Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (3 timer siden):

Ingen tror noe som helst på musk. Fyren får ikke til en dritt. 

Sånn. Så er den diskusjonen over. 

Ser du har modnet noe voldsomt i din diskusjonsform i det siste...

• Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

...det er jo enda bedre grafikk om man ser ut vinduet

Salvesen. skrev (1 time siden):

Joda, men jeg synes fortsatt det er bedre å lage så god grafikk og oversikt over hva bilen ser mot å ikke gjøre det 😛

Enig med dere begge to!👍😄

Skal man først ha grafikk, så hvorfor ikke gjøre den så bra som mulig? Kanskje til og med live-video!

Men jeg skulle ønske den gikk an å skru av også; Jeg bruker ikke den til noe som helst (kall meg gammeldags, men jeg liker å se ut se ut vinduet når jeg kjører), og den tar bare verdifull screenspace... kontinuerlig!

Hver gang det kommer update er jeg sikker på at Tesla har "skjønt det de også", men ikke enda😉

Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Joda, men jeg synes fortsatt det er bedre å lage så god grafikk og oversikt over hva bilen ser mot å ikke gjøre det 😛

Uenig. Jeg mener slikt faller inn under kategorien KISS.

Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ok, men de har fortsatt lov å kjøre førerløst… ganske sikker på at en random taxi dude i Austin ikke har lov til det.. men i California har de ikke dette.

Har du kilde? Slik jeg har forstått det, så har dem ikke det i påvente av nye regler nå 1 september. 

• Liker 1
Skrevet
oophus skrev (6 minutter siden):

Har du kilde? Slik jeg har forstått det, så har dem ikke det i påvente av nye regler nå 1 september. 

Ja, leveringen der bilen kjørte av seg selv i Austin... Eller alle taxiene der det ikke er fører. Joda, det er en person i passasjersetet men det er åpenbart ikke en sjåfør selv om hen kan trykke på nødstopp etc slik en også kan i en førerløs waymo etc. 

Men ja, de kjørte en bil helt uten fører på veiene i austin. Meg bekjent gjor de dette lovlig, men om du mener noe annet så må du gjerne dele.

Skrevet
Hansien skrev (12 minutter siden):

Uenig. Jeg mener slikt faller inn under kategorien KISS.

Det må du gjerne mene, jeg er ofte også enig i KISS mentaliteten men akkurat her foretrekker jeg dette nye UI'et og visualiseringen. 

Skrevet
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Ja, leveringen der bilen kjørte av seg selv i Austin... Eller alle taxiene der det ikke er fører. Joda, det er en person i passasjersetet men det er åpenbart ikke en sjåfør selv om hen kan trykke på nødstopp etc slik en også kan i en førerløs waymo etc. 

Men ja, de kjørte en bil helt uten fører på veiene i austin. Meg bekjent gjor de dette lovlig, men om du mener noe annet så må du gjerne dele.

Litt det som er poenget med smutthullet. Det står ingen plass i taxi løyva som Uber og Lyft bruker at man må ha noen bak rattet. Den handler kun om at bil med regnr X kan brukes I en slik taxivirksomhet. Er jo derfor Tesla bruker den, og søker tilpass I California på samme måte selv om California allerede har regelverk for førerløse biler. Den har de IKKE søkt om. 

Tilfellet med leveransen vet jeg ikke. Men de har sikkert brukt et annet smutthull. Det ble jo filmet, så hvorfor ikke bruke en eller annen Hollywood type filmløyve. 😅 

• Liker 1
Skrevet (endret)
oophus skrev (9 minutter siden):

Litt det som er poenget med smutthullet. Det står ingen plass i taxi løyva som Uber og Lyft bruker at man må ha noen bak rattet. Den handler kun om at bil med regnr X kan brukes I en slik taxivirksomhet. Er jo derfor Tesla bruker den, og søker tilpass I California på samme måte selv om California allerede har regelverk for førerløse biler. Den har de IKKE søkt om. 

Tilfellet med leveransen vet jeg ikke. Men de har sikkert brukt et annet smutthull. Det ble jo filmet, så hvorfor ikke bruke en eller annen Hollywood type filmløyve. 😅 

Blir litt som AI påstandene for min del, filmløyve? Akkurat.. 

Hadde jo vært kult med noen linker til påstandene, men jeg tviler på at de kommer. Meg bekjent har de søkt, men bruker annet løyve i mens for å komme i gang. Det er iallefall påstandene jeg har sett. 

EDIT: eller påstandene om at alle bilene var remote styrt til enhver tid/majoriten av tiden osv..

Endret av Salvesen.
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Hadde jo vært kult med noen linker til påstandene, men jeg tviler på at de kommer. Meg bekjent har de søkt, men bruker annet løyve i mens for å komme i gang. Det er iallefall påstandene jeg har sett. 

Det siste om leveransen var spøk, med litt undertoner av seriøsitet bak. 

Når de kan søke seg inn til CA som robotaxi område på vanlig måte, så er det jo litt rart at de ikke gjør det? 

Kilde kan du jo finne frem selv, jeg spurte istad uten at du kom frem med noe. 

• Liker 1
Skrevet
oophus skrev (1 minutt siden):

Det siste om leveransen var spøk, med litt undertoner av seriøsitet bak. 

Når de kan søke seg inn til CA som robotaxi område på vanlig måte, så er det jo litt rart at de ikke gjør det? 

Kilde kan du jo finne frem selv, jeg spurte istad uten at du kom frem med noe. 

Hvilken kilde mener du jeg ikke leverte? Jeg så ingen spørsmål om det. Men gi meg ett hint så skal jeg såklart levere om jeg har det. 

Så kan jo du gi en kilde til at de ikke har søkt med det samme :)

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (35 minutter siden):

Hvilken kilde mener du jeg ikke leverte? Jeg så ingen spørsmål om det. Men gi meg ett hint så skal jeg såklart levere om jeg har det. 

Så kan jo du gi en kilde til at de ikke har søkt med det samme :)

Om lisensen deres. 

Artikkel om det. 

https://electrek.co/2025/03/18/tesla-tsla-ride-hailing-permit-california-no-robotaxi-yet/

Og her kan du se hvem som har søkt om og kan teste førerløse biler:

https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/autonomous-vehicle-testing-permit-holders/

Mercedes er altså registrert der, mens Tesla har ikke engang søkt ennå? Er jo rart. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Skrevet
oophus skrev (18 minutter siden):

Om lisensen deres. 

Artikkel om det. 

https://electrek.co/2025/03/18/tesla-tsla-ride-hailing-permit-california-no-robotaxi-yet/

Og her kan du se hvem som har søkt om og kan teste førerløse biler:

https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/autonomous-vehicle-testing-permit-holders/

Mercedes er altså registrert der, mens Tesla har ikke engang søkt ennå? Er jo rart. 

Linken din er ikke oppdatert siden mars 2025, lenge før Tesla startet dette… om du tenker på førerløs. De er på listen med safety driver. 

hvilken lisens er du på jakt etter kilde til og hvilken lisens har jeg omtalt?

• Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (5 timer siden):

Ser du har modnet noe voldsomt i din diskusjonsform i det siste...

Jepp. I motsetning til deg som er overmoden ❤️

• Liker 1
Skrevet (endret)
AL123 skrev (På 8.8.2025 den 23.08):

Tesla legger ned Dojo-prosjektet. Tynnes ut i rekkene med potensielle inntektsstrømmer for Tesla nå.

Åååå nei. Hvordan skal det gå med alle aksjene eg kjøpte i 2020 nå som de legger ned dojo 🥺😭💸💸

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Salvesen. skrev (10 timer siden):

Og den listen er igjen ikke oppdatert siden mars… så, hvor er kilden?

Som sagt før, så venter jeg altså på kilde på at de har lov til å kjøre førerløst. Altså en normal lisens. 

For av det jeg vet, så eksisterer ikke det hos Texas ennå, så da er jeg spent på hva du peker mot når du hardnakket mener at de når som helst får lov til å ta ut fyren i passasjersetet. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Skrevet (endret)
oophus skrev (5 minutter siden):

Som sagt før, så venter jeg altså på kilde på at de har lov til å kjøre førerløst. Altså en normal lisens. 

For av det jeg vet, så eksisterer ikke det hos Texas ennå, så da er jeg spent på hva du peker mot når du hardnakket mener at de når som helst får lov til å ta ut fyren i passasjersetet. 

Problemet er at jeg ikke har sagt de har lisens, jeg har sagt at de har kjørt etter hva jeg forstår lovlig uten fører. Så da kan de åpenbart det. Det er mulig dette var en "filmlisens" eller hva du kaldte det, men jeg har ikke sett noen kilde på denne påstanden.. 

Også har du påstått at de ikke har søkt, men den påstanden klarte du heller ikke å levere på. Bare at de ikke hadde søkt i mars... 

Tar overskriftene overhånd? Klarer du ikke å lese og analysere innholdet? 

Endret av Salvesen.
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Problemet er at jeg ikke har sagt de har lisens, jeg har sagt at de har kjørt etter hva jeg forstår lovlig uten fører. Så da kan de åpenbart det. Det er mulig dette var en "filmlisens" eller hva du kaldte det, men jeg har ikke sett noen kilde på denne påstanden.. 

Hvis de kan kjøre uten sjåfører, så burde det jo være enkelt å finne ut av hvilken lisens det går ut på? Så hvorfor kan du ikke bare finne frem til den lisensen? 

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Også har du påstått at de ikke har søkt, men den påstanden klarte du heller ikke å levere på. Bare at de ikke hadde søkt i mars... 

Dette har du fått kilde på tidligere.  Så her viser du jo litt av problemet med deg og dine etterspørsler etter kilder. Du leser dem ikke og adresserer dem aldri. Men her kan du altså få enda en kilde på det:
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-has-applied-arizona-robotaxi-service-certification-state-transport-2025-07-10/?utm_source=chatgpt.com

Så da regner jeg med du adresserer den, og kommer med egen kilde på det du sier. 

Endret av oophus
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...