Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke utvikle hud slik at det funker med alle typer briller? Blir det dårligere hud om man motvirker effekten? 

AI-oversikt

Heads-Up Displays (HUDs) often don't work well with polarized sunglasses because the light projected by the HUD is also polarized, and polarized sunglasses block light that is polarized at a specific angle, usually the same angle as the HUD's projected light. This causes the light from the HUD to be filtered out, making it difficult or impossible to see. 

Why polarized sunglasses affect HUDs: 

Polarized light:

Both the HUD and polarized sunglasses utilize polarized light. The HUD uses a polarizing filter as the last step in its light path to create the display image. 

Polarization angle:

Polarized sunglasses are designed to block light waves that are predominantly oriented horizontally, which is typically how reflected light off surfaces like roads becomes polarized. The HUD's projected light, when reflected off the windshield, often aligns with this same horizontal polarization. 

Cancellation:

When you wear polarized sunglasses, they effectively cancel out the polarized light emitted by the HUD because the polarization angles are similar, or the sunglasses block the specific plane of polarization the HUD is projecting. 

Potential solutions and considerations: 

Tilt your head:

Slightly tilting your head can change the angle of the polarized light, potentially making the HUD visible again. 

Adjust HUD height:

Some HUDs offer height adjustment settings, which might also help find a visible angle. 

Non-polarized sunglasses:

Using non-polarized sunglasses will allow you to see the HUD clearly, as they don't filter out polarized light in the same way. 

Specialized glasses:

Some manufacturers offer specialized glasses designed to work with HUDs, sometimes with different polarization angles. 

Rotate the HUD display:

Some vehicles, like those with iDrive, have a rotation feature for the HUD, which can help align the projection with your viewing angle. 

image.png

image.png

image.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Some vehicles, like those with iDrive, have a rotation feature for the HUD, which can help align the projection with your viewing angle. 

Da er jo problemet løst. Så kan man jo stille spm med hvorfor man ikke bare har den fungerende vinklingen som standard 🤷

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutes ago, Syar-2003 said:

AI-oversikt

Heads-Up Displays (HUDs) often don't work well with polarized sunglasses because the light projected by the HUD is also polarized, and polarized sunglasses block light that is polarized at a specific angle, usually the same angle as the HUD's projected light. This causes the light from the HUD to be filtered out, making it difficult or impossible to see. 

Why polarized sunglasses affect HUDs: 

Polarized light:

Both the HUD and polarized sunglasses utilize polarized light. The HUD uses a polarizing filter as the last step in its light path to create the display image. 

Polarization angle:

Polarized sunglasses are designed to block light waves that are predominantly oriented horizontally, which is typically how reflected light off surfaces like roads becomes polarized. The HUD's projected light, when reflected off the windshield, often aligns with this same horizontal polarization. 

Cancellation:

When you wear polarized sunglasses, they effectively cancel out the polarized light emitted by the HUD because the polarization angles are similar, or the sunglasses block the specific plane of polarization the HUD is projecting. 

Potential solutions and considerations: 

Tilt your head:

Slightly tilting your head can change the angle of the polarized light, potentially making the HUD visible again. 

Adjust HUD height:

Some HUDs offer height adjustment settings, which might also help find a visible angle. 

Non-polarized sunglasses:

Using non-polarized sunglasses will allow you to see the HUD clearly, as they don't filter out polarized light in the same way. 

Specialized glasses:

Some manufacturers offer specialized glasses designed to work with HUDs, sometimes with different polarization angles. 

Rotate the HUD display:

image.png

image.png

image.png

Det forklarer jo ikke hvorfor HUD må ha vertikal polarisering. Hvorfor kan ikke HUD ha vertikal eller skråstilt polarisering som skjermer har?

Eller som Kia har på sin HUD? Synes det virker merkelig hele greia

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
Jotun skrev (6 minutter siden):

Da er jo problemet løst. Så kan man jo stille spm med hvorfor man ikke bare har den fungerende vinklingen som standard 🤷

Det er og synes mye bedre og crispy uten polaroid solbriller. Bruker du solbriller foran PCen eller på Kino eller merker du ingen forskjell ?

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)

Tuller du nå? Kino? Nei. Eg går ikke på kino med solbriller. Eg ser masse på skjermer med solbriller. Og eg kjører masse bil med solbriller. Og eg foretrekker polariserende glass. Har vi avklart behovene nå?

Spørsmålet eg spurte var: hvorfor ikke bare vri hud slik at man kan se den med polariserende glass. Blir det dårligere hud ved å gjøre dette?

Svaret eg får: hud vises dårligere med polariserende briller. går du på kino med solbriller? Meget snodig vridning på spørsmålet 😅

Gjentar: Blir hud dårligere uten bruk av noe som helst briller, ved å vri hud slik at man kan se den med polariserende briller?

Hvis ikke synes det for meg litt dust å ikke gjøre det brukende for alle forskjellige behov. Vil heller ha mindre crisp hud enn ingen hud....

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (19 minutter siden):

Tuller du nå? Kino? Nei. Eg går ikke på kino med solbriller. Eg ser masse på skjermer med solbriller. Og eg kjører masse bil med solbriller. Og eg foretrekker polariserende glass. Har vi avklart behovene nå?

Spørsmålet eg spurte var: hvorfor ikke bare vri hud slik at man kan se den med polariserende glass. Blir det dårligere hud ved å gjøre dette?

Svaret eg får: hud vises dårligere med polariserende briller. går du på kino med solbriller? Meget snodig vridning på spørsmålet 😅

Gjentar: Blir hud dårligere uten bruk av noe som helst briller, ved å vri hud slik at man kan se den med polariserende briller?

Hvis ikke synes det for meg litt dust å ikke gjøre det brukende for alle forskjellige behov. Vil heller ha mindre crisp hud enn ingen hud....

Herre jezus. 
Jeg har hatt 5-6 biler med ordentlig full farge (ikke monokrom) hud projektor forsenket i dash til som prosjekterer i spesiallaget frontrute. Polaroid briller har alltid vært en utfordring for optikken av naturlige årsaker (som er oppsummert noenlunde i foregående post). Justering og tilt/vinkler av projektor/speil gjør at man kan se bildet som er projisert men med færre og dusere farger og mindre kontraster, men så fort man snur litt hodet eller skifter litt sittestilling så begynner det å bli usynlig igjen.

EASY FIX OG BESTE LØSNING = SOLBRILLER UTEN POLARISERTE GLASS.

Piloter bruker ikke polariserte briller av samme grunn. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Grunnen til at polariserte solbriller gjør noe er at lys tenderer til å bli polarisert når det refflekteres. Dermed kan polariserte solbriller dmepe reflekser fra vann o.l.

HUD er projisert via refleksjon fra frontglassset, og tenderer til å polariseres i samme retning. 

Derfor velger bilprodusentene å velge polarisering i samme retning fra LCD displayet slik at refleksen fra displayet maksimeres og gjør HUD så tydelig som mulig. 

Ulempen er da naturlig nok at polafiltre ment å dempe reflekser også fungerer på refleksene i HUD. 

Man kan velge en annen orientering men da vil HUD bli svakere uansett.  Eller man kan bruke en helt annen displayteknikk som ikke polariserer lyset inherent. (Vil fortsatt dempes av polariserte solbriller, men mer lys med andre polariseringer slipper gjennom og lyskilden ikke er polarisert)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, sverreb said:

Grunnen til at polariserte solbriller gjør noe er at lys tenderer til å bli polarisert når det refflekteres. Dermed kan polariserte solbriller dmepe reflekser fra vann o.l.

HUD er projisert via refleksjon fra frontglassset, og tenderer til å polariseres i samme retning. 

Derfor velger bilprodusentene å velge polarisering i samme retning fra LCD displayet slik at refleksen fra displayet maksimeres og gjør HUD så tydelig som mulig. 

Ulempen er da naturlig nok at polafiltre ment å dempe reflekser også fungerer på refleksene i HUD. 

Man kan velge en annen orientering men da vil HUD bli svakere uansett.  Eller man kan bruke en helt annen displayteknikk som ikke polariserer lyset inherent. (Vil fortsatt dempes av polariserte solbriller, men mer lys med andre polariseringer slipper gjennom og lyskilden ikke er polarisert)

Beste forklaringen hittil, men forstår fortsatt ikke hvordan Kia kan ha 70 graders polarisering på sin HUD? Og dermed unngå problemet med omtrent alle polariserte solbriller.

kwcms-620x466-ev6-hud.jpg_crop_320_182_high.jpg.a089c50db8eb510f161fabe9e51d6d1c.jpg

Har de mye dårligere HUD grunnet dette eller noe?

Skjermer generelt bruker jo å ha 45 - 135 graders polarisering for å hindre dette problemet men blir sikkert litt annerledes i en refleksjon.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (3 timer siden):

Herre jezus. 

Herre jezus. Så svar det da.

Evt så klarer andre lage det skikkelig. 

Og hvis den bare er noe dårligere med polariserende briller, men like god med vanlige briller så foretrekker eg det.

Som sagt: foretrekker de beste brillene og god hud enn ingen hud med favoritt brillene. 

Men velger ikke bilmerke basert på det.

Herre jezus.

Neste gang kan du vurdere å svare på spørsmålet. Eg kan gjenta:

Er de hud'ene dårligere når de vrir på prosjekteringen enn de som ikke gjør det? 

Edit: beklager. Trodde det var elbil tråden. Tynt nok tema der.... Enda tynnere her.

Endret av Jotun
Skrevet
sverreb skrev (1 time siden):

Takk for knallbra svar! 

Skrevet (endret)
Jotun skrev (12 minutter siden):

Takk for knallbra svar! 

Du har forstått det nå eller ?

Jotun skrev (14 minutter siden):

Evt så klarer andre lage det skikkelig.

Hvilke andre da tør jeg spørre ?
Hvis man hadde klart å eliminere bieffektene av dobbel polarisering, tror du ikke flyindustrien hadde laget dette for årevis siden? 
Som sagt - piloter bruker ikke polariserte glass.

Jotun skrev (14 minutter siden):

Neste gang kan du vurdere å svare på spørsmålet. Eg kan gjenta:

Er de hud'ene dårligere når de vrir på prosjekteringen enn de som ikke gjør det? 

Det har du allerede fått svar på. Flere ganger.
De hud'ene som vrir prosjekteringen er BEDRE enn de som ikke gjør det. UANSETT er det best UTEN polariserte briller.

Endret av Syar-2003
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Beste forklaringen hittil, men forstår fortsatt ikke hvordan Kia kan ha 70 graders polarisering på sin HUD? Og dermed unngå problemet med omtrent alle polariserte solbriller.

Hvor er kilden din til den påstanden ? 
Når jeg søker etter Kia HUD og polarized sunglasses får jeg akkurat de samme svarene og utfordringene.

Skrevet (endret)
19 minutes ago, Syar-2003 said:

Hvor er kilden din til den påstanden ? 
Når jeg søker etter Kia HUD og polarized sunglasses får jeg akkurat de samme svarene og utfordringene.

Må inrømme at det var AI da jeg spurte den om noen biler sin HUD fungerte med polariserte solbriller. Kan prøve å finne kilden.

Screenshot_20250715_200234_Chrome.jpg

Screenshot_20250715_200659_Reddit.jpg.3e53b6f2c92e00f2c86f47335aa9814b.jpg

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
Complexity skrev (4 minutter siden):

Må inrømme at det var AI da jeg spurte den om noen biler sin HUD fungerte med polariserte solbriller. Kan prøve å finne kilden.

Synd at man ikke kan få F35 hjelmer til BMW. Det hadde vert stilig. 

https://www.collinsaerospace.com/what-we-do/industries/military-and-defense/displays-and-controls/airborne/helmet-mounted-displays/f-35-gen-iii-helmet-mounted-display-system

Endret av Trestein
Skrevet
Complexity skrev (18 minutter siden):

Screenshot_20250715_200659_Reddit.jpg.3e53b6f2c92e00f2c86f47335aa9814b.jpg

Jeg spurte også AI (en annen vinkling på spørsmålet ) og fikk et helt annet svar. So much for AI 🤷‍♂️

IMG_2352.thumb.jpeg.629362507ee31c546c072b20f70581d3.jpeg

Men er også en del forum linker som kom hvor det viser seg at det ikke er noe annerledes og magisk med Kia/Hyundai angående temaet.

https://www.kiaevforums.com/threads/someone-please-talk-me-off-this-cliff.1125/page-2

https://www.reddit.com/r/KiaEV6/comments/ugynmu/hud_not_working_with_polarized_sunglasses/

https://tellurideforum.org/threads/hud-and-polarized-sunglasses.14268/

https://www.ioniqforum.com/threads/polarized-glasses-solution-to-the-invisible-hud.52449/

Skrevet

Sliter med å forstå grunnen til at det skal svares på den måten på et enkelt spm.

Da tenker eg på kino svaret ditt. Som ikke svarer på spørsmålet.

Men nå kom eg på hvilken tråd vi er i. Sorry.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...