Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
ozone skrev (15 timer siden):

Min 2022 model 3 er veldig flink å justere ned! Det gjør den åpenbart på grunnlag av kartdatabase (noen steder lenge før skiltet er synlig, så vegvesenet har tydeligvis endret litt på plassering), men også basert på skilt!
Står et skilt på en gårdsvei som går parallelt og litt for nær hovedvei, så kan du banne på at bilen min ser det...

At bilen justerer farten opp igjen når det blir tillatt, er litt mer tilfeldig. Juryen er fremdeles ute på om Tesla forstår det norske "oppheving av fartsgrense". 

I tillegg så virker det som at bilen kun justerer opp igjen automatisk hvis jeg ikke har touchet høyre kontrollhjul og økt farten litt etter bilen justerte ned automatisk. Men siden bilen alltid leser loven som en prest, så er det vanskelig...: er ikke lett å kjøre 60-sonen i 60 hvis man har kø bak seg...

Min 2022 Model Y ble også veldig god på dette etterhvert.

Men det ser ut til at min nye Juniper må lære alt pånytt. Den starter tilsynelatende fra "scratch" igjen. Litt skuffende, men den blir sikkert bra etterhvert den også.

Jeg har satt automatisk fart til +5 km/t.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (12 timer siden):

Den justerer ned til maks overskridelse på kjerrevei.

På motorvei kl A og B gjør den ikke det. (Som er bra for det hadde irritert vettet av meg)

Hmm... Min justerer på motorveien. Men på vanlige veier er det maks 10kmt over mens på motorveien,i feks 90 legger den seg på maks 117. 

Så går eg fra 100 til 90 så går den til maks 117. Det har vel med de 30prosentene eg har satt opp i kombinasjon med noe annet maks greier 🤷

Skrevet
Jotun skrev (18 timer siden):

Hmmm. Det gjør min? Men bare ned til maks overskridelse..... har ikke forsøkt å ha null overskridelse.

Har du ekstra pakke på autopilot? Kan det være for jeg bare har basic pakken min bil ikke justerer farten?

Skrevet
24 minutes ago, Jotun said:

Hmm... Min justerer på motorveien. Men på vanlige veier er det maks 10kmt over mens på motorveien,i feks 90 legger den seg på maks 117. 

Så går eg fra 100 til 90 så går den til maks 117. Det har vel med de 30prosentene eg har satt opp i kombinasjon med noe annet maks greier 🤷

Kanskje det har noe med om man har stilt inn farten manuelt med rullehjulet eller ikke, som ble nevnt.
Min står til 10 over, på motorvei så legger jeg gjerne på enda litt til manuelt. Sikkert derfor jeg ikke opplever at den justerer seg ned da.

På veier med møtende trafikk så går det ikke an å justere til mer enn 10 over, så der justerer den seg ned automatisk selv om man har rørt rullehjulet?

Skal teste litt på dette neste gang jeg kjører

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (1 time siden):

I dag fikk jeg oppleve lakkkvaliteten på Tesla på nært hold. Kom i prat med en som vasket bilen før meg i en selvvaskehall hvor han sa til meg etter vask at det hadde løsnet et lite flak med lakk nederst på hjulbuen bak når han spylte av bilen. 

Dette var i følge han en knapt år gammel Model 3. Et lite felt på rundt 1 cm var lakken helt borte. 

Hvordan er dette egentlig mulig?

Jeg har aldri noensinne opplevd at lakken har løsnet på noen av mine biler i løpet av de 32 årene og sikkert rundt 10 bilene jeg har hatt. Selv ikke de rustne ungdomsbilene jeg har hatt. 

Tesla er jo en bil jeg har litt skapsans for og kanskje kommer til å vurdere i fremtiden, men for en som liker og holde bilen ren og vaske den jevnlig så er jo slike ting ikke akkurat ønsket. 

Jeg tenker hvor bra bil en Tesla hadde vært hvis dem la litt jobb i kvaliteten. Det er det eneste jeg har i mot Tesla (ved siden av manglende headup display). Jeg viste at Tesla hadde problemer med dette på eldre modeller, men er dette problemet fortsatt gjeldende, eller var han som blandet lakken den morgenen bakfull?

Jeg har aldri heller opplevd dette, selv om jeg har hatt 6 tesla...

Hjulbuer er utsatt for steinsprut. Tesla har forbedret dette designet ift lakk problemer men er nok langt i fra perfekt.

Edit: velkjent problem https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung-ss&hs=5yuU&sa=X&sca_esv=e0c4261b8df016cf&sxsrf=ANbL-n46xdKkNIUABuBpB3sLIGjtzrzkcw:1774425249585&udm=2&fbs=ADc_l-YGrpJMQtvjQ6h14rj-dfIrGmvZpRC3tNa8vmyD3D2xDkPoaoDmAuNaU6AheVVpREwTVeU4Ru4tkmR_mN58Q9Wjw4bMgG_Sn23lTQJwqAuWsiDxM8CGhBiYgCjop7fKkVcuE8oU8iTDNG_GE6dVdRnQFjhaS9ZzA6eXjUo0R79ZGvyz81T91ldKiPdWAHu-bE3gDdE5VsUFjwRzD-G4Ia5VUSE0EQ-gnilPH84xHMtQCxuRINk&q=wheel+well+paint+issues&ved=2ahUKEwioirqVybqTAxWVZ0EAHc-qCbYQtKgLegQIEhAB&biw=384&bih=693&dpr=2.81

Endret av Salvesen.
Skrevet
bzzlink skrev (20 minutter siden):

Kanskje det har noe med om man har stilt inn farten manuelt med rullehjulet eller ikke, som ble nevnt.
Min står til 10 over, på motorvei så legger jeg gjerne på enda litt til manuelt. Sikkert derfor jeg ikke opplever at den justerer seg ned da.

På veier med møtende trafikk så går det ikke an å justere til mer enn 10 over, så der justerer den seg ned automatisk selv om man har rørt rullehjulet?

Det har noe med hvilken hastighet man har når man setter på Autopilot. Tesla vil ikke øke farten til noe høyere enn den farten du hadde når du slo på Autopilot. Du kan øke farten utover det manuelt, men den vil ikke gjøre det automagisk.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Ahh... se der ja. Kjipt at det skal være sånn må jeg innrømme. Jeg var klar over at dette var et problem tidligere, men ikke på nye biler i dag. Ikke en bil for en som liker og vaske og stelle med bilen med andre ord... 

Så får vi jo bare håpe dette var et av ytterst få tilfeller. 

Skrevet
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Ahh... se der ja. Kjipt at det skal være sånn må jeg innrømme. Jeg var klar over at dette var et problem tidligere, men ikke på nye biler i dag. Ikke en bil for en som liker og vaske og stelle med bilen med andre ord... 

Du har en tendens til å dra alt over en kam... Dette var en person. Tesla har som sagt gjort oppgraderinger her, de første model 3 var svært utsatt både i kanaler og hjulbuer for steinsprut rett på lakk. I hjulbuen er det dog "umulig å unngå om en skal ha lakk. Derfor foretrekker jeg model Y som har plast her, selv om jeg ikke har opplevd problemer foruten merker som er uungåelig. Men jeg har ikke kjørt bilene så langt heller så det kommer etterhvert. 

Det er også slik at noen står for nære i selvvask også(mener du skrev det, beklager om det ikke var det). Så det KAN være flere faktorer i spill men det er sannsynligvis startet av steinsprut på lakk. 

Dog har Tesla vært flinke å ordne opp her etter hva jeg har fått med meg, men som vanlig er det nok noen som møter på motstand der også. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Salvesen. said:

Formen på Tesla gjør den ekstra mottagelig for steinsprut og de har noen mandagslakkeringer har jeg inntrykk av.

Ser i Toyota Bz4x gruppa at folk er på 3. bakre motor på 2 år f.eks. så alle merker har sine problemer

Screenshot2026-03-25at09_41_15.png.5edd3ed4cc139b1e4347bdd5cd1a131b.png

EDIT og andre merker ikke rustfrie de heller

Så nå i samme toyota gruppe at flere har problemer med at dempertårnene ruster og må utbedres på garanti etter 1-3 år.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Utleveringer 2026

Ganske rått levert av Tesla.
Hvis Volkswagen legger seg i selen nå de siste dagene, så klarer de kanskje å levere ut like mange personbiler totalt, som Tesla har levert av Model 3!

(Stor andel av id.Buzz er varebil kl1, og ikke personbil)

kilde https://elbilstatistikk.no

Screenshot 2026-03-25 at 08.45.53.png

Screenshot 2026-03-25 at 08.46.31.png

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (27 minutter siden):

Du har en tendens til å dra alt over en kam... Dette var en person. Tesla har som sagt gjort oppgraderinger her, de første model 3 var svært utsatt både i kanaler og hjulbuer for steinsprut rett på lakk. I hjulbuen er det dog "umulig å unngå om en skal ha lakk. Derfor foretrekker jeg model Y som har plast her, selv om jeg ikke har opplevd problemer foruten merker som er uungåelig. Men jeg har ikke kjørt bilene så langt heller så det kommer etterhvert. 

Det er også slik at noen står for nære i selvvask også(mener du skrev det, beklager om det ikke var det). Så det KAN være flere faktorer i spill men det er sannsynligvis startet av steinsprut på lakk. 

Dog har Tesla vært flinke å ordne opp her etter hva jeg har fått med meg, men som vanlig er det nok noen som møter på motstand der også. 

Det er nå ikke første gangen jeg har opplevd dette. Jeg kjenner flere med Tesla som har hatt problemer med eksteriøret vedrørende vask og ettervirkningene etter vask. Både kollegaer og kompiser/bekjente. 

Men jeg kjenner overhodet ingen med de samme problemene på andre biler, uansett alder og merke. 

Det betyr selvsagt ikke at ALLE Teslaer har dete problemet, men etter mine opplevelser er Tesla overrepresentert. 

Men det er første gangen jeg har opplevd at dette har skjedd med nyere Tesla. Dette var en 2025 model. En mørke grå.

Så er det jo også en del mennesker som ikke vasker bilen så ofte eller kanskje ikke bryr seg nevneverdig. Dem vil nok trolig ikke oppleve et slikt problem like hyppig. 

Jeg går omtrent rundt bilen med lupe hver gang jeg har vasket den og den minste skavank gir meg mageknipe. jeg liker rett og slett at ting er rent og blankt til enhver tid. Så godt det lar seg gjøre. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
41 minutes ago, Bjerknez said:

I det tempoen Tesla pumper ut biler får de nok ikke stå til herding og tørk lenger enn nødvendig.
Og ettersom dette er billige biler og ikke "entusiast" biler slipper de unna med det ganske greit og. De fleste bryr seg ikke.
Ta en titt på Tesla du ser rundt om kring. Alle er jo helt oppskrapet av automatvask.

Jeg fikk hele rumpa på min bil opplakkert grunnet en liten skrape som bagasjelokket hadde laget etter å ha vært bittelitt skjevt i flere år så jeg er veldig fornøyd.

Det tok en hel uke å lakkere opp da men fikk lånebil så gikk fint. 

Endret av Complexity
  • Hjerte 1
Skrevet
GnilreG skrev (1 time siden):

Har du ekstra pakke på autopilot? Kan det være for jeg bare har basic pakken min bil ikke justerer farten?

Nei

Må teste litt mer neste gang med mindre overskridelse. 

Og her eg bor har vi kun 90 på motorveien så kanskje litt vanskelig å si.

Men mener og bestemt at den justerte seg ned på motorveiene i Europa også i sommer.

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Skal teste litt på dette neste gang jeg kjører

Ap får eg ikke mer enn 10 over.... 

Cc bruker eg egentlig litt sjeldent.

Det kan være forskjeller på hvordan de oppfører seg også ja....

• Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Men jeg kjenner overhodet ingen med de samme problemene på andre biler, uansett alder og merke. 

Hmm.. leafen har et område som fr hjuling og er blitt slitt.

Mondeoen eg hadde var akkurat lik på samme stedene som Tesla har folie på min.

Sier ikke at lakk kvaliteten er bra på Tesla for det er den ikke. Merket det mest med steinsprut etc 

Men andre merker har eg opplevd hard slitasje på utvalgte steder.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, Jotun said:

Ap får eg ikke mer enn 10 over.... 

Cc bruker eg egentlig litt sjeldent.

Det kan være forskjeller på hvordan de oppfører seg også ja....

AP går opp til 140 km/t på motovei kl. A på min

(har en fin fartsbot som bevis på det :))

Skrevet (endret)

Ikke på 90 grense? Eg har maks innstilt på over grensen og den stopper på 117. Får ikke valgt 140 der. 

Men i 120 sonene østover får eg valgte 140.

Samme som på vanlige veier men der er det maks 10 over hele fjøla.

Med en gang det er breiere vei går det mer. Vi har en 80 sone med påkjørings ramper etc, usikker på ka slike veier heter. Men der går den til 104 i 80 sonen.

Ap har maks fart på 140kmt. Cc har vel noe mer.

Endret av Jotun
Skrevet
2 minutes ago, Jotun said:

Ikke på 90 grense? Eg har maks innstilt på over grensen og den stopper på 117. Får ikke valgt 140 der. 

Men i 120 sonene østover får eg valgte 140.

Samme som på vanlige veier men der er det maks 10 over hele fjøla.

Med en gang det er breiere vei går det mer. Vi har en 80 sone med påkjørings ramper etc, usikker på ka slike veier heter. Men der går den til 104 i 80 sonen.

Ap har maks fart på 140kmt. Cc har vel noe mer.

Jo går over den standardgrensa i 70.80 og 90 soner også på AP inn mot Oslo Nordfra (tror jeg) skal sjekke grundigere. Virker som det er veiklassifikasjonen som bestemmer det.

Skrevet

Ja som eg skriver noen veier. 

Men eg får ikke lov å sette ap til 140 på motorveien i 90 sonen trodde eg.

Men mulig eg rett og slett bare ikke har prøvd 🙈 ligger stort sett ikke i 117....

Skrevet
Complexity skrev (14 minutter siden):

... Og ettersom dette er billige biler og ikke "entusiast" biler slipper de unna med det ganske greit og. De fleste bryr seg ikke.
Ta en titt på Tesla du ser rundt om kring. Alle er jo helt oppskrapet av automatvask...

Det kan nok dessverre hende du har et poeng der. Jeg har opplevd det samme. De fleste Teslaer jeg ser blir ikke spesielt godt behandlet. Fulle av skitt og eller vaskeriper. 

Entusiastbil er det helt klart ikke, men det er jo faktisk fine biler og se på. Spesielt hvis dem er litt påkostet med riktig farge etc. Men som du sier, den er laget for "folket" og ikke entusiasten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...