Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (7 timer siden):

Noen link til avis notis om ulykken?

Det jeg alltid lurer på med sånne ulykker er hvordan bremsene blir total uresponsive. De er mekaniske. Så for at de skal bli uresponsive så må det være tomt for bremseveske.

Det er min første tanke også!
Bremsepedalen er jo fysisk koblet mot caliper!

MEN: i og med at bilen er utstyrt med ABS, så har den dermed et system for å motvirke selv det kraftigste press på pedalen...
Men da må altså noe i bilen "svikte" slik at den har blitt direkte morderisk; Både gasser på, OG bevisst hindrer deg i å bremse!
Det nekter jeg å tro kan skje. Av seg selv iallfall...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke Tesla noe hybrid greier da? Ift Autopilot? Mener å ha sett det en plass og at det kanskje også ble laget/patentert av de? Kan det være noe svikt i design på disse? Og siden det er model S, kanskje gamle revisjoner? 

Kan ikke nok om dette til å uttale meg, det over kommer i fra en video jeg så en gang ift bremse sikkerhet på Tesla ift de stadige påstandene om at bilene kjørte av seg selv etc. 

Skrevet
3 hours ago, Salvesen. said:

har ikke Tesla noe hybrid greier da? Ift Autopilot? Mener å ha sett det en plass og at det kanskje også ble laget/patentert av de? Kan det være noe svikt i design på disse? Og siden det er model S, kanskje gamle revisjoner? 

Kan ikke nok om dette til å uttale meg, det over kommer i fra en video jeg så en gang ift bremse sikkerhet på Tesla ift de stadige påstandene om at bilene kjørte av seg selv etc. 

Av det jeg har fått med meg, så er Tesla en av de få som ikke har regenerering styrt av bremsepedalen.

Når du tråkker på bremsen så settes klosser mot skiver.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Forsvant ned i et aldri så lite kaninhull da jeg så en post om en ny "model y+" bakhjulsdrift med 800km rekkevidde som skulle lanseres i Kina. Jeg ser videre at rekkevidden oppgis i "CLTC" som jeg videre leser at skal tilsvare omtrent 80% av rekkevidden målt som WLTP, og en kjapp omregning gir da omtrent samme rekkevidde som dagens model y LR RWD.

Noen som vet om dette egentlig bare er samme versjon som selges i Norge nå, men med rekkevidde oppgitt i en annen standard, eller om det faktisk kommer en versjon med mye lenger rekkevidde? Stusser særlig siden flere nå får VIN nummer med 2026 modell. 

Endret av herzeleid
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (15 minutter siden):

Forsvant ned i et aldri så lite kaninhull da jeg så en post om en ny "model y+" bakhjulsdrift med 800km rekkevidde som skulle lanseres i Kina. Jeg ser videre at rekkevidden oppgis i "CLTC" som jeg videre leser at skal tilsvare omtrent 80% av rekkevidden målt som WLTP, og en kjapp omregning gir da omtrent samme rekkevidde som dagens model y RWD.

Noen som vet om dette egentlig bare er samme versjon som selges i Norge nå, men med rekkevidde oppgitt i en annen standard, eller om det faktisk kommer en versjon med mye lenger rekkevidde? Stusser særlig siden flere nå får VIN nummer med 2026 modell. 

Er nok bare CLTC-standarden er veldig mye snillere enn WLTP, som igjen er veldig mye snlllere enn EPA-standarden! 😉

Endret av Snowleopard
Skriveleif!
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
herzeleid skrev (16 minutter siden):

Forsvant ned i et aldri så lite kaninhull da jeg så en post om en ny "model y+" bakhjulsdrift med 800km rekkevidde som skulle lanseres i Kina. Jeg ser videre at rekkevidden oppgis i "CLTC" som jeg videre leser at skal tilsvare omtrent 80% av rekkevidden målt som WLTP, og en kjapp omregning gir da omtrent samme rekkevidde som dagens model y LR RWD.

Får vell ikke biler fra Kina her hjemme lengre uansett så har lite å si hva de tukler med der borte. Men ja, CLTC er slik jeg forstår det en veldig snill standard som gir alt for mye rekkevidde. Samme med WLTP som kjøres i snegle modus. EPA funker veldig bra ift min kjøring(på vestlandet) men er også for snill for de som kjører mye motorvei/høy hastighet. 

Skrevet

Standardene er jo bare forhåndsdefinerte kjøresykluser, og vil aldri passe alle, men WLTP passer fint for store deler av Norge, der det er lite 90-100-110-soner, der er EPA bedre. Men klart, kjører man som oftest ned til Tyskland for å dundre nedover på Autobahn, så vil det selvsagt bli store avvik.

Så det er jo om å ha en test som de fleste kan oppnå, om man kjører nogenlunde normalt. Og Norge er sånn sett veldig ulik på Østlandet sammenlignet med resten av landet med stor grad av motorveikjøring. Men om man stadig kjører 10+ eller mer, så vil avvikene bli tildels store. Spesielt her på Østlandet.

Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Standardene er jo bare forhåndsdefinerte kjøresykluser, og vil aldri passe alle, men WLTP passer fint for store deler av Norge, der det er lite 90-100-110-soner, der er EPA bedre. Men klart, kjører man som oftest ned til Tyskland for å dundre nedover på Autobahn, så vil det selvsagt bli store avvik.

Så det er jo om å ha en test som de fleste kan oppnå, om man kjører nogenlunde normalt. Og Norge er sånn sett veldig ulik på Østlandet sammenlignet med resten av landet med stor grad av motorveikjøring. Men om man stadig kjører 10+ eller mer, så vil avvikene bli tildels store. Spesielt her på Østlandet.

WLTP er vell snittfart på 50 km i timen eller noe slik, så det er under 90 EPA fungerer bra. Ikke WLTP. Det er for gode tall. 

Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

WLTP er vell snittfart på 50 km i timen eller noe slik, så det er under 90 EPA fungerer bra. Ikke WLTP. Det er for gode tall. 

Det var da veldig lavt anslag. Det jeg har lest, er at det fullt oppnåelig med å nå WLTP-rekkevidden og lengre enn den og, om man har hovedvekten av kjøringen på 70-80 km/t.

Som eksempel, TB klarte over 550 km med en 19 (eller -18) Kona fra Østlandet og til Trondheim og litt til, så lenge han ikke kjørte over 90 km/t, og ellers fulgte fartsgrensene ellers. Den bilen har/hadde 448 km WLTP frem til de satte på bedre dekk og gjorde noe med demperoppsett++ på 2020-modellen. Da ble den offisielle WLTP-rekkevidden 482 km.

Og også andre biler han han oppnådd WLTP ++ med den kjøringen. Derimot, om han kjørte 100 i 100-sonene, og 110 i 110-sonene, så ble det vanskeligere å klare WLTP. Altså generelt kjøring som er et stykke over 50 km/t. Var vel kun i noen få soner man hadde så lavt som 50 km/t, men det på strekninger som  i flere tilfeller er lagt utenfor sentrum i senere tid (som f.eks. Vinstra).

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Min erfaring er at EPA som Tesla viser i displayet er ganske bra. Litt lengre på sommeren(kan nå WLTP), litt mindre på de kaldeste dagene. Resten av året mer eller mindre spot on:)

vestlandet, Max 80 km\t 99% av tiden. Hender jeg drar til ‘storbyen’ der en passerer 80 i korte strekk.

Skrevet
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Får vell ikke biler fra Kina her hjemme lengre uansett så har lite å si hva de tukler med der borte.

Joda! Det kommer endel Model Y fra Kina nå, for å dekke opp den store etterspørselen som Stoltenberg lagde med forslaget til nytt statsbudsjett. Hadde håpet at min skulle være en av de Kina-bilene, for min 2022-modell fra Kina har vært eksemplarisk. Ingen feil og ingen antydning til rust noe sted.

Men min nye kommer fra Berlin (dessverre?). 😜

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...