Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Det er egentlig ganske sykt. Ville nesten vært som om VW kun solgte iD.4 og iD.3

Tenk hvordan det hadde sett ut om VW kunn hadde hatt ID4 på MEB plattformen. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Det er egentlig ganske sykt. Ville nesten vært som om VW kun solgte iD.4 og iD.3

Mhm, men koret må såklart vri å vende da de ikke klarte å treffe narrativet sitt denne gangen heller selv om de har jobbet hardt de siste månedene..

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

Som at de er fullstendig uttatert?

Utdatert tenker jeg er feil ord, men de trenger en skikkelig fornyelse ja. Enig i det.

Men det største problemet er nok at de er dyre og at en nå får gode billige biler fra Tesla og mer. 

Før 'måtte' en kjøpe S/X for å få en brukbar stor elbil. Det må en ikke nå.

Ingen av de har dog vært i nærheten av mest solgte biler i Europa / verden av åpenbare grunner slik Y nærmer seg for 3 året..

Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Samme som at i7 heller ikke er på topplistene. De er for høyt priset for de fleste!

Mener du ID7? Er ikke den en konkurrent?

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Trestein said:

Tenk hvordan det hadde sett ut om VW kunn hadde hatt ID4 på MEB plattformen. 

Synes nesten det har tatt litt vel av med den platformen der. Selv nye Ford Capri er jo bare en id.4 med Ford logo..

Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Utdatert tenker jeg er feil ord, men de trenger en skikkelig fornyelse ja. Enig i det.

Vel, dette er biler som ble lansert for 13 og 10 år siden. Det er vel grenser for hvor lenge det gir markedsmessig mening å sminke de opp over forrige sminke?

Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Dette spørsmålet kommer fra en som tilsynelatende skal være en BMW-mann? Seriøst? 🤣

BMW har en modell som heter I7. Den er ikke sammenlignbar med model S på teknologi og luksus. ID7 er en rimelig og stor bil slik model S er

I7 selger faktisk veldig bra. 43% av alle 7 serier er eletrisk. Tror kongehuset har en slik i garasjer. Ikke en bil til 6-700 tusen

• Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Dette spørsmålet kommer fra en som tilsynelatende skal være en BMW-mann? Seriøst? 🤣

Og som mener X/S er utdatert men har manuelle seter og andre high tech løsninger 😅 

• Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Vel, dette er biler som ble lansert for 13 og 10 år siden. Det er vel grenser for hvor lenge det gir markedsmessig mening å sminke de opp over forrige sminke?

Ja jeg er ikke uenig i at de trenger en komplett makeover. Faktisk er jeg helt for det.

Men utdatert er de ikke, de tilbyr moderne features og utstyr. Selv  om deler av bilen er mer eller mindre likt 12+ år etter.

Men remind me, hvilken super moderne bil var det du kjørte igjen?

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

BMW har en modell som heter I7. Den er ikke sammenlignbar med model S på teknologi og luksus. ID7 er en rimelig og stor bil slik model S er

I7 selger faktisk veldig bra. 43% av alle 7 serier er eletrisk. Tror kongehuset har en slik i garasjer. Ikke en bil til 6-700 tusen

Man får ikke S/X til 600 000. Du prøver ikke engang, skyter fra hofta og bommer 99 av 100 ganger.

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Man får ikke S/X til 600 000. Du prøver ikke engang, skyter fra hofta og bommer 99 av 100 ganger.

Jeg sier bar hva den kostet når den kom. 2014? Tror den lå på 450 000kr og var et kupp. Prisen i dag er alt for høy. Samme bil til dobbel pris. Rart den ikke selger?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Trestein skrev (1 minutt siden):

Jeg sier bar hva den kostet når den kom. 2014? Tror den lå på 450 000kr og var et kupp. Prisen i dag er alt for høy. Samme bil til dobbel pris. Rart den ikke selger?

Det er absolutt ikke samme bil, en av de 99 igjen. 

Men den er dyr ja. Og solgte som hakka møkk når de hadde billige versjoner som du peker på. Hvordan går det med konkurrenten i5? Solgt ett par hundre biler i år😂

Endret av Salvesen.
Skrevet (endret)
7 minutes ago, Trestein said:

Samme bil til dobbel pris. Rart den ikke selger?

Laangt ifra samme bil. Karosseriet kan minne om det gamle eneste men ellers e jo alt nytt.

Men siden 3\Y gir så vanvittig mye for pengene blir det vanskelig å forsvare S\X kjøp..

Endret av Complexity
Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Det er absolutt ikke samme bil, en av de 99 igjen. 

Men den er dyr ja. Og solgte som hakka møkk når de hadde billige versjoner som du peker på. Hvordan går det med konkurrenten i5? Solgt ett par hundre biler i år😂

BMW I5 har solgt ca 33 ganger så mange biler som model S så lagt i år. 

• Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Definer "selger bra" når vi snakker salg av elbilmodeller?

i7 har solgt 2 stykk i 2025, TMS har solgt 6 eksemplarer i år. og TMX har solgt 9 biler i år!

Jeg snakket altså om salgstall og pris, ikke hvilke biler du skulle finne på og mene at er sammenlignbare på teknologi eller andre aspekter.

Svaret du kom med om jeg skrev feil og mente id7, må enten komme av manglende intelligens eller narrativet om at du ikke ville forstå hvilken modell jeg snakket om for du visste godt at i7 selger veldig lavt antall. Jeg holder en knapp på det siste!

Selvsagt er det begrenset hvor mange som blar opp 1,3-1,6 millioner eller mer for en bil. Nettopp fordi folk flest har/tar seg ikke råd til å betale så mye. Spesielt ikke om det ikke lengre er noe ekstraordinært.

Hadde de senket prisen til ca 800K for rimeligste versjon, hadde de og solgt betydelig flere biler av de to modellene.

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

BMW I5 har solgt ca 33 ganger så mange biler som model S så lagt i år. 

Og ca en promille av det Tesla model S solgte når de hadde konkurerende modeller. I5 er en ny bil i fra ett renomert selskap. De skulle solgt i tusenvis ikke hundrevis. 

Men folk velger model Y

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Laangt ifra samme bil. Karosseriet kan minne om det gamle eneste men ellers e jo alt nytt.

Se på batteri. De hadde vel 100kWh i 2016? Hvor mye har de i dag? Ellers er det få store endringer. Man skal være trent for å se forskjell på en 2016 og en 2025 modell. Modell Y og 3 har vel heller ikke hatt samme innovasjonstakt som resten av el bil verden

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...