5 time med bil, mye nærmere også.)

Meget landlig.

15 - 20 min med bil til Drammen og Holmestrand.

Sande har flere barnehager og skoler,

3 matbutikker i sentrum, ett par litt unna sentrum også.

Masse lekeplasser for unger rundt omkring.

1 time reisevei til både Oslo og Larvik.

Prisene på eneboliger ligger på ca. 3 - 3,5 mill for 100 kvm,
avhengig om dere vil ha noe sentralt eller mer ut på "bøgda".

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Hei

Det kan høres litt rart ut, men vi klarer simpelthen ikke å finne ut hvor i landet vi skal bosette oss. Jeg kommer opprinnelig fra Oslo, mens samboeren min kommer fra Larvik, men ingen av de plasser tiltaler oss noe særlig. Vi er i den heldige situasjon at både min samboer og jeg har jobber vi kan ta med og vi har derfor muligheten til å bosette oss der vi vil. Med så mange muligheter trenger vi hjelp til å finne den plass, som lever opp til flest våre ønsker:

 

  • Stabile vintre med MYE snø 
  • Topptursmuligheter på ski
  • Sjø eller innsjø i nærheten (isfisking, kajakk, kano) 
  • Landlig
  • Rimelige boligpriser
  • Maks 5 timers reisevei fra Larvik og Oslo

 

Toppen av Galdhøpiggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter forslaget om mjøsregionen. Lillehammer har mer snø og er nærmere topptur enn de andre byene, men lenger unna. Hamarområdet er nærmest, er kanskje byen med best kulturliv, og dem har til og med et stupetårn. Gjøvik faller litt mellom de to, og er kanskje det "dårligste" alternativet imo. Ellers er det mange plasser mellom byene som er landlige og har fornuftige boligpriser. Moelv får sannsynligvis det nye fellessykehuset, så det er en plass som kommer til å øke i attraktivitet fremover. Brumunddal får Mjøstårnet, som også kommer til å øke attraktiviteten der. Det er mye som skjer på Hamar-siden av mjøsa fremover. Ny 4 felt E6 kommer også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kongsberg?

Godt med tog/bussforbindelser både ut av byen og i byen, ikke altfor langt verken til Larvik via Laagendalen og til Oslo via Drammen. Masse turmuligheter, vanligvis et snøhøl og har en god skibakke 5min i fra sentrum. Hyggelige priser på boliger i mine øyne, og kan ha svært gode jobbmuligheter også om det er aktuelt senere. Gode skoler og generelt svært trygt. Det er et tettsted, men overhodet ikke stort på noen måte

EDIT: Et minus med Kongsberg er at det ikke er noe bra uteliv der, ikke så mye som skjer, utenom Jazzfestivalen og Bluesfestivalen (Notodden). Men igjen, det er ikke så langt til Drammen og Oslo :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...