Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutes ago, kremt said:

Hva skal du med 120 volt i norge

Blir nok 230V for oss her.

Men ellers er jo de fleste adaptere i dag komptible med 120-230V så langt ifra ubrukelig. Får fint ladet opp elsykkelen min med 120V.

Skrevet (endret)
30 minutes ago, Complexity said:

Ser ut som nye Y Performance støtter V2L.

Tipper den nye onboard chargern deres kommer i resten av bilene og snart da.

 

Screenshot_20251002-092002.Reddit.png

I følge mine begrensede elektriker kunnskaper så blir dette 10A på 230V. 

Det blir litt dårligere enn Hyundai, men holder kanskje greit til bruksområdet. Bortsett fra om man vil bruke det som backup til huset ved strømbrudd kanskje 

Endret av bzzlink
Skrevet
1 minute ago, bzzlink said:

I følge mine begrensede elektriker kunnskaper så blir dette 10A på 230V. 

Det blir litt dårligere enn Hyundai, men holder kanskje greit til bruksområdet. Bortsett fra om man vil bruke det som backup ti huset ved strømbrudd kanskje 

Vi har vel litt anneledes hardware i bilene her ettersom vi lader på 3fase og opptil 400V, hvor de ellers lader på lavere spenning og høyere amp. 

Virker å være samme adapter som de selger til Cybertruck, og ryktes at alle juniper har samme hardware så kommer kansje til eldre biler og med update etterhvert.

 

Screenshot_20251002-095439.Chrome.png

Screenshot_20251002-095457.Chrome.png

Skrevet (endret)
7 minutes ago, Complexity said:

Vi har vel litt anneledes hardware i bilene her ettersom vi lader på 3fase og opptil 400V, hvor de ellers lader på lavere spenning og høyere amp. 

Virker å være samme adapter som de selger til Cybertruck, og ryktes at alle juniper har samme hardware så kommer kansje til eldre biler og med update etterhvert.

 

Screenshot_20251002-095439.Chrome.png

Screenshot_20251002-095457.Chrome.png

Ja, Grok sier at du har rett.

 

Yes, there is a hardware difference in the onboard charger (OBC) between Tesla Model Y vehicles sold in North America (NA) and Europe. The OBC is the built-in component that converts AC power from wall outlets or public chargers into DC power for the battery. While both regions support a maximum AC charging rate of 11 kW, the underlying hardware is designed differently to match regional electrical standards.

Aspect North America (NA) Europe (EU)
Power Configuration Single-phase only (240V at up to 48A). The OBC uses three parallel single-phase circuits to achieve ~11.5 kW. Three-phase capable (400V at 16A per phase). The OBC distributes power across three phases for ~11 kW.
Connector Type NACS (Tesla's proprietary port; adapters for J1772 AC). Type 2 (Mennekes) for AC, integrated into CCS2 for DC fast charging.
Max AC Rate 11.5 kW (limited by single-phase grid norms). 11 kW (optimized for common three-phase home/public setups).
Implications Slower on three-phase European outlets without adapters; may require modifications for EU use. Faster on single-phase NA outlets than many EU imports, but native to EU grids.

### Explanation
- **Why the Difference?** NA residential grids are predominantly single-phase (up to 240V), so the OBC hardware focuses on high-amperage single-phase input. Europe widely uses three-phase power (even in homes), allowing more efficient power distribution across phases. This requires distinct OBC designs, including different internal wiring, rectifiers, and control modules.
- **Performance Impact:** In practice, both deliver similar real-world AC charging speeds (~30–44 miles of range per hour, depending on conditions), but the EU version charges more efficiently on three-phase stations (common in Europe), while the NA version is optimized for 240V/48A outlets.
- **DC Fast Charging:** No OBC difference here, as it's handled by the vehicle's external DC hardware (up to 250 kW on V3 Superchargers in both regions).
- **Upgrades/Retrofits:** Tesla does not offer official OBC swaps between regions, and importing a vehicle often voids warranties due to incompatibility.

This setup ensures compliance with local safety standards (e.g., UL in NA vs. CE in EU) and grid infrastructure. For the latest specs on your specific Model Y variant, check the touchscreen's charging menu or Tesla's app.

Endret av bzzlink
Skrevet
3 minutes ago, Complexity said:

3fase og opptil 400V, hvor de ellers lader på lavere spenning og høyere amp. 

Såvidt jeg vet ingen biler som faktisk lader på 400 volt. De bruker fase-null på TN nett og har 3 separate ladere. Ved IT nett brukes fase-fase 230 volt. De fleste lader nok på 230 volt i USA også, men det spesielle der er at de kan lade på 110 volt. Men det går helt ekstremt sakte med 110 volt - 10 amp. 16 + 16 + 16 ampere blir 48 ampere. 3 delladere blir der parallellkoblet med tilsammen 48 ampere maks strømtrekk. Mens her får hver dellader sin egen fase + nulleder. Så det er nok helt annen lasking på laderne der + kanskje en egen liten lader for å kunne lade på 110 volt. 

Skrevet
10 minutes ago, kremt said:

Såvidt jeg vet ingen biler som faktisk lader på 400 volt. De bruker fase-null på TN nett og har 3 separate ladere. Ved IT nett brukes fase-fase 230 volt. De fleste lader nok på 230 volt i USA også, men det spesielle der er at de kan lade på 110 volt. Men det går helt ekstremt sakte med 110 volt - 10 amp. 16 + 16 + 16 ampere blir 48 ampere. 3 delladere blir der parallellkoblet med tilsammen 48 ampere maks strømtrekk. Mens her får hver dellader sin egen fase + nulleder. Så det er nok helt annen lasking på laderne der + kanskje en egen liten lader for å kunne lade på 110 volt. 

Støtter iallefall 400V uttak.

Har brukt Tesla sin nødlader mye med 400V rødstikk. Får bare 16A/11kW dog.

Og har TN nett i huset mitt så veggladeren min leverer 22kW, men samme begrensinger der.

Ulempen er når bekjente med Audi e-tron kommer å plugger seg i. De støtter gjerne 22kW og har ingen mulighet til å redusere stømmen så nettleieprisen min skyter i taket. De får låne en stikkontakt istedenfor.

Skrevet

Det unike med tesla er at de kan laske med både stjerne og trekant. 400 volt stjerne og 230 volt trekant, det er vel ingen andre som kan lade med 230 volt trefas. Jeg har til og med hørt om de som har brukt gamle UMC med 400 volt støpsel og koblet opp mot 230 volt trefas. Ingen standard selvsagt og ikke anbefalt, men viser hvor fleksibelt det er. 

Skrevet
3 hours ago, Hanhijnn said:

Hmm... Spørs hvor lenge jeg greier å sitte på gjerdet nå... Prøve å holde meg til over nyttår i hvertfall. 🤔

Jeg har lyst til å bytte ut Y med Model 3, men resten av familien er ikke enig

Skrevet

Det høres ut som akkurat samme batteri som før, eller har det blitt 2-3 kwh mer? 3-4 år gamle model 3 hadde vel et panasonic batteri på 82 kwh i sin tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...