Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (34 minutter siden):

@Salvesen. Jeg tenker det er to dimmensjoner til hvorfor FSD ikke vil gi 10x bedre trafikksikkerhet her, når de en gang klarer 10x i USA.

- Forskjeller i veinettet, føre, vær og andre eksterne faktorer. FSD trenes opp i California for å takle deres utfordringer. Så FSD vil oppleve "kultursjokk" når det kommer hit og prøver seg på andre forhold.

- Forskjeller i kjøreadferd/sjåfører. Amerikanske sjåfører er som forklart i videoene en miks som inneholder en viss andel dårligere sjåfører enn i Europa. I Europa har dårlige sjåfører bedre alternativer enn bil, så de finner andre måter å komme seg fra A til B. Roadrage er også et mye større problem i USA enn i Europa, nettopp fordi der er mer silkemykt å kjøre her i utgangspunktet. FSD vil altså ikke konkurrere mot like mange dårlige sjåfører når det kommer hit. Det vil konkurrere mot et snitt med høyere sjåførkompetanse.

Derfor mener jeg at man ikke skal ta for gitt at de resultatene de oppnår i California kan overføres simpelt til Europa og Norge.

Hvorfor siterer du meg, jeg er ikke med i diskusjonen? 😛

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jotun skrev (48 minutter siden):

Sør i Europa er eg igrunn ikke så helt hundre prosent sikker på at sjåførene er så sykt mye bedre enn i California.

Det er ikke trivielt å dele opp dødsraten i trafikken i de to kategoriene sjåfør- og vei-relatert. Men produktet av disse faktorene er i hvert fall at trafikken i Europa i all hovedsak er tryggere enn i USA. Interaktivt oversiktskart:

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/road-deaths-by-country

Screenshot2025-05-15at10-35-52RoadDeathsbyCountry2025.thumb.png.7b609dc17897083fbb1a73047c54ca7e.png

USA gjør det faktisk dårligere enn Mexico, Cuba, Egypt, Pakistan og Russland.

USA er kanskje verdens verste I-land trafikkmessig, dårligere enn en hel rekke U-land, selv U-land med mye trafikk, kaotiske trafikkforhold og horribel veistandard. Hvis ikke det er en alvorlig sammenligning så vet jeg ikke hva som skal til. USA er et trafikkmessig U-land, og atpåtil et horribelt U-land trafikkmessig.

Ja, man kan skylde på mange biler per capita og kjørelengde per capita, men det er ikke uavhengige faktorer. Det er faktorer som er innvevet i hvordan veinettet og samfunnet der er bygget opp og fungerer, eller rettere sagt - ikke fungerer.

Det er lett å vinne når man konkurrerer mot elendige konkurrenter. FSD har elendige konkurrenter: Amerikanske sjåfører på amerikanske veier. FSD vinner ikke nødvendigvis noen trafikksikkerhets-konkurranse i Europa av den grunn.

Hvis vi tar det dårligste laget i eliteserien og lar det spille mot barn på Norway cup, skal vi da være imponerte over hvor gode de er hvis de vinner? Sier resultatet mye om hvordan de vil gjøre det i konkurranse mot verdens beste? USA gjør det jo knallbra i forhold til Libya og Nepal.. så bra liksom!

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (13 timer siden):

Vil jo håpe å tro at det er meningen at den skal lære seg norske veier og ikke kjøre her til lands som om den er i California.......

Men ser utfordringene. Nå viser vi jo tydelig at norske sjåfører ikke akkurat er imponerende på glatta de heller så.

Jeg sier ikke at det ikke finnes Idioter i Norge. Men som så mye annet så er ting større i USA.

Hvor langt ville serien idiots in cars compilations gått i Norge? Til episode 2? Denne amerikanske youtuberen produserte 46 episoder på et år.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jotun skrev (13 timer siden):

Men hvis veiene gjør at vi har færre drepte pr hode. Hvorfor skal det føre til at det er vanskeligere å få fsd bedre enn mennesker her? Høres jo ut som veiene er enklere å håndtere siden sjåføren ikke var årsaken....

Spør fordi eg ikke helt følger argumentasjonsrekken din nå.

Trur nok sjåførene her hjemme er betydelig bedre skikket til å kjøre bil enn i USA. Der får man jo billappen kastet etter seg mer eller mindre. Er jo bare å kikke på en amerikansk fail video på en dag med "overraskelses" snøbyger. Full utslag på ratt og bånn gass mens man sklir og sitter fast.. 😛 

• Liker 1
Skrevet
trikola skrev (2 timer siden):

Når det gjelder klimatiske forhold som påvirker FSD så kjøres FSD meg bekjent allerede i flere år i Canada.

Kun varme California,  liksom ...

Med betydelig dårligere resultater enn i California, vel og merke. 

Skrevet
Jotun skrev (2 timer siden):

Når det er sagt så interesserer det meg igrunn lite om de er 3x, 10x eller whatever ift en gitt gruppe sjåfører. De må bare være bedre. 

Trur ikke det å kun være bedre er nok for europeiske regler rundt selvkjøring. Det vil nok heller ikke være bra nok for Tesla når/hvis de skal begynne å ta ansvar for feil som bilene gjør ute på veiene. 

Skrevet
bzzlink skrev (11 timer siden):

Her er (repost fra tidligere i tråden) FSD i Amsterdam.

Det er ikke akkurat betryggende at de* utgir en AI-generert video for å være film av en ekte testkjøring.

* De er i dette tilfellet amerikaneren "Radek ", mannen bak kanalen robot*irl som genererer AI-videoer av Amsterdam, for Tesla-referals. Det er ingenting som tyder på at han har vært i Amsterdam noen gang. Det er ikke sikkert at "Radek" har kjørt en Tesla en gang. Det er sannsynligvis en konto som kontrolleres av Teslas markedsføringsavdeling.

Skrevet (endret)
oophus skrev (9 minutter siden):

Trur ikke det å kun være bedre er nok for europeiske regler rundt selvkjøring. Det vil nok heller ikke være bra nok for Tesla når/hvis de skal begynne å ta ansvar for feil som bilene gjør ute på veiene. 

Mange av dødsfallene og skadetilfellene skyldes ruspåvirket kjøring, manglende setebelte, andre regelbrudd og generelt uvettig kjøring. Det hadde jo vært litt lavmåls om Tesla ruller ut noe som legger seg på samme nivå. Hvem vil sette barna sine frivillig i en bil med et sånt sikkerhetsnivå?

Endret av Simen1
Skrevet
6 minutes ago, Simen1 said:

Det er ikke akkurat betryggende at de* utgir en AI-generert video for å være film av en ekte testkjøring.

* De er i dette tilfellet amerikaneren "Radek ", mannen bak kanalen robot*irl som genererer AI-videoer av Amsterdam, for Tesla-referals. Det er ingenting som tyder på at han har vært i Amsterdam noen gang. Det er ikke sikkert at "Radek" har kjørt en Tesla en gang. Det er sannsynligvis en konto som kontrolleres av Teslas markedsføringsavdeling.

Sånn jeg skjønner det fra starten av videoen, så har hen tatt å brutt fra hverandre timelapsen som Tesla selv postet. Kan jo være at den reklamefilmen var AI generert, men tror ikke det

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Mange av dødsfallene og skadetilfellene skyldes ruspåvirket kjøring, manglende setebelte, andre regelbrudd og generelt uvettig kjøring. Det hadde jo vært litt lavmåls om Tesla ruller ut noe som legger seg på samme nivå.

Ja, det har dem uansett ikke råd til. Forskjellen mellom folk på fylla som kjører ned folk og Tesla er at Tesla har penger på bok og firmaet i seg selv ikke kan kastes i fengsel. Det ville blitt ekstremt dyrt. 

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Kan jo være at den reklamefilmen var AI generert, men tror ikke det

Se den på ordentlig skjerm - i full HD eller bedre. Det er fullstendig åpenbart.

Originalvideoen er her.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
7 minutes ago, Simen1 said:

Se den på ordentlig skjerm - i full HD eller bedre. Det er fullstendig åpenbart.

Det han har gjort er å ta denne videoen som Tesla postet, og bremset den ned, for å kunne analysere den. Brukt AI for å smoothe ut framerate

(klikk watch on X, så kan du spille av i 1080p)

Tror ikke det er noen andre bilfabrikanter som klarer dette, bortsett fra Kinesiske som kjører Huawei OS og har lidar. Så Volvo, Polestar et al. kommer nok etter i europa snart. Kanskje VW også de eier vel ganske mye av Xpeng, så de har kanskje også tilgang til SW stacken dems

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Det han har gjort er å ta denne videoen som Tesla postet, og bremset den ned, for å kunne analysere den. Brukt AI for å smoothe ut framerate

Da må man jo bare lure på hvor mange prosent av det der som er fakta og hvor mange prosent er fiksjon? AI legger til detaljer som ikke finnes i virkeligheten, fjerner detaljer som finnes i virkeligheten og generelt blander sammen fakta og fiksjon. Det vekker jo ikke akkurat tillit. Hvis FSD v13.2 virkelig har klart å gjennomføre en 2 minutter lang feilfri demo i Amsterdam så burde de postet en troverdig og verifiserbar video på det. Ikke en helt eller delvis fiksjon-video.

Skrevet
bzzlink skrev (20 minutter siden):

Tror ikke det er noen andre bilfabrikanter som klarer dette, bortsett fra Kinesiske som kjører Huawei OS og har lidar. Så Volvo, Polestar et al. kommer nok etter i europa snart. Kanskje VW også de eier vel ganske mye av Xpeng, så de har kanskje også tilgang til SW stacken dems

Tror ikke Tesla heller klarer det Tesla påstår. Tror ikke nødvendigvis Volvo, Polestar, VW et al følger etter - godt mulig de er foran og har vært det lenge.

Husk at dette er en helt eller delvis AI-generert fiksjon fra PR-teamet til Tesla. De er ikke helt upartisk og nøytrale for å si det forsiktig.

Skrevet
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Originalvideoen er her.

hva er det som er fulstendig åpenbart med den? Kan du legge ved noen åpenbare screenshots feks der du peker på AI genereringen? 

• Liker 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk meg ny Model Y i går, men er det noen som vet noe om gulvmatter til den?

Ser ut som det kun ligger ute gulvmatter til 2020-2024 Model Y i appen.

tror ikke Tesla har nei, men finnes vell 3part? Har ikke giddet å kjøpe enda. Er så fint vær. 

Skrevet (endret)
2 minutes ago, Salvesen. said:

tror ikke Tesla har nei, men finnes vell 3part? Har ikke giddet å kjøpe enda. Er så fint vær. 

Ja, det er noe tid før det egentlig er behov for det, men liker å være forberedt. Tenkte kanskje noen hadde hørt noe fra Tesla.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

hva er det som er fulstendig åpenbart med den? Kan du legge ved noen åpenbare screenshots feks der du peker på AI genereringen? 

Screenshot2025-05-15at13-22-37TeslaFSDinEuropeAggressiveAmsterdamAnarchy.png.33d89d20191fb17badc9ff8e4802b36b.pngScreenshot2025-05-15at13-16-42TeslaFSDinEuropeAggressiveAmsterdamAnarchy.png.9039f03f0b2e01a897584eaabf0e3f39.png

Skrevet (endret)
6 minutes ago, Simen1 said:

Screenshot2025-05-15at13-22-37TeslaFSDinEuropeAggressiveAmsterdamAnarchy.png.33d89d20191fb17badc9ff8e4802b36b.pngScreenshot2025-05-15at13-16-42TeslaFSDinEuropeAggressiveAmsterdamAnarchy.png.9039f03f0b2e01a897584eaabf0e3f39.png

Hvis du leste forklaringen min?

Jeg tror du lever litt i fornektelse hvis du mener denne videoen fra Tesla er AI generert...

https://x.com/teslaeurope/status/1908573920296415451

Youtube er jo full av videoer av FSD som kjører igjennom store amerikanske byer i timesvis uten å feile. Hvorfor skulle det være så mye vanskeligere her i europa

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...