Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (Akkurat nå):

Lettere dørmatter? 😅 Sære greier å klage på..

Tja, hvis man skal teste en bil mot WLTP, så får man en del gratis ved å legge en del vekt som tidligere var standard til tilvalgslisten. Vips så får man lengre rekkevidde uten å gjøre særlig annet enn å fjerne ting/vekt. 

Samme med måten å produsere batteripakken og bilen på på. Gjør produksjonsprosessen enklere og enklere for høyere avanse, så vil jo det se ut som fin fremgang. Men ikke hvis man skal måle andre ting enn kun avanse. Inkluderer man "Serviceability", så har bilene blitt lettere og dermed også gir lengre rekkevidde per kWh uten særlig med jobb, men bilene er blitt dyrere å dyrere å føre service på, samt enklere og enklere å bli kondemnert. 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 minutes ago, oophus said:

Tja, hvis man skal teste en bil mot WLTP, så får man en del gratis ved å legge en del vekt som tidligere var standard til tilvalgslisten. Vips så får man lengre rekkevidde uten å gjøre særlig annet enn å fjerne ting/vekt. 

Samme med måten å produsere batteripakken og bilen på på. Gjør produksjonsprosessen enklere og enklere for høyere avanse, så vil jo det se ut som fin fremgang. Men ikke hvis man skal måle andre ting enn kun avanse. Inkluderer man "Serviceability", så har bilene blitt lettere og dermed også gir lengre rekkevidde per kWh uten særlig med jobb, men bilene er blitt dyrere å dyrere å føre service på, samt enklere og enklere å bli kondemnert. 

En ny Model Y veier faktisk 11 kilo mindre enn 2021 modellen. Tipper det er derfor den har bedre rekkevidde ja.. Rart ikke flere bruker lettere dørmatter.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (4 minutter siden):

En ny Model Y veier faktisk 11 kilo mindre enn 2021 modellen. Tipper det er derfor den har bedre rekkevidde ja.. Rart ikke flere bruker lettere dørmatter.

Jepp, kun mattene de endret på😂 

Av og til byr denne tråden på fantastisk humor må jeg si! Regner med hen antyder at Tesla jukser med wltp tallene sine med slike 'triks'. Men naf GP beviste vell at de absolutt ikke gjør det i noen mer grad enn andre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (53 minutter siden):

En ny Model Y veier faktisk 11 kilo mindre enn 2021 modellen. Tipper det er derfor den har bedre rekkevidde ja.. Rart ikke flere bruker lettere dørmatter.

Du glemmer andre delen av argumentet.

 "Giga-casting" må selvfølgelig inn her. Det kan spare vekt og produksjonskostnader mot kostnader hos eierens side ved eventuelle ulykker. Noe som vil slå greit ut på WLTP tall og se fint ut, men det er fremdeles et steg frem og to steg tilbake om formålet er å lage biler som skal vare. 

Batteri-pakke som er limt sammen som en klump, er også fint og flott og sparer vekt og pris under produksjon, men det har en negativ side som andre OEM's kanskje ikke ønsker å berøre i like stor grad. 
 


 

Skrevet

Var ikke klar over dette aspektet.

Hvor mye vanskeligere er det å bytte batteripakke på en model y vs en i4 eller e5008? Eller en enyac? 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, oophus said:

Du glemmer andre delen av argumentet.

 "Giga-casting" må selvfølgelig inn her. Det kan spare vekt og produksjonskostnader mot kostnader hos eierens side ved eventuelle ulykker. Noe som vil slå greit ut på WLTP tall og se fint ut, men det er fremdeles et steg frem og to steg tilbake om formålet er å lage biler som skal vare. 

Cybertruck har linjer i gigacasten som viser hvor man kan kappe etter en ulykke. Så limer man på skøyter derifra. Er vist meget lett å reparere dem.

JerryRig har en video av prosessen og tester styrken på limet.

Vet ikke om de andre bilene er designet likens men Tesla tenker absolutt på enkelhet ved reperasjoner.

teslaglueSCREENs-16.thumb.jpg.36474f7334bc2767ccd8b81a1fbdd132.jpg

Edit: virker som Model Y sin gigacasting har tilsvarende prinsipp og man kan i mange tilfeller bare kappe gigacasten før skaden og lime på ny del.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (40 minutter siden):

Var ikke klar over dette aspektet.

Hvor mye vanskeligere er det å bytte batteripakke på en model y vs en i4 eller e5008? Eller en enyac? 

Det å bytte en hel batteripakke er nok relativt likt hos de fleste, men en pakke inkluderer en haug celler som individuelt kan få problemer. De fleste OEM's har pakker hvor det er betydelig enklere å ta ut moduler med celler i dem for bytte slik at ikke hele pakken er kaputt om noen celler per modul er ødelagte. 

Her er f.eks noen pakker:
image.png.bfca3f48a0d71f7ab0552912a6b3cba4.pngimage.png.0d2b680b26e65baa34ca93ff0e89669b.png
Den ene pakken vil være betydelig enklere enn den andre for å fikse ved en feil, samt ved gjenbruk. 
Om det er slik "innovasjon" (bilde 2) man ønsker å se, så går vi isåfall feil vei om formålet er å kutte utslipp. Og denne formen for "innovasjon" er heller ikke innovasjon. Dette er korteste vei mot billigst mulig produksjonskostand, høyest mulig kjølesystem per krone ved produksjonstid, men dyrest over tid når elbilene før eller siden må inn i service-historikken utenfor garantitiden.

Skal ungdommene våre kjøpe sin drømme-"rånebil" så blir det garantert ikke en Tesla, da risikoen rundt batteripakken blir alt for høyt med slik "innovasjon" utenfor garantitid. 

Endret av oophus
Skrevet
Jotun skrev (25 minutter siden):

Var ikke klar over dette aspektet.

Hvor mye vanskeligere er det å bytte batteripakke på en model y vs en i4 eller e5008? Eller en enyac? 

Forskjellen mellom Tesla sin tilnærming i de bilene med sylindriske batteriseller er vel at disse limes sammen i en enorm modul som i praksis gjør det så vanskelig å reparere defekte batterier med noen dårlige celler at det ikke er lønnsomt å gjør det utover å bare bytte ut hele sulamitten. Andre produsenter uten at jeg skal si alle har gjerne langt flere og mindre moduler så om noen enkelt celler blir dårlige er det relativt enkelt å bytte ut en modul istedenfor å bromme hele batteriet. 

BMW sin gen.5 batteri arkitektur med 10 separerte moduler. 

image.thumb.png.c8e617a2f8a263bb5102faca0924bd1e.png

image.thumb.png.94ca1c3bfb159ada9d17d5ed967ad507.png

 Så kan en jo selvfølgelig ta diskusjonen. om det er noe poeng i å gjøre ett batteri repparerbart, Tesla mener det ikke er noen poeng i det å ser heller for seg å ta tilbake defekte batterier og resirkulere hele pakken istedenfor å reparere. Og hva som er mest miljøvenlig eller ikke  av de to tilnærmingene skal skal jeg ikke spekulere i. 

Her er ett eksempel av en Tesla pakke 

https://www.teslaoracle.com/2022/07/16/tesla-model-y-structural-battery-is-super-rigid-but-has-zero-repairability-munro-videos/

Skrevet (endret)

Noen biler ville vært katastrofe å lage uten mange moduler. Biler produsert på MEB platformen til VW f.eks. de bytter jo celler hele tiden har jeg intrykk av. Enn så lenge på garanti for de fleste heldigvis..

Men Tesla sine batteriet ser iallefall ut til å vare så det å enkelt bytte deler av det er ikke like aktuelt.

Model Y batteri er delt opp i 4 pakker, så kan bytte 1/4 del av batteriet ganske enkelt iallefall. s-l1200(4).thumb.jpg.7e288eabd0b1512d0c6c29d546d84957.jpg

Men nå som de går over til celler i bilens struktur er det straks litt værre. Men om de batteriene er like feilfrie som de gamle så trenger de neppe mye utbytte.

Tesla sine gamle batterier var basert på mange deler så man kunne bytte ut litt og litt. Så de har erfaring med det og er vel forbi den tid. De andre kommer vel etter om noen år.

 

62454d4e0988713196d05cfb_Tesla1.jpg

15 moduler i dette gamle Model S batteriet.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det viktigste er jo at man gjør det lønnsomt å fikse/bytte fremfor at bil skal kondemneres, samt at man ikke må kaste verdifulle materialer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Complexity skrev (32 minutter siden):

De andre kommer vel etter om noen år.

Du trur ikke at de andre hadde tatt den tilnærmingen nå 10 år senere? 

I 2027 så kommer det strengere krav hos EU angående elbilbatterier. Så jeg trur nok heller at alle de andre ser på denne og lager pakkene sine slik at de fyller disse kravene. 

"Removability and Replaceability: The regulation mandates that portable batteries should be easily removable and replaceable by end-users, while LMT, EV, and industrial batteries should be easily removable and replaceable by independent professionals. This requirement will be enforced from February 18, 2027."

"Overall Goals:

  • To encourage investment in domestic battery manufacturing.
  • To reduce reliance on imports.
  • To promote a circular economy for batteries.
  • To ensure batteries are more sustainable and easier to manage throughout their lifecycle. "
Skrevet
44 minutes ago, Evil-Duck said:

Forskjellen mellom Tesla sin tilnærming i de bilene med sylindriske batteriseller er vel at disse limes sammen i en enorm modul som i praksis gjør det så vanskelig å reparere defekte batterier med noen dårlige celler at det ikke er lønnsomt å gjør det utover å bare bytte ut hele sulamitten. Andre produsenter uten at jeg skal si alle har gjerne langt flere og mindre moduler så om noen enkelt celler blir dårlige er det relativt enkelt å bytte ut en modul istedenfor å bromme hele batteriet. 

BMW sin gen.5 batteri arkitektur med 10 separerte moduler. 

image.thumb.png.c8e617a2f8a263bb5102faca0924bd1e.png

image.thumb.png.94ca1c3bfb159ada9d17d5ed967ad507.png

 Så kan en jo selvfølgelig ta diskusjonen. om det er noe poeng i å gjøre ett batteri repparerbart, Tesla mener det ikke er noen poeng i det å ser heller for seg å ta tilbake defekte batterier og resirkulere hele pakken istedenfor å reparere. Og hva som er mest miljøvenlig eller ikke  av de to tilnærmingene skal skal jeg ikke spekulere i. 

Her er ett eksempel av en Tesla pakke 

https://www.teslaoracle.com/2022/07/16/tesla-model-y-structural-battery-is-super-rigid-but-has-zero-repairability-munro-videos/

Stemmer det at det koster nesten en million å bytte batteripakken i en BMW i4?

https://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?p=30777505#post30777505

Isåfall foretrekker jeg iallefall Tesla sin løsning hvor batteribytte koster 8 ganger mindre 😅

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Complexity skrev (7 timer siden):

De har vel 90kW (tydeligvis 100kWt nå om dagen) i bilene nå, med firehjulstrekk, lengere rekkevidde og bedre ytelse enn før. Og de lader raskere enn før.

Du mener de burde hatt biler med f.eks 120kWt batteri og skyhøyt forbruk som visse konkurrenter?

Tror det sto 100kWh på strekkoden når teslabjørn krøp under de første. Hva det gjør i dag aner jeg ikke . Etter TB tester og BC inneholder batteriene 92kWh. Samme som  out of speck fikk på rekkevidde test av samme bil. Facelift 2 model S

Hva du mener med 90KW er uklart. Kontinuerlig effekt fra batteriet?. 

Skrevet
Complexity skrev (15 minutter siden):

Stemmer det at det koster nesten en million å bytte batteripakken i en BMW i4?

https://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?p=30777505#post30777505

Isåfall foretrekker jeg iallefall Tesla sin løsning hvor batteribytte koster 8 ganger mindre 😅

Mener å huske at det kostet 190 000 å bytte et 85 kWh batteri på Tesla model S i 2020. Antar inflasjon, dyrtid og grådighet har økt prisen siden den gangen.

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Noen biler ville vært katastrofe å lage uten mange moduler. Biler produsert på MEB platformen til VW f.eks. de bytter jo celler hele tiden har jeg intrykk av. Enn så lenge på garanti for de fleste heldigvis..

Men Tesla sine batteriet ser iallefall ut til å vare så det å enkelt bytte deler av det er ikke like aktuelt.

Model Y batteri er delt opp i 4 pakker, så kan bytte 1/4 del av batteriet ganske enkelt iallefall. s-l1200(4).thumb.jpg.7e288eabd0b1512d0c6c29d546d84957.jpg

Men nå som de går over til celler i bilens struktur er det straks litt værre. Men om de batteriene er like feilfrie som de gamle så trenger de neppe mye utbytte.

Tesla sine gamle batterier var basert på mange deler så man kunne bytte ut litt og litt. Så de har erfaring med det og er vel forbi den tid. De andre kommer vel etter om noen år.

 

62454d4e0988713196d05cfb_Tesla1.jpg

15 moduler i dette gamle Model S batteriet.

 

 

Skrevet (endret)
13 minutes ago, Simen1 said:

Mener å huske at det kostet 190 000 å bytte et 85 kWh batteri på Tesla model S i 2020. Antar inflasjon, dyrtid og grådighet har økt prisen siden den gangen.

Her er prisene i 2021:

Screenshot2025-06-1520_25_28.png.01ae385a8cbe2921f1a986ec28ca6b75.png

Det har i ettertid kommet moms på batteriene så ett nytt 90kWt batteri koster i dag ca 210 tusen.

Skal se om jeg finner prisene på 3\Y batteriet. mener det er en del billigere.

Edit: ca 100k for LFP batteriet til en 2022 Model 3. Disse er vel generelt litt billigere enn NMC batterier.

467304508_918514556456439_4806472605404368572_n.jpg.59cd2988ac0d8a5ef6e61624145cc795.jpg

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Complexity skrev (33 minutter siden):

Stemmer det at det koster nesten en million å bytte batteripakken i en BMW i4?

https://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?p=30777505#post30777505

Isåfall foretrekker jeg iallefall Tesla sin løsning hvor batteribytte koster 8 ganger mindre 😅

Prisestimatet enkelte får hos forhandler under garanti rep er sjelden de reelle prisene, det finner en vel gjerne ikke ut før det begynner å komme noen biler utenfor garanti hvor en betaler ut av egen lomme. Man har jo og den famøse håndbrekk aktuatoren på Nissan Leaf som norske forhandlere estimerte til 40K for delen, men om en kjøper direkte fra produsent er den 7-8K. 

Men nå prøvde jeg å holde meg så nøytral som mulig i diskusjonen uten å legge så mye i hva som er den beste løsningen og ønsket ikke å trigge noe oss mot dem diskusjon. 

Endret av Evil-Duck
Skrevet (endret)
31 minutes ago, Trestein said:

 

 

4680 batteriet som de putter i ramma på bilen er ikke designet for reperasjon nei, men er vel ganske lett å resirkulere. Er bare å kverne hele pakken og så sortere råmaterialet.

Eventuelt dynker de det i noe som løser opp limet.

Har du eksempler på noen andre produsenter som benytter slike små celler uten å lime dem? Fleste andre bruker jo færre store poseceller 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...