Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (26 minutter siden):

Edit: ca 100k for LFP batteriet til en 2022 Model 3. Disse er vel generelt litt billigere enn NMC batterier.

 

467304508_918514556456439_4806472605404368572_n.jpg.59cd2988ac0d8a5ef6e61624145cc795.jpg

 

Er ikke dette ett overhalet batteri? 100K for en helt ny pakke høres usansynlig billig ut. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Evil-Duck said:

Er ikke dette ett overhalet batteri? 100K for en helt ny pakke høres usansynlig billig ut. 

Skal ikke si det sikkert men bruker vel å stå RE eller REMAN i delenummeret på refurbisha batteri. Kan jo være en glipp i faktura og da. Er jo ikke så kritisk at den er helt korrekt når man slipper å betale noe uansett.

Men når hele bilen bare koster 350k så kan jo ikke batteriet koste all verden.

Er ellers veldig vanskelig å finne priser på dette. Meget sjelden at batteriene på 3\Y må byttes.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (7 minutter siden):

4680 batteriet som de putter i ramma på bilen er ikke designet for reperasjon nei, men er vel ganske lett å resirkulere. Er bare å kverne hele pakken og så sortere råmaterialet.

Eventuelt dynker de det i noe som løser opp limet.

Har du eksempler på noen andre produsenter som benytter slike små celler uten å lime dem? Fleste andre bruker jo færre store poseceller 

Tror det er dette som ikke er vanlig. Det fleste lager vel en batterikasse tilpasset batteriene. Dette blir jo mere som å stable batterier og fylle betong over

  • Liker 1
Skrevet (endret)
18 minutes ago, Trestein said:

Tror det er dette som ikke er vanlig. Det fleste lager vel en batterikasse tilpasset batteriene. Dette blir jo mere som å stable batterier og fylle betong over

Tesla har jo alltid limt battericellene sine på denne måten. Tesla Roadster (2008) brukte 18650 celler som var limt sammen. De brukte en del mindre lim enn i dag og sikkert helt annen type lim da men antar det er en grunn til at de må limes sammen.

Når de putter batteriene i ramma på bilen og gjør de til en del av strukturen så ser jeg ikke hvorfor de plutselig skulle slutte å lime dem. Nå er vel 4680 cellene naken i topp og bunn og som gjør at de uansett neppe kan repareres eller byttes uten å ødelegges.

Andre produsenter bruker store og færre celler som nevnt tidligere. Om en celle da ryker mister man mye mere kapasitet. BMW i4 har f.eks 288 battericeller, og en Model Y (2170) har 4680 stk..

830stk på bilene med de nye og større 4680 cellene.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Tesla har jo alltid limt battericellene sine på denne måten. Tesla Roadster (2008) brukte 18650 celler som var limt sammen. De brukte en del mindre lim enn i dag og sikkert helt annen type lim da men antar det er en grunn til at de må limes sammen.

Når de putter batteriene i ramma på bilen og gjør de til en del av strukturen så ser jeg ikke hvorfor de plutselig skulle slutte å lime dem. Nå er vel 4680 cellene naken i topp og bunn og som gjør at de uansett neppe kan repareres eller byttes uten å ødelegges.

Det er i alle fall umulig å reparere om en celle skulle feile. Det går fint på mange andre. 

Årsaken er jo klar. Mye billigere å produsere men mindre enkelt å reparere!

Skrevet (endret)
3 minutes ago, Trestein said:

Årsaken er jo klar. Mye billigere å produsere men mindre enkelt å reparere!

Og når det omtrent ikke behøver å repareres og alikevel er lett å resirkulere så forstår man vel hvorfor de velger det.

Betale 100k mere for en bil fordi det er 0.7% sjanse for at jeg får feil på batteriet og at jeg i såfall vil spare litt penger på å fikse det..

Når en batterimodul uansett koster 70k å bytte (bare nevnt tidligere her ang batteriet i bmw i4) så ser jeg ikke helt vitsen..

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Og når det omtrent ikke behøver å repareres og alikevel er lett å resirkulere så forstår man vel hvorfor de velger det.

Betale 100k mere for en bil fordi det er 0.7% sjanse for at jeg får feil på batteriet og at jeg i såfall vil spare litt penger på å fikse det..

Når en batterimodul uansett koster 70k å bytte (bare nevnt tidligere her ang batteriet i bmw i4) så ser jeg ikke helt vitsen..

70 k er for en ny. Det kan sikkert repareres og fåes som inbytte. Eller man kan kjøpe på høggern. Tror at modeulene er uavhengige av hverandre slik at de ikke trenger å være av samme bach eller alder. Har hørt forbausende lite om batteritrøbbel på BMW I4. 

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):
Trestein skrev (4 minutter siden):

Årsaken er jo klar. Mye billigere å produsere men mindre enkelt å reparere!

Og når det omtrent ikke behøver å repareres og alikevel er lett å resirkulere så forstår man vel hvorfor de velger det.

De har vel funnet ut at besparelsen ved å produsere de slik, som strukturelle batterier, er langt større enn kostnaden ved å bytte hele pakken på de få eksemplarene som skulle finne på å streike.

Tallmateriale på antall faktiske feil på enkelceller har de vel stålkontroll på, slik at regnestykket er enkelt. Mest sannsynlig vil de fleste batteripakkene ikke feiler før bilene skrotes.

Men godt det koster såpass lite i arbeidspenger, selvsagt utenom å tenke på prisen på selve batteripakken, at det er som lommerusk å regne. Koster jo fort mindre enn en servicetime hos de fleste.

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

De har vel funnet ut at besparelsen ved å produsere de slik, som strukturelle batterier, er langt større enn kostnaden ved å bytte hele pakken på de få eksemplarene som skulle finne på å streike.

Tallmateriale på antall faktiske feil på enkelceller har de vel stålkontroll på, slik at regnestykket er enkelt. Mest sannsynlig vil de fleste batteripakkene ikke feiler før bilene skrotes.

Men godt det koster såpass lite i arbeidspenger, selvsagt utenom å tenke på prisen på selve batteripakken, at det er som lommerusk å regne. Koster jo fort mindre enn en servicetime hos de fleste.

Egenlig bare forsikrings premie som avgør om dette er lurt eller ikke. 

Skrevet (endret)
3 minutes ago, Trestein said:

Egenlig bare forsikrings premie som avgør om dette er lurt eller ikke. 

Når det er gått 8år og garantien er ute er vel bilen verdt såppas lite at det uansett kansje ikke vil lønne seg å bytte eller fikse batteri om det skulle kollapse. Gjelder vel de fleste ebiler i dag uansett hvor lette de er å reparere på.

Skrotes mange Model S fordi det ikke er verdt å betale mere enn bilen er verdt for nytt batteri.
Men nå har de gamle Model S elendige batterier da - og det har ikke nyere Tesla.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Egenlig bare forsikrings premie som avgør om dette er lurt eller ikke. 

Tesla garanterer i 8 år for batteriene sine. De er vel selvassurandør på egne biler og pakker (ihvertfall lånebiler), så det går vel rett på bunnlinja dems om det streiker innenfor garantitiden. 

Forsikringsdekning gjelder vel kun om det er utenfor garantitid, eller skader som kommer av ytre påvirkninger som f.eks. ved å kollidere eller å få gjenstander som ødelegger batteriet fra undersiden (stein og tilsvarende) som går på forsikringssiden.

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Tesla garanterer i 8 år for batteriene sine. De er vel selvassurandør på egne biler og pakker (ihvertfall lånebiler), så det går vel rett på bunnlinja dems om det streiker innenfor garantitiden. 

Forsikringsdekning gjelder vel kun om det er utenfor garantitid, eller skader som kommer av ytre påvirkninger som f.eks. ved å kollidere eller å få gjenstander som ødelegger batteriet fra undersiden (stein og tilsvarende) som går på forsikringssiden.

Forsikrig sier ofte noe om hvor dyrt det er å reparere. Kan batteriet demonteres og deler av det byttes ut er det nok billigere å forsikre enn at hele batteriet må skiftes om du har fått en stein som har bulket batterikassen

Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

Forsikrig sier ofte noe om hvor dyrt det er å reparere. Kan batteriet demonteres og deler av det byttes ut er det nok billigere å forsikre enn at hele batteriet må skiftes om du har fått en stein som har bulket batterikassen

Forsikringsprisen vil vel se på mange flere deler enn bare batteriet. Dog, om en gjenstand har skadet batteriet fra undersiden, er det vel heller tvilsomt om det bare er en pakke eller to som må byttes. Sannsynligvis vil det rive såpass at hele pakken må byttes.

Og stemmer dette, så er vi igjen på at den største kostnaden faller på bilprodusenten for alle de tilfellene som ikke gjelder forsikringsdekning på pakkene!

Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Forsikrig sier ofte noe om hvor dyrt det er å reparere. Kan batteriet demonteres og deler av det byttes ut er det nok billigere å forsikre enn at hele batteriet må skiftes om du har fått en stein som har bulket batterikassen

Å bytte hele batteriet er absolutt best, da arbeidstid er dyrt. Men så spørs det hva batteriet koster. Som en ser over tilbyr tesla ofte refurbished batterier. Og prisen for bytte er ett par timer arbeid 

Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Å bytte hele batteriet er absolutt best, da arbeidstid er dyrt. Men så spørs det hva batteriet koster. Som en ser over tilbyr tesla ofte refurbished batterier. Og prisen for bytte er ett par timer arbeid 

Man kan jo jobbe litt for 100 000kr. Spesielt om batteriene kan repareres hos fabrikken for en ok pris. Batteriet må jo ned uansett. 

Forskjellen er om 99% av batteripakken er i orden men må moses til pulver pga konstruksjon enn at en mann plukker fra hverandre modulene på fabrikken, sjekker dem, og sender dem ut som inbytte. 

Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

Man kan jo jobbe litt for 100 000kr. Spesielt om batteriene kan repareres hos fabrikken for en ok pris. Batteriet må jo ned uansett. 

Forskjellen er om 99% av batteripakken er i orden men må moses til pulver pga konstruksjon enn at en mann plukker fra hverandre modulene på fabrikken, sjekker dem, og sender dem ut som inbytte. 

Men det er mye bedre å bytte til en som allerede er fikset på egnet sted enn på verkstedet..

Så jeg tror vi er helt enig jeg.

 

Skrevet
Complexity skrev (3 timer siden):

4680 batteriet som de putter i ramma på bilen er ikke designet for reperasjon nei, men er vel ganske lett å resirkulere. Er bare å kverne hele pakken og så sortere råmaterialet.

Om du leser linken fra tidligere, så vil ikke dette møte nye EU krav angående batterier fra 2027. 
Batteri cellene i seg selv er blitt såpass gode nå at man forventer at mange vil leve lengre enn bilene. Det vil være et enormt sløs å skulle knuse celler som fremdeles er oppe og nikker på 80-90% av original DoD når de knuses. 

Complexity skrev (3 timer siden):

Har du eksempler på noen andre produsenter som benytter slike små celler uten å lime dem?

Tenker nok at alle limer dem, men ikke slik Tesla gjør det. Tesla bruker jo ikke lim som "punkt-lim", som f.eks her som nok er mer fornybart enn det Tesla gjør.

 

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (3 timer siden):

Andre produsenter bruker store og færre celler som nevnt tidligere. Om en celle da ryker mister man mye mere kapasitet. BMW i4 har f.eks 288 battericeller, og en Model Y (2170) har 4680 stk..

288 celler som kan taes ut individuelt, mens Tesla har 4680 stykk som sammen må i dynga mest sannsynligvis. Husker vi snakket om dette problemet for 4-5 år siden, og da var argumentene at Tesla før eller siden ville ha løst denne problematikken rundt batteriretur og resirkulering. Det har dem ikke. Det er stort sett kun firma som tar imot celler som fyker under test før de puttes i en pakke. 

Hadde ikke dette vært et potensielt problem, så hadde ikke EU blitt tvunget til å lage nye regler for det. 

Tesla's "innovasjon" har vært bedre lim, lim som blir hardere og støtter opp pakken for at bilen blir enda mer rigid. At limet også fungerer sammen med kjølingen for litt kjappere lading, men det gjør også livssyklusen til cellene mindre. Prosentvis levetid mot potensiell levetid for bedre og bedre celler går den gale veien hos Tesla. 

Snowleopard skrev (2 timer siden):

Tallmateriale på antall faktiske feil på enkelceller har de vel stålkontroll på, slik at regnestykket er enkelt. Mest sannsynlig vil de fleste batteripakkene ikke feiler før bilene skrotes.

Der går nok tallene mot garanti og ikke mulig levetid på cellene. 
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-speeds-up-odometers-avoid-warranty-repairs-us-lawsuit-claims-2025-04-17/?utm_source=chatgpt.com

Kjekt det om Tesla kan måle at enkelte celler i en bil er i ferd med å ødelegge hele pakken, for så å skru opp odometeret for å få bilene kjappere ut av sin garantiperiode. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...