Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Markiii skrev (3 timer siden):

Tenke på hva da? De har selv sagt at de ønsker å være veldig forsiktige fra starten.

Da plasserer man sikkerhetssjåføren bak rattet... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
oophus skrev (12 minutter siden):

Prøvde du å Google, siden du tilsynelatende liksom er interessert?

Er flere linker om slikt, blant annet:  https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-wants-us-withhold-all-answers-robotaxi-deployment-public-view-2025-06-23/

Det er mye lettere å be om en kilde når noen kommer med veldig spesifikke påstander, som sagt er det for jeg er interessert i å lese om det og prøver på ingen måte å slå ned påstanden din etc.

Som du har sett er jeg ikke 100% positiv til alt som skjer nå og jeg er skeptisk på mange områder.

• Liker 1
Skrevet

Det står på siden. 

Nå som de har startet robotaxi kjøret så skal de egentlig også havne i kategorien utenfor level 2 ADAS. 

Men det ser ikke ut som det er noen der med 0 krasj i fra bildet ditt? Har de Krasjet? Jeg har iallefall ikke fått det med meg

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Det er mye lettere å be om en kilde når noen kommer med veldig spesifikke påstander, som sagt er det for jeg er interessert i å lese om det og prøver på ingen måte å slå ned påstanden din etc.

Som du har sett er jeg ikke 100% positiv til alt som skjer nå og jeg er skeptisk på mange områder.

Det er omtalt på mange arenaer. Nå nylig så sier Tesla at de ønsker svarene sine stilt fra NHTSA om sikkerhet hemmeligholdt også...https://electrek.co/2025/06/23/tesla-asks-nhtsa-to-hide-its-response-to-robotaxi-questions/

Om dette systemet er over snittet så hadde det vært god PR å vise til statestikken... 

Skrevet
Salvesen. skrev (24 minutter siden):

Men det ser ikke ut som det er noen der med 0 krasj i fra bildet ditt? Har de Krasjet? Jeg har iallefall ikke fått det med meg

Hæ? Er jo ikke det vi prater om. Tesla ønsker ikke at eventuell statestikk havner offentlig slik resten er offentlig. De har jo knapt noen hundre km med sikkerhetssjåfører. Men de skal bort og før eller siden vil det være uhell som de så ikke ønsker at NHTSA skal offentliggjøre. 

Skrevet
Markiii skrev (6 timer siden):

Chris Norlund er en clickbait-svindler, da men. Han har drevet med anti-Tesla-clickbait i årevis. Og han blir alltid gjort til skamme. I følge Chris så har Tesla gått konkurs flere ganger i året de siste årene.

Bare søppel.

Har du noe du vil kommentere av det han sier i videoen? Av det jeg ser på kanalen hans, så er flesteparten av videoen politisk motivert med motstand mot Donald Trump. Tesla og Elon Musk følger isåfall det dragsuget på en ganske naturlig måte syns jeg. 

Skrevet
oophus skrev (11 timer siden):

Hæ? Er jo ikke det vi prater om. Tesla ønsker ikke at eventuell statestikk havner offentlig slik resten er offentlig. De har jo knapt noen hundre km med sikkerhetssjåfører. Men de skal bort og før eller siden vil det være uhell som de så ikke ønsker at NHTSA skal offentliggjøre. 

Ikke det du snakker om, du la ut dette bildet som viser krasj for "autonome" biler:

image.png.8489f0f557e32d8c00909749241c8b94.png

Jeg påpekte bare at vi uansett ikke hadde sett de der enda da de ikke har krasjet(meg bekjent). 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ikke det du snakker om, du la ut dette bildet som viser krasj for "autonome" biler:

Ja, jeg viste frem to bilder med statistikk, og den ene som Tesla nå idag ikke er en del av, men som de normalt sett skal bli en del av men ikke ønsker å bli en del av. 

Normalt sett så kan man sende forespørsel til NHTSA for data rundt Waymo f.eks og få de hvis man vil.
Et eksempel her.
Der kan du lese om NHTSA's data hentet fra Waymo sin utrulling av robotaxier etter forespørsel fra da et advokatfirma. 

Det ønsker ikke Tesla at man skal få.  Altså at NHTSA skal holde all data fra Tesla hemmelig. 

Endret av oophus
Skrevet
oophus skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg viste frem to bilder med statistikk, og den ene som Tesla nå idag ikke er en del av, men som de normalt sett skal bli en del av men ikke ønsker å bli en del av. 

Normalt sett så kan man sende forespørsel til NHTSA for data rundt Waymo f.eks og få de hvis man vil.
Et eksempel her.
Der kan du lese om NHTSA's data hentet fra Waymo sin utrulling av robotaxier etter forespørsel fra da et advokatfirma. 

Det ønsker ikke Tesla at man skal få.  Altså at NHTSA skal holde all data fra Tesla hemmelig. 

Ja, det er såklart bekymringsverdig. Jeg kjøper påstanden deres om at slik data kan forringe softwaren deres eller at folk kan bruke det til å lage sin egen software bedre. 

MEN, dette tror jeg er en liten del av sannheten. Det er nok langt større grunner til at de ikke ønsker det som feks forringelse av børsverdi når en ser hvor mange evt feil som oppstår osv. Litt på samme måte som jeg tror de som tar "taxi" nå er under streng NDA. Vi har jo bare sett "småfeil" sålangt og jeg er "sikker" på at det allerede har vært alvorlige nesten ulykker etc der tesla sin annsat har grepet inn, som hen skal. Men det kommer ikke ut i sosiale media. Og det er jo "merkelig". 

Eller så er de bare så sinnsykt bra. Men, det tror jeg egentlig ikke 😛

Men, snart kommer de første uhellene og da er det garantert folk rundt som tar bilder og ikke er dekket av NDA. Da må Tesla svare for dette, hvorfor vi ikke ser klippet innenifra osv. 

Jeg ønsker så mye transparancy her som mulig, men skjønner at Tesla er livredd. Det er litt knivblad øyeblikk for verdien dette. Skal ikke så mye før den dundrer nedover. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Ja, det er såklart bekymringsverdig. Jeg kjøper påstanden deres om at slik data kan forringe softwaren deres eller at folk kan bruke det til å lage sin egen software bedre. 

Nei, det handler kun om statistikk. NHTSA sitter ikke på noe software fra Tesla, så det er ingenting å dele av hemmeligheter. Hemmelighetene Tesla eventuelt prater om er målbare data og fremgang, eller mangelen på fremgang per oppdatering. 

Med andre ord, hadde statistikken og dataene vist god fremgang, spesielt målt opp mot f.eks Waymo så hadde slik deling vært en gratisk PR pump for aksjen. Når de da tilsynelatende ikke har trua på seg selv og ber om å få dataene trukket fra vanlig regelverk som gjør at f.eks et advokatfirma kan hente dataene derifra, så sier jo det sitt. 

Igjen, det er absolutt ingen "hemmeligheter" som NHTSA innehar av Tesla data. Det er kun data rundt hendelser. Hendelsene trenger ikke engang være Tesla sin feil, og da står det også i rapportene. 

Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Jeg ønsker så mye transparancy her som mulig, men skjønner at Tesla er livredd. Det er litt knivblad øyeblikk for verdien dette. Skal ikke så mye før den dundrer nedover. 

Jepp, og det er eneste grunnen til at de ønsker å holde slik statistikk hemmelig. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
oophus skrev (5 minutter siden):

Nei, det handler kun om statistikk. NHTSA sitter ikke på noe software fra Tesla, så det er ingenting å dele av hemmeligheter. Hemmelighetene Tesla eventuelt prater om er målbare data og fremgang, eller mangelen på fremgang per oppdatering. 

Med andre ord, hadde statistikken og dataene vist god fremgang, spesielt målt opp mot f.eks Waymo så hadde slik deling vært en gratisk PR pump for aksjen. Når de da tilsynelatende ikke har trua på seg selv og ber om å få dataene trukket fra vanlig regelverk som gjør at f.eks et advokatfirma kan hente dataene derifra, så sier jo det sitt. 

Igjen, det er absolutt ingen "hemmeligheter" som NHTSA innehar av Tesla data. Det er kun data rundt hendelser. Hendelsene trenger ikke engang være Tesla sin feil, og da står det også i rapportene. 

Jepp, og det er eneste grunnen til at de ønsker å holde slik statistikk hemmelig. 

Ja det er jo i grunn det jeg sier. Jeg forstår at de bruker denne vinkelen og en kan kanskje si at det kan vise ting og tang som kan være problematisk for konkuranse og IP etc. Jeg har selv jobbet lenge for ett selskap som holder data VELDIG tett til brystet pga dette selv om masse av data ikke i særlig grad kunne vist noe som helst. 

Men jeg er helt enig i at i hovedvekt er det de andre tingene vi begge peker på, altså børsverdi og spekulering. Dette er så ekstremt viktig for tesla sin valuering, feiler de her så kommer det til å gå kraftig utover verdien. Så de er nok ganske desperate ift å kamuflere så mye som mulig av de feilene som åpenbart oppstår i en slik utrulling. 

Skrevet
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Ja det er jo i grunn det jeg sier. Jeg forstår at de bruker denne vinkelen og en kan kanskje si at det kan vise ting og tang som kan være problematisk for konkuranse og IP etc. Jeg har selv jobbet lenge for ett selskap som holder data VELDIG tett til brystet pga dette selv om masse av data ikke i særlig grad kunne vist noe som helst. 

Men jeg er helt enig i at i hovedvekt er det de andre tingene vi begge peker på, altså børsverdi og spekulering. Dette er så ekstremt viktig for tesla sin valuering, feiler de her så kommer det til å gå kraftig utover verdien. Så de er nok ganske desperate ift å kamuflere så mye som mulig av de feilene som åpenbart oppstår i en slik utrulling. 

Joda, men hele poenget med selvkjøring er å gjøre veien sikrere. Hvis vi antar at konkurrenter kan bruke dataene for å gjøre sitt system sikrere, så kan Tesla gjøre det samme, og alle vi som deler veiene med disse robotaxiene får et tryggere liv og ferdsel der ute som resultat. Det var jo hele poenget med regelverket slik det ble utformet i utgangspunktet. Det skulle være transparens både for å skape aksept hos oss menneskene som skal dele veiene våre med dem, for forsikringsbransjen og for å måle f.eks problemområder og "edge-cases". 

Hvis f.eks Waymo har et avvik i sine data på uhell ved X lokasjon, så betyr det kanskje at Tesla burde undersøke hvorfor og sette inn litt ekstra ressurser på det området. Det samme den andre veien. 

Men hvis Tesla nå får igjennom at de skal få holde sine data hemmelig, så går man tvert imot hele formålet med regelverket slik det ble utformet. Tesla vil atter igjen være en gedigen brems mot selvkjøring ettersom de konstant prøver å unngå regler slik de originalt ble utformet. 

• Liker 2
Skrevet

Joda, men hele poenget med selvkjøring er å gjøre veien sikrere. Hvis vi antar at konkurrenter kan bruke dataene for å gjøre sitt system sikrere, så kan Tesla gjøre det samme, og alle vi som deler veiene med disse robotaxiene får et tryggere liv og ferdsel der ute som resultat. Det var jo hele poenget med regelverket slik det ble utformet i utgangspunktet. Det skulle være transparens både for å skape aksept hos oss menneskene som skal dele veiene våre med dem, for forsikringsbransjen og for å måle f.eks problemområder og "edge-cases". 

Hvis f.eks Waymo har et avvik i sine data på uhell ved X lokasjon, så betyr det kanskje at Tesla burde undersøke hvorfor og sette inn litt ekstra ressurser på det området. Det samme den andre veien. 

Men hvis Tesla nå får igjennom at de skal få holde sine data hemmelig, så går man tvert imot hele formålet med regelverket slik det ble utformet. Tesla vil atter igjen være en gedigen brems mot selvkjøring ettersom de konstant prøver å unngå regler slik de originalt ble utformet. 

Ja jeg er ikke uenig, jeg ønsker som sagt transparancy. Jeg sier bare at jeg kan forstå tesla, for det er så kritisk for verdien deres og kanskje faller de helt om det skjærer seg. Så jeg forstår, men jeg er ikke enig med de. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
minim skrev (På 24.6.2025 den 1.01):

Ser at det på Facebook spekuleres i at Schelde Highway er siste skip med Tesla til Norge med tesla leveringer i Q2. Det skal ankomme Drammen 25.06 kl 1400. Nordic Ray kom til drammen i dag og har trolig også med noen. Er det noen som husker om km stand oppdaterer seg på bilen i appen når den lastes på båtene? Ingen bevegelse på min så langt og om jeg søker med VIN på lenken under er det heller ingen treff. Er det andre sider man kan søke opp VIN for å spore frakten? 

Edit: Fikk kjørt et script som viser km teller på 3.6km.  Beskrivelse i post 5098 i tråden under. Får sjekke den i morgen om den har endret seg når de har lastet Schelde Highway. 

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2025-shipping-movements.319517/page-255#post-8709209

https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo

AIS tracking av Schelde Highway for de som venter på bil :)

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:416685/mmsi:355444000/imo:9065405/vessel:SCHELDE_HIGHWAY

Litt gøy å følge reisen. Jeg sjekket km stand før båten kom til havn og da sto den på 3.6km. Sjekket så når båten var underveis og da var den endret til 3.54km. Sjekket igjen nå etter den var kommet i havn i Drammen og da var den på 3.87km. Da var bilen sannsynligvis på båten og jeg krysser fingra for at den er kommet på biltransporter 😛 ETA til delivery senter ble også endret til dagens dato i dag 😮 

Endret av minim
  • Liker 2
Skrevet

Da var første litt lange etappe unnagjort. Sirdal til Bremen via Hirtshals ferja. 

En lading i Randers mens vi kjøpte softis og var på do.

Og en lading i busdorf mens vi var en tur på Burger King.

Flat pedal nedover der det ikke var kø. Mye 140 pga maks fart med ap. Mens i Tyskland var det 150-160.

En hel del kø i Tyskland i dag. Kjedelig gjennom Hamburg.

Nå blir det kortere etapper til Nederland Belgia Luxembourg og Nord Frankrike før vi tar en ny lang etappe på vei til Danmark igjen. Små etappene håper vi minst mulig motorvei.

• Liker 4
Skrevet
oophus skrev (22 timer siden):

Joda, men hele poenget med selvkjøring er å gjøre veien sikrere.

Nettopp!

Vi må ikke få altfor mye skylapper og stjerner i øynene av all denne "selvkjøringen" som er på gang;
For selvkjøring vil heller aldri bli uten ulykker! Spesielt i utviklingsfasen!

Så vi må la dem som faktisk tør å ta den støyten for laget få lov å prøve og feile litt, uten et hylekor hver gang en bil kjører på en dukke.

Selvkjøring er ikke "ferdig", og blir det nok heller aldri.
Det man bør måle dem på er om ulykkene blir færre og mindre alvorlige enn med mennesker bak rattet.
For da er jo vi kommet til det viktigste punktet i utviklingen vel?

For uansett hvem som kjører snakker vi om et objekt på 2 tonn i 80 km/t, der hva som helst kan komme rundt neste sving, fra siden, eller bakfra!.
Skal FSD bli 100% sikker, så er det eneste den da kan gjøre er å sette bilen i "P".

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (4 timer siden):

Vi må ikke få altfor mye skylapper og stjerner i øynene av all denne "selvkjøringen" som er på gang;
For selvkjøring vil heller aldri bli uten ulykker! Spesielt i utviklingsfasen!

Gjør det slik utformingen av diverse regelverk er utformet så er den laget for å gjøre det så trygt og transparent som mulig. 

Men ikke gjør som Tesla og Elon Musk! 

Så vi må la dem som faktisk tør å ta den støyten for laget få lov å prøve og feile litt, uten et hylekor hver gang en bil kjører på en dukke.

Nei. 

Det man bør måle dem på er om ulykkene blir færre og mindre alvorlige enn med mennesker bak rattet.

Absolutt ikke. 

Skrevet
oophus skrev (21 minutter siden):

Absolutt ikke. 

Ok... så når du ikke tillater noen ulykker med selvkjøring, noe som aldri vil oppnås, så vet jo du også at det eneste alternativet er å fortsette med haugevis ulykker forårsaket av mennesker.

Det er det selvsagt lov å mene.

Jeg mener at alt som kan redusere antallet ulykker er av det gode. Og på sikt blir det nok bare bedre og bedre! Menneskeheten derimot blir ikke bedre sjåfører over lang tid;
Maskiner lærer og glemmer ikke, mens vi må hele tiden lære opp nye ferske farlige sjåfører.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (9 minutter siden):

Ok... så når du ikke tillater noen ulykker med selvkjøring, noe som aldri vil oppnås, så vet jo du også at det eneste alternativet er å fortsette med haugevis ulykker forårsaket av mennesker.

Det er det selvsagt lov å mene.

Jeg mener at alt som kan redusere antallet ulykker er av det gode. Og på sikt blir det nok bare bedre og bedre! Menneskeheten derimot blir ikke bedre sjåfører over lang tid;
Maskiner lærer og glemmer ikke, mens vi må hele tiden lære opp nye ferske farlige sjåfører.

Vi kunne helt sikkert redusert antall bilulykker om vi hadde satt samme krav til bilførere som fly piloter. Sterke begrensninger på alder og førighet. Krav til gjentatte ferdighetstester osv osv. 

Skal atonomi være lov må den kjøre bedre enn en god fører. Det må være et minimum. 

Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Skal atonomi være lov må den kjøre bedre enn en god fører. Det må være et minimum. 

Helt enig, og helt i tråd med det jeg har skrevet over her.
Men man må fortsatt "tillate" ulykker med selvkjøring, for null ulykker er ikke realistisk i den virkelige verden.

For hva er mest å foretrekke:
100 ulykker i året, der 200 familier til både ofrene og "gjerningsmannen" må lide, eller
10 ulykker i året, der 10 familier til ofrene må lide?

For maskinen gjorde bare sitt beste for å unngå ulykken.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...