Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Har du kjørt Tesla sin batteritest også?

Eller er det ikke batteritest tilgjenglig i infotainment på Model X?

Running the Battery Health Test

To start the test, Model Y needs to be plugged in to an AC charger that provides at least 5 kW of power.

In addition, make sure that all of the following requirements are met before you begin the test.

• There are no active alerts related to the Battery or thermal system.
  • Model Y is in Park.
  • There are no pending software updates.
  • There is less than 20% Battery level remaining.

When you are ready to begin the test:

1. Plug in your vehicle to an AC charger.
  2. Touch Controls > Service > Battery Health Test. Read the popup, then touch Start Test.

The test takes up to 24 hours to run. While the test is running, the touchscreen displays a progress bar and the estimated time remaining. The touchscreen will be off for certain portions of the test, the Battery will be discharged below 10% (and may be discharged as low as 0%), and vehicle features (such as Sentry Mode and climate controls) are disabled.

Slik jeg skjønner det er det ikke tilgjengelig på så gammel bil, i hvert fall. Usikker på om det er tilgjengelig på ny S/X.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Slik jeg skjønner det er det ikke tilgjengelig på så gammel bil, i hvert fall. Usikker på om det er tilgjengelig på ny S/X.

Nyere X har det iallefall, så vil tro S også har det.

Det har jo ligget i servicemode i flere år nå men nylig ble det flyttet fram under den vanlige service menyen så den skulle bli enklere å utføre for hvermansen.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (9 minutter siden):

En funksjon fra S3xy buttons finner veien inn i neste Tesla oppdatering. Hærlig.

https://www.elbil24.no/nyheter/oppdatering-gir-ny-smart-funksjon/83188468

Veldig bra! Ser helst at Tesla bare kjøper de opp snarlig og får alt in-house. Evt lager sin egen avdeling som fokuserer på dette, men jeg tror det blir for bittert. Kan ikke være særlig dyrt for Tesla å kjøpe dette bulgarske selskapet

• Liker 3
Skrevet

Tror mai tallene til tesla kunne vært enda bedre så er spent på juni tallene. Jeg bestilte vel 11-12 mai eller rundt der og fikk levering i mai. Ble så flyttet til 4-19 juni og er nå flyttet til 13-28juni. Blir vel en ny rekord mnd i 2025 i juni sikkert. 

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (3 minutter siden):

Tror mai tallene til tesla kunne vært enda bedre så er spent på juni tallene. Jeg bestilte vel 11-12 mai eller rundt der og fikk levering i mai. Ble så flyttet til 4-19 juni og er nå flyttet til 13-28juni. Blir vel en ny rekord mnd i 2025 i juni sikkert. 

Ikke umulig, blir vel første måned med rent Junipersalg? Ikke ofte jeg er flau over å være norsk, men her er jeg det.

• Liker 7
Skrevet (endret)
AL123 skrev (21 minutter siden):

Ikke umulig, blir vel første måned med rent Junipersalg? Ikke ofte jeg er flau over å være norsk, men her er jeg det.

Er alle de gamle lagerbilene solgt ut? Tror noe gammelt var igjen, men er vel mesteparten Juniper ja. Spørs bare om produksjonen klarer å holde tritt med salget. Nå endte min med å forskyve seg en hel måned så det kan nesten se ut som de ikke klarer å lage nok biler.

Tesla har alltid solgt godt i Norge og skal man ha noe i Model Y klassen I dag så er det egentlig ikke alternativer om man ikke vil ha mye dårligere bil eller betale mer for mindre. Tallene bekrefter vel bare dette, men så kan en ikke forvente at alle får med seg at Model Y er et kupp heller. 

Edit: fortsatt model y inventory biler I salg så det er ikke kun juniper

Endret av minim
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (4 minutter siden):

Tesla har alltid solgt godt i Norge og skal man ha noe i Model Y klassen I dag så er det egentlig ikke alternativer om man ikke vil ha mye dårligere bil eller betale mer for mindre. Tallene bekrefter vel bare dette, men så kan en ikke forvente at alle får med seg at Model Y er et kupp heller. 

Hva er en dårligere bil, da? På enkelte områder er Tesla noe av det beste man får pr krone, mens på andre områder er den noe av det dårligste man får tak i, uansett pris. Det jeg lurer mest på er hvorfor det er så stor forskjell på salg i Norge i forholdt til resten av Europa nå. Er det fordi vi er så utrolig lite opplyste, er det fordi vi er opplyste, men kun bryr oss om oss selv eller er det fordi vi driter i det meste, inkludert hva folk synes om oss når vi kommer kjørende.?

• Liker 6
Skrevet (endret)
AL123 skrev (9 minutter siden):

Hva er en dårligere bil, da? På enkelte områder er Tesla noe av det beste man får pr krone, mens på andre områder er den noe av det dårligste man får tak i, uansett pris. Det jeg lurer mest på er hvorfor det er så stor forskjell på salg i Norge i forholdt til resten av Europa nå. Er det fordi vi er så utrolig lite opplyste, er det fordi vi er opplyste, men kun bryr oss om oss selv eller er det fordi vi driter i det meste, inkludert hva folk synes om oss når vi kommer kjørende.?

På grunn av 0 rente? Det er vell ikke så vanskelig å forstå?

Selger bra i Europa, tipper den når topp 10 i de fleste markeder for Mai. Ikke UK da, selges ikke enda. 

Å da tenker jeg bare Juniper. Legger en på resten er de nok lett på topp 5. 

Man MÅ ikke overgå tall sist år for samme måned for å selge bra... Det holder å være i toppen av alle solgte...

Hører gjerne hva som er det dårligste en får tak i på juniper? Ellers er jeg enig i at noe er kjempe bra, mens andre ting er ikke så bra. Så må en selv vurdere totalpakken selv. For meg er det best uten protest i prisklassen. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (17 minutter siden):

De har hatt god tid til å jobbe seg inn i markedet i Norge siden de har vært unntatt avgifter her i lang tid og var i praksis eneste brukbare elbil en kunne kjøpe i starten. I andre europeiske land har de ikke vært så mye billigere enn andre biler og derfor ikke solgt så mye. Nå er det kommet alternativer som er nesten like bra og fra de trauste merkene og da er det vanskeligere å komme inn som i Norge. Mange kjøper bil av gammel vane og går til merket de har hatt før. 

De eneste som er lite opplyste er vel de som har kjøpt noe annet enn Model Y om de skulle ha bil i det segmentet :)

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (41 minutter siden):

De har hatt god tid til å jobbe seg inn i markedet i Norge siden de har vært unntatt avgifter her i lang tid og var i praksis eneste brukbare elbil en kunne kjøpe i starten. I andre europeiske land har de ikke vært så mye billigere enn andre biler og derfor ikke solgt så mye.  

Jeg snakker om salgsnedgangen siden februar. I de fleste Europeiske land stuper salget, mens i Norge er det ingen store endringer.

minim skrev (41 minutter siden):

De eneste som er lite opplyste er vel de som har kjøpt noe annet enn Model Y om de skulle ha bil i det segmentet :)

Det er ingenting her inne iallfall som tyder på at Teslaeiere er mer opplyste enn andre, hverken når det kommer til bil eller generelt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

På grunn av 0 rente? Det er vell ikke så vanskelig å forstå?

Har de ikke samme renten i resten av Europa? Sist gang Tesla opererte med så gode betingelser, så var det en global greie. Men ja, det er faktisk vanskelig å forstå. Selv om jeg hadde likt bilene, og selv om jeg hadde gitt blanke i verden rundt meg, så ville jeg ha brydd meg om hvordan omgivelsene så på meg når jeg ankom i en bil som åpenbart er kjøpt etter Februar 2025.

• Liker 4
Skrevet
AL123 skrev (8 timer siden):

Jeg snakker om salgsnedgangen siden februar. I de fleste Europeiske land stuper salget, mens i Norge er det ingen store endringer.

Det er ingenting her inne iallfall som tyder på at Teslaeiere er mer opplyste enn andre, hverken når det kommer til bil eller generelt.

Jeg også. 

Salgstallene peker på dette, men jeg er fortsatt overrasket at de er så lave selv om de er langt over konkurrentene. Det kan nok trolig forklares med at de ikke får produsert/levert mer. 

Skrevet
9 hours ago, minim said:

Mange kjøper bil av gammel vane og går til merket de har hatt før. 

De eneste som er lite opplyste er vel de som har kjøpt noe annet enn Model Y

Så kort oppsummert: De som kjøper Tesla er genier, de som kjøper noe annet er idioter?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (31 minutter siden):

Så kort oppsummert: De som kjøper Tesla er genier, de som kjøper noe annet er idioter?

Nei, men man kan ikke forvente at alle er like opplyst. Og man snakker i Model 3/Y klassen og om bil for pengene er tema. Andre prioriteringer kan ligge til grunn også, men at så mange misser det er litt rart. 

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (54 minutter siden):

Nei, men man kan ikke forvente at alle er like opplyst. Og man snakker i Model 3/Y klassen og om bil for pengene er tema. Andre prioriteringer kan ligge til grunn også, men at så mange misser det er litt rart. 

Kanskje noen synes det er helt greit å betale litt ekstra for å få en bil som er mye bedre på de fleste områder, eller som ikke ser ut som en mann-med-hatt bil. Eller kanskje det finnes litt flere enn du tror som faktisk er opplyst om hva som skjer i verden? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AL123 skrev (42 minutter siden):

Kanskje noen synes det er helt greit å betale litt ekstra for å få en bil som er mye bedre på de fleste områder, eller som ikke ser ut som en mann-med-hatt bil. Eller kanskje det finnes litt flere enn du tror som faktisk er opplyst om hva som skjer i verden? 

Noen er det nok, men den mest sannsynlige forklaringen er nok at de ikke klarer å holde leveransetakten. Ser jo det bare med min som ble forskøvet 1 måned. 

Mann med hatt kommentar fra en som kjører Volvo må være tidenes stein i glasshus kommentar :D 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
minim skrev (17 minutter siden):

Mann med hatt kommentar fra en som kjører Volvo må være tidenes stein i glasshus kommentar :D 

Virkelig? Hvordan da? Pga 240 fra 70-tallet? 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...