Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
OddZen skrev (19 timer siden):

Er Tesla i stand til å levere god service når salget øker så kraftig? Mange opplever lange ventetider og dårlig oppfølging ved service. Nå som Tesla selger enorme mengder biler, er jeg usikker på hvordan de skal sikre nok kapasitet framover.

Får Tesla-eiere rask hjelp ved feil eller skader, eller må vi regne med enda lengre ventetid?

Jeg er også litt usikker på om det er lurt å kjøpe en bil som det selges så mange av, spesielt med tanke på service og annenhåndsverdi.

Hva tenker folk?

Mitt bestemte inntrykk er at Tesla har bygget opp organisasjonen sin over det ganske land i stor grad, og at de har god kapasitet til å håndtere markedet sitt nå. Hvis man følger med på Tesla FB-grupper så er det langt mindre "skrekk-historier" nå enn før. Det meste løser seg ganske greit. Tesla Norge har tross alt blitt ganske drevne i det de driver på med etterhvert. Som kunde så er jeg svært godt fornøyd med servicen lokalt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (25 minutter siden):

Mitt bestemte inntrykk er at Tesla har bygget opp organisasjonen sin over det ganske land i stor grad, og at de har god kapasitet til å håndtere markedet sitt nå. Hvis man følger med på Tesla FB-grupper så er det langt mindre "skrekk-historier" nå enn før. Det meste løser seg ganske greit. Tesla Norge har tross alt blitt ganske drevne i det de driver på med etterhvert. Som kunde så er jeg svært godt fornøyd med servicen lokalt.

For egen del synes jeg det tar i overkant lang tid å få svar på en service request, særlig i og med at det er helt ny bil, men regner med hele organisajonen er ganske strukket akkurat nå og at det blir bedre når rushet før jul er over. 

Litt styrete at alt tas via chat/app når det drøyer med svar og man gjerne vil ha svar raskt. 

Skrevet (endret)
herzeleid skrev (9 minutter siden):

For egen del synes jeg det tar i overkant lang tid å få svar på en service request, særlig i og med at det er helt ny bil, men regner med hele organisajonen er ganske strukket akkurat nå og at det blir bedre når rushet før jul er over. 

Litt styrete at alt tas via chat/app når det drøyer med svar og man gjerne vil ha svar raskt. 

At ting tar litt lenger tid nå i den hektiske utleveringsfasen de er inne i nå er nok normalt ja. Og det vil bedre seg på nyåret. Det kan nok variere litt lokalt, for jeg syns at vi på nordvestlandet får ganske rask og god kommunikasjon via meldinger i appen. Men klart, hvis man trenger svar på noe "der og da", så er det ikke fullt så enkelt. Kan variere fra noen minutter til et par dager før man får svar.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet

Virker som det er litt forskjellig rundt om, men her hjemme har jeg alltid fått bra service. Ser en del av avdelingene på østlandet får slakt. 

Men det har bare blitt bedre! Spesielt kundeservice via app, den er helt topp. Registrer i app, kjør bilen til verksted, overta leiebil i app, kjør leiebil via app. Uten å snakke med noen som helst foruten litt chat via app muligens. 

 

Ser også at Tesla har lansert model 3 til under 300 000 i dag(ja tullepris uten avgifter og noe greier). Men totalt sett kommer den også ut ganske rimelig! Er vell den nedstrippa varianten. Latterlig mye bil til pengene uten at jeg har testet den nedstrippa utgaven dog. Men har hatt RWD model 3 før. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Virker som det er litt forskjellig rundt om, men her hjemme har jeg alltid fått bra service. Ser en del av avdelingene på østlandet får slakt. 

Men det har bare blitt bedre! Spesielt kundeservice via app, den er helt topp. Registrer i app, kjør bilen til verksted, overta leiebil i app, kjør leiebil via app. Uten å snakke med noen som helst foruten litt chat via app muligens. 

 

Ser også at Tesla har lansert model 3 til under 300 000 i dag(ja tullepris uten avgifter og noe greier). Men totalt sett kommer den også ut ganske rimelig! Er vell den nedstrippa varianten. Latterlig mye bil til pengene uten at jeg har testet den nedstrippa utgaven dog. Men har hatt RWD model 3 før. 

Hva skal til for at man får lånebil ved verkstedtime hos Tesla? Er veldig ulik praksis hos leverandører.

Skrevet (endret)
OddZen skrev (3 minutter siden):

Hva skal til for at man får lånebil ved verkstedtime hos Tesla? Er veldig ulik praksis hos leverandører.

har alltid fått lånebil når det er garanti ting. Også via forsirkingssaker, da jeg har det inkludert. Noen ganger(før i tiden) hadde de ikke nok leiebiler så da fikk en avis ice slukere om en var uheldig. Dog ikke opplevd dette på mange år. 

Og jeg kan også ha vært heldig, jeg har ikke hatt bruk for det så ofte. Før i tiden typisk noen ganger i starten ved nybil, de siste gangene har det vært litt lotto om det trengtes en runde i starten eller ikke. På sist bil har jeg ikke hatt behov for noe som helst. 

 

EDIT: Og jeg har lært meg å ta det en leser med en stor klype salt. Jeg har stort sett bare hatt gode opplevelser med Tesla service men "alt" en leser er negativitet. Det er ofte slik at de som lider mest skriker høyest. Og Tesla er nok og har vært overrepresantert av tilfeller der folk lider, men i det store bildet er det nok også her en liten andel folk som faktisk lider slik at sannsynligheten er liten at det blir deg. 

Men, jeg er også klar over at det kan bli meg ved neste kjøp, eller i fremtiden med nåværende bil. Men jeg tar det problemet da, ikke nå :)

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
On 12/4/2025 at 6:24 PM, Iterion said:

Annenhåndsverdi er en annen ting. Når det blir så mange av en bil, går det jo naturligvis utover annenhåndsverdien som jeg fint fikk merka forrige mnd selv. Prøvde å selge privat til litt under markedspris uten særlig med interesse/meldinger. Blir fort sånn når det ligger hundrevis av samme bil på Finn. Må enten skille seg ut en god del eller ligge et godt stykke under markedspris. 

Hva solgte du og hva ble prisen? Ser jo mange som dessverre har lite peiling på hva ting er verdt. Typisk 2021 model3 sr+ til 250-300 tusen, gått 80 tusen f.eks. Så blir jo spørsmålet: Hva er markedspris? Er det laveste pris på finn, innbyttepris fra tesla, naboen som sa at teslan hans øker med 100 tusen i året? Det blir mange variabler. Det folk flest ikke vet er at bilsalg tar tid, gjerne 2-3 måneder. Som regel må man justere prisen etter hva markedet er villig til å bla opp, og til slutt får man som regel napp.

Et gammelt ordtak stemmer fortsatt: Det er lett og kjapt å kjøpe, men vanskelig og tregt å selge. Spesielt med noe som finnes 13 på dusinet av. For en stund siden kjørte jeg på e6-en og så 6 hvite tesla y etter hverandre som kjørte inn på e6-en. Det er faktisk helt sykt, og dette var før den nye modellen hadde kommet også. Når alle biler er så like er det ingen som skiller seg ut. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (2 timer siden):

Hva solgte du og hva ble prisen? Ser jo mange som dessverre har lite peiling på hva ting er verdt. Typisk 2021 model3 sr+ til 250-300 tusen, gått 80 tusen f.eks. Så blir jo spørsmålet: Hva er markedspris? Er det laveste pris på finn, innbyttepris fra tesla, naboen som sa at teslan hans øker med 100 tusen i året? Det blir mange variabler. Det folk flest ikke vet er at bilsalg tar tid, gjerne 2-3 måneder. Som regel må man justere prisen etter hva markedet er villig til å bla opp, og til slutt får man som regel napp.

Et gammelt ordtak stemmer fortsatt: Det er lett og kjapt å kjøpe, men vanskelig og tregt å selge. Spesielt med noe som finnes 13 på dusinet av. For en stund siden kjørte jeg på e6-en og så 6 hvite tesla y etter hverandre som kjørte inn på e6-en. Det er faktisk helt sykt, og dette var før den nye modellen hadde kommet også. Når alle biler er så like er det ingen som skiller seg ut. 

Akkurat den bilen og årsmodellen du nevnte over, bare med en del lavere km.stand. Når det gjelder markedspris så tar jeg utgangspunkt i pris forhandlere selger for, og en del under hva private folk selger for. Men ja du har helt rett i at det gjerne tar tid(mer enn jeg så for meg), med mindre man legger seg et godt stykke under andre. Ble jo litt mer hast og stress nå også pga momsen som plutselig ble vedtatt.

Skrevet
9 hours ago, Salvesen. said:

men her hjemme har jeg alltid fått bra service.

Ordet betyr ingenting så lenge man ikke definerer det.
Forespørslene og garantiting fungerer. Og forespørsel per app er mye greie enn å ringe til kundemottak som ikke kan svare fordi du i praksis ringer til en selger som sender skjema videre.  Du slipper å ringe inn til en selger som kanskje må slå opp tidsplanen for verkstedet på første gang det halvåret, for å så må fiske om selgeren vil lyve til deg eller ikke.
Tesla leverer over snitt, da de fjerner den største svakheten i merkeverkstedenes apparat fra opplevelsen. 

Medaljens bakside er at mersalget og garantioppfølgingen er fravæende. Måten de driver på så får du bort de kjipeste nedsidene med mersalget, men du får også ikke råd til å følge opp vedlikeholdet. Og da blir vedlikeholdet heller ikke solgt. 
Enke ting som om å selge mulighets for firhjulskontroll hvert 50k på de litt større dekkdimensjonene før det ryker opphengsdeler, se etter tidlige tegn på rust, giroljebytte på 200k, sørge for at bilen ikke ruller inn med for høy lysstilling til første PKK, etc. 

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (11 timer siden):

Hva solgte du og hva ble prisen? Ser jo mange som dessverre har lite peiling på hva ting er verdt. Typisk 2021 model3 sr+ til 250-300 tusen, gått 80 tusen f.eks. Så blir jo spørsmålet: Hva er markedspris? Er det laveste pris på finn, innbyttepris fra tesla, naboen som sa at teslan hans øker med 100 tusen i året? Det blir mange variabler. Det folk flest ikke vet er at bilsalg tar tid, gjerne 2-3 måneder. Som regel må man justere prisen etter hva markedet er villig til å bla opp, og til slutt får man som regel napp.

Et gammelt ordtak stemmer fortsatt: Det er lett og kjapt å kjøpe, men vanskelig og tregt å selge. Spesielt med noe som finnes 13 på dusinet av. For en stund siden kjørte jeg på e6-en og så 6 hvite tesla y etter hverandre som kjørte inn på e6-en. Det er faktisk helt sykt, og dette var før den nye modellen hadde kommet også. Når alle biler er så like er det ingen som skiller seg ut. 

Tar ikke tid om du gjør det rett, finn billigste tilsvarende bil på finn. Leg deg under dette. Da selges den fort. Det er markedspris. Om du ønsker å vente 2-3 måneder legger du deg over og mottar bud i 2-3 måneder og justerer prisen nedover litt etter litt og til slutt får du tilsvarende det som ble forklart i starten av denne meldingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...