Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (3 minutter siden):

Nettopp derfor jeg ikke fatter at noen kjøper en sånn bil. De stiller så dårlig på det meste annet sammenlignet med konkurrenter. Og, nei, jeg mener ikke det er så relevant for prisen at de nå er dyrest i klassen. Model Y er billigst i klassen, og Performance er fortsatt billigere enn konkurrenter med mindre utstyr (til veil pris, uten div kampanjer vi har sett i det siste). Men Model X er priset betydelig høyere.

Jeg har kjøpt 3 model S. Har ingen grunn til å gå for noe annet, det er en helt topp bil å kjøre. Spessielt med nytt interiør. Men hver sin greie :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke at S/X selger i det hele tatt. No offense til dere som har kjøpt altså, men prisene er helt hinsides sammenlignet med hva man får. Og basert på det jeg ser rundtom på nettet så har disse bilene virkelig blitt nedprioritert til fordel for 3/Y på å fikse kvalitetsproblemene. Kom over en 3 kvarters gjennomgang på YT av en X Plaid og det er ganske ekstremt. De har samme problemer som for 5-10 år siden.

Dette var ganske ekstremt, om dette er "standarden" for Model X produksjon så er det neste skremmende, og at de over kompliserte bakdørene har feil allerede fra fabrikk. Om bilen er for komplisert å bygge for Tesla som han snakker litt om på slutten så burde en kanskje vurdert om det er en bil som er verdt å skade ryktet sitt igjen som de har jobbet så hardt med å forbedre de siste 4-5 årene.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Dette var ganske ekstremt, om dette er "standarden" for Model X produksjon så er det neste skremmende, og at de over kompliserte bakdørene har feil allerede fra fabrikk. Om bilen er for komplisert å bygge for Tesla som han snakker litt om på slutten så burde en kanskje vurdert om det er en bil som er verdt å skade ryktet sitt igjen som de har jobbet så hardt med å forbedre de siste 4-5 årene.

De har nok hatt flaks/uflaks. Alle biler får jo ikke knust glasstak, men det er jo ganske åpenbart at X ikke akkurat har fått den oppmerksomheten for å forbedre alignments f.eks. slik som Y/3 definitivt har fått de siste årene.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg kvalitetsproblemene til S/X stammer i fra fremont. Det er dessverre en dårligere kultur der ift kvalitet sammenlignet med tyskland og kina fabrikkene. Det er iallefall min opplevelse. Jeg har hatt 4 biler i fra fremont og 1 i fra Kina. Også har jeg kjørt en del Tyske som leiebil og via venner/bekjente. Fremont har altid virket litt "dårligere" utført, om en kan si det slik. Jeg hadde også en del start problemer med bilen jeg har i dag i fra fremont. Bakluken måtte justeres flere ganger før den ble tett som ett eksempel og noe knirk osv. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Personlig tror jeg kvalitetsproblemene til S/X stammer i fra fremont. Det er dessverre en dårligere kultur der ift kvalitet sammenlignet med tyskland og kina fabrikkene. Det er iallefall min opplevelse. Jeg har hatt 4 biler i fra fremont og 1 i fra Kina. Også har jeg kjørt en del Tyske som leiebil og via venner/bekjente. Fremont har altid virket litt "dårligere" utført, om en kan si det slik. Jeg hadde også en del start problemer med bilen jeg har i dag i fra fremont. Bakluken måtte justeres flere ganger før den ble tett som ett eksempel og noe knirk osv. 

Jeg er litt sånn "tja" der. Det er jo fra Fremont "alle" bilene med store problemer har kommet, så jeg er enig der. Men ser du andre videoer fra samme som den jeg linket til ser du at også Fremont-produserte Y/3 har forbedret seg kraftig de siste årene.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Jeg er litt sånn "tja" der. Det er jo fra Fremont "alle" bilene med store problemer har kommet, så jeg er enig der. Men ser du andre videoer fra samme som den jeg linket til ser du at også Fremont-produserte Y/3 har forbedret seg kraftig de siste årene.

Ja det er godt mulig. Vi ser jo ikke de bilene her hjemme lengre så jeg har ikke noe å sammenligne med. Men, de tar nok også kvalitetsforbedringer fra kina/tyskland. Altså jeg antar at de sammarbeider slik at forbedringer som blir implementert i kina også blir gjort på fremont/tyskland osv. S/X kommer vell bare i fra fremont slik jeg har forstått det, så de har ingen å "sammarbeide" med på en måte. 

Men alt er såklart bare spekulasjoner, men det er iallefall slik jeg har opplevd det. At det jeg har hatt og testet fra fremont har føltes litt meh i forhold til det som kommer i fra Tyskland og Kina. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke at S/X selger i det hele tatt. No offense til dere som har kjøpt altså, men prisene er helt hinsides sammenlignet med hva man får. Og basert på det jeg ser rundtom på nettet så har disse bilene virkelig blitt nedprioritert til fordel for 3/Y på å fikse kvalitetsproblemene. Kom over en 3 kvarters gjennomgang på YT av en X Plaid og det er ganske ekstremt. De har samme problemer som for 5-10 år siden.

 

Jepp. Hadde aldri kjøpt S/X fra Fremont.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Nettopp derfor jeg ikke fatter at noen kjøper en sånn bil. De stiller så dårlig på det meste annet sammenlignet med konkurrenter. Og, nei, jeg mener ikke det er så relevant for prisen at de nå er dyrest i klassen. Model Y er billigst i klassen, og Performance er fortsatt billigere enn konkurrenter med mindre utstyr (til veil pris, uten div kampanjer vi har sett i det siste). Men Model X er priset betydelig høyere.

Model S er en fet bil (X også forsåvidt). Så om penger ikke var tema, så hadde jeg nok kjørt rundt i en Plaid. Kan med hånda på hjertet si at det er ikke en annen elbil jeg heller ville hatt pr nå. EQS hadde vært nais, men den har for lite bagasjeplass for familien vår (Y og S passer akkurat). Få S ned på samme prisleie som vi gav for vår S75D tilbake i 2017, få produksjonen til Kina og jeg hadde kjøpt igjen iafl 😁

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Model S er en fet bil (X også forsåvidt). Så om penger ikke var tema, så hadde jeg nok kjørt rundt i en Plaid. Kan med hånda på hjertet si at det er ikke en annen elbil jeg heller ville hatt pr nå. EQS hadde vært nais, men den har for lite bagasjeplass for familien vår (Y og S passer akkurat). Få S ned på samme prisleie som vi gav for vår S75D tilbake i 2017, få produksjonen til Kina og jeg hadde kjøpt igjen iafl 😁

Legger en til inflasjon så er en ikke så langt unna. Ser jeg betalte 691100 for en S75D i 2016. I dagens kroner er det 855876. Dog kommer de fra fremont enda :p

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Model S er en fet bil (X også forsåvidt).

Jeg synes potensialet er enormt, men de skulle gått "all inn" på luksus/premium. Hvis jeg ser bort fra manglende spaker (som for øvrig er en såpass idiotisk ting at det blir et definivt nei for meg), så ville jeg forventet mer wow-faktor når det bikker millionen.

Jeg kan nevne: Elektrisk hengerfeste, elektrisk åpning av frunk, sparkesensor til trunk/frunk, massasjeseter, matriselys, HUD, solskjerming i bakdører osv. Det er flere sånne småting jeg føler man burde forvente. Kineserne har jo skjønt det med komfort i biler flere hundre tusen kroner billigere. Det trenger ikke være Mercedes S-klasse nivå på alt, men det er så mange ting som mangler at selv om byggekvaliteten var top notch så føles det bare fortsatt så langt unna noe premiumbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg synes potensialet er enormt, men de skulle gått "all inn" på luksus/premium. Hvis jeg ser bort fra manglende spaker (som for øvrig er en såpass idiotisk ting at det blir et definivt nei for meg), så ville jeg forventet mer wow-faktor når det bikker millionen.

Jeg kan nevne: Elektrisk hengerfeste, elektrisk åpning av frunk, sparkesensor til trunk/frunk, massasjeseter, matriselys, HUD, solskjerming i bakdører osv. Det er flere sånne småting jeg føler man burde forvente. Kineserne har jo skjønt det med komfort i biler flere hundre tusen kroner billigere. Det trenger ikke være Mercedes S-klasse nivå på alt, men det er så mange ting som mangler at selv om byggekvaliteten var top notch så føles det bare fortsatt så langt unna noe premiumbil.

Ja, hadde ikke betalt mer enn 630k (som jeg gav for S75D i 2017) for en Model S SR. Nå ryktes det også at de har satt en software limit på batteriet. Så om de fikk til en bra pris, så kunne det vært en meget attraktiv bil. Jeg hadde forøvrig tatt alt det du nevner med åpne armer, men ingenting av det er en deal breaker for min del. Men samme byggkvalitet som Kina er en deal breaker. Man har ikke lyst til å ta med ny bil for 6-7 verkstedbesøk det første året for å fikse opp kosmetiske feil og mangler. På Yen har vi ikke hatt ett eneste servicebesøk. Har kjørt 22k km på litt over året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde forøvrig tatt alt det du nevner med åpne armer, men ingenting av det er en deal breaker for min del.

Jeg har jo MY uten alt dette, men for 2-3x prisen er det mye småting som blir dealbreakere når det summeres opp.

MrMarbles skrev (4 minutter siden):

På Yen har vi ikke hatt ett eneste servicebesøk.

Y-en min fra Berlin står på verksted as we speak ;)

Ironisk nok mistenker jeg selv at problemet kun er Type 2-kabelen. Men så fikk jeg den med en knøttliten ripe i lakken, så den måtte inn uansett. Den ripa hadde jeg aldri oppdaget selv hadde det ikke vært for at de selv påpekte det ved utlevering.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (31 minutter siden):

Eg hadde to bestillingar på TMY, fekk leveringsdato på den eine og ba då om å avbestille den andre. Då klarte dei å kansellere den eg hadde fått dato på og den andre har blitt forskyvd endå ei veke. 😑

De er bare mennesker de som jobber der, men de må da kunne rette opp i feilen?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

De er bare mennesker de som jobber der, men de må da kunne rette opp i feilen?

Eg fann ikkje ut av det med ei gang, så den andre bilen vart lagt ut igjen og forsvann.

Å få kontakt var òg eit eventyr. Drammen tok aldri telefonen, så eg spurte på chatten og han sa at selgaren skulle ringa meg. Skjedde aldri. Så ringte eg eit anna kontor som sa dei skulle sjekke og ringe meg over helga. Det skjedde heller aldri.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (59 minutter siden):

Nytt produkt fra folka bak S3XY buttons; S3XY knob. Lurer jommen på om jeg skal slå til på oppstartstilbudet. Har ikke så stort savn etter knapper, men en så smidig, fin og fleksibel løsning kan jo være verdt det!

Den så jo nice ut. Kunne kanskje lagt til ettpar USB-C-kontakter for å komplementere den, gjerne bak et deksel. Men uansett et langt bedre valg enn "Sexy Buttons", som ikke ser sexy ut i det hele tatt... 😉

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Eg fann ikkje ut av det med ei gang, så den andre bilen vart lagt ut igjen og forsvann.

Å få kontakt var òg eit eventyr. Drammen tok aldri telefonen, så eg spurte på chatten og han sa at selgaren skulle ringa meg. Skjedde aldri. Så ringte eg eit anna kontor som sa dei skulle sjekke og ringe meg over helga. Det skjedde heller aldri.

Ikke bra! Anbefaler å ringe Tesla Haugesund. De har vært veldig behjelpelig for meg iallefall. Selv om jeg ikke nødvendigvis har kjøpt bilen hos de, den jeg har nå kjøpte jeg av Tesla Bergen. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (34 minutter siden):

Den så jo nice ut. Kunne kanskje lagt til ettpar USB-C-kontakter for å komplementere den, gjerne bak et deksel. Men uansett et langt bedre valg enn "Sexy Buttons", som ikke ser sexy ut i det hele tatt... 😉

Så ut på en video som om det er en USB-C utgang under i tillegg til inngangen så du ikke mister en ladetilkobling

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (24 minutter siden):

Så ut på en video som om det er en USB-C utgang under i tillegg til inngangen så du ikke mister en ladetilkobling

Det hjelper på.  Men nå tenkte jeg det ville vært kjekt å ha de lett tilgjengelig. Fint med kontakter langt der inni for HD/SSD og annet man vil ha "skjult" tilkoblet, som selve enheten her.

Men for å koble på noe som ikke funker på ladeplate, eller man vil lade mens man bruker telefonen (passasjeren fremme, f.eks. så synes jeg ikke de kontaktene er godt plassert. Og med tanke på hvor mange produkter det finnes som "løser problemet", så er jeg neppe ensom i å mene dette. 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...